Mezőcsát város legnagyobb közoktatási intézménye gondozott, tiszta épülete, jól képzett innovatív tantestülete, markánsan kirajzolódó profilja, színvonalas nevelő-oktató munkája eredményeként Mezőcsát legkeresettebb iskolája az iskolahasználók körében.
Iskolánk nemcsak a város, hanem a kistérség egyik meghatározó szellemi, innovációs műhelye.
A tehetséggondozás nagyon fontos terület intézményünkben. Ezt a célt szolgálja a több évtizedes emelt szintű képzés matematikából, valamint 1998-tól a művészeti iskolában választható tanszakokon folyó képzés (néptánc, zene - zongora, furulya, fuvola, klarinét, trombita, gitár, képző- és iparművészet - grafika, festészet, kerámia, szobrászat,).
Mindemellett 1997-től tömegsport oktatás keretén belül mazsorett csoportokat működtettünk, melynek tagjai jelenleg is olyan lányok, akik iskolai és városi rendezvényeket tesznek színesebbé szereplésükkel. Szinte valamennyi Országos Ifjúsági Mazsorett Fesztiválon részt vesznek és mazsorett találkozókon öregbítik iskolánk jó hírnevét teljesítményükkel. A jelenleg működő Kék Lagúna mazsorett csoport 27 kiemelt arany oklevél birtokosa.
A szaktárgyi tanórai tehetséggondozást különösképpen a matematika-logikát, a szövegértés-szövegalkotást segítette a HEFOP 3.1.3 pályázaton való sikeres szereplés.
A kompetencia alapú oktatás lehetséges eszköze a problémaközpontú tanítás vagy a cselekvésből kiinduló gondolkodásra nevelés, a felfedeztető tanítás-tanulás, a megértésen és tevékenységen alapuló fejlesztés. A projekt napok: Egészségnap, Környezetvédelmi nap, Energiatakarékossági nap, valamint a Szülőföldem - Mezőcsát Tájháza elnevezésű projekt hét helyi tantervünk fontos része.
A tehetséggondozás másik formája a versenyekre való felkészülés és azokon való részvétel. Matematika, vers, próza és mesemondó kategóriában meghirdetett körzeti és regionális, országos versenyekbe is eredményesen kapcsolódunk be.
Zenetagozatos növendékeink a 3 évenként megrendezett amatőr gálán mindig sikeresen szerepeltek; bejutottak a döntőbe: könnyűzenei, népdal- és műdal, valamint komolyzenei kategóriában.
A megyében, körzetben meghirdetett ének versenyeken, zenetörténelmi-zeneirodalmi versenyeken dobogós helyezést érnek el.
A 2010. Regionális Klarinétverseny I. helyezettje iskolánk növendéke
A körzeti zeneiskolák találkozóján és az Egressy hangversenyen színvonalas műsorral szerepelnek.
A képző- és iparművészeti tagozat kis művészpalántái minden pályázati lehetőséget megragadnak. Szinte valamennyi levelezős rajzpályázat, és egyéb képzőművészeti megmérettetésen alapuló felhívás aktív résztvevői.
Kiváló teljesítményt nyújtottak tanulóink az alábbi rajz- és képzőművészeti pályázatokon, versenyeken:
Európa At School - Európa az iskolában
Sam-Füles Levelezős Feladatmegoldó és Tehetségkutató Országos Tanulmányi Verseny
Nagy Népmese Rajzpályázat
Gyermekalkotások Galériája - Gold Diploma
Nemzetközi Gyermekrajzpályázat
Lengyel pályázat (A kutya az ember barátja)
Magyar Nemzeti Múzeum - Kogart pályázata
Szépművészeti Múzeum által hirdetett - Ismeretlen "Egyiptom pályázat"
Zánkai Országos gyermeknapi rajzpályázat
Művészeti iskolák által meghirdetett versenyeken pl.: Munkácsy vetélkedő
Megyei Pedagógiai Intézet által meghirdetett versenyeken: pl.: "Karácsony akkor szép"
Körzeti iskolák, intézmények által meghirdetett versenyeken pl.: Tájképfestő pályázat
Észak-Magyarország c. újság által hirdetett rajzpályázatok.
