Intézményünkben évek óta próbáljuk a tehetséges tanulókat felismerni, külön foglalkozás keretében kibontakoztatni azokat a személyiségjegyeket, melynek segítségével adottságait kamatoztatni tudja egy-egy diákunk. Tapasztalataink szerint az angol nyelv tanítása területén jelentős eredményeket értünk el, különösen az utolsó 10 évben. Diákjaink nagy számban szereznek közép- és felsőfokú nyelvvizsgát. Ezek a vizsgaeredmények a tanítási órákon elsajátított tudásanyagból és a szaktanáraink délutáni foglalkozások keretében történő tehetséggondozásából adódnak össze. Szintén délutáni foglalkozás keretében történik a tehetséggondozás és a tehetség felismerése művészeti óráinkon. Számtalan diákunk lett grafikus, ruha vagy textiltervező az itt felismert és fejlesztett adottságainak köszönhetően. Ugyanezek mondhatók el a zenekari és a zenei kórusunk működésével kapcsolatban. Célunk a természettudományos nevelésen keresztül digitális kompetenciájuk fejlesztése. A természettudományos kompetenciák (logikus gondolkodás, analizálás, szintetizálás, kvantitatív és kvalitatív összefüggések megfogalmazása). A matematikai kompetenciájukat a programozáson keresztül, a probléma megoldó készségeik, logikus gondolkodásuk segítségével fejlesztjük. Alapvetően a digitális kompetenciájukat bővíti ez a program: programozási nyelvek használata, a feladatok csoportmunkában való megoldása az interperszonális képességeiket formálja.
A társas kompetenciák fejlesztése kooperatív technikák segítségével valósul meg.
Az elvárásaink között szerepel a fenti kompetenciák fejlesztésén kívül a tanulók helytörténettel kapcsolatos ismereteinek gyarapítása, látókörük szélesítése, életkorukból adódó természetes kíváncsiságuk, nyitottságuk, érdeklődésük felkeltése és fenntartása robotok segítségével.
Iskolánkban 2 év óta működik robotika szakkör. Kezdetben csak kölcsön eszközökkel tudtunk dolgozni illetve online programozási felületeket használva. 2022-ben megnyertük NTP-INNOV-22-0155 a Kulturális és Innovációs Minisztérium és a Nemzeti Tehetség Pont által kiírt pályázatot, pályázatunk címe: Robothadsereg a tanulás szolgálatában, ennek keretében Abacusan Artec 2.0-ás robotkészleteket tudtunk beszererezni. Valamint a fenntartó támogatott bennünket eszközökkel: Edison robot, Tynibit okosautó, Indi okosautó, Intelino okosvonat, 3D nyomtató, microbitek, Drónok, tablet.
Tulajdonképpen a tehetséggondozást évek óta végezzük eredményesen. Most szeretnénk, ha iskolánk nem csak végezné ezeket a feladatokat, hanem bekerülne abba a rendszerbe, ahol tapasztalatot szerezhet a még eredményesebb ilyen jellegű tevékenység végzéséhez.
Helyi hatókörben gondolkodunk. Jászapáti egy 8000 lakosú kisváros. Elöregedő település, megtartóereje kicsi. Iskolánk évek óta azzal a nehézséggel küzd, hogy a 14-18 éves korosztályt a helyi középiskolában tartsuk. Ehhez az erőfeszítésünkhöz eddig is szükséges volt a helyi civil szervezetekkel, kulturális intézményekkel való szoros partneri kapcsolat. Őket tekintjük a jelen helyzetben legfontosabb partnereinknek. Kiváló kapcsolatot ápolunk a Jásztánc Alapítvánnyal. Ez a civil szervezet helyben 45 éve működik célja a néptánc hagyományok megtartása, az utánpótlás nevelése. Diákjaink közül sokan tagjai korosztálytól függően valamelyik tánccsoportnak. Együttműködési megállapodás keretében több programot -nemzeti ünnepeink megemlékezései, Makó Pál Tudományos Diáknapok, Lovagi Logikai Torna, matematikaverseny- közösen szervezünk. Ettől a tanévtől nálunk tartják a csoportok a próbáikat. A helyi művelődési ház programjai megtervezésekor egyeztet az iskolával. Olyan rendhagyó foglalkozásokat, irodalmi előadásokat tartanak, melyre várják diákságunkat is. Ugyanakkor számtalan program esetében mi is segítséget nyújtunk nekik. A városi Rácz Aladár Zeneiskola rendszeres vendége rendezvényeinknek. Hasonlóan a Jásztánc Alapítványhoz sok diákunk zeneiskolás, hangszeren játszik, így a kapcsolat és együttműködés adott. A Jász Alkotók Köre művésztelepén nyaranta a mi tanáraink vezetésével a mi érdeklődő diákjaink tanulják a különböző festési technikákat, a különböző ábrázolásmódokat és készítik el munkájukat, melyet a tábor végén kiállítanak a helyi múzeumban. A JAK külön szekciója foglalkozik médiaoktatással. A filmkészítés, a forgatás és a vágás technikáját tanulják meg az ott résztvevő diákok. A helyi önkormányzat kiterjedt testvér-települési hálózattal rendelkezik. A különböző találkozások alkalmával tolmácsoláshoz kérnek segítséget tőlünk. Tanáraink és diákjaink is vállalnak ilyen feladatot. Összességében elmondható, hogy a meglévő kapcsolatainkat felhasználva próbáljuk biztosítani a tehetségsegítő tevékenységek kezdeményezését és a szervezeteket továbbra is bevonjuk ebbe a munkába.
