Intézményünk Jászkisér város egyetlen általános iskolája. Tanulólétszámunk 495 fő. Az elmúlt években a BTMN tanulók száma jelentősen megnövekedett: mára a létszám 25%-a. Folyamatosan emelkedik a HH és veszélyeztetett tanulóink száma. HHH tanulónk 221 fő. SNI tanulóink közül tanulási zavarral küzd 7%, enyhe értelmi illetve érzékszervi fogyatékos 3%.
A fenti mutatók indították el a tantestületet azon az úton, mely eredményeként mára teljesen megújult módszertani eszköztárral a XXI. század elvárásainak megfelelő környezetben tudjuk fogadni tanulóinkat.
Iskolánkban a célok és prioritások az tehetséggondozás szellemében kerülnek megvalósításra: legfontosabb az alapképességek fejlesztése s az esélyteremtés. Új pedagógiai módszerek széleskörű alkalmazását vállaljuk fel évek óta, s alkalmazzuk kiemelkedő eredményekkel. Felvállaltuk a módszerek kistérségi szintű disszeminációján túl a " Jó gyakorlatok" kapcsán történő átadását is.
Iskolánk biztosítja a HHH, az SNI, a BTMN-s és a tehetséges tanulók esélyegyenlőségét egyaránt.
A célok érdekében alkalmazzuk: óvoda-iskola átmenet, hatékony tanuló megismerési és segítő technikák, pedagógiai diagnosztizálás, habilitációs és rehabilitációs tevékenység, inkluzív nevelés, attitüdváltást segítő programok pedagógusoknak, multikulturális tartalmak, tanórai differenciálás heterogén csoportban, kooperatív tanulás, drámapedagógia, tevékenységközpontú pedagógiák eszközei, projektmunka, prezentációs technikák, tanulói értékelési formák gazdagítása. Évek óta működtetjük az IPR-t, s az Útravaló programot.
A tárgyi feltételek a pályázati források kihasználásának köszönhetően kiemelkedők. A jól felszerelt szaktantermek mellett IKT eszközökkel való ellátottságunk is egyedülálló a kistérségben.
Fontosnak tartjuk annak a nevelői attitűdnek a megerősítését, amely az egyéni fejlődést, a sokféleséget, az átlagtól való eltérést a személyiségfejlődés természetes velejárójának tekinti. Egyénre szabott differenciálás jellemzi a mindennapi pedagógiai gyakorlatunkat. A munka és tanulásszervezés jellemzője, hogy az egyénre koncentrálunk, annak fejlettségére, tanulási tempójára.
Az iskolában az alkotóvá nevelés terén igyekszünk megteremteni azt a légkört és azokat a szervezeti formákat, amelyek biztosítják a kreatív társadalmi létre való felkészítést. Lehetőséget kínálunk a diákoknak, hogy elsajátítsák a korszerű alkotástechnikai módszereket, és megismertetjük a folyamatban résztvevő tanulókat a konstruktív egyéni és csoportos problémamegoldás lehetőségeivel. Ösztönözzük őket az alkotó lét örömteli átélésére.
A Tehetségpont hatóköre elsődlegesen intézményi szintre terjed ki. A település egyetlen általános iskolájaként a városi szinten történő tehetségfejlesztés is természetszerű.
Intézményünkben több évre visszamenőleg jellemző a szülőkkel, helyi civil szervezetekkel, egyesületekkel való egyre szorosabb kapcsolattartás.
Hagyományosnak tekinthető programjaink vannak, "Nyitott Iskola", Szülőklub, valamint több éven keresztül a "Három nap veled" című pályázat is része volt ennek a rendszernek.
Több éve az IPR keretében napi kapcsolatban állunk a szülőkkel, helyi szervezetekkel. Programjaink szervezésénél alapvető szemponttá vált a helyi kapcsolatok kiaknázásának prioritása. Helyi kapcsolatrendszerünk a kölcsönösségen alapul, így elmondható, hogy városi szinten is jelentősnek nevezhető a Csete Balázs Általános Iskola tanórán kívüli, társadalmi kapcsolatokat elősegítő tevékenysége. Tanulóink aktív tagjai a helyi Tűzoltóság Ifjúsági tagozatának, a Teleháznak, a Pendzsom Néptáncegyesületnek, a Honismereti Egyesületnek, a Természetjárok Gyermek Egyesületének, valamint a helyi cigány szervezeteknek. Gyermekeink és a kollégák által, ezen szervezetekkel napi a kapcsolatunk. Ez záloga intézményünk nyitottságának. A szülők partnerként tekintenek intézményünkre, s partnerkapcsolatunk e területen is kiváló.