A Pici, Aprók, Kistücsök, Táncoló virágok, Galiba néptánccsoportjaink ígéretes növendékei már hallatták hírüket körzeti rendezvényeinken.
A továbbképzőseink az Amatőr Gálákon eredményesen mérettettek meg. Felléptek a Miskolci Nemzeti Színházban is.
Zenetagozatosaink, néptánccsoportunk valamennyi iskolai és városi rendezvény kedves színfoltjai.
Képző- és iparművészeink által szervezett kiállítások, éves munkájuk megmutatása sok érdeklődőt vonz intézményünkbe és a művelődési házba.
Ifjú képzőművészeink alkotásai díszítik az iskolát és néhány városi hivatalt; mintegy "oltárt emelve a szépnek".
Intézményünk két körzeti verseny lebonyolítását végzi évek óta; népdaléneklési- és versmondási versenyt, valamint matematika versenyt. Mindkét verseny iránt nagy az érdeklődés, melyet a résztvevők száma bizonyít.
Hagyomány még intézményünkben a zenei találkozó megrendezése és tehetségnapok, nyílt napok szervezése, melyeket az Egressy-hét rendezvénysorozat keretén belül valósítunk meg.
Az előbbi rendezvények egyben fontos szakmai napok, az együttmunkálkodás és együttgondolkodás fontos lehetőségei.
A Tehetségpontunk tevékenységét az Általános Művelődési Központ intézményegységeiben és tagintézményeiben kívánjuk folytatni. A környék általános iskoláival szoros szakmai kapcsolatot alakítottunk ki a fent említett találkozók, nyílt napok, szakmai napok, bemutató órák, levelezős- és meghívásos versenyek alkalmával.
Napi munkakapcsolatunk van az ÁMK egyik intézményegységével, a Pedagógiai Szakszolgálattal. Számíthatunk segítségükre a tehetségazonosítás, felismerés vonatkozásában.
A helyi Diáksport Egyesület segíti munkánkat az ígéretes sporttehetségek gondozásában.
A Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Filharmónia kihelyezett előadásainak rendszeres résztvevői vagyunk. Több alkalommal a Filharmónia rendezvényeihez helyszínt is biztosítunk.
A jövőben tehetségpont tevékenységünket szeretnénk kiterjeszteni a kistérségre is.
Az Egressy Tehetséggondozó Műhely programjának folytatása kiscsoportos interaktív művészeti foglalkozások keretén belül.
Formája: Komplex művészeti program a népi kultúra ápolására.
Célja: Gazdagítás, dúsítás a népművészet iránt fogékony tanulók képességeinek fejlesztésére; az egyes művészeti ágak közötti átjárhatóság biztosításával. Az ily módon ötvözött művészeti program 3 művészeti ágat foglal egybe. Tapasztalataink alapján a tanulók szívesen dolgoznak egyidejűleg több művészeti ágban.
Kreativitásuk, problémamegoldó-, kritikai gondolkodásuk erősítésével, az összefüggések megláttatásával elmélyíteni az egyik legnagyobb nemzeti kincsünk a népi kultúra s ezen belül a népi hagyományaink iránti vonzódást.
Az Egressy Tehetséggondozó Műhely programját tanórai és tanórán kívüli formában az alábbi területeken kívánjuk bővíteni kooperatív oktatás formájában:
- Szövegértés, szövegalkotás - felső tagozat
- Tánc- és dráma - alsó tagozat
- Matematika-logika - táblajátékos játszó foglalkozások - alsó és felső tagozat
A fenti program megvalósítása során a személyiségformálását, a tehetséggel összefüggő erős oldal és ugyanakkor a "gyenge oldal" fejlesztését, a megfelelő légkör megteremtését, lazító programok alkalmazását, a szabadidő értelmes eltöltését eredményező aktív pihenést kívánjuk biztosítani tanulóink számára.
Az iskola fenntartója is elkötelezett a tehetséggondozás iránt, ezért lehetőségeihez mérten minden eszközzel támogatja azt. A területért felelős vezetők és szaktanárok folyamatosan figyelemmel kísérik a tehetséggondozás témakörében kiírt pályázatokat, és igyekszünk élni a lehetőségekkel.
