A zeneiskolák alapvetően tehetséggondozó intézmények.
A KMI M. Bodon Pál Zeneiskolája - régebbi nevein Kecskeméti Városi-, majd Állami Zeneiskola - 1894. szeptember 01-től neveli Kecskemét város és környéke zenei tehetségeit. A zeneiskola évkönyvei, értesítői kezdettől fogva sikeres tehetséggondozó munkáról számolnak be. Az 1930-as években már olyan tehetségek nevelődtek ebben az iskolában, mint Jeney Zoltán fuvolaművész, Kiss Gyula hegedűművész, Laskó Emil zongoraművész-karmester, Vásárhelyi Ödön hegedűművész és testvére, Vásárhelyi Zoltán hegedűművész-karnagy. 1950-től mostanáig több száz kecskeméti zeneiskolás került zenei pályára, végzett hangszeres-, illetve énektanári szakon. A jelenlegi tantestület egyharmada itt végezte alapfokú zenei tanulmányait.
Az utóbbi években az iskola növendékei évente 10-12 országos- és nemzetközi versenyen, találkozón szerepelnek eredményesen, hazahozva számos díjat, különdíjat (csak a 2011/2012-es tanév példáit említve: II. díj a VII. Országos Jeney Zoltán Fuvolaversenyen, I. díj a X. Országos Mélyrézfúvós Versenyen, III. díj az V. Ferenczy György Zongoraversenyen, két arany fokozat, két ezüst fokozat a X. Kodály Zoltán Nemzetközi Hegedűversenyen, Galántán, kiemelt nívódíjat, nívódíjak, dicséretek a Bács-Kiskun Megyei Zongoristák IX. találkozóján, Kalocsán).
Jól szolgálja a tehetséggondozást az immár tizenharmadszor megrendezett házi zenei tábor, melynek munkájában alkalmanként 20-30-40 tanuló és 6-8 tanár vesz részt. Állandó résztvevő a vonószenekar, de már többször csatlakoztak fuvola és zongora szakos növendékek is.
Az iskola tanárai rendszeresen részt vesznek házi- és országos továbbképzéseken. Öt tanárunk művészetoktatási szakértő.
Az M. Bodon Pál Zeneiskola nem csak helyi, hanem kistérségi és regionális hatókörben is végzi tehetséggondozó munkáját.
Kecskemét jelentős diákváros. A beiskolázás évről-évre bővül a kistérségből, illetve a régióból érkező tanulókkal. Az iskola tanulói és tanárai gyakran vesznek részt kistérségi- és regionális találkozókon, versenyeken, az ezeket követő értékeléseken, tapasztalatcseréken.
Intézményünk kiválóan képzett tanárai készek segíteni a környék kisebb iskoláinak pedagógusait akár eseti felkérés, akár éves programban tervezett rendezvények alkalmával. Az Orgoványon hagyományosan megrendezett "Muzsikáljunk együtt" találkozót például az iskola intézményegység-vezetője tizennegyedik alkalommal segítette ösztönző értékeléssel.
Speciális területeken is tudunk segítséget nyújtani:
- egyik tanárunk például egyházzenei doktor, s örömmel vállalja ilyen témájú előadások megtartását;
- két tanárunk rendelkezik blockflőte-régizene végzettséggel; szívesen segítenek a nem furulya szakos, de furulyát is oktató fúvóstanároknak;
- tanítási gyakorlat mentori feladatait látta el sikerrel egy tanárunk az elmúlt tanév folyamán; ilyen feladatot máskor is vállalunk;
- művészetoktatási szakértőink készséggel állnak a kistérség, illetve a majdani járás és a régió zenepedagógusainak rendelkezésére.
Iskolánk a zenei tehetség kiművelésével foglalkozik.
Speciális terület - melyben a Tehetségpont hálózathoz való csatlakozás után szeretnénk előbbre lépni - a zenei tehetség felismerése, kutatása, az általános iskola alsó tagozatán, mindenekelőtt az első-, második osztályban.
Tanulmányozzuk a kisgyermekek spontán megnyilvánulásait:
- Hogyan viselkedik az énekórán (lelkesen énekel, figyel, sokat jelentkezik)?
