A Kiskunhalasi Bóbita Óvoda önkormányzati fenntartású 16 csoportos intézmény két telephellyel, mely több mint három évtizede neveli, oktatja, gondozza városunk gyermekeit, támogatja tehetségígéreteit.
A közel 350 óvodásunkból, örömünkre igen sok a kiemelkedő képességű kis tehetségígéret. Ők a saját csoportjukban élik mindennapjaikat. Eddig csak az óvónőkre hárult az a feladat, hogy a saját csoportjukba járó gyermekek személyiségét harmonikusan fejlesszék, segítsék őket a továbbfejlődésben. Az óvodapedagógusaink a mindennapi tevékenységeikbe egyéni differenciálás formájában építik be a tehetségfejlesztő, kihívást jelentő feladatokat, játékosan.
A szakszerűbb és célzottabb tehetségfejlesztés okán a 2015-16-os tanévtől tehetséggondozó munkaközösség kezdi meg tevékenységét, négy tehetségműhellyel. A nagycsoportos 5-6-7 éves kiemelkedő képességű gyermekek azonosítását, gondozását, fejlesztését vállaltuk szakképzett, az egyes területek tekintetében különösen elhivatott pedagógusok vezetésével a Magonc - kuckókban. Olyan gyerekekről van szó, akik fejlettségi szintjükben túlmutatnak a saját korukon, igényük, érdeklődésük van a külön foglalkozásra, s szüleik is örömmel fogadják a lehetőséget.
Fő célunk, hogy hatékony segítséget adjunk az érdeklődő gyermekeknek tehetségük felismeréséhez és kibontakoztatásához. Ennek érdekében szakmai kapcsolatot alakítottunk ki több, a tehetséggondozásban érdekelt kiskunhalasi intézménnyel.
A műhelyekben zajló tevékenységek során pedagógiai és pszichológiai szempontból is megfelelő segítséget kívánunk nyújtani a fejlődéshez. Ennek érdekében a tevékenységeket komplexen kezeljük, egyaránt alkalmazunk utánzásos, spontán, játékos tapasztalatszerzést, cselekvéses tanulást, gyermeki kérdésekre, válaszokra épülő ismeretszerzést. Élünk az általunk irányított megfigyelés, tapasztalatszerzés, felfedezés és a gyakorlati probléma megoldás lehetőségével is. Változatos helyszínen történő, élményt nyújtó tevékenységekkel fejlesztjük a gyermekek kompetenciáit.
A tevékenységek megvalósításában előtérbe helyezzük a cselekvő aktivitást, a mozgást és játékosságot. A sokféle érzékszervet foglalkoztató tevékenységek ötlettárával a tapasztalás és felfedezés lehetőségeit biztosítjuk, a kreativitást erősítjük. Biztosítjuk azokat a feltételeket, melyek révén a gyerekek a tanulási tevékenységet örömmel és önként végzik. A tanulás irányítása során személyre szabott, pozitív értékeléssel segítjük a gyermeki személyiség kibontakozását. Differenciálás keretében az egyéni sajátosságokat fegyelembe vesszük, a tehetségük, kreativitásuk kibontakoztatására, megismerési, alkotási vágyaik kiélésére egyaránt figyelünk.
Eddigi pedagógiai tevékenységünk eredményességét mi sem bizonyítja jobban, mint az a sok tehetséges sportoló, művész fiatal és egyéb területeken sikeres ember, aki óvodánkban kezdte nyitogatni szárnyait, s pedagógusaink biztató támogatását is élvezve érhette el a későbbiekben eredményeit.
Intézményi működés
A Tehetségpont működtetésében az intézményünk két telephelyén óvodába járó 5-6--7 éves korú gyermekek tehetséggondozását tűztük ki célul négy területen.
Folyamatos szakmai tevékenységünk eredményeként arra törekszünk, hogy regisztrált, majd a további eredményes munkánk alapján akkreditált Tehetségpont legyen intézményünk.
A tervezett Tehetségpont eredményes működését az alábbiakban felsorolt tevékenységek, együttműködések támogatják:
- A pedagógusok szakmaiságát erősítő intézményen belüli tudásmegosztási rendszer kialakítása, működtetése.
- Szakmai hospitáló napok tartása a tehetségműhelyek között, a tehetségterületek működésének összehangolt működtetése.
- Részvétel tehetséggondozást támogató továbbképzéseken
- Partnerekkel történő együttműködés:
- Fazekas Mihály Általános Iskola (Tehetségpont)
- A Kiskunhalasi Pedagógiai Szakszolgálat pszichológus munkatársa a tehetség azonosítás speciális feladatainak megvalósítására
- Kapcsolattartás Tehetségpontokkal, részvétel egymás rendezvényein
- Együttműködési lehetőség keresése olyan csoportokkal, civil emberekkel, akik a felvállalt tehetség terület támogatásában segítségünkre lehetnek.
