1) - Emelt szintű képzéseink
A sikeres továbbtanulást és a magasabb tudásszintet szolgálja az angol nyelv és a matematika emelt szintű oktatása. A hatékony tanulás elérése érdekében mindkét tantárgyat csoportbontásban oktatjuk. Az angol nyelv tanításához segítséget nyújt a nyelvi labor, a tanulói tabletek, a korszerű IKT eszközök.
(2) - Művészeti képzés
Az 1999/2000-es tanévben a városban, iskolánkban indult elsőként alapfokú művészeti képzés. 2007-ben folytatott minősítési eljárás során elnyertük a "Kiválóra minősített" alapfokú művészetoktatási intézmény címet.
Két művészeti ágban folyik a munka a következő tanszakokon:
a) Táncművészeti ág: balett, néptánc tanszak
b) Képző- és iparművészeti ág: képzőművészeti, grafika és festészet, fém és zománcműves, festészet, grafika, tűzzománc tanszak
Célunk, hogy gyermekeink képességeiket, személyiségüket fejlesztve, az ismereteiket gyarapítva, az itt végzett tevékenységek közben ismerjék meg és éljék át az alkotó munka minden szépségét és örömét. Szeretnénk, hogy az intézményünkből kikerülő diákok megállják helyüket a felsőbb iskolákban, valamint széleskörű műveltségre tegyenek szert és művészetszerető, műértő felnőtté váljanak.
Elért eredményeink az országos és városi versenyeken, a hazai és nemzetközi fellépéseken az intézményben folyó magas színvonalú szakmai munkát igazolják.
(3) - Tehetséggondozás
A tehetséggondozás területén fő célkitűzésünk a tehetségesek korai azonosítása, fejlesztése, új módszerek bevezetése, szakmai tanácskozások, bemutató foglalkozások szervezése. Kialakítottuk a tehetségmérés rendszerét, segítséget nyújtva a tehetségek időben történő felismeréséhez, fejlesztéséhez, gondozásához. Alsó tagozaton a tanulók általános intellektuális képességeit alapozzuk meg, felső tagozaton erősítjük ezeket a képességeiket és elindítjuk őket a speciális területek irányába. Nagy hangsúlyt kap a differenciálás, a feladatok játékossága, sokszínűsége, gondolkodtató jellege, eltérő nehézségi foka. Széleskörű, változatos ismeretanyag biztosításával, a verbális kommunikáció előtérbe helyezésével valósítjuk meg a személyiség-fejlesztést.
A 2013/2014-es tanévtől ötödik évfolyamon emelt szintű angol nyelvi és matematikai osztályokat indítunk. Az osztályba sorolásnál figyelembe vesszük a tanulók teljesítményét a negyedik évfolyam 2. félévében megírt képesség és tantárgyi tesztekben, a tanórákon - az őket tanító pedagógusok véleménye alapján.
A tervezett Tehetségpontot az iskolánkban kívánjuk működtetni. Iskolánk együttműködik a Debreceni Tankerületi Központtal, a Hajdú-Bihar Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Debreceni Tagintézményével, Debrecen város kulturális intézményeivel (Kölcsey Központ, MODEM, DMK) a város művészeti és általános iskoláival, óvodáival.
Az iskolánkban folyó nevelő - oktató munka céljainak elérése érdekében évről évre tökéletesítjük a megismert és használt módszertani eljárásokat, nyitottak vagyunk új módszerek, programok kipróbálására. A szülők és az érdeklődő kollegák évente több alkalommal betekintést nyerhetnek az intézményben folyó magas szakmai színvonalú munkába. Nyílt órákon, foglalkozásokon, vizsgaelőadáson, kiállításokon, ünnepségeken nyílik lehetősége a kis tehetségeknek a megmutatkozásra.
Iskolánk fő profilja az emelt szintű angol nyelvi és matematikai képzés, a művészeti oktatás és a tehetséggondozás.
Az emelt szintű angol nyelvi képzés során feladatunk a használható, alkalmazható tudás elsajátíttatása, mely pozitívan hat diákjaink személyiségére is. Célunk, hogy nyolcadik évfolyam végén diákjaink eredményes nyelvvizsgát és felvételi vizsgát tegyenek.
Emelt szintű matematikai képzés alkalmával a tanulók tudását matematikai játékokkal, matematikatörténeti ismeretekkel, újszerű összetett feladatok megoldásával, logikus gondolkodásukat versenyfeladatokkal fejlesztjük. Célunk a sikeres továbbtanulás és a magasabb tudásszint elérése.
Részt veszünk a városi tehetségmérésben és fejlesztésben. Tantestületünk hat tagja tehetségfejlesztő szakértő, 2 fő 30 órás „Iskolai tehetséggondozás”, 2 fő 30 órás „A tehetség gondozása 6-18 éves korban”, 1 fő 30 órás „Tanítási – tanulási folyamatok megújítása” képzésben vett részt. Szakmai tudásuk, folyamatos önképzésük, érdeklődési körük lehetővé teszik a tanulók sokoldalú személyiségének fejlesztését.
