Az iskola fennállása 1926 óta legfőbb céljának a készségek és ismeretek átadását helyezi előtérbe. Ebben kíván segítséget nyújtani a gyermekeknek, megkövetelve a precizitást, pontosságot, nem megengedve a szabadosságot, de mindig utat engedve a játékosságnak. A tanár és diák közötti kölcsönös tiszteleten alapulva, a szülők segítő támogatását felhasználva inspiráljuk növendékeinket a fellépéseken, kiállításokon, versenyeken való gyakori és sikeres szereplésekre.
A zeneiskola 2005-ben bővülve két művészeti ággal alapfokú művészeti iskolává vált. 2007-ben az országos minősítés során kiváló minősítést kapott az intézmény, ami bizonyítja, hogy mind a szakmai, mind a tárgyi feltételek adottak ahhoz, hogy a FAMI tehetségponttá váljon. Az iskola utóbbi pár évében elért legfontosabb sikerei:
1. Országos versenyeredmények: 8 arany, 3 ezüst, 3 bronz
2. Regionális versenyeredmények: 6 arany, 8 ezüst
3. Díjak: Zalai Príma Díj - FAMI (művészeti kategória) + közönségdíj
Zalai Príma Díj - Orff Ütőegyüttes (művészeti kategória) + közönségdíj
Rendezett Országos Versenyek: 6 alkalommal Országos Kreatív Fesztivál, 2 alkalommal Országos Elektroakusztikus Zenei Fesztivál
Rendezett megyei rendezvények: kétévente Négykezes Találkozó és Kamrazenei Fesztivál.
A Tehetségpont hatókörét elsősorban a Nagykanizsa környéki kistérségi hálózaton belül szeretné még inkább kibővíteni. Szeretnénk, ha a tehetségek felderítése és fejlesztése sokirányú és magas színvonalú lenne.
Szoros kapcsolatot kívánunk kiépíteni a Zalamat-tal is, ahonnét elsősorban pszichológiai tanácsadásban és a pályázati munkában kívánunk együttműködni. Tájékoztatni, koordinálni szeretnénk a tehetséggondozás iránt érdeklődő pedagógusokat, szülőket, intézményeket. Fontosnak tartjuk a már működő nagykanizsai tehetségpontokkal (Piarista Iskola, Kortárs Zenei Tehetséggondozó) való együttműködés kialakítását is.
Élő és tartalmas kapcsolatot szeretnénk a város óvodáival, iskoláival, középiskoláival és a továbblépést biztosító középfokú művészetoktatási intézményekkel.
I. Specifikus programok:
1. Gyorsítás, léptetés, ugratás:
- A zenetanulást már lehetővé teszi óvodás korban a zeneovi működtetésével. Ahol 5-6 éves gyerekek vehetnek részt kreatív foglalkozásokon. Ugyanezt a lehetőséget megadjuk a balettoktatásban és a néptáncban is.
- A későbbi évfolyamokon lehetőséget nyújt arra, hogy rövidebb idő alatt sajátítja el a növendék, az arra az időre előirányzott technikai, módszertani, elméleti ismereteket. A következő osztályt elkezdve vagy akár egy tanéven belül két osztály tananyagát elvégezze (teljes vagy részleges évfolyamugrás).
- A kivételes tehetségeknél mindig megkeresi a megfelelő mentortanárt és ha szükséges a kettős iskolába járás lehetőségét is biztosítja.
2. Kiválogatás, elkülönítés:
- Legfontosabb módja az iskolában az elkülönítésnek, hogy úgynevezett "B" tagozatos, emelt szintű óraszámban ad lehetőséget a növendéknek tanulmányai elmélyítésére.
- A kiválogatásnak egyik sajátos módja a kamaracsoportokban való részvétel, képzőművészetben és táncban egyéni felkészítések.
- A következő fontos eszköz a nagy együttesekben való részvétel (vonószenekarok, fúvószenekar, ütőegyüttes, Big Band, énekkar). Itt is megtartva a fokozatosság és a továbblépés lehetőségét (gyermek, ifjúsági- felnőtt együttes).
- Zenei munkaképesség fejlesztés, zeneterápia, autista gyerekek kezelése, hátrányos helyzetű gyermekek integrálása.
3. Gazdagítás:
- Számos megyei, regionális és országos versenyen való részvétel, az ezeken való sikeres szereplés kiemelt díjazása.
- Minden együttesnek nyári táborok szervezése, ahol a tehetséges gyermekek nemcsak saját tanáraiktól, hanem meghívott előadóktól is tanulhatnak, valamint másik intézményekből diákok meghívása, bevonása a közös munkába, illetve magasabb szintű iskolákból (művészeti szakközépiskolák, már elment akadémista növendékek) "kistanárok" bevonása.
