Intézményünk, a Zrínyi Katarina Kistérségi Horvát Általános és Alapfokú Művészeti Iskola, Tagiskolái és Tagóvodái Horvátországgal határos településen, Tótszerdahelyen található. Ezen a vidéken, a Mura mentén több horvát nemzetiségi település is található. Intézményünk tótszerdahelyi székhely iskolával, tótszentmártoni tagiskolával, és három tagóvodával (Tótszentmárton, Tótszerdahely, Molnári) működik.
Intézményünk meghatározó szerepet tölt be a horvát nemzetiségi intézmények körében, fő profilja a horvát nemzetiségi nyelvoktatás.
Iskolánkban 14 főállású tanár illetve tanító dolgozik, akik közül öten horvát nyelvszakosok, a többiek pedig anyanyelvi szinten beszélik a horvát nyelvet. Tanulóink heti 4 órában (nyelvoktató rendszerben) tanulják a horvát nyelvet, lehetőségük van heti 2 órában horvát nyelvi szakkörön bővíteni tudásukat.
A horvát nyelv ápolására, a tanulók nyelvi tudásának fejlesztésére az iskolának már tíz évre visszamenő kapcsolata van a zadari egyetem tanítóképző karával. A kapcsolat révén a mindenkori 7. osztályosok nyaranta egy hetet tölthetnek az üdülővárosban, a hallgatók pedig évente egy hetet iskolánkban tanítási gyakorlaton.
A határ menti Draskovec iskolájával napi kapcsolatban állunk, részt veszünk egymás programjain, pedagógiai, módszertani tapasztalatcseréket folytatunk.
Ebben az évben fejeződött be az IPA határon átnyúló oktatással kapcsolatos pályázat, amit az iskolával együtt bonyolítottunk.
A hagyományok ápolása érdekében iskolánknak kidolgozott projekttel rendelkezik, amelynek keretén belül felelevenítjük a húsvéti, a farsangi, és karácsonyi és egyéb szokásokat, kézműves foglalkozásokat szervezünk, emléknapokat rendezünk, megismertetjük tanulóinkkal Horvátország tájegységeit, vetélkedőket szervezünk, a horvát nyelv hete keretén belül gazdag programsorozatot biztosítunk tanulóink számára.
Minden évben házigazdái vagyunk a megyei horvát nyelvű szavalóversenynek, amelyen a horvátországi partneriskolánk tanulói is részt vesznek. A népzene iránt érdeklődő diákjaink tamburaszakkörön vehetnek részt.
Az iskola tanulói nemcsak a nemzetiségi iskolák versenyeinek aktív résztvevői, hanem a különböző tantárgyi versenyeken is képviseltetik magukat megyei és országos szinten. Ezt bizonyítják a megyei és az országos versenyeken elért eredmények matematikából, magyar nyelvből, szövegértésből, számítástechnikából, angol nyelvből, természetismeretből, horvát nyelvből.
Rendszeres résztvevői vagyunk a különböző sportversenyeknek is.
Már tíz éve folyik művészeti oktatás iskolánkban képzőművészet és modern tánc tanszakokon helyi pedagógusokkal. Az alapfokú művészeti oktatást tanulóink 65 %-a veszi igénybe modern tánc és képzőművészet tanszakon. Tudásukról minden tanév végén adnak számot a diákok művészeti bemutatón, illetve képzőművészeti kiállításokon. Tanulóink részt vesznek különböző táncversenyeken és művészeti találkozókon, sikerrel szerepelnek hazai és nemzetközi rajzversenyeken.
Az informatika oktatása már az első évfolyamon kezdődik. A nemzetiségi nyelv mellett szintén az első évfolyamtól lehetőség van idegen nyelv (angol) tanulására is.
A napi oktató-nevelő munkánk mellett arra törekszünk, hogy minél több programot szervezzünk tanulóink számára, s ezeken keresztül is bővítsük gyermekeink ismereteit, tudását. Rendszeresek az olyan jellegű programok, mint a színházlátogatás, országjáró tanulmányi kirándulás, kiállítások, múzeumok, parlament látogatása.