Kiskunhalas város területén olyan kulturális intézményekkel, civil szervezetekkel, nevelési-oktatási intézményekkel van élő, rövidebb-hosszabb múltra visszatekintő kapcsolatunk, amely a közös munkának, az együttműködésnek biztonságos hátterét jelenti. ( Művelődési ház, Csipkeház, Halasi Mozi, Thorma János Múzeum, Végh- kúria, Halasthermál uszoda, helyi általános iskolák, óvodák, egyesületek) Mindezekkel való kapcsolatunk révén számos kulturális program, bemutató, kiállítás, sportprogram, projekt valósulhatott meg, s reményeink szerint így lesz ez a jövőben is tehetséggondozó tevékenységünk során.
Térbeli –vizuális tevékenységek
Terveink szerint a műhelymunkák során az eszközök, anyagok, technikák változatossága lehetővé teszi a gyermekek képességeinek kiteljesedését. Biztosítjuk számukra, hogy minél több művész munkájával megismerkedhessenek, hiszen művészi látásmódjukat ezzel fejleszthetjük leginkább, az esztétikum iránti fogékonyság csíráját ezáltal ültethetjük el bennük.
Tervezett tevékenységeink között szerepel: a mandalakészítés, képalkotás különböző felületekre, agyagozás, nemezelés, csipkeminták létrehozása, festészet, grafika, kiállítás, múzeumlátogatások, mozaik kép készítés, tűzzománc készítés
Óvodánk minden évben kiállítást kíván rendezni az igényes gyermekmunkákból.
Tehetséggondozó programunkba külső előadókat is bevonunk, mert úgy véljük, hogy egy-egy témakör tevékenységeiben segítségünkre lehetnek, kiegészíthetik munkánkat.
3 napos bentlakásos, tehetséggondozó művészeti tábor megvalósítását is célul tűztük ki, ahol a gyermekek jobban összekovácsolódnak, alaposabban bele tudnak mélyedni az egyes művészeti tevékenységekbe. Kiegészíti a folyamatos műhelymunkát a magyar népművészet megismertetése, ezáltal erősödik nemzeti identitásuk
Logikai- Matematikai tevékenységek
A sokféle érzékszervet foglalkoztató tevékenységek ötlettárával a tapasztalás és felfedezés lehetőségeit biztosítjuk, a kreativitást erősítjük. A tevékenységek megvalósításában a cselekvő aktivitást, a mozgást és játékosságot egyaránt előtérbe helyezzük. Biztosítjuk azokat a feltételeket, melyek révén a gyerekek a tanulási tevékenységet örömmel és önként végzik.
Tervezett tevékenységeink között szerepel: dominó-lánc építés, idő múlása, az óra, ismerkedés logikai játékokkal: sakk, malom, fa-játékok, térbeli szerkezetek létrehozása, építése, kártyajátékok, labirintus, egyensúlyozó játékok, kombinatorika, számok világa, utazás a föld körül- Magyarországon, vízi játszótér, golyópálya építés, sakkverseny, dominó – lánc építő verseny, kirándulás
Külső szakembereket is bevonunk a megvalósítás során, mert úgy véljük, hogy egy-egy témakör tevékenységeiben segítségünkre lehetnek, kiegészíthetik munkánkat.
Önkifejező- önismereti (interperszonális) tevékenységek
Két műhely foglalkozna a gyermekekkel ezen a területen. Egyik műhely a drámapedagógia, míg a másik a különböző művészeti ágak eszközeivel fejlesztené az ez irányban érdeklődő tehetségígéretes óvodásokat. Célunk, hogy a gyermekek önkifejezése, gondolkodáskészsége, kooperatív készsége fejlődjön, melynek hatására az életben könnyebben boldogulnak. A gyermekek jussanak el az önismeretnek arra a szintjére, amikor szabadon, magabiztosan tudják kifejezni érzelmeiket, gondolataikat, tudatosan használják alkotóképességüket problémáik megoldására.
Tervezett tevékenységeink között szerepel: anyanyelvi játékok, kommunikációt segítő szituációs játékok, drámapedagógia foglalkozások, óvodai bábjáték, önismereti játékok, mozgásos önkifejező játékok
Óvodánk eddig is és ezután is figyelemmel kíséri a pályázati lehetőségeket és próbál általuk fejlesztési forráshoz jutni. Programjaink működőképességét saját munkánk és szakértelmünk garantálja. Alapvető tárgyi és személyi feltételeink adottak ahhoz, hogy sikeresen fenntarthatóvá tegyük tevékenységeinket, viszont a színvonalasabb programok, rendezvények megvalósítása folyamatos forrás bevonást igényel. Ennek érdekében továbbra is számítunk a szülők támogatására is, hisz már több ízben segítették adományaikkal kezdeményezéseinket A tehetségműhelyeink, programjaink megvalósítása érdekében egyéb támogatók, szponzorok felkutatását, felkeresését is tervezzük. Mindezeket a törekvéseket elegendőnek tartjuk Tehetségpont tevékenységünk fenntarthatósága érdekében.