Hatékonyan működik belső kommunikációs rendszerünk: szakmai közösségeink folyamatos munkakapcsolata a módszertani innováció alapfeltétele, melynek működése tervszerű.
Külső partnereink: Könyvtár, Művelődés Háza, Óvoda, Családsegítő és Gyermek-jóléti Szolg., Teleház, Pedagógiai Szolg. Intézetek, Civil szervezetek, Sportegyesületek, Cigány Kisebbségi Önkorm., Középfokú oktatási intézmények (megyén kívüli is) stb. Az együttműködést megállapodások szabályozzák.
Rendszeres a kapcsolat a kistérségi intézményekkel, gazdálkodókkal, alapítványokkal, az egészségügyi ellátást biztosító szervekkel, az egyház képviselőivel.
Iskolánk testvériskolai kapcsolatokat ápol több iskolával határainkon belül és túl.
Intézményünk az Ökoiskolai szakmai szervezetnek tagja, az Apáczai Kiadó bázisiskolája, a Jászberényi Tanítóképző Főiskola gyakorlóhelye.
Alapfokú oktatási intézményként célunk a tanulókban rejlő speciális képességek, tehetségek felismerése és azok fejlesztése. Olyan, tehetségfejlesztésre alkalmas módszereket, munkaformákat kívánunk alkalmazni, melyek a tanórán kívüli alkalmakkor specifikus tehetségformákat hivatottak kialakítani, mint pl:
- sport tehetség
- képzőművész tehetség
- természettudományi tehetség
természeti:
- Természettudományi szakkör
- Tanulói laptop program alkalmazása
- IKT alkalmazása természettudományi kompetenciaterületen
- Temészet-és környezetvédelmi szakkör
- Természettudományi tábor
testi-kinesztetikus:
- Nevezéses tájékozódó futó verseny
- Zenés aerobic oktatás
- Vizi aerobic
- Úszás
- Birkózó szakkör
- Osztályok közti teremfoci bajnokság
- Osztályok közti kézilabda kupa
- Osztályok közti röplabda bajnokság
- "Futasuli"-nevezéses futóverseny
- Kapitánylabda bajnokság
- Tömegsport
- Jászkiséri Sportegyesülettel közös asztalitenisz és labdarugó utánpótlás nevelés
- Yudó oktatás
- Sport tábor
térbeli-vizuális:
- Képzőművészeti szakkör
- "Kézműveskedjünk" szakkör
- "Ügyeskedjünk!" szakkör
- Agyagozás, keramikus szakkör
- Alkotó tábor
- Csete Balázs Honismereti Szakkör közreműködésével népi gyermekjátékok készítésének elsajátítása (ördöglakat, csuhé, szövés)
A tehetséggondozáshoz szükséges minden technikai erőforrás és infrastrukturális eszköz rendelkezésünkre áll. Tanulóbarát, multikulturális, csoportmunkára alkalmas környezetben tudjuk végezni munkánkat. Megfelelő számú modern eszközzel rendelkezünk, amelyek lehetővé teszik a szolgáltatások magas színvonalú biztosítását
Az intézményben a tanulók a szakkörökön korlátozás nélkül vehetnek részt. Az intézmény éves költségvetése biztosítja a szakkörök indításának lehetőségét.
A táborok, vetélkedők, iskolán kívüli programok megszervezésére biztosítékot jelent a Természetjárok Gyermek Egyesületével és a Jászkisér Gyermekeiért Alapítvánnyal való együttműködés, akik anyagilag is támogatják a programokat.
A városi szintű versenyek, vetélkedők, programok állandó támogatói a helyi civil szerveződések és vállalkozók.
Az intézményben pályázatfigyelő és író team működik. Az elmúlt években 10 uniós (HEFOP 3.1.3, HEFOP 3.1.3/B, HEFOP 2.1.5, HEFOP 2.1.9, TÁMOP 3.1.4, TÁMOP 3.1.5, TÁMOP 6.1.2, TÁMOP 3.1.7, TIOP 1.1.1/07, TIOP1.1.1/09) és közel ennyi hazai finanszírozású pályázati projektet valósítottunk meg. E projektek mindegyike részben vagy egészében a tehetséges tanulók azonosítását, fejlesztését szolgálta és szolgálja.