Hat éve hagyományteremtő céllal indítottuk azt az egyhetes nyári tábort, amely a környezeti nevelést, egészségnevelést, a turisztikai és kulturális értékek megismerését, hagyományápolást szolgálja. Egyre nagyobb az érdeklődés vesznek részt gyerekeink a tábor programjain.
A környezeti nevelésünk része a "Víz világnapjától a Föld világnapjáig" elnevezésű programsorozat, amely keretén belül papírgyűjtést, műanyagüvegek gyűjtését, tisztasági őrjáratot, szemétszedési akciókat, vetélkedőket, kiállításokat, rajz- és fotopályázatokat is szervezünk.
Iskolánk nyitott a falu felé, támogatjuk a fenntartó, a civil szervezetek programjait, színesítjük
azokat tanulóink fellépéseivel. A szomszéd települések rendezvényein is rendszeresen részt
veszünk.
Arra törekszünk, hogy pedagógiai tevékenységeinkkel, programjainkkal hozzájáruljunk tanulóink személyiségének harmonikus, sokoldalú kibontakozásához, az alkotó munka lehetőségének biztosításával kreatív, harmonikus, érzelmileg gazdag személyiségük kialakításához, fejlesztéséhez. Ezeket a tevékenységeket részben a tanórai differenciált foglalkoztatás keretén belül, másrészt a versenyekre történő felkészítés során, a szakköri munkában, az intézmény és a település közösségi életében való aktív részvétellel, valamint a többi intézménnyel közösen megvalósuló programok során valósítjuk meg.
A megalakítandó tehetségpont hatókörét elsősorban a többcélú, tagóvodákból és tagiskolából álló intézményünkbe járó általános iskolás és óvodás korú gyermekekre szeretnénk kiterjeszteni. Szeretnénk tovább bővíteni az iskolán belüli lehetőségek körét (pl. tehetséggondozó szaktárgyi és egyéb szakkörök indítása), illetve kiaknázni az intézményen kívüli lehetőségeket is.
Szeretnénk kapcsolatba lépni olyan szakemberekkel, tehetségpontokkal, akik segítenék tehetséggondozó szakmai munkánkat. Szeretnénk részt venni tehetséggondozással kapcsolatos továbbképzéseken, előadásokon, konferenciákon illetve egyéb tehetséggondozással kapcsolatos eseményeken. Tovább kívánjuk erősíteni kapcsolatunkat a szülőkkel, a településen élő értelmiségiekkel, hogy tudásukkal, szakmai kapcsolataikkal hozzájáruljanak fejlesztő programjaink sikeréhez.
Tehetséggondozó szakkörök indítása: képzőművészet, modern tánc, tambura, horvát nyelv, angol nyelv, matematika, természetismereti-környezetvédelmi.
Körzeti, megyei, országos versenyeken való részvétel.
Hagyományaink: karácsonyi, húsvéti kézműves foglalkozások; vers- és prózamondó versenyek magyar és horvát nyelven; művészeti bemutatók.
A sportban tehetségeseket futball foglalkozásokon fejlesztjük.
A meglévő emberi erőforrások segítségével kívánjuk az eredményeket önerőből, alapítványi forrásokból elérni, fenntartani.
Pályázati forrásokat kívánunk igénybe venni.
Szponzorok segítségét is igénybe kívánjuk venni.
Nagyon jó humánerőforrással, tapasztalatokkal rendelkezünk a tehetséggondozás terén. Intézményünk pedagógusai folyamatos önképzéssel, illetve továbbképzéseken fejlesztik szakmai tudásukat.
- továbbtanulási mutatók javítása
- a különböző tanulmányi versenyeken résztvevő tanulók számának növelése, az eredmények javítása
- a kompetenciamérés eredményeinek szinten tartása, javítása
- tehetségkutató versenyeken /versmondó, népdaléneklési, mesemondó, rajz, sport stb./ tanulók indítása
- megyei szintű horvát szavalóverseny szervezése
A partnerközpontú működésünkből adódóan figyelembe vesszük partnereink elégedettségi, elégedetlenségi mutatóit. Fontosnak tartjuk az eredmények elemzését, értékelését, a tapasztalatok megbeszélését. A tehetséggondozó szakkörökön a kollégák személyes példaadása, önkéntes vállalása példaadó.