Az 1984-ben iskolánkat alapító fenntartó a művészetek (színház- és a vokális zene), valamint az élő idegen nyelvek magas szintű oktatására alapította. Egyik kiemelt tehetséggondozási területünkön, az 1984 óta működő emelt szintű drámai képzésben 2023-ig mintegy 800 tanulót, az 1984-2019 között működő ének-zene tagozaton több, mint 300 tanulót fejlesztve. Fejlesztésünk kiemelt területei: a magyar nyelv színvonalas megszólaltatása, vers- és prózamondás; ének- és kórusművészet; tánc- és mozgásművészet, színjátékos gyakorlat, produkciók készítése, színpadi rutin. Az eltelt 40 év során több, mint 200 diplomás színházi szakember (színművész, rendező, dramaturg), továbbá egyéb hivatásos művészek (zenészek, táncosok), valamint médiaszakemberek, művészetpedagógusok kerültek ki e szakmai műhelyből. Mára a hazai hivatásos színházi és filmes világnak szinte minden nagyobb intézményében, produkciójában, szakmai lapjában jelen vannak volt tanítványaink. Közben a tagozatos diákok és munkáik szerves részévé váltak Debrecen kulturális életének.
A másik területünkön, az élő idegen nyelvek oktatásában a 4 évtized alatt iskolánk a régió elismert képzési központjává vált. Az intézmény minden tagozatát érinti ennek a területnek a fejlesztő és tehetséggondozó tevékenysége. A magyar-angol két tanítási nyelvű képzés 1998 óta működik, évfolyamonként teljes osztályt beiskolázva. A képzés eredményeként a végzett diákunk mindegyike emelt szintű érettségit tesz angol nyelvből és közismereti tárgyat angol nyelven tesz el, ezzel minden diákunk C1 nyelvvizsgával távozik. A hat évfolyamos, a művészeti és nyelvi tagozatunkon kiemelt tantárgy az élő idegen nyelv. Cél, hogy a nyelvvizsga- és érettségi bizonyítványt valós nyelvhasználói szinttel abszolválják. A magas nyelvi készséggel és kiemelt kommunikációval rendelkező diákjaink számára magyar és angol nyelvi vitakört működtetünk számos nemzetközi és hazai eredménnyel magyar és angol nyelven is. A KarMUN konferencián való részvételünk 20 év óta folyamatos, emellett Európai Parlament nagyköveti iskolaként részt veszünk az Európai Unióval kapcsolatos hazai és nemzetközi verseny lehetőségekben.
Az összes képzésünkben belső vizsgarendszert alakítottunk ki, ahol a kompetencia alapú tudást, képességeket mérjük. A kompetenciaméréseken iskolánk évek óta egyenletesen, az országos átlagot meghaladóan teljesít. Eredményeink (érettségi, felvételi, tantárgyi versenyek, nyelvvizsgák) alapján Debrecen legjobb középiskolái közé tartozunk, a középiskolák 100-as listájában tartósan szerepelünk 50-70 közötti helyezésekkel.
Tantestületünk tagjai pedagógus végzettséggel rendelkeznek. Szakos ellátottságunk 100%-os. A tehetséggondozásban és versenyfelkészítésben résztvevők a tehetséggondozáshoz kapcsolódó szakvizsgával, továbbképzéseken szerzett specializációkkal, tudományos fokozattal rendelkeznek. saját iskolapszichológusunk és szociális segítőnk van, akik a tehetségdiagnosztikai és mérési tevékenységeinkben részt vesznek.
Debrecenben és az Észak-alföldi régióban kívánunk tevékenykedni.
Az intézmény 40 éves múltja során a város és a régió számos oktatási és kulturális intézményével alakított ki élő kapcsolatot, ezt kívánjuk továbbra is működtetni, ill. tovább építeni.
