A Berzsenyi Dániel Gimnázium az 1858-as megalapítása óta a magyar oktatásügy egyik kiemelkedő intézménye. Az itt folyó oktató-nevelő munkára mindenkor a szakmai igényesség, a kötelező tananya-gon túlmutató ismeretátadás, a diákok személyiségfejlődését figyelemmel kísérő, toleráns, s ugyanak-kor magas szintű követelmények állítása volt jellemző. Eredményességét mindenkor a kiemelkedő tanáregyéniségekből formálódó tanári kar színvonalas munkája garantálta. A jelenlegi tanári gárda felkészültségét egyebek közt számos tudományos fokozat, díj, publikáció jelzi; az oktató-nevelő munka eredményességét a Fővárosi Önkormányzat Pro Urbe-díja ismerte el. 2008-ban az Oktatási Minisztérium "Tehetséggondozó iskola" címet, 2009-ben az ELTE TTK dékánja "A természettudomány oktatásának kiváló iskolája" címet adományozta iskolánknak.
Célunk tanítványaink kiváló adottságainak felismerése és megfelelő tevékenykedtetéssel te-hetségük kibontakoztatása, sokoldalú fejlesztése. Ezt szolgálja a Berzsenyi Dániel Gimnázi-umban a hagyományosan működő tagozatos rendszer. Ennek keretében a tagozatos tárgyakat emeltszinten oktatjuk. Diákjaink országos tanulmányi és sportversenyeken, emelt szintű érett-ségi vizsgákon való sikeres szereplése, számos nyelvvizsgája tanúskodik eredményességünk-ről. A tanulmányi területeken túl fontosnak tartjuk diákjaink öntevékenységén alapuló prog-ramjainkat (pl.: Nulladikos táborok, Non- Stop sportrendezvények) is.
Iskolánkban iskolapszichológus működik, valamint egy kollégánk rendelkezik pszichológusi végzettséggel. Több tanár kollégánk végzett el szakvizsga, illetve továbbképzések keretében tehetségpedagógiai kurzust.
Elsősorban a gimnázium tehetséges diákjainak szeretnénk a lehető legtöbb lehetőséget megadni. A tagozatos tanterv, a tudásszint szerinti csoportbontás mellett a kiemelkedően tehetséges, érdeklődő diákoknak szakköröket, egyéni foglalkozásokat, szakmai táborokat szervezünk. Ösztönözzük diákjainkat, hogy vegyenek részt tanulmányi, művészeti illetve sport versenyeken.
Természetes partnereink a hasonló profilú gimnáziumok (pl.: Óbudai Árpád Gimnázium, Szent István Gimnázium, Tatai, Eötvös Gimnázium), amelyekkel folyamatos szakmai, továbbképzési és konzultációs kapcsolatban állunk. A kerületi általános iskolákkal és gimnáziumokkal kétoldalú szakmai kapcsolatot tarunk fent (pl.: informatikából a Számítástechnikai Általános Iskolával).
Tehetséggondozó, tehetségazonosító tevékenységünket Észak-Pest, Észak-Buda és Budapest agglomerációja általános iskolái és középiskolái körében szeretnénk bővíteni.
Általános iskolásoknak szervezett tehetséggondozó szakköreinkre várjuk az érdeklődőket.
Hátrányos és halmozottan hátrányos kerületi 7. és 8. osztályos diákoknak ingyenes tehetség-azonosító szakkört hirdetünk.
Néhány középiskolásoknak tartott szakkörünket (pl. programozás szakkör) nyilvánossá tettük.
Részt veszünk (illetve alkalmanként szervezünk) helyi illetve országos szakmai továbbképzé-seken, megbeszéléseken. Csatlakozunk a szakmai tehetségsegítő hálózatokhoz.
A könyvtárunk két speciális állománya - a kb. 3000 kötetes matematikai és a kb. 5000 kötetes régi állomány, köztük számos védett, muzeális darab - különösen alkalmas elmélyült tanul-mányok, kutatások végzésére, s könyvtár pedagógusaink szakszerű segítséget tudnak adni az érdeklődő diákoknak, kollégáknak.
Elsősorban a középiskolánk profiljába vágó tehetségterületen tervezzük tevékenykedni. Ezek: természettudományos- ezen belül fizika, biológia-kémia -, humán, nyelvi - ezen belül a latin nyelvek: francia, olasz, latin, eszperantó -, valamint matematika és informatika területén kívánjuk segíteni a tehetség kibontakoztatást. Diákjaink tehetségüknek megfelelő pályaválasztását a Szakmák Napja is segíti.
Tehetségazonosítás keretében a kerületben tanuló diákok számára tehetséggondozó foglalkozásokat indítunk (csak a 2013/2014-es tanévben 11 szakkört). A tehetségazonosítás fontos eleme a kerületi tehetségkutató versenyek megszervezése. Az elmúlt években népszerű fizika és matematika versenyek mellett tervezzük további versenyek beindítását is. Ezen programok alatt, valamint az iskolai Nyílt Napokon és az ezt követő személyes találkozókon alkalom nyílik az érdeklődő diákok szüleivel és tanáraival való konzultációkra.
Az iskola diákjainak tehetséggondozó szakköröket szervezünk szaktárgyakhoz kapcsolódóan (matematika, fizika, biológia, kémia, történelem) és szaktárgyakhoz nem kötődő (színjátszó, musical, ének kar, újságíró).
A szakkörök tematikájában központi szerepe van a tehetség felmérésének, felismerésének, a motiváció erősítésének, az esetleges kulturális hátrány csökkentésének és annak a területnek a fejlesztése, amelyben az egyes résztvevő diákok különös tehetséget mutatnak.
A lehető legtöbb iskolai szakkört szeretnénk nyitottá tenni a környék tehetséges diákjai számára.
A tanórán kívüli tehetséggondozás legjelentősebb pillérei a szakmai táborok (Matek, Fizika, BéKa (természettudományos), Színjátszó táborok).
Demokráciára és toleranciára nevelés elősegítésére Disputa kört szervezünk, melyen a diákokat érdeklő aktuális közéleti témaköröket dolgozunk fel. Az előadói készség és önkifejezés fejlesztésére a diákönkormányzattal karöltve "Zabhegyezés" elnevezésű előadás sorozatot tartunk.
Az iskola biztosítja a Tehetségpont infrastrukturális hátterét. Az önkormányzat, mint üzemeltető biztosítja a tantermek díjmentes használatát. A Klebelsberg Intézményfenntartó Központtal folyamatosan egyeztetve törekszünk a kollégák szakmai továbbképzéseken való részvételének biztosítására.
A foglalkozásokat megtervező, szervező és megvalósító kollégák anyagi megbecsülésének fedezetét az iskola egyéb bevételeiből (pl. pályázatokból) próbáljuk biztosítani. A diákok részvételét a programokon pályázatok és alapítványi támogatások bevonásával segítjük.