Nyitnikék Óvoda: 200 férőhelyes, 7 vegyes csoporttal működő intézmény, egy tornaszobával.
Vadász úti Tagóvoda: Miskolc-Pereces városrészben két osztatlan csoporttal működik. A város egyik legveszélyeztetettebb területén helyezkedik el mindkét intézményünk. Olyan utcákkal határosak, ahol a lakosság többsége cigány származású, mentálisan, szociálisan veszélyeztetett családokkal. Az óvodáinkba járó gyermekek közül is egyre több a hátrányos helyzetű, potenciálisan veszélyeztetett gyermek.
1999- ben a Lépésről- Lépésre minősített Óvodafejlesztő Program, majd 2006-ban a Kompetencia Alapú Óvodai Programcsomag került beillesztésre Helyi Pedagógiai Programunkba.
Az integrált program cél és feladatrendszerét úgy határoztuk meg, hogy szem előtt tartsuk a környezeti és szociális adottságokat.
Nevelő munkánkat átszövi a két legfontosabb terület, a fejlesztés, és a tehetséggondozás.
A Lépésről- Lépésre, és a Kompetencia Alapú Óvodai Programcsomag projekt tervezése lehetőséget ad, nem csak a korcsoportonkénti differenciálásra, hanem a tehetséges gyerekek egyéni foglalkoztatására is.
Azt tapasztaltuk, hogy a szociálisan ingerszegény környezetből jött gyermekek között is találhatunk olyan gyermekeket, akik valamilyen műveltségi területen kitűnnek képességeikkel. A családi háttér sokszor visszahúzó ereje miatt szükségesnek tartjuk a gyermekek kiemelkedő képességeinek fejlesztését.
Megragadunk minden olyan alkalmat, amely a versenyszellem növelését hozza elő a gyermekekből, hiszen a lehetőségeinkhez képest több területi rajz – ének – sport vetélkedőn veszünk részt.
Tervezett hatókör: városi
Tevékenységünket nagyobb részt A Nyitnikék, és a Vadász úti tagóvodájában kívánjuk végezni.a tehetségek útját nyomon követjük az iskolákban is. A már bevált együttműködési megállapodások alapján kívánjuk az együttműködést biztosítani. Egymás rendezvényeit látogatjuk.ű
Együttműködések:
Miskolci Nevelési Logopédiai Pályáválasztási Tanácsadó És Pedagógiai Intézet
- Mérések, tehetségazonosítás - pszichológussal
Általános iskolákkal való együttműködés: A tehetséges gyerekek utánkövetése:
- Bulgárföldi Általános és Magyar- Angol Két Tanítási Nyelvű Iskola
- Erenyői Általános Iskola
- Nyitott Ajtó Baptista Álltalános Iskola.
Célunk, hogy lehetőségeinkhez képest minél több tehetséges gyermeket segítsünk fejlődésében, gondolkodásban, kibontakozásában, és ez által mielőbb kiteljesíthesse talentumát saját és környezete örömére.
Tehetségdiagnosztika
A tehetségek kiválasztása több lépcsős: Elsősorban az óvónők ajánlására, tapasztalataira építünk.
Pszichodiagnosztikai kiválasztó eljárások alkalmazása pszichológus segítségével.
A pszichológus mérései nem csak a tehetségazonosítást szolgálják, hanem a gyermek fejlődését is nyomonköveti.
Tehetségfejlesztés
Területek:
- természeti
- zenei
- testi kineztetikus
Célunk az óvodáskorú gyerekek tehetséggondozásának erősítése, mert ez a korosztály ritkábban fordul elő a tehetségpont palettáján.
Egyéni fejlesztési terv, egyéni szükségleteknek megfelelő tehetséggondozás, nyomon követés, szükség esetén, szociális gondozással.
Innovatív módszerek alkalmazása a gondozás folyamán.
Lelki egészség védelem
Olyan légkör kialakítása, ahol cél a feltöltődés.
Kiscsoportos, lehetőleg egyéni foglalkoztatási módszerek alkalmazása.
Információáramlás: a tehetségpont, az óvodák, leendő iskolák, szülők, a Tehetség pontok között.
Nem elég a tehetséget fölfedezni, ápolni, meg kell tanítani annak hasznosítását is.
Tehetség tanácsadás
Heti rendszerességgel tehetség tanácsadás gyermekeknek, óvónőknek, leendő tanítóknak szülőkne ( beszélgetések, lehetőségek ismertetése, mentorálás, előadások )
Fontosnak tartjuk a gyermekek szüleinek tájékoztatását, ezen belül a tanácsadás fontosságát előtérbe helyezve, hogy a hátrányos helyzetben lévő szülő tudja kezelni a tehetséget, és tudja azt, hogy gyermekének milyen lehetőségei vannak.
- Hazai, és külföldi pályázati rendszerek kihasználása.
- Miskolc város és B – A. – Z – megyei tehetséggondozó pályázatok
- Marketing terv készítése.
- Meglévő tapasztalatok, eddigi felmenőben lévő szervezeti struktúra folytatása
Szeretnénk az Országos Tehetségponttal szerves egészet alkotni. Továbbképzéseken, megbeszéléseken, tapasztalatcseréken, hospitálásokon való részvétel.
Miskolci Nevelési Logopédiai Pályáválasztási Tanácsadó És Pedagógiai Intézet segítségével
- Mérések, tehetségazonosítás – pszichológussal
- Galambosi Dorottya – óvónő, tanítónő, OKÉV szakértő, tehetséggondozó pedagógus
- Hunyorné Benczkó Éva – óvónő, tehetséggondozó pedagógus
- Mozgainé Répás Éva – tagóvodavezető – óvónő, tehetséggondozó pedagógus
- Ibrányi Imre - pszichológus
Pszichológusi vizsgálat. ( eddig a tehetséggondozás az óvodapedagógusok véleményén, elsősorban a pedagógusok tapasztalataira épült.. Ezen alapulva lép be a tehetségdiagnosztikába a pszichológus.
A tehetséggondozás, egyéni speciális, egyénre szabott tervezése.
Szervezeten belüli versenyek szervezése, más szervezetek, óvodák által szervezett versenyekbe bekapcsolódás.
Hatásvizsgálat, értékelés, önértékelés. A hatásvizsgálatok az óvodások egyéni sajátosságaitól, és a fejlesztések típusaitól is függnek. Több motivációs faktort kívánunk alkalmazni, építünk a gyermeki kíváncsiságra, játékosságra, és az egészséges versenyszellemre.
A Tehetség pont hálózatába bekerülés után 25 - 30 gyermek tehetséggondozását kívánjuk végezni.
Az eddig is jól bevált civil jelleg folytatása, automatikusan kerüli a „hivatalos” formát. A programokat, foglalkozásokat, mindig csoportszobán kívüli helyszínen valósítjuk meg. Foglalkozásainkat alternatív pedagógiai módszerek segítségével tartjuk, törekedve az összefüggések megláttatására, a kreativitás előtérbe helyezésére. Egyéni, testreszabott fejlesztést alkalmazunk.
Az együttműködések, tapasztalatcserék kiaknázása.
Megfelelő szakember ellátás.
A Vadász úti Tagóvoda együttműködési megállapodás keretében rögzítette a civil szervezetként működő Új Bányamécs Baráti Körrel közösen készített programját, melyen keresztül lehetősége lesz óvodánknak a helyi lakosság körében is népszerűsíteni tehetséggondozói tevékenységét.