Városunk két hivatásos színházi társulatával, a Debreceni Nemzeti Csokonai Színházzal és a Vojtina Bábszínházzal valamint a DTV stúdiójával együttműködési kapcsolatunkat megújítjuk, ill. létrehozzuk. Közös új munkaterületeink: a színház épületében tartott tanórák, bábos kurzus, mikrofongyakorlatos beszédvizsga, tévés és rádiós kurzus.
A város kulturális életéért felelős intézményekkel továbbra is kapcsolatot tartunk: Kölcsey Központ, Főnix Rendezvényszervező, a Polgármesteri Hivatal városi rendezvényekért felelős osztálya, a Déri Múzeum és intézményei, MODEM. Tevékenységeink elsősorban a város kulturális rendezvényeire való felkérések.
Számos oktatási intézménnyel is van szakmai kapcsolatunk. A Debreceni Egyetem bázisiskolája vagyunk. A nyelvvizsgáztatás kapcsán partnerei vagyunk a Debreceni Egyetem Dexam Vizsgaközpont, ELTE Origó Nyelvvizsgaközpont Referenciaintézmény vagyunk, valamint a BME-vel való együttműködésünk miatt BME Nyelvvizsga Központként működünk. A Debreceni Egyetem Nyári Egyetem, a Debreceni Kosárlabda Akadémia, a Magyar Vöröskereszt valamint 2023 óta a Debreceni Business Service Center hivatalos partnerei vagyunk. Partnerünk a Debreceni Egyetemi Színház, a régió és a város alapfokú művészeti iskolái (elsősorban a színjátékos és tánc területtel rendelkezők). Az ország többi emelt drámai képzésével keressük a kapcsolatot.
Tanáraink aktív együttműködői országos hatókörű szakmai fórumoknak: az Országos Diákszínjátszó Egyesület (ODE) választmányának, az MTA Drámapedagógiai Albizottságának, a DEXAM vizsgaközpontnak és a MATEHETSZ-nek .
Az egyre szélesebb alumni körünknek köszönhetően támogatjuk volt tanítványaink jelenlegi diákjainkkal létrehozott művészeti teljes tanévre kiterjedő mentorprogramjait.
Külső kapcsolataink: Régi tanítványainkkal is rendszeres a kapcsolattartás, gyakran visszajárnak hozzánk rendezni, foglalkozásokat tartani. Minden évben kiemelt rendezvényünk a pályaorientációs nap, amelynek során jó gyakorlatunk a már végzett régi tanítványaink meghívása, akik a különböző foglalkozások képviselőiként tartanak interaktív kis csoportos foglalkozásokat jelenlegi diákjainknak.
Rendszeres kapcsolatot tartunk debreceni Amerikai Kuckóval, ami az Amerikai Nagykövetség kirendelt intézményeként egyben EducationUSA továbbtanulási tanácsadó központ is.
Két testvériskolai kapcsolatunk is a két kiemelt tehetségterületre épülnek:
A Kovásznai Kőrösi Csoma Sándor Líceum diákszínpadával 1994 óta működünk együtt, melynek keretében a székely diákok 40 éve nov. 22-én, az Ady-napra hoznak hozzánk egy diákszínházi előadást, mi pedig tavasszal a Csoma-napokra viszünk majd kétórás gálaműsort a legkeletibb magyar város közönségének. Szolgálat és szakmai együttműködés egyszerre. Az Amerikai Egyesült Államokban, Purcellville-ben található Loudoun Valley High School-lal, amely kapcsolat a 2010/2011-es tanévben megvalósult Fulbright Tanárcsere program (Galambosné Hornyák Erika és Bailey, Kent cseréje) élő tovább fejlődése. 2012 tavasza óta a tanárcseréből diákcsere program fejlődött ki. Mindkét iskolaközösség azt vallja, hogy az utazás, a cserekapcsolat és egymás jobb megismerése segít a diákok tudásának erősítésében és abban, hogy a globális nézőpontjuk megnyitásával és mélyítésével a világban jobban eligazodni tudó, felelős és elfogadó fiatal felnőtteket nevelhetünk.
