Tanulóink az Ormánság hat hátrányos helyzetű településéről érkeznek tagintézményünkbe. Hátrányos földrajzi helyzetünk ellenére sok gyermek a szülők tudatos döntése alapján, tehetséggondozást várva kerül iskolánkba.
Intézményünkben sokoldalú tehetséggondozó munka folyik az alábbi területeken
interperszonális
sport
magyar és angol nyelv
természettudományok tehetségterületeken
Néhány versenyeredmény, rendezvény, tehetségterület:
1. Térbeli-vizuális: Országos Biblia-illusztráció verseny 2011. és 2012. I. hely
2. Zenei: Ormánsági zsoltáréneklési verseny, Drávaiványi, 2011-lány és fiú kategóriában I. díj
Egy diákunk zongorára írt kompozíciói kiadványban jelentek meg
3. Nyelvészeti: két tanuló Apáczai díj
Országos ELT angol verseny 2017: egy 90%, két 93 % feletti eredmény
4. Interperszonális: Szeretehíd megrendezése 2012 óta évente két alkalommal szülők és környező települések lakosainak bevonásával: 25-30 segítő
Tanulóink szolgálnak a drávafoki gyülekezetben, a Sztárai program elindulásával a környező falvakban is.
5. Természettudomány, matematikai: Reál-nap szervezése testvérintézményekkel 2011-től, Zrínyi matematika verseny
6. Komplex programjaink:
Komplex nap: komplex kutatás után a helyszínek valóságban történő megismerése pl. 2010 Pécs – Kulturális főváros, 2017 Reformáció 500,
ormánsági kutató alkalmak az elkészült bemutató anyaggal
Aranyág: komplex művészeti és hagyományőrző kulturális program éves munkánk bemutatására. Színjátszás, vers - és prózamondás, néptánc, népdal, egyházi ének stb. Főleg ormánsági és horvát hagyományőrzést folytatunk saját szakemberrel és a Baranya Néptáncegyüttes vezetésével. Tehetséges tanulóink a néptáncegyüttes utánpótlás csapatába kerülnek.
7. Legyél te is milliomos programunknak a mindennapi élethez való igazodás, az interperszonális kapcsolatok kialakítása, erősítése a célja. Egész évben értékeljük tanulóink munkáját, magatartását, szorgalmát, verseny- és mérési eredményeiket. Mindent, ami személyes érték lehet.
8. Egészségnevelési nap: a testi egészségnevelésen túl célja az élményadás, az affektív készségek fejlesztésért
9. Anyanyelvi napokat helyi, megyei, járási szinten szervezünk. 2016-ban Az én ’56-om vers- és mesemondó versenyt megyei szinten hirdettük meg.
10. Sportnap – sorverseny, foci és kézilabda mérkőzés, tanárok, szülők bevonásával. Cél: szülő-iskola kapcsolat erősítése.
FOK - FAK kupa: futás, asztalitenisz, kerékpározás – díjazás sportáganként érem, végén kupa
Munkánkat multimédiás eszközpark segíti. Szakos tanáraink bekapcsolódtak a minősülési folyamatba. Tantestületünk kreatív, képzésre nyitott fiatal kollégák csapata. A Tanulásmódszertant több kolléga alkalmazza a tehetséggondozásban.
A tehetség-azonosítás a szaktanárok, osztályfőnökök feladata, de az anyaintézményünk, a Pécsi Református Kollégium szakemberháttérrel, iskolapszichológussal, mesterpedagógusokkal segíti munkánkat.
Munkánk jobbítását, a hasonló intézményekkel való kapcsolatfelvételt a Tehetségponttá válástól is várjuk.
Helyi szinten működünk, de szoros együttműködésben az anyaiskolával. Jól felépített intézmény vagyunk, így tagintézményeken belüli együttműködést könnyű kialakítani. Saját,drávafoki intézményünk kicsi, így az információ-áramlás, napi megbeszélések minősége magasfokú.
Egyházi fenntartású intézményként, körzethatárok átlépésével távolabbi településeken élők számára is felkínáljuk tehetséggondozó munkánkat. Ezért bemutatkozó és templomi szolgálati alkalmakat szerveztünk Sellyén, Bogdásán, Csányoszróban, Vajszlón.