- Írásbeli munkáit gyorsan és pontosan elkészíti?
- Érdeklődik a tananyaggal kapcsolatban?
- Játék közben is szívesen énekel, dúdolgat, magától, magában?
- Ha zenét hall, hogyan reagál?
- Szívesen táncol és játszik körjátékokat?
- Szépen, hajlékonyan énekel?
Direkt felmérést is végzünk:
- Az átlagnál nehezebb és hosszabb ritmusokat hogyan tapsolja vissza?
- Nehezebb dallamfordulatokat hogyan tud visszaénekelni?
- Zeneiskolai felvételinél ismer-e több gyermekdalt, népdalt?
Számunkra igen fontos feladat a kiemelkedő tehetségű tanulók megfelelő színvonalú oktatása:
- Több tanulót szándékozunk emelt idejű, "B-tagozatos" foglalkozásokra beosztani.
- Újabb növendékeket vonunk be az együttesek munkájába (fúvós-, vonószenekar, kamaraegyüttesek, négykezes-, hatkezes párosok).
- Az eddigiekben többet bizonyító, hosszabb ideje magasabb tanszaki színvonalat elérő, gyakorlottabb tanárokat felkérjük bemutató órák vállalására, tapasztalataik átadására.
- Országosan kiemelkedő szaktekintélyeket hívunk meg házi továbbképzések megtartására.
- Tanárainkat a szakmailag leghasznosabb továbbképzésekre küldjük el.
Frissített, gazdag rendezvényprogramot tervezünk a Tehetségpont hálózathoz való csatlakozás alkalmából:
- Tanszaki hangversenyek, szülői értekezlettel egybekötve, a tehetségek kibontakozásának részletesebb elemzésével.
- Közös tanszaki hangversenyek a kiemelkedőbb képességű tanulók felléptetésével, produkcióik értékelésével.
- A tanulmányi versenyekre készülők koncert keretében történő meghallgatása.
- A sok éve zeneiskolában tanulók búcsúhangversenyeinek kezdeményezése.
- Tanár-növendék fellépések-, hangversenyek szervezése.
- Tanulók és volt zeneiskolás szülők közös szerepeltetése.
- A legkiemelkedőbb növendékek kísérése tanári kamarazenekarral.
- Magasabb zenei intézményben tanuló volt zeneiskolások meghívása.
- A kiemelkedő tehetségek fokozottabb elismerése az évzáró ünnepélyen.
- A legjobb programok bemutatása más intézményekben (közismereti iskolák, kistérségi intézmények).
A Tehetségpont hálózathoz történő csatlakozás feladatait, várható eredményeit rendszeresen megbeszéljük:
- Évnyitó és évzáró értekezleteken.
- A félévi értekezleten.
- Rendkívüli- és nevelési értekezleteken.
- A szülői munkaközösségi választmányi megbeszéléseken.
- A témában jártak külső elemzőket hívunk meg.
- Tanáraink részt vesznek a Tehetségpont hálózathoz való csatlakozással kapcsolatos továbbképzéseken.
Iskolánk önkormányzati, állami fenntartású intézmény, s az marad a Tehetségpont hálózathoz való csatlakozás után is. A költségvetés alapvetően biztosítja a működést.
A fenntartáshoz jelentősen hozzájárul az M. Bodon Pál Zeneiskoláért Alapítvány. Versenyek nevezési-, részvételi díjára, hangszerjavításokra, zongorahangolásokra, tanulmányi segédeszközökre, a 2011/2012-es tanévben majdnem egy millió Ft-ot költöttünk.
Számot tevő a szülői munkaközösség pénztárának segítsége is: szintén az elmúlt tanévben versenyek nevezési-, részvételi díjára, útiköltségekre, stb., mintegy négyszázezer Ft-ot áldozhattunk SZM pénztárból.
A Tehetségpont hálózat keretében bővíteni szeretnénk a költségvetésen kívüli anyagi forrásokat, a minél biztosabb fenntarthatóság érdekében.
