Iskolánk fenntartója Csánig, Nagygeresd, Nemesládony, Nick, Uraiújfalu, Vámoscsalád, Vasegerszeg községek és Répcelak város önkormányzatainak társulása. Iskolánkat sokan választják (a tanulók 15 %-a) a beiskolázási körzeten kívülről is a szabad iskolaválasztás jogán.
Duró Zsuzsa egyetemi oktató, a tehetséggondozás egyik elkötelezett híve, tehetségfejlesztési szakértő, oktatásügyi rendszerelemző, aki a szegedi egyetemen nevelés- és oktatáselméletet, tehetségfejlesztést tanít, tartott képzést Celldömölkön, amelyen több tanító is részt vett iskolánkból, majd a TÁMOP- 3.1.4 projekt keretében tanácsadóként segítette jó gyakorlat kidolgozását iskolánkban, valamint műhelyfoglalkozásokat vezetett. A tehetségígéret-méréshez ismertette a diagnosztikus eljárásokat. A szükséges eszközöket az ő tanácsai alapján szereztük be.
A TÁMOP-3.1.4 projekt keretében kidolgozott és elfogadott Tehetségígéret-mérés jó gyakorlatunk nyilvánosan hozzáférhető az Educatio honlapján. Jelenleg egy kolléganő, Bárdosi Katalin, aki a kapcsolattartó lesz a tehetségpont hálózatban, végzi a Nyugat-magyarországi Egyetemen a kétéves tehetségfejlesztő szaktanácsadó szakirányú továbbképzést.
A tehetségígéret-mérés jó gyakorlatát a vépi Hatos Ferenc Általános Iskolának adtuk át. Reméljük, hogy az új TÁMOP-3.1.4 projekt keretében lesz az intézményeknek pénzük ilyen szolgáltatások megvásárlására. Mivel a mi környékünkön kevés tehetségpont működik, így valószínűleg szükség lesz tapasztalataink továbbadására.
Az iskolánkban folyó tehetségfejlesztő és tehetséggondozó tevékenységnek több formája van:
(1) - rendszeres foglalkozás (tanórán kívül is) a tehetségígéretes diákokkal
- gazdagítás, az erősítés
- gyermek gyenge oldalának fejlesztése
(2) - versenyfelkészítés (többféle tantárgyból ill. műveltségi területen )
(3) - tanórai differenciálás
A pedagógusok többsége fontos feladatának tartja a tehetségekkel való külön törődést.
Tervezzük az óvodával való még szorosabb együttműködés kialakítását, és már óvodás korban a kiemelkedő képességgel rendelkező gyermekeknél mérést végezni.
A jövőben tanácsadással és fejlesztési tervek átadásával kívánjuk kibővíteni az eddigi tevékenységünket a kistérség óvodai és iskolai pedagógusai részére.
Továbbképzéseket szervezünk a tehetségfejlesztés iránt érdeklődő pedagógusoknak és szülőknek. Különösen fontos a szülők "képzése". A tehetséges gyermek szülőjének a nevelés egyes területein speciális segítségre van szüksége.
Különös figyelmet szentelünk a matematikai problémamegoldó képesség fejlesztésére.
Kezdeti szakaszban azonban azt tartjuk fontosnak, hogy a tehetségígéretes gyermekek sokrétű érdeklődését fenntartsuk, fejlesszük a kommunikációs és konfliktuskezelő képességüket, illetve erősítsük a belső motivációjukat.
Hangsúlyosnak tartjuk a kreatív önmegvalósítás támogatását.
A gazdagítás mellett nem zárjuk ki a léptetés lehetőségét sem.
Igyekszünk legjobb tudásunk szerint a tehetségígéretek erős és gyenge oldalát is fejleszteni.
