A tehetségfejlesztés első és legfontosabb lépése a bemeneti mérés. A bemeneti mérés azoknak a gyerekeknek/fiataloknak, akik több érdeklődési területre is nyitottak, de bizonytalanok abban, mely terület a számukra a legmegfelelőbb; akiknek szükség van iránymutatásra, mert az átlagtól eltérőek; akiknek képességeik az átlagtól eltérnek (valamiben kiemelkedőek), és ehhez valamilyen hiány, hátrány is párosul, alultejesítenek az iskolában. A Tehetségfelmérés, bementi mérés célja, hogy teljes körű képet kapjunk a hozzánk érkező gyerekekről, fiatalokról, amely alapján egyénre szabott támogatást, fejlesztést tudunk nyújtani. Bementi mérés módszerei
Az alulteljesítő tehetségek beazonosítására is kiválóan alkalmas a:
tehetségszűrő megfigyelési szempontrendszer: amely a kreativitás, képesség, motiváció, érdeklődés mérésre alkalmas eszköz;
Tóth -féle kreativitás becslő skála: önjellemző kérdőív – milyennek látom magam?
Renzulli-Hartman Skála: tanulási jellemzők, motivációs jellemzők, kreativitás jellemzők, vezetés-társas jellemzők.
A bemeneti mérés eredményei kizárólag iránymutatást ad a tanulónak, a pedagógusnak/tanárnak/oktatónak és nem utolsó sorban a szülőnek. A bementi mérés segítségével felszínre kerülhetnek az erősségek és a fejlesztendő területek. A bemeneti mérést követően, az egyéni és/vagy csoportos foglalkozások valósulnak meg.
Tehetségfejlesztő foglalkozások
Tehetségfejlesztő élményműhely - Kommunikációs élményfoglalkozás (irodalomterápia)
Tehetségfejlesztő élményműhely -Önismeret alapú pályaválasztás
Tehetségfejlesztő élményműhely - Szorongás, stresszkezelés élményműhely
Önbizalom, önismeret élményműhely
Tehetségfejlesztő élményműhely - Hogyan tanulj jobban?
Pedagógiai és pszichológiai szempontból is megfelelő segítségét több, mint 20 éves szakmai tapasztalattal rendelkező kollégákkal tervezzük biztosítani. Pályaorientációs szakpszichológus, mentálihigiénés szakember, tehetségfejlesztő tutor, drámapedagógus, magyar nyelv és irodalom mesterpedagógus, kommunikációs szakember segíti a hátrányos helyzetű, alulteljesítő tehetséges gyerekek, fiatalok fejlődését. Foglalkozásaink jellemzően saját fejlesztésű módszertanon alapul, amelyeket minden esetben a gyerekekhez/fiatalokhoz igazítunk. A fejlesztő folyamat során szorosan együttműködünk a pedagógusokkal és a szülőkkel.
A Tehetségpont Dunakeszin és 70 km-es vonzáskörzetében tervezi megvalósítani tehetségfejlesztő foglalkozásait. 2020-ban indítottuk foglalkozásainkat Dunakeszin. Igény és szükség szerint az egyesület szakemberei utaznak más településekre is. Célunk, hogy minél szélesebb hatókörben ismerjék meg egyesületünket/Tehetségpontot és tevékenységeinket. Fontosnak tartjuk, hogy ne legyen pénzügyi akadálya annak, hogy igénybe vegyék szakértelmünket a szülők, az iskolák vagy más civil szervezetek. Ezért jellemzően pályázati forrásból tudjuk biztosítani a jelenlétünket Dunakeszi és vonzáskörzetében. Jó kapcsolatot alakítottunk ki a Tankerületi központtal. A Dunakeszi Tankerületi központhoz tartozó valamennyi köznevelési intézményével felvettük a kapcsolatot és személyes beszélgetéseket kezdeményeztünk annak érdekében, hogy elinduljon a szakmai együttműködés. Fontosnak tartjuk a széleskörű hálózatosodást, amelyben az iskolák mellett a helyi civil szervezetekkel is kialakítottuk a közös párbeszédet. Emellett a helyi pedagógiai szakszolgálattal is együttműködünk. Hisszük, hogy az eredményes és hatékony fejlesztő munka a pedagógus, a szülő, szükség szerint a pedagógiai szakszolgálat és az érintett civil szervezetek bevonásával tud megvalósulni. Együtt, hálózatban működve érhetünk el érdemi eredményeket. A hozzánk érkező gyerekek/fiatalok bemeneti mérését követően, saját szakmai erőforrásaink mellett, igény szerint be tudjuk vonni azokat a szereplőket, amelyek a gyerekek/fiatalok fejlesztéséhez szükségesek.
