Iskolánk a település egyetlen közoktatási intézménye, ahol az esélyegyenlőség megteremtése érdekében azonos hangsúlyt kap a felzárkóztatás, valamint a tehetséggondozás.
Pedagógiai tevékenységünk célja, hogy a tanulóinkban rejlő tehetségek felismerésre és gondozásra kerüljenek. Nevelő-oktató munkánk középpontjában a személyre szabott fejlesztés, az egyéni képességek kibontakoztatása áll.
Intézményünkben magas szintű oktatás folyik, mely a diákok egyéni szükségleteit és potenciálját helyezi előtérbe, miközben korszerű módszereket és eszközöket alkalmazunk a fejlődésük érdekében. Pozitív tanulási környezetben, élménypedagógiai elemekkel, hatékony értékelési rendszerben érjük el, hogy tanulóink az élethosszig tartó tanulás részeseivé váljanak.
Pedagógusaink nyitottak az innovációra. Szakmai fejlődésük, megújulásuk érdekében képzéseken vesznek részt, melynek segítségével bővítik módszertani tudásukat. Iskolánkban bevezetésre került a LEGO oktatási program, melynek célja a játékos tanulás. A gyermekek és felnőttek aktív, gyakorlati tanulás útján sajátítják el a tudást, miközben fejlesztik képességeiket és készségeiket.
Azok a diákok, akik érdeklődnek a matematika iránt, logikai-matematikai intelligencia területen a „Játékra fel!” táblajáték kör munkájába kapcsolódhatnak be, már alsó tagozattól kezdve. Felső tagozaton az „Okoskodó” tehetséggondozó foglalkozáson fejleszthetik és gazdagíthatják tovább tudásukat.
Problémamegoldó képességek fejlesztésére hatékony eszköz Zümi, és a Bee-Bot robot is. Azért alkalmazzuk a gyerekek oktatásában, mert játékos formában tanítja meg a technológiai és logikai alapokat.
A boulderezés fejleszti a kitartást, a problémamegoldást és a társas készségeket is, sokoldalú fejlődést biztosít a résztvevők számára. Alkalmazzuk tanítási órákon, sportfoglalkozásokon, osztályprogramokon.
Az interperszonális intelligenciával rendelkezők kiemelkednek a másokkal való együttműködésben, kommunikációban. Számukra színjátszó foglalkozásokat tartunk, mely alapozó képzést nyújt a művészeti tehetség kibontakoztatásához. Színjátszó csoportunk több éve sikeresen mutatkozik be az Országos Bibliaismereti Versenyen, a Tehetségnapon.
A testi-kinesztetikus intelligencia területén tehetséges, a sport iránt érdeklődő tanulóink számára változatos mozgásformákat biztosítunk: floorball, labdarúgás, asztalitenisz, erőemelés sportágakban.
Munkánk hatékonyságát bizonyítják tanulóink regionális, megyei és országos tanulmányi versenyeken, sporteseményeken, Diákolimpián elért eredményei.
Pedagógiai programunkban fontos helyet foglal el a környezeti nevelés, a környezettudatosság kialakítása, a környezet védelme.
Iskolánk 2021-ben elnyerte az Örökös Ökoiskolai címet.
2021-ben kiérdemeltük a Madárbarát Iskola elismerő címet.
Nevelő-oktató munkánkat művészeti iskolák is segítik.
Nyárra tematikus tábort szervezünk angol nyelvből Amerikából érkező önkéntes segítőkkel.
A tehetségek azonosításához és gondozásához jó technikai és tárgyi feltételekkel rendelkezünk.
Iskolánk működési formája: általános iskola, évfolyamonként két-két osztállyal.
Célunk, hogy az általános iskolás gyermekek között felismerjük, fejlesszük és támogassuk a tehetséges egyének képességeit, hogy azok teljes mértékben kibontakozhassanak.
Ennek a hatékony ellátásához nélkülözhetetlen egyéb külső partnerek bevonása. Fenntartónk, a Baptista Szeretetszolgálat munkatársaival napi kapcsolatot ápolunk. A Református EGYMI szakembereinek, pszichológusának, fejlesztő pedagógusának nélkülözhetetlen a munkája a tehetségazonosításában, a tehetségterületek, gardneri intelligenciaterületek szűrésében.
Régi fenntartónkkal, a kótaji Önkormányzattal is szoros az együttműködésünk, tehetséges tanulóink versenyekre való eljuttatása már évek óta az önkormányzat segítségével valósul meg.
Stabilan építhetünk iskolánk pedagógusainak szakmaiságára, sokéves tapasztalatára, ugyanakkor számíthatunk a település civil szervezeteinek és a szülők közösségének támogatására is.