Tankertünk bemutatására két országos konferencián is lehetőségünk adódott (2015, 2016), szintén a Tankert vonzotta a médiát iskolánkba: Kossuth rádió, MTV1
Együttműködő partnereink:
A Pécsi Református Kollégium Gimnáziuma, Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája, Általános Iskolája, amely már regisztrált Tehetségpont – Pécsi Református Tehetségpont.
Nagyharsányi tagintézmény, szintén regisztrált Tehetségpont. Együttműködésünkre példa a Reál-napi verseny, amelyet felváltva szervezünk meg a három iskola tanulói számára saját helyszíneinken, ill. az anyanyelvi napok.
Együttműködésünket a Siklósi Sztárai Tehetséggondozó Műhelyre is kiterjesztjük.
Együtt dolgozunk a helyi önkormányzatokkal, Drávafok, Bogdása, Markóc, Drávaiványi képviselőivel, helyi civil szervezetekkel (Cigány Kisebbségi Önkormányzat, Drávazug Egyesület, Horvát Kisebbségi Önkormányzat, katolikus és református egyház, Ormánság Alapítvány), illetve azokkal, akik szívükön viselik az iskola, a település, az Ormánság sorsát. Ezt az együttműködést fenntartjuk, bővítjük.
Példák az eddigi együttműködésre:
2012 márciusában megrendezett Kertnap alatt a tanulókon túl kb. 40 főt vonunk be a kerti munkákba. Vendégünk volt a Tápiószelei Növényi Diverzitás Központ akkori elnöke, az országgyűlési képviselőnk, térségi polgármesterek, média képviselői. 2012-ben el is nyertük az Ormánság Alapítvány közösségi kertjével megosztva az MNVH ’Az év mintakertje’ díját.
Folyamatosan fogadunk kertlátogatókat: Délegyházi Iskola, Ruskin Mill Trust – Anglia, Szent István Egyetem – Gödöllő, Mezőgazdasági Iskola, Manresa – Spanyolország, Civitas Alapítvány, Székelyudvarhely - Erdély, a drávafokon évente megrendezett Kárpát-medencei Gyümölcsészeti Találkozó résztvevői stb.
Az azonosított tehetséges tanulók gondozása nem minden esetben valósítható meg intézményen belül, ezért partnereket a Baranya Kulturális Egyesület Alapfokú Művészeti Intézmény néptánc oktatója tanítja a néptáncot. Néptáncosaink rendszeres fellépői a Drávafoki Falunapnak, Drávafoki Horvát Napnak.
Korábban a sellyei Kiss Géza Alapfokú Művészeti Iskola zongoraoktatást folytatott intézményünkben. Jelenleg szünetel a hangszeres oktatás, de tervezzük újraindítását.
Földrajzi helyzetünk kompenzálására vendégeket hívunk:
kultúra területén: ifj. Csoóri Sándor népzenész, Faragó Laura énekművész, Kóka Rozália mesemondó, Petrás Mária népdalénekes
egészség-sport területén: Sors Tamás, a Londoni paralimpia aranyérmese, Financsek Gábor, a 2012-es olimpiai úszócsapatának tagja
Eddigi jól bevált programjainkat folytatjuk:
-Komplex nap : az Ormánsági hon és népismeret tárgy jelentőségét hangsúlyozva kutató munkát és kirándulást szervezünk a tájegységünkbe
-Legyél te is milliomos: tanulóink motiválásának módja; ilyen nevű Jó gyakorlat kidolgozásán dolgozunk. 2017-ben az 1-20 helyezettek az MMA által támogatott Ormánsági kutatótáborban vesznek részt.
-Aranyág: komplex művészeti tehetséggondozó program, tanulói produkciókkal a hagyományőrzés és művészeti nevelés céljainak megvalósításáért: zenés, verses produkciók, néptánc, modern tánc, színdarab kerülnek a közönség elé. A tehetségek mások általi felfedezésére is lehetőséget ad a rendezvény, mivel számos térségünkön kívülről érkező vendég jön erre az alkalomra. A bevétel a Gyermekmosoly Alapítványé és a tehetséges, de kevésbé tehetős diák országjáró kirándulását fizetjük belőle.
-Bővítjük azon külső és belső szervezésű versenyek körét, ahova benevezzük a tehetségeinket.