Tehetségfejlesztő foglalkozások gyerekeknek/fiataloknak
Kommunikációs élményfoglalkozás (irodalomterápia) A biblioterápia alkalmazása segítő szakember vezetésével valósul meg, aki a szöveg által nyújtott élményt segíti a fiatalok által átélt érzelmekre és élethelyzetekre vonatkoztatni, kezet nyújt azok feldolgozásához, és figyel a csoport egymást támogató légkörének fenntartására.
Önismeret alapú pályaválasztás
A foglalkozás célja növelni magabiztosságot szerepléskor az osztályban, idegen környezetben; tisztábban látni, hogy mi érdekli a fiatalt, és milyen foglalkozás illik hozzá; felismerni, ha tehetséges valamiben, és átgondolni, hogyan tudná azt fejleszteni; bízni a képességeidben és saját kreatív gondolataidban; vállalja fel a fiatal azt, amit igazán szeret(ne)
Szorongás, stresszkezelés élményműhely
A szorongás és a stressz megakadályozza a gyerekek/fiatalok iskolai, és iskolán túli teljesítményüket, gátat szab a tehetség kibontakozásának. Az élményműhely célja, hogy szorongást, stresszt enyhítse, megszüntesse. Foglalkozásainkon kis és nagymozgásos játékokon, valamint élményalapú stresszkezelő tréningjátékokon vesznek részt a gyerekek/fiatalok.
Hogyan tanulj jobban?
A foglalkozás fókusza a tanulásmódszertan, és a tanulási önismeret fejlesztése. A fejlesztés célja a tanulási motiváció és önismeret kialakítása. Foglalkozáson a gyermekek differenciált fejlesztése a már jól ismert módon, egyéni válaszutakat keresve (labirintus-módszerrel), feladatokon belüli korosztályos bontással történik, amelynek alapja a Játékos Lépőkövek munkafüzet.
Hogyan csináld jobban?! kompetencia fejlesztő tréning
A tréning keretében olyan gyakorlatokat ismernek meg, és tapasztalnak meg a résztvevők, amelyeket könnyedén alkalmazni tudnak iskolai keretek között. A játékos, interaktív, innovatív feladatok segítségével a tanulók feltérképezhetik önmagukat, elindulhatnak az önbizalom és önismeret útján, és nem utolsó sorban láthatóvá vállnak azok a területek, amelyekben erősebb, és amelyek fejlesztésre szorulnak. A tréningen alkalmazott gyakorlatok többsége saját fejlesztésen alapul.
Pedagógusoknak, szakembereknek szóló tréning
Hogyan csináld jobban?! alulteljesítő tehetséges gyerekekkel/fiatalokkal foglalkozó szakemberek kompetencia fejlesztése
A tréningen részt vevő szakemberek olyan tehetségfejlesztő elméleti és gyakorlati tudást sajátítanak el, amelyeket a hétköznapi oktatói/pedagógiai munkába beépíthetőek lesznek. Olyan gyakorlatokat adunk át, amelyek révén az alulteljesítő tehetséges gyerekek/fiatalok is képesek lesznek az együttműködésre iskolán belül és kívül. Mellett megelőzhető az iskolai lemorzsolódás.
Workshopok szülőknek
Időről időre teret és lehetőséget biztosítunk a szülőknek arra, hogy beszéljenek az őket foglalkoztató kérdésekről, dilemmákról az alulteljesítés kapcsán.
A Tehetségpont rendelkezik olyan taggal, akinek 20 éves tapasztalata van pályázatírás terén. Az Egyesület és egyben a Tehetségpont jellemzően pályázati forrásokból él. Minden esetben arra törekszünk, hogy a támogatások folyamatosak legyenek. ERASMUS+ projektjeink vannak, emellett nagyvállalati támogatásra is pályáztunk/pályázunk, mint például a TESCO. Fontosnak tartjuk a vállalati együttműködéseket, ezért mint potenciális fundraising technikát alkalmazni fogjuk 2024-ben is.
Mindemellett részt veszünk egy nemzetközi projektben, amelyet a REC (Right, Equalty and Citizenship) Európai Bizottság finanszíroz. 2024-ben nyitunk a hazai forrásoik felé is. Az RRF-MMSZA-1.0.0.1-23 Mintaiskola modellprogramra pályázunk.