Gyerekek részére
- Egyéni fejlesztési terv alapján heti rendszerességgel foglalkozások
- A foglalkozások közti időben igény szerint mentorálás
- Modern IKT-eszközök helyes használatára szoktatás
- kiállítások a gyerekek kreatív alkotásaiból
- "tehetségnap"-on a tehetségfejlesztésben résztvevő gyerekek bemutatkoznak iskolástársaik előtt (pl.:csoportos projektek bemutatása)
- jutalomkirándulás (pl.: másik tehetségponttal közös program)
- A tehetségígéretes gyermekek lehetőséget kapnának a tágabb közösség előtti bemutatkozásra, egy egész napos program keretén belül, melynek során a kistérség iskolái is aktív résztvevőkké válnának.
- Pályázati támogatás esetén tábort szervezünk a nyári szünetben.
Pedagógusok részére
- továbbképzés azok részére, akik különös elhivatottságot éreznek az ilyen gyermekek iránt (meghívott előadókkal - évente 2 alkalom)
- műhelymunka (tehetségfejlesztési gyakorlatunkból konzultáció - min. kéthavonta)
- akkreditált képzéseken részvétel, azok népszerűsítése
- tanácsadás
- szakirodalom-ajánlás (digitális és nyomtatott)
- könyvtári szakirodalom-beszerzés (folyóirat és szakkönyv)
Szülők részére
- fogadóóra
- szülői értekezlet
- tanácsadás
- szülők klubja (tapasztalatcsere)
- Mivel ez a tehetségpont a répcelaki iskolában működik, ezért a működés egyes feltételeit (tárgyi: helyiségek, oktatási eszközök… és személyi) a répcelaki iskola biztosítja. A fejlesztést végző pedagógusok számára órakeret a közoktatási törvény szerint biztosítható. A tantárgyfelosztásban nem szereplő egyéb programok finanszírozása elsősorban pályázati támogatásból ill. szponzorok hozzájárulásából lehetséges.
- A tehetségfejlesztésben eddig részt vett tanulók szülei is hozzájárultak a kiadásokhoz azzal, hogy megvásárolták a diákok részére ajánlott kiadványokat.
- Takarékos működéssel igyekszünk költséghatékonyan tevékenykedni. (pl.: utazás tömegközlekedési eszközzel)
Nyugat-Magyarországi Egyetem Savaria Egyetemi Központ Regionális Pedagógiai Szolgáltató és Kutatóközpontjának munkatársai:
- Bogáthné Erdődi Judit - igazgatóhelyettes
- Bakó Balázs - versenyfelelős
- Gerölyné Kölkedi Éva - könyvtáros
- dr. Iker János - Köznevelési Tanács tagja…
- Dr. Duró Zsuzsa - (Szeged) egyetemi oktató, tehetségfejlesztési szakértő, szakkönyvíró. Többször tartott műhelyfoglalkozást, konzultációt iskolánkban 2010-ben.
- Dr. Bodnár Gabriella - (Phd. Habil. NyME A Benedek Elek Pedagógiai Kar) egyetemi docens, NYME Benedek Tehetségpont szakmai vezetője, aki felajánlotta segítségét más tehetségpontokkal, tehetséggondozó műhelyekkel való kapcsolatépítésben.
Felvettük a kapcsolatot Tanodákkal (Szombathelyi Tudor Műhely, Vasi Géniusz Tehetségkutató Verseny szervezői - Tinódi Gimnázium, Sárvár).
Iskolánkban 3 éve folyik az ilyen jellegű munka, eddig csak saját tanulóinkkal végeztünk méréseket, illetve az ő szüleiknek szerveztünk tanácsadást.
Tervezzük, hogy e tevékenységet kiterjesztjük a környék iskoláira is, reményeink szerint lesz a munkánkra igény.
Az eredményesség mérését input-output rendszer szerint végezzük, a csoportokba bekerülő gyermekek fejlődését folyamatos nyomon követéssel végezzük. A tanítókkal és a felsős kollégákkal rendszeres megbeszélést szervezünk a tanulók előrehaladásával kapcsolatban. Észrevételeiket megosztják velünk.
Folyamatos kapcsolattartás a szülőkkel személyesen
Negyedéves értékelések
Bemutató foglalkozások
Projektzáró kiállítások
A bürokráciát az iskolán belül tartjuk, a tanulók és a szülők nem érzékelik a hivatalos ügyintézést.