Hajdú-Bihar Megye egyik legnagyobb iskolájaként nagy hangsúlyt fektetünk a tehetséggondozásra. Iskolánkban évtizedek óta folyik tanórai és tanórán kívüli keretek között is tehetséggondozás, melyet elért eredményeink, megrendezett versenyeink méltán bizonyítanak.
A 2008-ban bevezetett célirányos tehetséggondozó program folyik az intézményben kifutó rendszerben. A már első osztálytól magyar, matematika-informatika és angol irányultságú tehetséggondozó osztályokban jelzett irányultságnak megfelelő tantárgyból emelt óraszámban tanulhatnak a tanulók. Évfolyamonként 5-6 párhuzamos osztályban folyik az oktatás. A 2012-es tanévtől első osztályban bevezettük a gyerekek életkori sajátosságaihoz jobban illeszkedő irányultságokat. Pl.: sport, zene, idegen nyelv, informatika stb. Hiszünk abban, hogy minden gyermek tehetséges valamiben. Lehet, hogy nem a tanulmányaiban, de biztosan akad egy olyan terület, amiben segíteni lehet és kell neki, hogy messzebbre jusson. Iskolánkban a tehetséggondozást szolgálják: tehetségprogramok, egyéni fejlesztési tervek, szakkörök, középiskolai előkészítő foglalkozások, versenyek, művészeti képzés, differenciált óravezetés.
A 2-7. évfolyamokon félévente belső függetlenített mérést végzünk, mellyel a tanulók egyéni fejlődését a szöveges értékelés és az érdemjegyeken túlmenően is figyelemmel tudunk kísérni. Ezeket az adatokat számítógépes rendszer dolgozza fel.
Ötödik évfolyamtól kezdődően évente intelligencia, kreativitás és motivációs tesztet töltenek ki tanulóink, melyeket kiértékelve még nagyobb hatékonysággal, céltudatosan tudunk összpontosítani a tehetséggondozásra.
A tehetségazonosítás során tehetségesnek bizonyult tanulók esetében, az elkövetkező időszakban, élni kívánunk a tehetséggé nyilvánítási eljárás lefolytatásának lehetőségével.
A kiváló minősítésű Művészeti tagozaton magasan képzett művészek, művésztanárok a biztosíték arra, hogy tehetséges tanulóink számukra legmegfelelőbb képzést kapják meg. Zongora, hegedű, fuvola, gitár, citera, népi ének, festészet-rajz, néptánc szakokon képezzük a tanulókat, számtalan díjjal, sikerrel gazdagítva intézményünk hírnevét.
Közel 100 magasan kvalifikált pedagógus, pedagógia szakos kollégák, valamint tehetséggondozás területén képzett pedagógusok dolgoznak intézményünkben. Valamennyien nagy hozzáértéssel és szakértelemmel járulnak hozzá a tehetségek felkutatásához, fejlesztéséhez.
Iskolánk kötelező beiskolázási körzete Hajdúsámson város teljes közigazgatási területe. Jelenleg közel ezer tanulónk van. Munkánk során folyamatosan együttműködünk sportszervezetekkel (Technikai Tömegsport Egyesület, Harangi Imre Sportegyesület, 3D Sportegyesület, Debreceni Sportiskola), művészeti képzést folytató iskolákkal, helyi civil szervezetekkel, Hajdúsámson Város Önkormányzatával.
Együttműködünk továbbá:
pszichológussal, keretszerződés keretében:
-tehetségazonosító vizsgálatok tervezése, megvalósítása, szupervíziója
-tehetséggondozó program tervezése, megvalósítása, szupervíziója
-tehetségtanácsadás, módszertani segédletek kidolgozása
A Petőfi Sándor Városi Könyvtár, Közművelődési és Muzeális Intézmény:
-közös tehetséggondozó szakkörök, iskolai rendezvények
a debreceni Huszár Gál Gimnázium, Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskolával:
-közös tanulmányi- és sportversenyek, iskolai rendezvények
a nyíregyházi Bethlen Gábor Gimnázium, Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészeti Iskolával:
-közös versenyek, bemutatkozási, fellépési lehetőségek, tapasztalatcserék
a magyi Palásti László Általános Iskola és Óvodával:
-közös sport és iskolai rendezvények
a Szegedi Egyetem Bölcsészettudományi karának Mérés-értékelés tanszakával:
-diagnosztikus tesztek fejlesztése, longitudinális mérések
a Debreceni Egyetem pedagógiai és pszichológia tanszékeivel:
-szakmai tanácsadás, módszertani ajánlások, előadások
a Debreceni Hajdú Néptáncegyüttessel:
-tapasztalatcserék, bemutatkozások, fellépések
Debreceni Filharmonikus Zenekarral:
-hangversenyek, iskolai rendezvényeken való közreműködés
Debreceni Csokonai Színházzal:
-színházlátogatás, versenyeken zsűrizés, közreműködés iskolai rendezvényeken
A már kialakított és jól működő kapcsolatainkat szeretnénk megőrizni és ápolni a város intézményeivel. Folyamatosan bővül kapcsolatrendszerünk a civil szervezetekkel, illetve versenyek, rendezvények, gálaműsorok révén más iskolákkal.
- Tehetségkutatás, a tehetségek azonosítása, kiválasztása.
- Tehetségfejlesztő foglalkozások.
- Célirányos tehetséggondozás alsó és felső tagozaton, kifutó rendszerben.
- Kommunikációs készség fejlesztése idegen nyelven.
- Második idegen nyelv bevezetése.
- Sport tevékenység, mozgáskultúra fejlesztése.
- Művészeti oktatás /néptánc, hegedű, zongora, fuvola, citera, képzőművészet/.
- Koncertek, előadások szervezése.
- Tehetséggondozó szakkörök.
- Versenyszervezés, versenyeztetés, tanulmányi, sport, művészeti színtereken.
- Táboroztatás idegen nyelv, sport területén.
Az iskolánkban folyó nevelő-oktató munka céljainak elérése érdekében évről évre tökéletesítjük a megismert és használt módszertani eljárásokat, nyitottak vagyunk új módszerek, programok kipróbálására. Iskolánk fő profilja a művészeti képzés, a tehetséggondozás.
Személyi és tárgyi feltételeink adottak ahhoz, hogy a társadalmi környezet változásainak megfeleljünk. Sokoldalú, harmonikus személyiségek fejlesztésére törekszünk.
Olyan iskola vagyunk, ahol mindenféle tehetség számára van hely és ahol minden gyermek előreléphet, és fejlődhet. A tudás és a tehetség egymásnak tiszteletet adó és bátorító légkörben tud kiteljesedni.
Személyi és tárgyi feltételeink adottak ahhoz, hogy a társadalmi környezet változásainak megfeleljünk.
Figyelemmel kísérjük a pályázati lehetőségeket, és minden egyes esetben ki is használjuk azokat. Jelenleg is fut nyertes pályázatunk, melynek részét képezi a tehetséggondozás is. Művészeti táborra benyújtott pályázatunk elbírálás alatt van. A fenntartó maximálisan támogatja, lehetőséget ad olyan időkeret biztosítására, mellyel a tehetséggondozást, szakköri foglakozásokat meg tudjuk oldani. Számítunk a helyi civil szervezetek és alapítványok támogatására is. Iskolánk eszközállományának igénybevételével, rendelkezésre bocsátásával, valamint humán erőforrásának mozgósításával, és aktivizálásával tudja szolgálni a tehetséggondozó tevékenységet.