Az Életvonal Alapítványt a Nullpont Kulturális Egyesület alapította 1994-ben.A szervezet a 90-es években elsősorban kulturális és ismeretterjesztő tevékenységekre helyezte a hangsúlyt, a 2000-es évektől kezdődően a kulturális és ismeretterjesztő tevékenységek mellett, tudományos, kutatási, képzési területeken is megjelentek programjai.
Az alapítvány fő céljai (részben az alapít okirat, részben az évek során kialakult gyakorlat alapján):
- Tudományos tevékenység, kutatások támogatása, különösen andragógiai témájú és a hazai civil szektor megismerését, hatékonyabb működését elősegítő kutatásoké.
- Tanácsadás civil szervezetek számára.
- A vidéki fiatalok és munkanélküliek támogatása, és munkaalkalomhoz jutásának segítése.
- A magas szintű egyéni tanulás támogatása. Az autodidakta módon jelentős eredményeket elérő fiatalok támogatása.
- A kulturális tevékenységet folytató öntevékeny szervezetek és közösségek munkájának segítése.
- Kulturális programok támogatása.
Az Életvonal Alapítványnak megalakulása óta fontos célja a tehetséges fiatalok támogatása.
Működése során folyamatosan meglévő tevékenysége a szervezetnek a tehetségek felkutatása, felkarolása, támogatása.
A 2000-es években a zenei, kulturális terület iránt érdeklődők támogatása, az utóbbi években specializáltabban az andragógiai, felnőttképzési területen tanuló, dolgozó tehetségek támogatása, munkájának segítése a szervezet egyik meghatározó törekvése.
A tehetséges fiatal hallgatókat, szakembereket, kutatókat publikálási lehetőségeit, konferenciaszerepléseit segítjük elő. Lehetővé tesszük számukra a felnőttképzési kutatásokban való részvételt (A Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Kar Andragógia Tanszékének kutatásai). Kurzusokon felkészítjük eredményes kutatási, publikálási tevékenység végzésére őket.
Tehetségpontként regionális hatókörű működést kívánunk megvalósítani, amely elsősorban az Észak-alföldi- és Észak-magyarországi régióra terjed ki, de vannak határon túli fiatalok is, akik tanulmányaik, érdeklődésük révén kapcsolatba kerülnek az alapítvánnyal.
Az Életvonal Alapítvány a Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Kar Neveléstudományok Intézete Andragógia Tanszékével szoros együttműködésben tevékenykedik, ezen túl együttműködik a Pszichológia Intézet Pedagógiai Pszichológiai Tanszékével is.
Számos térségi civil szervezettel jó kapcsolatokat ápolunk, például Kultúrász Közhasznú Egyesület, Bihari Szabadművelődési és Népfőiskola Egyesület, Kocka Kör (www.kockakor.hu), Hajdú-Bihar Megyei Tudományos Ismeretterjesztő Társulat, Doktoranduszok Kiss Árpád Közhasznú Egyesülete, Tit Jurányi Lajos Egyesülete. Tagjai vagyunk a Felnőttképzési Civil Hálózat országos hatókörű, önszerveződő, felnőttképzési civil szervezeteket és szakembereket tömörítő érdekérvényesítő szerveződésének. Ezek a szervezetek felnőttképzéssel és/vagy tehetséggondozással, közművelődéssel foglalkoznak, így közös programokat, kölcsönös szakmai támogatást eredményez a közös munkánk.
Az említett szervezetekben működő szakemberek szakmai tudásukkal, támogatásukkal segítik a szervezet munkáját.
Specifikus tehetségformák:
a) tudományos tehetség, különös tekintettel az interdiszciplináris szemléletű kutatóvá válás elősegítése
b) iskolán kívüli művészeti területek, pl. fotóművészet, filmművészet, iparművészet
Kutatómunkát segítő előadás-sorozat a következő témákban: irodalomkeresés, adatbázisok; kutatásmódszertan; szoftverek a kutatásban; kvalitatív kutatási módszerek; kvantitatív kutatási módszerek; prezentációs technikák.
Az alapítvány minden évben pályázatot ír ki felnőttképzési témájú tudományos dolgozat megírására, amelyet őszi határidővel lehet elkészíteni a pályázóknak. Könyvjutalom, publikációs lehetőség, konferenciaszereplés a jutalom.
Fotóművészet, filmművészet, iparművészeti területhez kapcsolódó szakmai előadások szervezése, beleértve a művészeti menedzsment területét. Hallgatók segítése, támogatása az egyes szakterületeken dolgozó művészek munkájának megismerése, munkájukba való bekapcsolódása terén.
A Tudomány Ünnepe alkalmából tudományos ülés szervezése, amelynek egy programpontja az adott évi tudományos pályázat legeredményesebb pályázóinak bemutatkozása és a pályázat eredményhirdetése.
A Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Kar Neveléstudományok Intézete Andragógia Tanszék és az Életvonal Alapítvány közösen alapított publikációs díjának átadása.
