Tehetségterület
Iskolánk Mezőgazdasági és Környezetvédelmi képzése predesztinálja, hogy Howard Gardner Többszörös intelligenciaelméletnek rendszerében iskolánk a természeti intelligenciával foglalkozzon kiemelten. A természeti intelligencia az arra való képességet jelenti, hogy megértsük az állatok, növények és általában a természeti környezet jelenségeit és felvegyük bizonyos vonásait.
A tehetségpont tevékenységének célcsoportja
A tehetségpont az iskola mezőgazdasági és egészségügyi képzésének tanulóira alapoz, nem utasítja el azonban az egészségügyi képzésből érkező érdeklődőket sem. Korosztályt tekintve a 9.-13.-os tanulók esetenként kiegészülnek a 12.-es, iskolaválasztás előtt álló, és képzéseink iránt érdeklődő diákokkal is.
Tehetség azonosítás
Iskolánk a tehetségek azonosítására alkalmas módszereket inkább a tanulók jobb megismerésére, nem pedig válogatásra használja. Gyarmathy Éva szerint „ a tehetséggondozásnak sokkal inkább a környezeti ingerek gazdagításával, mint a tehetségek „vadászatával” kellene foglalkoznia”. A tanulók megismerését iskolánkban a megfigyelésen túl a Coopersmith kérdőív, a Renzulli-Hartmann skála segíti elő.
Tanulók megfigyelése
Előzetes iskolai eredmények megkérdezése, sport és szabadidős aktivitás megismerése, osztályon belül betöltött szerep megfigyelése, érdeklődési kör, otthoni környezet felmérése.
Tanulók bevonásával, Coopersmith kérdőív kitöltése
A kérdőív kitöltése és értékelése az összes mezőgazdasági és környezetvédelmi képzésben résztvevő tanuló esetében, a 9. évfolyamban, a második félév közepén történik. Ekkorra az iskolába történő beilleszkedés megtörtént, a tanulók képesek saját magukat helyesen megítélni.
Pedagógusok bevonásával:
A tanulói kérdőív értékelését követően, a kiemelkedő tanulók esetében Renzulli-Hartman skála felvétele tanulónként legalább 2-2 pedagógussal.
Tehetségpontunk hatóköre:
Intézményi hatókör.
Tehetségpontunk informális kapcsolatrendszere, és a kapcsolat formája:
Pest Megyei Agrárkamara: Előadások tartásával színesítik oktatási programunkat.
Ceglédi Falugazdász Iroda: Segítséget nyújtanak az aktívan gazdálkodó tanulók számára.
Ceglédi Gazdakör: Intézményünk otthont ad az összejövetelek számára.
Ceglédi Panoráma: Sajtómegjelenést biztosít programjaink, tehetséges diákjaink számára.
DPMG Zrt. Limusine tenyészet: Az üzemlátogatás a tananyag mélyebb megértését teszi lehetővé.
DPMG Zrt. Ságvári telep: Az üzemlátogatás a tejelő szarvasmarha-tartás megtekintését teszi lehetővé.
DPMG Zrt. Feldolgozó üzem: A vetőmagkészítés és tápkészítés bemutatásán túl a DPMG Zrt. fajtabemutatóin iskolánk tanulói állandó vendégek.
Farmosi Természetvédelmi Oktatóközpont: Térségünkre jellemző ökoszisztéma bemutatását segíti elő.
Füle Tanya: Lovászképzés gyakorlati oktatási helyeként működik.
Jaksics Faiskola: Üzemlátogatásokat tesz lehetővé.
Klément Családi Borászat és Cegléd Zamata Gyümölcslé Üzem: Üzemlátogatásokat, szőlőművelés tanulmányozását teszi lehetővé.
Köd Jelenti Internetes Újság: Megjelenési lehetőséget biztosít tanulóink számára.
Mezőgazdasági Eszköz-és Gépfejlődés-történeti Szakmúzeum, Gödöllő: A régi mezőgazdasági gépek megtekintésén túl a tanulóknak lehetőségük nyílik betekinteni az egyetemi életbe.
Mindennapi Kenyerünk Szociális Szövetkezet: Őshonos állatok tartása, illetve a jogi és gazdasági környezet megismerésére ad alkalmat, üzemlátogatás keretében.
NAIK Gyümölcstermesztési Kutatóintéztet Ceglédi Kutató Állomás: A Kutatóintézeti munkába bekapcsolódhatnak tanulóink.
Növényi Diverzitás Központ: Az intézet munkájának megismerésén túl az arborétum jellegű kert megtekintésére is lehetőséget kap iskolánk.