A hagyományos művészettel fejlesztő projektek életben tartása:
minden osztályunk számára: az ún. Ady-nap művészeti tehetségkutató versenyei; az iskolai adventi koncert; iskolai színházbérlet szervezése; össziskolai budapesti múzeum- és színházlátogatás; mestermunka-bemutatók
nem művészeti osztályok számára: az 5-6 éves képzés alatt egy iskolai ünnepség műsorának elkészítése (okt. 6., okt. 23., márc. 15., évzáró);
az emelt dráma képzésben: a tanév végi Adyák gála; a Regionális Diákszínjátszó Találkozó megszervezése, diákszínházi produkciók készítése és zsűriztetése; országos művészeti versenyekre, a művészeti OKTVre, a színház- és filmművészeti egyetemi felvételire felkészítés; a városi rendezvényekre műsorok; ún. összefoglaló órák készítése; diákrendezésben megszülető előadások létrehozása
leendő diákjaink számára tanácsadó nap szervezése
Az emelt dráma képzésen az új kezdeményezések:
tárgyanimációs és bábkurzus;
a mikrofongyakorlatos és TV-rádiós beszédgyakorlatos kurzus;
a televíziós és rádiós gyakornokság;
hivatásos művésszé lett volt diákjainkkal tartott mesterkurzusok szervezése
Nyelvi programok
Belső vizsgarendszert működtetünk
Minden tanévben próba nyelvvizsgákat szervezünk közép- illetve felsőfokon.
A két tanítási nyelvű képzés belső vizsgája a projekt-nap, amelynek során a diákok párban vagy egyénileg önálló kutatásuk illetve felkészülésük eredményét mutatják be az iskolaközösség előtt angol nyelven.
Aktív résztvevői vagyunk a Karinthy Frigyes Gimnázium által szervezett KarMUN (Model United Nations) konferenciának.
Komplex tehetségfejlesztés
Mestermunka alkalmakat szervezünk, amelynek során a tantárgyi tartalmakat kreatív tevékenységgel egészítjük ki.
Évente komplex projekt-hetet hirdetünk, amely során 35-40-féle tehetséggondozó, kreatív illetve tantárgyi versenyt, pályázatot hirdetünk.
Tervezzük minden bejövő 7. illetve 9. évfolyamos diákunk tehetség-diagnosztikáját a Gardner-féle tehetségterületek alapján.
Tervezzük minden tanulóval kapcsolatban elvégezni a tanulástechnikai felmérést, a kapott eredményeket pedig beépíteni a pedagógiai és nevelési folyamatba.
Tervezzük felmérni tehetséges tanulóink esetleges hiányterületeit és ezeken célzott kis-csoportos fejlesztésben részsíteni
Esetmegbeszélések során az egy osztályban tanító kollégák egy-egy tehetséges tanuló komplex fejlesztését dolgozzuk ki
Iskolapszichológusunk illetve szociális segítő kollégánk az intézmény osztályaiban tervezett program mentén évfolyamra bontott tanulásmódszertani, önismeret-fejlesztési illetve pályaorientációs programot valósítson meg.
A fenntartónk rendszeres anyagi támogatása révén biztosított a művészeti és az idegen nyelvi képzésünk.
Biztos beiskolázási háttérrel rendelkezünk, minden képzési formára nagyarányú túljelentkezés után belső felvételivel választjuk ki a képzéseink iránt érdeklődő motivált és tehetséges diákokat. Ez a hosszú idő óta tartó érdeklődés szavatolja a működésünk anyagi feltételeit. Az iskolán belül pályázatfigyelő munkacsoport működik. Az ő tevékenységüknek köszönhető, hogy az elmúlt évek során számos pályázati forrással gyarapodott iskolaközösségünk. Ezt a tevékenységet folyamatosan működtetjük. Iskolánk Erasmus+ partnerintézmény vagyunk. Ennek kapcsán számos továbbképzésben és szakmai partnerségi programban veszünk részt.