A Tehetségpont pedagógiai és pszichológiai szempontból is megfelelő segítségét több módon is biztosítjuk az érdeklődő fiatalok tehetségének minél jobb felismerése és segítése érdekében:
- Tehetséges tanulóinkat minél több általános és középiskolában szerepeltetjük és a sikeres fellépés vagy koncert után az érdeklődőknek felajánljuk a zeneiskolai meghallgatás és beiskolázás lehetőségét.
- Az iskolai hangszerbemutatók nagyon jó alkalmak tehetségek felfedezése és beiskolázása céljából.
- A versenyeken, találkozókon sikerrel szerepelt tanulók eredményeit közzé tesszük a város honlapján, a helyi sajtóban.
- Zeneiskolánkat évről-évre megjelentetjük az iskolákat népszerűsítő "Tudod mi a pálya?" című kiadványban.
- Növendékeinket ösztönözzük, hívják meg iskolatársaikat zeneiskolai hangversenyekre, ünnepélyekre.
- Készséggel veszünk részt más iskolák tehetséggondozással, Tehetségponttal kapcsolatos rendezvényein (az egyik általános iskola például évek óta megrendezi a Tehetségek Napját; ezen 10-15 zeneiskolás vesz részt).
- Tanári kamaraegyüttesünk, zenekarunk jó néhány iskolában fellép. A koncert, a zeneművekkel, a zenével kapcsolatos ismertetés ugyancsak megnyerő lehet az érdeklődő fiatalok számára.
Tehetségponttal kapcsolatos tevékenységünket számos kiváló szakember segíti:
- Gerhátné Pap Rita, csembaló- és zongoraművész; Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem, majd Németország.
- Gerhát László zongoraművész, karnagy; Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem.
- Radványi Mária zongoraművész; Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem.
- Dr. Ittzés Tamás hegedűművész; Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem.
- Juhász Ágnes hegedűművész; Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem.
- Agócs Márta gordonkaművész; Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem.
- Dratsay Ákos fuvolaművész; Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem.
- Palatinus Ferenc kürtművész; Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem.
- Antoni Andrea szolfézs, karvezetés.
Tanácsadó, tehetséggondozó munkánk eredményességének és hatékonyságának felmérését és növelését folyamatos feladatnak tartjuk.
Munkánk eredményességének és hatékonyságának felmérését vizsgálni fogjuk tanszakokon belül (az azonos vagy rokon hangszert, tárgyat tanító pedagógusokat illetően) és a tanszakok között is (például vonós- és gitár tanszak, fa- és rézfúvós tanszak, stb.). Elemezni fogjuk a tervezett éves anyagokat, a különböző koncertek műsorait, a tervezett anyagok, darabok és a megvalósítás színvonalát. Ehhez segítséget nyújtanak a hang- és videó felvételek, az adott tanévi tanszaki és más hangversenyek összehasonlításai a korábbi tanévek felvételeivel.
Ugyancsak az összehasonlítás lehetőségével élünk, amikor a regionális- és országos találkozók, versenyek hang- és videó felvételeivel vetjük össze a sajátjainkat.
Állandóan számítunk gyakorlottabb, "mentor" tanáraink szakmai tanácsadó tevékenységére, elemzéseire, kritikáira. Az elemzéseket, értékeléseket rögzítjük és e vonatkozásban is élünk az összehasonlítás eszközével.
A zeneiskolában az órák legnagyobb része - 87-88% - egyéni óra, de a további 12-13 %-nyi foglalkozás is kiscsoportosnak minősül a közismereti iskolák foglalkozásaihoz képest (a szolfézs-, zeneirodalom órák létszáma 10-19 fő között mozog; ennél nagyobb létszám csak a két zenekarban fordulhat elő).
Az iskola jellegéből fakadóan munkánkban sok a személyes, érzelmi elem. A tanár-növendék kapcsolat egészen más, mint a többi iskolában: sokkal inkább közvetlen, családias, "civil jellegű", mentes a hivatalosságtól, a bürokratikus jellegtől. Ez vonatkozik a pedagógusok és a szülők kapcsolatára is. A Tehetségpont hálózathoz való csatlakozás után munkánknak ezt a jellegét tovább erősítjük.