-Foci, kézilabda edzéseket kiegészítjük atlétikával, heti rendszerességgel tarjuk. Csapataink résztvesznek a korosztályos versenyeken. (Ormánság Kupa 2017. 7-8. osztályos lányok I. hely)
-FOK-FAK kupa: atlétika versenyekre és az általunk szervezett kistérségi hatókörű kupára folyamatos a felkészítés. Ezen a tehetségterületen rövidtávú célunk az atlétika versenyekre való tervezettebb felkészítés.
-Iskolai énekkar: szakkörként működik, folytatja munkáját
-Kiskertész és Főzőcske szakkörök 2012 óta működnek. A Kiskertész célja a biokertészet, az egészséges élelmiszer előállítás alapjainak megtanítása, munkára, felelősségteljes gondolkodásra való nevelés. Az iskola területén levő tankert ormánsági tájfajtáknak ad helyet, megőrizve ezáltal a genetikai erőforrásainkat. Ökológiai összefüggéseket tapasztalhatnak meg a tanulók a kertben, amely lehetőséget ad a megfigyelésre és kísérletezésre. A szakkör egy komplex személyiségfejlesztő helyszín, ahol a tantermi körülmények közt rejtve maradó képességeket is észre tudjuk venni.A szakköröket továbbra is meghirdetjük.
-Kertnyitó nap: 2012 óta rendezzük a Kertnyitó napot; ide hívjuk a szülőket, a lakosságot, a pártolókat. 50-70 diák, 25-30 külsős felnőtt tesz a környezetünk szépítéséért. Célja a közös munka, a közösségépítés, a szülő-gyermek, tanár-diák viszonyának elmélyítése, egyéb tehetségek megmutatása.
Középtávú céljaink:
Cserkészet újraélesztése
Dráma szakkör indítása: igény és szakos kolléga jelenléte
Mini Suli –leendő első osztályosok diagnosztizálása, diagnosztizáló rendszer kidolgozása
Szülők bevonása a tehetség-felismerésbe, gondozásba
Felkészülés akkreditációra
Tehetséghálózat építése a testvér-intézményekkel
Legfontosabbnak tartjuk a Tehetségnap bevezetését a munkarendünkbe, ahol heti egy alkalommal akár szaktárgyi, akár egyéb területen folyik az azonosított tehetségek fejlesztése, felkészítése. Ennek rendszere még kidolgozás alatt van.
Alapműködésünk biztosított az önálló gazdálkodású anyaiskola, a Pécsi Református Kollégium révén. Minden iskolai tevékenységünket segítő partnerséget, pályázati lehetőséget kihasználunk, figyelembe véve a pedagógusok és a tanulók igényeit, lehetőségeit.
Civil kezdeményezésre alakult Gyermekmosoly Alapítvány a nehéz anyagi körülmények között élő tehetséges tanulók támogatására. Az 1%-ok és az Aranyág est bevétele folyamatos forrás az Alapítványnak.
TÁMOP 6.1.2.A-14/2. Komplex intézményi egészségfejlesztési mozgásprogramok megvalósítása pályázat segített a szakkörök megvalósításában, sport- és kerti eszközöket vettünk.
Többször sikerrel pályáztunk az MMA-hoz, ezt továbbra is tervezzük.
Beadtuk az EFOP-4.1.5.-16 pályázati kiírásra az iskolai épület-felújítás, energetikai korszerűsítés, tornacsarnok létesítésére a pályázatot.
Útravaló program: HHH-s tehetséges tanulók fejlesztésére
Ösztöndíjakkal motiváljuk a tanulókat:
Csikesz Ösztöndíj -2015: kitűnő, jeles és 0,4-et javító tanulók kapják félévente
Tüskés-díj -2017: egy végzős diák irodalmi- és kulturális munkájáért kapja (50.000 Ft)
Akire büszkék vagyunk díj: települési önkormányzat adja 8 éven át kitűnő tanulmányi, kulturális teljesítményt nyújtó, példás magatartású diáknak
Anyaintézményünk Timóteus Alapítványa is a tehetségek anyagi támogatását segíti. Rendezvényeink szervezésekor minden esetben számíthatunk az önkormányzatok, a helyi civil szervezetek és a magánszemélyek természetbeni vagy anyagi támogatására.