Oázis kertészet: A kertészeti áruda munkájának megismerésén túl a növények felismerését is gyakorolhatják tanulóink az üzemlátogatások során.
Praktika Kft. Mezőgazdasági termelő üzem működésébe nyernek betekintést tanulóink.
Tápiószelei Természetbarát Klub: Az általuk szervezett természetjáró eseményeken iskolánk közreműködésével részt vesznek diákjaink.
Tulipános Tanya: Önfenntartó gazdálkodás működési modelljébe tekinthetnek be tanulóink.
Az informális kapcsolatok bővítése, formálissá alakítása folyamatban van.
Virágkötő szakkör
A szakkör célja a Kézügyesség, szépérzék fejlesztése, és szakmai ismeretek bővítése. A Szakkör nem heti rendszerességgel kerül megszervezésre, hanem eseményekhez kapcsolódik, melyekre a szakkör tanulói szakoktatói, mérnöktanári segítséggel készítik el a díszítéseket (csokrok, koszorúk, épületdíszek). A szakkör kialakítása, működésének szervezeti formába öntése jelenleg is folyamatban van.
Természetjáró szakkör
A Szakkör célja a szakmai és természettudományos ismeretek fejlesztésén túlmutatóan a lokálpatriotizmus, egészséges életmód kialakítása. A Szakkör nem heti rendszerességgel, hanem eseményekhez kapcsolódva, szombati napokon kerül megrendezésre. A szakkörhöz kapcsolódó események többek között a Téli Sóút, Dolina Túra, Aranyszarvas Túra. Az időjárás figyelembevételével iskolánk saját túrákat is szervez, melynek során helyi jelentőségű, és távolabb lévő országos jelentőségű területek is szerepelnek minden évben. A szakkör funkcióját már részlegesen betölti, a következő évtől teljeskörűen szeretnénk működtetni.
Tanulók indítása az Országos Szakmai Tanulmányi Versenyen
Indulás az Ágazati és ágazaton kívüli szakmai érettségi vizsgatárgyak versenyén A verseny első fordulója online lebonyolítású, így lehetőséget ad arra, hogy tanulóink korlátlan számban induljanak. Az eredmények a tanulónak szóló visszajelzésen túl automatikusan jelzik az oktatás színvonalát és tendenciáját is.
Indulás a „Ments meg egy kertet” programban
A program célja szakmai ismerek fejlesztése, társadalmi felelősségvállalás erősítése. A program során idős emberek kertjét segítenek a tanulók rendben tartani. A programban iskolánk már részt vesz.
Az Ökoiskola szervezésében a „Komposztálás Világnapjának” alkalmából szakmai program
A program célja a komposztáláson túlmutatóan a környezeti nevelés.
Tanulmányi kirándulás szervezése a Szent István Egyetemre
A Mezőgazdasági Eszköz-és Gépfejlődés-történeti Szakmúzeum megtekintése után a tanulók betekinthetnek az egyetemi életbe. A következő években kapcsolatunkat az Egyetemmel együttműködési megállapodás keretében hivatalossá kívánjuk tenni.
Többnapos tanulmányi kirándulás külföldön, a magyar-lakta régiókban
A program céljai: szakmai ismeretek és természet szeretet fejlesztése, más tájak, szokások megismerése, nemzeti érzület kialakítása, közösségépítés. A programban jelenleg is részt veszünk.
Anyagi támogatást nyújtása a tehetséges diákoknak az „Út a szakmához” és az „ Út az érettségihez” program keretében, mely programokban jelenleg is részt veszünk.
Tehetség szaktanácsadás és tehetségmenedzsment
- Pályaorientációs programok szervezése, melynek során iskolánk korábban végzett, sikeres életúttal büszkélkedő öregdiákjai mesélnek pályájukról.
- Kirándulás szervezése az iskolánk öregdiákjainak munkahelyére, cégéhez, pályaorientációs céllal.
- Tanulók kihelyezése nyári gyakorlatra a képességeik, érdeklődési területüknek leginkább megfelelő helyszínre.
- Tanulók összekötése az iskola külső kapcsolataival.
Tevékenység hosszú távú fenntarthatósága:
- Az Út az érettségihez és az Út a szakmához programok segítségével tanulói ösztöndíj biztosítása.
- Az Iskola alapítványának támogatása.
- A már elnyert „Lépj egy fokkal feljebb!” VEKOP támogatás felhasználása.
- A már elnyert „Agrárszakképzés átfogó oktatási fejlesztése a Közép-magyarországi régióban” pályázat forrásai.
- Határtalanul program finanszírozása a környező országokba tervezett szakmai kirándulások finanszírozására.
- A pályázatírásban jártas munkatárs integrálása a programba, új források felderítése.