- A városi kulturális eseményein (kiállítások, egyházi események, ünnepélyek, Város Napja stb.) való részvétel.
- Közös hangverseny látogatás.
- Inspirálás a könyvtár, zenei könyvtár és az interneten letölthető hang és képanyagok használatára.
- Az elérhető kurzusok lehetőségeire való rávilágítás, esetleg az ezeken való részvételhez anyagi támogatás az iskola alapítványain keresztül.
- Lehetőség plusz tárgyak felvételére.
- A korrepetició lehetőségének biztosítása, ahol a növendék kiváló zongoratanár irányításával fejleszti saját hangszerén a művészi előadásmódot, a magas szintű kíséret, együttmuzsikálás során.
- Az előadott produkciókról hang és képanyag készítése, ami lehetőséget nyújt a növendék számára az önértékeléshez és a szülőkkel való kapcsolattartást is erősíti.
- Önálló kiállítások szervezése.
- Táncházak szervezése.
- Tanárok rendszeres továbbképzése. (pl: Tehetséggondozás, zeneterápia, improvizáció, Kokas módszer stb.)
II. Konkrét programok:
- Zene Világnapja
- Alapítványi Napok
- Mikulás Koncert
- Farsangi Koncert és Bál
- Táncházak
- Tehetségnap
- Juniális
- Városi és egyházi rendezvények
- Helikoni Ünnepségek
- Állami normatíva.
- Alapítványok és azok rendezvényeiből befolyt összegek.
- Civil szervezetek, cégek.
- Tehetséggondozó és egyéb pályázatok.
Mivel a művészi tehetség komplex tulajdonságokból eredő hajlam, nagyon fontos a specifikus rátermettség kiszűrése és támogatása mellett az emberi kvalitások, az egyéni jellemtulajdonságok mélyítése és gazdagítása. Nagyon fontos az önértékelés problémáiban való segítségnyújtás, valamint a külső és belső értékítélet összehasonlításából adódó konfliktus kezelése. Mivel az iskolánkban nincs lehetőség pszichológiai mérésekre, támogatásra, segítségnyújtásra, ezért ezen a területen nagyban számítunk a Zalai Matematikai Tehetséggondozásért Alapítvány hálózatán belül már jól működő pszichológiai mentorálásra, támogatásra.
Fontosnak tartjuk a kollégák továbbképzését is ezen a területen. Jelenleg Balogh Tünde végzi az ELTE tehetségfejlesztő szaktanácsadó szakját. Kollégáink más területen is igyekeznek szakmai pedagógiai tudásukat gyarapítani.
Pedagógus szakvizsga:
- Baráth Zoltán közoktatásvezetői
- Katzné Szabó Marianna művészetterapeuta, zeneterápiás szakvizsga,
- Bujtor Márta: zenei munkaképességgondozás
- Balogh Tünde: II. éves ELTE tehetségfejlesztő szaktanácsadó szak
- Baráth Adrien közoktatásvezetői
- Jól felkészült, az új módszerek alkalmazására kész, megújulásra képes tantestület.
- Országos, megyei, városi versenyeken való megmérettetés.
- Bemutató órák, kurzusok számának növelése, rendszeres hospitálás.
- Kollégák továbbképzése.
- Nyílt hét szervezése.
- Juniális.
- A minőségbiztosítás eszközeivel rendszeres mérés a partnerek, szülők, növendékek körében.
- Az eddig már jól bevált módszerek tovább folytatása. (Együttesek, táborok, továbbtanulók támogatása lsd. 3. pont)
Az iskolánk legfontosabb vezérlő elve az együttműködés. A kollégákkal, diákokkal, szülőkkel, partnerintézményekkel és a fenntartóval egyaránt. Ennek kiemelkedően fontos része a kölcsönös segítségnyújtás minden területen. Kiemelkedően fontos a szülőkkel való kapcsolattartás (minden évben Tiszteletbeli Zeneiskolás Díj, Aranymetszés Díj).
Mivel tantestületünkben kiváló tanáregyéniségek vannak, akik számtalanszor szabadidejüket felhasználva tanítanak, szeretettel segítenek és építik a kapcsolatokat, az ő személyiségük garancia a humánus, kreatív, megegyezéseken alapuló, emberközpontú megoldásokra.
Az iskola vezetése továbbá a "nyitott ajtó" elvét követve a szülőknek is és a kollégáknak is a legegyszerűbb, lehetőleg bürokratikus utakat kikerülve igyekszik problémáikra megoldást találni.