Az Alapítvány 15 éves fennállása óta önfenntartó, pályázati forrásokból, adományokból végezzük tevékenységünket. Éves bevételünk nagyságrendje viszonylag kicsi, de a kiadásaink is alacsonyak. Önkéntes munkában dolgoznak a szervezet tisztségviselői és a szervezet egyes programjaiban résztvevő szervezők, ez lehetővé teszi a költséghatékony munkavégzést. Helyzetünket a Tehetségponttá válás a fenntarthatóság szempontjából inkább javítja, mintsem rontaná, mivel az évek óta folyamatosan meglévő tevékenységünk számára akár így új pályázati források is megnyílhatnak.
A szervezetünket támogató - a tehetséggondozás, a felnőttképzés oktatása, kutatása területén dolgozó - szakemberek jelentik a pedagógia, pszichológiai szakmai hátteret.
A támogató munkatársaink a célcsoportunkat jól ismerik, felsőoktatásban, felnőttképzésben dolgozó szakemberekként napi kapcsolatban vannak vele, így az érdeklődő tehetséges fiatalok, fiatal felnőttek elérése nem jelent problémát számunkra. Emellett programjaink egy része, pl. tudományos pályázat is, a tehetségek felkutatását, elérését szolgálják.
Partnerünk a Kocka Kör Tehetséggondozó Kulturális Egyesület, amely 1998 óta végez tehetségkutatást, tehetség felkarolást, tehetséggondozást.
Dr. Mező Ferenc
Egyetemi adjunktus, a Debreceni Egyetem Pszichológiai Intézet Pedagógiai Pszichológiai Tanszék munkatársa. Fő kutatási területe: tanulásfejlesztés, tehetséggondozás.
További információk: http://www.psycho.unideb.hu/?p=m&m=mezo_ferenc
Dr. Juhász Erika
Fő kutatási területei a felnőttképzés, a közművelődés és a civil szféra, valamint ezeknek a területeknek a különböző összekapcsolásai, illetve részterületei. A Debreceni Egyetem Felsőoktatási Kutató és Fejlesztő Központjának (CHERD) (cherd.unideb.hu) gazdasági vezetője. A Debreceni Egyetem BTK Humán Tudományok Doktori Iskolája Nevelés- és művelődéstudományi doktori programjának oktatója, témavezetője és gazdasági vezetője. Az Oktatási és Kulturális Minisztérium Közművelődési Akkreditációs Bizottságának tagja, közművelődési szakértő. A Felnőttképzési Civil Hálózat Hajdú-Bihar megyei képviselője. Az országos Felnőttképzés Fejlesztéséért Közhasznú Egyesület (www.feflearning.hu) alelnöke, a regionális KultúrÁsz Közhasznú Egyesület elnöke, és a szintén regionális Doktoranduszok Kiss Árpád Közhasznú Egyesület alelnöke, a Magyar Népfőiskolai Társaság tagja.
További információk: http://www.ni.unideb.hu/index.php?o=104&t=10
Dr. Márkus Edina
Fő kutatási területe: a felnőttképzési és közművelődési intézményrendszerrel összefüggő kutatások. A felnőtt tanulás jellemzői, a felnőtt tanulás motivációja, felnőtt tanulói életutak. A nonprofit szektor társadalmi, gazdasági, kulturális összefüggései A 90-es évek közepe óta kulturális és oktatási célú nonprofit szervezetekben tevékenykedik, hazai és Európai Uniós pályázati projektekben vesz részt. Oktatói munkájának fontos területe szociálpedagógus és andragógus hallgatók, szakirányú továbbképzésben résztvevő hallgatók szakdolgozatának és hallgatóink Tudományos Diákköri Konferencia dolgozatának vezetése. 2001-től kezdődően évente 6-8 hallgató (szociálpedagógia, művelődésszervező, andragógia és emberi erőforrás tanácsadó szakos) témavezetését látta el. Tudományos Diákköri Konferenciákon 2003-ban különdíjat, 2009-ben különdíjat és III. helyezést, 2011-ben II helyezést értek el pályamunkáikkal hallgatói.
További információk: http://www.ni.unideb.hu/index.php?o=104&t=26
Kenyeres Attila
Történelem szakos tanár, művelődési és felnőttképzési menedzser. A Debreceni Egyetem Humán Tudományok Doktori Iskolája Neveléstudományi Doktori Programjának hallgatója. Kutatásaiban a média, különös tekintettel a televíziós ismeretterjesztő filmek szerepét vizsgálja a felnőttek iskolán kívüli tanulásában.
Célunk a tehetséggondozás egyénre szabott tervezése.
Programjaink hatásvizsgálatát pszichológiai eljárásokkal, a résztvevők értékelésével, illetve önértékeléssel kívánjuk végezni. Tevékenységeinkről, eredményeinkről konferenciákon, előadásokon, szakmai kiadványokban számolunk be.
Jól mérhető kimeneti mutatója tevékenységünknek a támogatott tehetséges fiatalok, szakemberek konferenciaszerepléseinek, publikációinak száma.
Emellett eredményességünk mérésének alapjául szolgálhat a szervezet által szervezett kutatást segítő előadások, előadássorozatok, kutatási kurzusok száma.
A hatékonyság növeléséhez hozzájárul a hazai és külföldi szakirodalom, kutatások, jó gyakorlatok folyamatos figyelése és a napi munkába való beépítése.
Az alapítvány civil szervezet, amelynek a látókörébe került személyek számára biztosított a személyes elérhetőség, a telefonos, az e-mail-es kapcsolat.
A programjaink, pályázataink teljes körűen nyilvánosak.