Intézményünk Szolnokon, a Széchenyi lakótelepen működik 700 fő feletti tanulói létszámmal. A Szent-Györgyi Albert Általános Iskola nevelőtestülete sokoldalúan képzett, elhivatott pedagógusokból áll.
Pedagógiai programunkban kiemelt területként kezeljük a tehetséggondozást. Fontos, hogy tanulóink a számukra megfelelő képzésben, fejlesztésben részesüljenek, ezért bevezettük a kompetencia alapú oktatást, hangsúlyt fektetünk a differenciált tanórai foglalkozások mellett az egyéni fejlesztésekre is. Kidolgozott Minőségirányítási Programmal (IMIP) rendelkezünk, a következő tanévtől szeretnénk bevezetni belső gondozási rendszerünket (BGR), melyhez szorosan kapcsolódik a tehetséggondozás.
Számtalan innováció valósult meg intézményünkben sikeres pályázataink révén. Így a gazdag pedagógiai-nevelési programok (tanórai és tanórán kívüli tevékenységek) mellett rendelkezésünkre állnak korszerű oktatási eszközök, iskolai könyvtár, sportcsarnok, és egy dekoratív, jó akusztikájú aula, mely lehetővé teszi a nagyobb létszámú rendezvények, előadások, kiállítások megrendezését.
Iskolánkban csoportbontásban tanítjuk a matematikát és az angol nyelvet. (Tanulóink második idegen nyelvként választhatják a németet és az orosz nyelvet is.) Az idegen nyelvek gyakorlására a lengyel testvériskolánkban és Kárpátalján nyílik lehetőség. A magyar nyelv művelésére irányuló programjaink átnyúlnak a határon túlra. Több éves kapcsolatot ápolunk az erdélyi Székelykeresztúron található Orbán Balázs iskolával. Kiemelten foglalkozunk az informatikai ismeretek elsajátításával, környezettudatos életszemlélettel, testi- és egészségneveléssel, a komplex művészeti neveléssel. Tanulóink fejlesztő és tehetséggondozó foglalkozásokon vehetnek részt.
Intézményünk rendszeresen helyet biztosít tanulmányi versenyek lebonyolításának önálló szervezésben vagy társulással egyaránt. Tehetséges tanulóinkat aktívan versenyeztetjük, több kiemelkedő eredményünk van a városi, megyei, területi versenyek mellett az országos és nemzetközi megmérettetéseken is.
A tehetségfejlesztés egyik területe a tehetség-tanácsadás, a partnerekkel való együttműködés. Intézményünkben a munkaközösségek megbeszélései, műhelymunkái mellett figyelmet fordítunk a tanulók közösségi- és egyéni fejlesztésére, a szülőkkel való aktív kapcsolattartásra, a pályaorientációra, külső szakemberek bevonására.
Munkánkat segíti a fenntartó, Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata, a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Pedagógiai Intézet, két alapítványunk, diáksportkörünk, a társintézmények, szülők, vállalkozások.
Tehetségpontunkat helyi szinten kívánjuk működtetni. Az iskolai programok, rendezvények mellett az általunk szervezett, koordinált városi, megyei, területi versenyekre meghívóban, tájékoztató levélben, honlapunkon hívjuk fel a társintézmények figyelmét. Együttműködésünk több évre visszavezethető, így mi is hírt kapunk az iskoláktól a programjaikról, verseny lehetőségekről, melybe aktívan bekapcsolódunk.
Intézményünkben igyekszünk megoldani tehetséges tanulóink fejlesztését különböző tevékenységekben. Előfordulhat azonban speciális érdeklődési kör, így feladatunknak tartjuk, hogy a megfelelő intézménybe, Tehetségpontba irányítsuk a diákot.
Ezért is fontos számunkra a Tehetség Tanáccsal, a Tehetségpontokkal való kapcsolattartás, együttműködés a helyi civil szervezetekkel, az oktatási és művelődési intézményekkel, a média képviselőivel. Feladatunknak tartjuk a külső partnereink körének bővítését az igények és a szponzoráció lehetőségének felmérése után.
Kiemelten kívánunk foglalkozni a Tehetségpontok négy feladatkörével (tehetségazonosítás, tehetséggondozás, tehetség-tanácsadás, Tehetségpontok hálózatába való bekapcsolódás), melynek megvalósításában, nyomonkövetésében segítségünkre lesz a belső gondozási rendszerünk kidolgozása.
Iskolánk magas tanulói létszáma indokolja, hogy programjaink igyekeznek több tehetségterületet érinteni. A tanórai, tanórán kívüli feladatok mellett szerepet kap a tehetséggondozás a szakkörökben, szabadidős tevékenységekben, projektmunkákban, erdei iskolai programokban, külföldi kapcsolatokban.
