1991-től intézményünk az inkluzív nevelést támogató szolgáltatások forrásintézménye, gyógypedagógiai tudásbázisként működik több befogadó pedagógiai projektet megvalósítva a sajátos nevelési igényű tanulók szegregált és integrált oktatásában magasan képzett gyógypedagógusaink komplex fejlesztő és terápiás tevékenységeivel. Több intézményi „Jó gyakorlat”-ot működtetünk. Az iskola 2015 óta Minősített referenciaintézmény, OH Bázisintézménye, felsőoktatási gyakorlóhely is. A különleges bánásmódot igénylő tanulókkal történő foglalkozás alapja a minél sokoldalúbb megismerésén alapul. A fogyatékosság és tehetség kettős különlegességként definiált fogalom. A beavatkozás elsődleges fókusza a sérülés típusa, hiszen a környezet elsődleges tulajdonságnak az eltérő fejlődést érzékeli. Gyógypedagógusaink pszichológus támogatásával a gyermek személyiségének kibontakoztatása, a teljesebb élet gazdagítása érdekében szakszerűen felismerik, kijelölik a tehetségirányokat, gondozzák a sajátos nevelési igényű tanulók azon tulajdonságait, amelyben kiváló, magas szintű teljesítményt nyújtanak: intellektuális- tanulmányi, zenei, előadói, művészeti-kreatív, sportteljesítmény területen stb. Konstruktivista tanulásszervezési eljárásokat, projektpedagógiát alkalmazunk. 2015-től kézműves tevékenységeket is magába foglaló szakköri foglalkozások rendszerének megvalósítása zajlik. Távlati célunk az SNI tanulók esélyegyenlőségének, társadalmi beilleszkedésének, segítésének támogatása egy elkötelezett, innovatív, a tehetség felismeréshez, a tehetségterületek fejlesztésére, gazdagítására és a témában tanácsadásra képzett nevelőtestület segítségével.
Hatókörünk elsősorban Székesfehérvár, Fejér megye és Közép-Dunántúli régió, országos szintű tevékenységek is történtek már. Minden intézmény típussal az utazó gyógypedagógiai ellátás keretében együttműködési megállapodás alapján zajlik (óvodák, általános iskolák, középfokú intézmények.) További együttműködés megvalósul különböző civil szervezetekkel, művészekkel, kézművesekkel (Vörösmarty Színház, Kézművesek Háza, patronáló mesterek, ipar- és képzőművészek, zenekarok, alkotókörök, Városgondnokság, Iparkamara, Auchan Fehérvár Áruház). Különböző társadalmi szereplők, önkormányzat, üzleti szféra bevonása is megtörtént. Pedagógiai programunk tehetségtevékenység szempontjából folyamatos fejlesztés alatt áll, valamint szakmai munkaközösségekhez, tehetségműhelyekhez és pontokhoz igyekszünk csatlakozni. Széleskörű együttműködést, társadalmi kapcsolatrendszert épít ki a program, a gyakorlatban a gyógypedagógiai intézmények és az önkormányzati, civil, valamint az üzleti szféra szereplői között. A tehetségpont folyamatos strukturális és tartalmi fejlesztésével megvalósíthatóvá teszi az esélyegyenlőség megvalósítását, a munkába állást és a munkában tartást segítő szakmai képzést. Az értékteremtő munka végzésével elősegíti a sajátos nevelési igényű tanulók társadalmi beilleszkedését, megalapozza a munkaerő piaci részvételüket. A kettős különlegességű tehetségek csoportjába tartozók számára, meg kell teremteni önmagukban és környezetükben mindazon feltételeket, amelyek számukra esélyt teremtenek a felnőtt életben való boldoguláshoz, képességük szerinti társadalmi beilleszkedésükhöz. A tehetségfejlesztés fő célja, hogy a szegregáltan, vagy integráltan nevelkedő tanulók számára, olyan befogadó, elfogadó, egyben ösztönző és eszközkészletet biztosító pedagógiai légkört teremtsünk, mely igazodik a gyermek tudás - és fejlettségi szintjéhez, fejlődési üteméhez, perspektívájához. Fontos partnerünk a Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat, mely koordinálja a többi Tehetségponttal való hálózatos együttműködési lehetőséget.
Tehetség-munkacsoportunk további szakmai fejlesztését tervezzük a tehetségszűrés, tehetséggondozás, majd a tanácsadás területére fókuszálva. Intézményi stratégiát dolgozunk ki a tehetségek gazdagítása érdekében, differenciált foglalkozással, a képességfejlesztés specifikus módszerekkel, eszköztárral terápiás eljárások keretében történő megoldások keresésével. pl. művészetek- vizuális technikák, színjátszás, szakmai felkészítés elméleti és gyakorlati - tanulmányi terület, versenysport, majd tehetség program a következő tematika alapján.
- Erőforrás- szükséglet , célkitűzés meghatározása
- Pedagógiai program pszichológiai alapelvei
- A beválogatás mechanizmusa
- A tehetséggondozás formái
- Tanórai tehetségfejlesztő lehetőségek, alkalmazott módszerek
- Tanórán kívüli lehetőségek, utóbbi kettő összekapcsolása
- Tanórán kívüli foglalkozások
- Versenyekre való felkészítés
- Tehetség- tanácsadás
- Partnerek, közép és hosszú távú indikátorok meghatározása
Tehetséggondozó projekttervek kidolgozása pl. színjátszó, kézműves, virágkötő, tanulmányi és sport szakkörök keretében.
Játszóházak, nyílt napok, nyitott alkotó, kézműves műhely működtetése, szervezése. Saját alkotópályázatok pl. Alkoss kéket! - autizmus témájú vagy szabadon választott rajz/ tárgyalkotó pályázat lebonyolítása iskolai és külső helyszíneken. A város kulturális intézményeinek bevonása galéria biztosításával. Városi és tágabb hatókörű rendezvények, diákgála, kulturális bemutatók, vásárok résztvevőjeként a tehetségek előadásainak, alkotásainak bemutatása. Lényeges bemutatkozási színterek a különböző tanulmányi és sportversenyek, megmérettetések is. Mindezeken való részvételt és ilyen jellegű programok szervezését is tervezzük.
Mivel napjainkban rendkívül fontos szerepet kapnak a kettős különlegességű tanulók, elengedhetetlen számukra folyamatosan megteremteni mindazon feltételeket, amelyek esélyt adnak a felnőtt életben való boldoguláshoz, képességük szerinti társadalmi beilleszkedésükhöz. Valamennyi partnerünk évek óta mindezek figyelembe vételével segíti munkánkat, közösen gondolkodva a társadalmi integráció, inklúzió jegyében. A jövőbeni terveink ezen az úton tartja munkatársainkat, valamennyi partnerünket.
Tehetséges tanulóinkat a Székesfehérvári Tankerület pl. eszközök biztosításával, habilitációs foglalkozások engedélyezésével támogatja, az intézmény alapítványa is hozzájárul a tehetség kibontakoztató tevékenységek, programok megsegítésével. Kreatív és ötletgazdag csapatunk folyamatosan dolgozik a támogatások, a szükséges feltételek megteremtésén. Sok esetben pedagógusaink saját erőforrásaikat mozgósítják a munkafeltételek, lehetőségek jobbá tétele érdekében. Eddigi aktív pályázati tevékenységeink folytatását tervezzük a további időszakban is.