Szoros az együttműködésünk a helyi óvodával, a Gyermekjóléti Szolgálat szakembereivel, a Kisebbségi Roma Szervezettel.
Jó kapcsolatot ápolunk a baptista iskolákkal. Aktívan veszünk részt az általuk szervezett programokon, versenyeken.
A tehetséges gyerekek többsége szívesen vesz részt versenyeken. Ennek teret engedve szervezzük a baptista iskolák közötti Országos Bibliaismereti Versenyt. Ápolva és bővítve ezzel az intézmények közötti jó kapcsolatot.
Együtt dolgozunk azokkal az oktatási intézményekkel, amelyekben már jól működő tehetséggondozói rendszert építettek ki. Az általuk preferált "jó gyakorlatokat" átvesszük és pedagógiai munkánk során alkalmazni kívánjuk. Másfelől megteremtjük annak lehetőségét, hogy az intézményünkben működő tehetséggondozói programok tapasztalatait és annak gyakorlati elemeit, hatásvizsgálatát, más intézmények is hasznosítani tudják.
Tehetséggondozó tevékenységünk során több tehetségterületre fókuszálunk. Komplexitásra törekszünk, ennek érdekében a gyakorlatban is jól hasznosítható képességfejlesztő tevékenységeket részesítjük előnyben. Figyelembe vesszük az életre való felkészítést, olyan készségekkel, tudással és tapasztalatokkal látjuk el tanulóinkat, amelyek segítenek nekik boldogulni a mindennapi életben, valamint a jövő kihívásainak és lehetőségeinek kezelésében. A gardneri tehetségterületek közül kiemelten foglalkozunk a logikai-matematika, a testi-kinesztetikus és az interperszonális területekkel. A tanulók délelőtti és délutáni foglalkozásai szerves egységet alkotnak. Délelőtt elsősorban arra törekednek a pedagógusok, hogy a tanulók minél változatosabb munkaformában sajátítsák el az új ismereteket. Ennek hatékonyságát innovatív módszerek, élménypedagógiai elemek alkalmazásával tudjuk növelni. A gyerekeknek képességüknek és érdeklődésüknek megfelelő tanórán kívüli foglalkozásokon van alkalmuk tehetségük kibontakoztatására, teljesítményük alapján annak fejlesztésére.
Programjaink:
• Tehetséggondozó „Okoskodó” matematikai program,
• Játékra fel! – táblajáték kör,
• Színjátszókör,
• Hagyományőrző csoport működtetése,
• Floorball szakosztály működtetése,
• Labdarúgó szakosztály működtetése
• Robotika tehetségfejlesztő foglalkozás,
• LEGO tehetségfejlesztő foglalkozás,
• Középiskolai előkészítő matematikából és magyar nyelvből,
• Pályaválasztási tanácsadás,
• Versenyek szervezése és lebonyolítása, versenyeken való részvétel,
• Sportversenyeken, labdarúgó tornákon, diákolimpián való részvétel,
• Tematikus nyári angol nyelvi tábor,
• Pi-day tehetségnap szervezése, lebonyolítása,
• Tehetségnap szervezése,
• LEGO élménypedagógiai módszer alkalmazása a korszerűen felszerelt LEGO teremben,
• Boulderezés, mászófal rendszeres használata tanítási órákon és sportfoglalkozásokon,
• Témanapok, projekthetek, három hetet meghaladó projektek alkalmazása,
• Színházlátogatás,
• Múzeumi foglakozásokon való részvétel,
• Iskolai kiállítások rendezése az aktuális alkotásokból,
• Iskolai, közösségi ünnepélyek rendezése,
• Műhelyfoglalkozások, Szakmai napok szervezése.
Az anyagi fenntarthatóság érdekében magánszemélyek, civil szervezetek és helyi vállalkozók támogatását igyekszünk megnyerni céljaink elérése érdekében.
Továbbra is teljes mértékben számíthatunk fenntartónk, a Baptista Szeretetszolgálat támogatására.
Kótaj község Önkormányzatával is kitűnő kapcsolatot ápolunk, tehetséges tanulóink versenyekre, rendezvényekre való eljuttatása évek óta az önkormányzat segítségével valósul meg.
A Kótaji Általános Iskolás Gyermekekért Közalapítvány rendszeresen támogatja tehetséggondozó munkánkat.
A tehetséggondozó foglalkozások mellett széles és színes választékot biztosítunk különböző tanórán kívüli foglalkozásokra, osztályprogramokra, szakkörökre.
Az anyagi fenntarthatóság biztosításához pályázati forrásokat is szeretnénk felhasználni, ezért folyamatosan nyomon követjük a pályázati lehetőségeket, kiírásokat.