Konkrét programjaink, rendezvényeink, melyek hagyományként működnek, vagy új elemként jelennek meg iskolánkban:
Tehetségnap: Szent-Györgyi nap
Humán terület:
- Anyanyelv hete (magyar nyelvi vetélkedők)
- Ünnepvárás (projekthetek az adventi időszakban)
- "Betű-faló" Könyvtári órák (aktuális témák feldolgozása, olvasóvá nevelés)
- "Magyar vagyok, magyarnak születtem" (március 15-i projekt)
Idegen nyelvi terület:
- Happy Talents (angol nyelvi verseny)
- Hétmérföldes csizma (angol, német, orosz ország ismereti játékos vetélkedő)
Reál terület:
- Szent-Györgyi töprengő (területi matematikaverseny 2. osztályos tanulóknak)
- 80 perc alatt a Föld körül (játékos természetismereti vetélkedő)
- Erdei iskola programsorozat (Élet a lakótelep melletti erdőben; Hogyan óvjuk meg a természetet?)
Művészetek:
- Zenei Hét rendezvényei (programsorozat a Zenei Világnap tiszteletére)
- Komplex művészeti nevelés a Filharmóniai koncertek alkalmával
- "Lépcsőfokok" (rajzverseny, adott téma bemutatása, ábrázolása különböző technikákkal 1-8.osztályig)
Testnevelés:
- Szent-Györgyi floorball kupa
- Szent-Györgyi Labdarugó Torna (nemzetközi csapatokkal)
Fejlesztő munkaközösség:
- "Lépj egyet előre" (játékos vetélkedő az SNI-s tanulóknak)
- Önálló innovációk: számítógéppel megsegített felzárkóztató és beszédfejlesztő program
Intézményünk infrastruktúrája és a humán erőforrás, azaz a tehetségfejlesztés iránt elkötelezett pedagógusok rendelkezésre állnak a programok fenntarthatóságához.
Az anyagi források biztosítása érdekében továbbra is figyelemmel kísérjük a pályázati lehetőségeket. A tehetséggondozást támogatják alapítványaink, a diáksport-egyesület, a Szülők Tanácsa, a diákönkormányzat pályázatai, iskolai jótékonysági akciók (pl. bálok, Pedagógus Színjátszókör felajánlása), iskolai rendezvények bevételei.
Szülők, kisebb-nagyobb vállalkozások, egyéni felajánlások segítik még munkánkat.
Nevelőtestületünk sokoldalú, szakmailag képzett. Egy pedagógusunk tehetségfejlesztő tanári képzésre jár, többen jelezték részvételi szándékukat a 30 órás akkreditált tanfolyamra. Intézményünk munkáját pszichológus és a Nevelési Tanácsadó munkatársai segítik.
Az IMIP és a BGR biztosítja a rendszeres mérést, értékelést.
Kiváló szakemberek, intézmények segítik munkánkat:
- Császár István tehetségfejlesztési szakértő, Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Pedagógiai Intézet intézmény egység vezetője
- Kenyeres Ildikó orosz, történelem, német szakos tanár, a Goethe Intézet munkatársa
- Vajna Katalin Csokonai díjas karnagy, zenetanár, Ádám Jenő AMI, Szolnok
- Verebes György festőművész, Szolnoki Művésztelep
- Horváth Ernő vezető, Nefag Zrt. Erdei Művelődési Ház, Szolnok
Az IMIP-ben és a BGR-ben meghatározottan, rendszeresen ismétlődnek a mérések, melyeket kiterjesztünk a tehetséggondozásra is.
Ennek formái lehetnek a kérdőívek, nyomonkövetési táblázatok (tanulmányi eredmények, versenyeredmények), egyéni fejlesztési tervek, partneri elégedettségmérések, az utánkövetés adatainak táblázata (tanulóink a középiskolában).
A táblázatokból kitűnik, elemezhető a tanulók eredményeinek változása, programjaink, módszereink hatékonysága, tehetségpontunk sikeressége.
Programjaink lefedik iskolánk műveltségterületeit. Minden munkaközösség részt vállal a rendezvények lebonyolításában, így a tehetségpont munkájában egyenlő terheltség jut a tanárokra. Reméljük, hogy az önként vállalt feladatok nemcsak a kollégáknak adnak örömet, hanem a játékos vetélkedők, magasabb szintű versenyek elnyerik a tanulóink és partnereink tetszését is.
" Az iskola dolga, hogy megtaníttassa velünk, hogyan kell tanulni, hogy felkeltse a tudás iránti étvágyunkat, hogy megtanítson bennünket a jól végzett munka örömére és az alkotás izgalmára, hogy megtanítson szeretni, amit csinálunk, és hogy segítsen meg-találni azt, amit szeretünk csinálni." (Szent-Györgyi Albert)