A projektek fenntartási időszaka záloga további munkánknak, csakúgy, mint a jelenleg befogadott és elbírálás alatt lévő további négy unios pályázat.
A Csete Balázs Általános Iskola minden pedagógusa elhívatott a tehetséggondozás területén. Pedagógusaink felkészültsége kiemelkedő, legalább egy, de általában több képzést végeztek el, melyen új tanulás módszertani ismeretet szereztek. Mindenki rendelkezik IPR tanúsítvánnyal. A kompetencia alapú oktatás módszertanát a tantestület minden tagja elsajátította, csakúgy, mint a kooperatív technikák, vagy az IKT eszközök tanórai alkalmazásához, vagy a tehetséggondozás tanórán kívüli lehetőségeihez szükséges ismereteket.
A Tehetségpont működtetésében kiemelt feladatot vállaltak:
- Kiss Lajos - igazgató, biológia, technika, testnevelés szakos szakvizsgázott pedagógus, tanügyigazgatási szakember
- Agócs Tibor - földrajz, történelem, angol szakos pedagógus
- Cseh Gáborné - igazgatóhelyettes, tanító, szakvizsgázott pedagógus, közoktatási vezető
- Kissné Pap Ibolya - biológia, technika szakos pedagógus
- Pincziné Balla Magdolna - földrajz, történelem szakos pedagógus
- Ládi Klára - kémia, fizika szakos pedagógus
- Bús Nikoletta - matematika, testnevelés szakos pedagógus, úszásoktató
- Rácz György- testnevelés szakos pedagógus, úszásoktató
- Tóth László - igazgatóhelyettes, tanító, rajz szakos szakvizsgázott pedagógus, közoktatási vezető
Értékelési rendszerünkben előtérbe kívánjuk helyezni a pozitív visszacsatolási formákat. A fontos és kiemelkedő eredmények közösség előtti bemutatására törekszünk. Az iskola hírcsatornáin (faliújságok, iskolarádió, helyi sajtóorgánumok- Jászkiséri Tudósító, Képújság-) rendszeresen tájékoztatjuk a diákokat, a település lakosságát az épp aktuális eseményekről, az elért eredményekről. Az iskolagyűléseken kiemeljük az eredményes diákokat. Minden tanév elején számos címet hirdetünk meg, (legjobb tanuló, legjobb sportoló, legjobb közösség, stb.). Ballagás és tanévzáró ünnepségen megajándékozzuk a tanulásban, a művészetben, a sportban vagy a közösségi munkában kiemelkedő tevékenységet végző tanítványainkat, tanulói csoportjainkat.
Az iskola életét úgy szervezzük, a helyi tantervet úgy alakítottuk, hogy a lehetőségek minél szélesebb skálája álljon rendelkezésre az egyéni tehetségek kibontakoztatására. A természettudományos képességek, sport és rajz területén a legszélesebb körűek a tehetséggondozás lehetőségei. Kiválóan felkészült szakembergárda foglalkozik a tehetséges gyerekekkel. Egy tanév során többször mérjük a képességek fejlődését a három kiemelt területen, ez folyamatos képet ad a tehetséggondozás eredményeiről, a fejlődés tendenciájáról. A méréssorozatok eredményeit elemezzük, mely alapján az aktuálisan szükséges változtatásokat el tudjuk végezni az egyes programelemeken. A tanév során a tanítási órákon differenciált feladatokkal biztosítjuk a tehetséges tanulók képességeinek fejlődését. Tanulóinkat rendszeresen benevezzük az elérhető, meghirdetett versenyekre. A nem kötelező órakeretben szervezett szakkörök célja a középiskolai felvételire való felkészítés mellett a tehetségek folyamatos fejlesztése, szaktárgyi versenyeken való indítása.
Pedagógusaink tanulókkal való közvetlen viszonya biztosíték arra, hogy a tehetséges diákok a figyelem központjába kerüljenek. A külső partnerekkel való közvetlen és napi kapcsolat lehetővé teszi a személyes és "civil jelleg" megtartását.
A tehetségek felkarolásában részt vállaló szervezetek, pedagógusok és magánszemélyek folyamatos munkakapcsolatban vannak. Részt vesznek egymás rendezvényein, programjain, s mindazokon az egyeztető megbeszéléseken, ahol az egyes programok cselekvési-és ütemterve kidolgozásra kerül.
Az együttműködések egyes esetekben több évtizedes múltra tekintenek vissza, de folyamatosan csatlakoznak az egyes programok megvalósításához újonnan alakult szervezetek is.