Gimnáziumunk több mint 10 éve a veszprémi Pannon Egyetem akkreditált nyelvvizsga központ vizsgahelye. Két nyelvtanárunk jelenleg is aktív státuszba lévő vizsgáztató tanár. Évenkénti jelenléti és online továbbképzések révén folyamatosan biztosított a fent említett tanárok szakmai fejlődése. Intézményünkben kiemelt cél a tanulók használható, versenyképes nyelvtudásának fejlesztése, közép- és felsőfokú nyelvvizsgára történő felkészítése. A nyelvvizsgára való felkészítés a kötelező tanórákon kívül térítésmentes plusz (kiscsoportos) foglalkozások során valósul meg, ezáltal is fokozottan biztosított a tehetségek felismerése és gondozása. A felkészítés részeként a diákok hivatalos próbanyelvvizsgán is részt vehetnek, melynek egyik legfőbb előnye, hogy az éles vizsga díjánál sokkal kedvezőbb áron tesztelhetik az addig megszerzett tudásukat. A próbavizsga által vizsgarutint is szereznek. Évente két alkalommal, az őszi és tavaszi vizsgaidőszakban a tanulóknak lehetősége nyílik saját iskolánkban írásbeli és szóbeli nyelvvizsgát is tenni.
A környék iskoláiban lévő tehetségeket angol nyelvű Tea Party-k és projekt versenyek révén igyekszünk támogatni, fejlődésüket segíteni.
A robotika hatékony oktatása érdekében az Abacusan Stúdió által szervezett továbbképzéseken rendszeresen részt veszünk, illetve a pályázat keretei között állandó kapcsolatban állunk velük és az idén szakkör keretén belül meg is látogatjuk őket, ahol a diákok egész napos robotika foglalkozásokon vesznek részt, megismerve a legújabb robotokat és technológiákat.
A Programozd a jövőt! pályázati program kapcsán a gyerekekhez egy IT busz látogatott el. Megismerték a 3D tervezés és nyomtatás lépéseit, microbit és Lego Spike Prime készleteket próbálhattak ki.
Az ELTE Microbit-csámborgás programján is részt vettünk, ahol szintén kölcsön készleteket programozhattunk.
Programjaink:
-A Makó Pál Tudományos Diáknapok már több mint két évtizede kerülnek megrendezésre iskolánkban minden év tavaszán meghatározott téma alapján. Ennek kapcsán, a mottó jegyében tehetséges diákjaink adnak elő, tartanak kísérleti vagy művészeti bemutatókat a témához kapcsolódóan.
- Délutáni foglalkozások keretén belül fejlesztjük tehetségeinket zenei területen a kórusban. Vizuális területen, többféle kézműves, rajzi, hagyományos és modern technikával találkozhatnak a tanulók. Különböző helyi, megyei, és országos szintű versenyeken, pályázatokon veszünk részt.
- Művészeti bemutatón, bálok műsorain, ünnepi műsorokon szerepelnek diákjaink.
- A nyelvtanárok által szervezett programok:
• közép- és felsőfokú nyelvvizsgára való térítésmentes felkészítés tanórákon és plusz foglalkozások keretében (egyénileg és kiscsoportokban)
• próbanyelvvizsga évi egy alkalommal
• házi, regionális és országos versenyekre való felkészítés
• idegennyelvű kiselőadások
• Tea Party (teadélután)
• idegennyelvű országismereti vetélkedők a környező iskolák diákjainak bevonásával
• idegennyelvi szakkörök további működtetése
• iskolai nyílt napunk keretein belül idegennyelvi foglalkozások, bemutatóórák megtekintése
• leendő első és ötödik osztályos tanulóink számára idegennyelvű „Tudás-Várunk” elnevezésű iskolanyitogató foglalkozások
- A Jásztánc Alapítvány szervezésében megrendezett Hagyományos szakmák, szakmai hagyományok programsorozatnak teret adunk, illetve a mi diákjaink közül válogatjuk ki a résztvevőket. A műhelymunkák nemcsak az érdeklődés felkeltésére alkalmasak, hanem lehetőség van a tehetségek azonosítására is.
- A pályázatunk keretein belül kétszer 60 órás robotika szakköri foglalkozást tartunk 2 különböző korosztálynak ezen kívül még a hatodikosainknak is.
Az éppen aktuális ünnepekhez kapcsolódva tematikus robotokat építünk: Medve-nap, Március 15., PI-nap stb. Tantárgyközi koncentrációt is megvalósítjuk történelmi eseményeket, biológiai folyamatokat, természetvédelmi szempontokat figyelembe véve
Az iskola és partnerintézményei anyagi források nélkül is segítik egymást tevékenységükben. Ahol szükséges, ott a meglévő tárgyi eszközök felhasználásával, esetlegesen egymás közötti cserével segítjük a kitűzött célok megvalósítását. Természetesen szükséges olykor anyagi forrás igénybevétele is. A gimnáziumban működő Baráti Kör Alapítvány alapító okiratában célul tűzte ki a tehetséges gyerekek támogatását. Csekély, de biztos anyagi forrás ez tanulóink támogatására. segítséget kapunk a helyi önkormányzattól anyagi és tárgyi értelemben egyaránt. A városban működő és az intézményünkkel kapcsolatot kiépítő szervezetek célja közös: helyben tartani a fiatalokat. Ez mindannyiunk érdeke. Ezért ugyanazon célok mentén dolgozunk egymás munkáját segítve és kiegészítve. Az anyagi forrásokat előteremtjük az alapítványokból és a helyi önkormányzat anyagi támogatásából. De mind az intézmény, mind a partnerszervezetek önkéntes munkával, saját humán tőkéjüket és tudásukat felhasználva végzik ezeket a tevékenységeket.