Fontosnak tartjuk, hogy diákjaink jól tájékozódjanak az őket körülvevő világban, és annak kihívásai ne érjék felkészületlenül őket. Igyekszünk tudatosítani bennük, hogy a felelősségérzet, türelem, együttműködés, becsület és őszinteség mind értékek. Méltányoljuk a nyitottságot, a tanulmányi, művészi, kulturális teljesítményeket. Sokoldalú, harmonikus személyiségek fejlesztésére törekszünk.
A Magyar Tehetséggondozó Társaság rendezvényeit figyelemmel kísérjük, azokon részt veszünk, ezzel biztosítjuk, hogy a kollégák naprakész friss információkkal rendelkezzenek.
A dúsítás és a gazdagítás jegyében külföldi utazásokat (cserediák kapcsolat), múzeumlátogatásokat, nyári táborokat szervezünk.
Iskolánkban a művészeti oktatás kiemelkedő terület. 12 éves képzési struktúrában biztosítunk lehetőséget a művészeti tehetségek fejlődésére. Már az óvodásokkal és szüleikkel megismertetjük a művészeti képzést, a legkisebbek foglalkozásokon vehetnek részt, ahol maguk is kipróbálhatják, megízlelhetik az alkotó munka örömét.
Együttműködünk a város általános és középiskoláival. Növendékeink fellépéseikkel színesítik a társintézmények rendezvényeit.
Tanítványaink képző- és iparművészeti ágon elkészített munkái nemzetközi, országos, megyei, városi pályázatokon, rajzversenyeken érnek el kiemelkedő eredményeket, bizonyítva az itt folyó szakmai munka hatékonyságát.
A tehetségpont feladata:
- tehetségkutatás, a tehetségek azonosítása, kiválasztása, fejlesztése
- városi mérés alapján tehetségfejlesztő csoportok működtetése felső tagozaton
- képességfejlesztés tanórai foglalkozás keretében
- emelt szintű képzés matematikából és angol nyelvből felső tagozaton (5-8. évfolyamon)
- kommunikációs készség fejlesztése idegen nyelven
- tanulásmódszertan: Az elmúlt években bevezettük a tanulásmódszertan tantárgyat felső tagozaton (5-6. évfolyamon) az emelt szintű angol nyelvi képzésben nem részesülő tanulók számára. Célunk a különböző tanulási stratégiák elsajátíttatása, az eredményes otthoni tanulás támogatása, a sikeres középiskolai továbbtanulás megalapozása.
- versenyeztetés: Állandó résztvevői vagyunk a különböző városi, megyei és országos szaktárgyi és művészeti iskolai minősítő versenyeknek.
- táboroztatás
- művészeti oktatás: A táncban és a képzőművészetben tehetséges gyermek fejlesztését tűztük ki célul. Táncosaink a szakmában elismert oktatóktól sajátíthatják el a szakma fortélyait. Tudásukat iskolai és városi rendezvényeken, társintézmények műsoraiban való fellépéseken csiszolhatják. Versenyeken bizonyíthatják rátermettségüket, elhivatottságukat.
A képzőművészeti tanszakokon alkotó tanulóink munkáit rendszeresen „mini”, félévi és év végi kiállításokon mutatjuk be. Figyelemmel kísérjük a pályázati lehetőségeket, és a folyamatos versenyeztetés által nagyon sok pozitív visszajelzést kapunk munkánk eredményességéről.
Követjük volt tanítványaink művészeti pályafutását. Kiállítási lehetőséget biztosítunk, hogy bemutathassák munkáikat. Találkozókat szervezünk olyan régi tanítványainkkal, akiket példaként állíthatunk jelenlegi diákjaink elé.
Programjaink:
• Évköszöntő kiállítás, vizsgakiállítás
• Tehetséges növendékek kamara-kiállítása
• Iskolába hívogató – műhelylátogatás
• Minősítő rajzverseny szervezése
• Ovis razverseny
• Nyílt tanítási órák - „Nézd meg Anyu!”
• „Hozd el egy barátod táncolni, vagy alkotni a művészeti iskolába!”
• A tanszakok „kedvcsináló” kiállítása, külső helyszínen is. A tanszaki életképek fotóinak bemutatása.
• A tánc világnapja – Flashmob
• Szolnoki táncművészeti fesztivál és koreográfus verseny
• Az „Év ifjú művésze” díj kiosztása tanszakonként
• Partiumi Néptánctakálkozó
• Debreceni Virágkarnevál (Karneváléj)
• Országos tanulmányi versenyek
• VM Café
Intézményünk folyamatosan él a pályázati lehetőségekkel. A program működéséhez Tehetségpontunk rendelkezik a megfelelő tárgyi és személyi feltételekkel. A kötelező és nem kötelező órák terhére valósítjuk meg a tehetségfejlesztő órákat, foglalkozásokat az 5-8. évfolyamon. Évről – évre tökéletesítjük a különböző módszertani eljárásokat, folyamatosan keressük az új módszereket, programokat. Az iskola fenntartója is elkötelezett a tehetséggondozás iránt, lehetőségeihez mérten maximálisan támogatja.
Az intézmény jelenlegi "szellemi" kapacitása és annak továbbfejlesztése jelent garanciát a fenntarthatóságra.
Célunk a környezettudatos magatartás és a takarékosság elveinek betartása, hogy a jövőben elnyerhessük az „Ökoiskola” címet is.