Távolabbi célunk, civil szervezetek felkutatása, megnyerése a programok támogatásához.
Főleg saját bevételeinkre és iskolai alapítványunk (Mezőcsáti Általános Iskola Ifjúságáért Alapítvány), valamint pályázati támogatásokra támaszkodunk. Továbbra is figyelemmel kísérjük a KÖZoka, a TÁMOP-os pályázatokat NTP-OKA Közoktatásban működő műhelyek támogatására.
Iskolánkban több éve foglalkoznak kollégáink a tehetséges gyermekek fejlesztésével, a művészeti tagozatunkon és különböző szakkörökben. A nevelőtestület tagjai ismerik és alkalmazzák a kooperatív és a kompetencia alapú oktatás módszertanát. Ezen ismereteket 30-60-120 órás továbbképzések formájában szerezték meg a nevelőtestület tagjai. Iskolánk két fejlesztő pedagógusának segítő közreműködésére is számíthatunk. A tehetség felismerésével kapcsolatos munkánkat az intézmény területén működő Pedagógiai Szakszolgálat dolgozói is segítik.
2011. május 26-27-28-án a Tehetség felismerése és gondozása: Tehetségfejlesztés a mindennapi pedagógiai gyakorlatban című 30 órás továbbképzést 13 pedagógusunk végzi. A következő tanévben erre épülve a kreativitás fejlesztése a tehetséggondozás szolgálatában elnevezésű továbbképzést tervezzük.
Természetesen minden segítséget kutatunk a tehetségfejlesztő munkánkhoz többek között támaszkodunk a tehetségpontok tapasztalataira. Szeretnénk minél több tehetségfejlesztő egyesülettel felvenni a kapcsolatot.
A tehetséggondozó programjaink hatékonyságának legfőbb fokmérője a szülői igény és a tanulói érdeklődés találkozása. Programjainkat holnapunkon, illetve a "Csáti Újság" Mezőcsát hivatalos lapjában tesszük közzé. Törekszünk a tehetséggondozó programokba bekapcsolódó tanulók felmenő rendszerű "képzésére" az óvodától az iskoláig. Tehetséggondozó programjaink hatékonyságát 2 évenként mérjük partner elégedettségi méréssel, illetve a művészeti tagozatosok vonatkozásában évente bizonyosodunk meg az elégedettség mértékéről egy-egy kérdőív formájában. Ezen túlmenően figyelemmel kísérjük egy-egy fellépés, szereplés, versenyzés, kiállítás, stb. alkalmával a társadalmi környezet visszajelzéseit. A visszajelzések és az értékelések alapján átgondoljuk programjainkat és módosítjuk éves tehetséggondozó tevékenységünket.
Folyamatosan tartjuk a kapcsolatot a Tehetségpont munkájába bekapcsolódó intézményegységekkel az éves szakmai együttműködési tervünk alapján.
Munkastílusunkat eddig is a rugalmasság, a személyes jelleg és a bürokratikus megoldások mellőzése jellemezte. Jó a munkakapcsolatunk a helyi közművelődési intézménnyel és a ÁMK Kiss József Művelődési Ház és Könyvtár munkatársaival, valamint a helyi sportegyesülettel, civil szervezetekkel. A legfontosabbnak tartjuk a személyes kapcsolatok meglétét és annak további szélesítését, majdan a kistérség és a környező települések iskoláinak körében is. Az intézményben minden évben aktív Szülői Szervezet működik, nélkülük rendezvényeink megszervezése szinte elképzelhetetlen. Az intézmény civil partnerei: a Mezőcsáti Általános Iskola Ifjúságáért Alapítvány, az Együtt Egymásért Alapítvány, a Mezőcsát Népi Együttes, Mezőcsát Citerazenekar, a Mezőcsáti Önkéntes Tűzoltó Egyesület, a Mezőcsáti Sport Egyesület és különböző helyi cégek és intézmények, valamint magánemberek és vállalkozók, akik rendezvényeink segítői és meghívott vendégei is. Szerteágazó iskolai programjaink szervezésével próbáljuk még hatékonyabbá és szorosabbá tenni kapcsolatainkat.