Iskolánk, az Alba Regia Alapfokú Művészetoktatási Intézmény 2003-ban alakult Székesfehérváron, alapítója az Alba Tánc Közhasznú Társaság (fenntartója jogutódja, az Alba Tánc Nonprofit Kft.).
Intézményünk az 1949-ben alakult Európa-díjas Alba Regia Táncegyüttes táncművészeti műhelye köré épült, amelyben a Csokonai-díjjal kitűntetett Botos József alkotó koreográfus és tanítványai által kialakított módszerek szerinti tanítás folyik.
Az intézmény szakmailag kiválóra minősült, ezen kívül megkapta 2008-ban az Oktatási és Kulturális Minisztériumtól a "Legeredményesebben felkészítő iskola" címet. Táncosaink az országos tanulmányi versenyeken (szóló, páros és csoportos kategóriában is) rendszeresen kimagasló eredménnyel szerepelnek. A tanulmányi versenyek (néptánc szakirány) megyei és területi előválogatóit az iskola rendezi. Csoportjaink az Országos Gyermek és Ifjúsági Néptánc Antológiák állandó meghívott résztvevői, amelyre csak az ország legjobb 15 csoportja kap lehetőséget eredményei alapján. Iskolánk pályázat útján megkapta a lehetőséget, hogy a Magyar Táncművészeti Főiskola kihelyezett gyakorló iskolájaként működjön.
A megye és a régió szakembereinek, pedagógusainak továbbképzését az Oktatási Minisztérium által akkreditált képzéssel segítjük, ezen kívül itt működik a régió egyetlen szakmai könyvtára is (néptánc, népzene, népművészet témakörben) olyan hagyatékokkal, mint Vásárhelyi László, Pesovár Ferenc, Pesovár Ernő. A felgyűjtött anyagokból oktatási segédanyagokat készítettünk, amelyeket az ország egész területén használnak az oktatási és közművelődési szakemberek. Az iskola hallgatói a régió legnagyobb fesztiváljának, a szintén kiválóra minősített Királyi Napok Nemzetközi Néptáncfesztiválnak állandó fellépői, önkéntes segítői.
Oktatóink, mentoraink a szakiránynak megfelelő végzettséggel és szakképzettséggel rendelkeznek, jelenleg is alkotó-és előadóművészek, országosan ismert szakértők, állami és szakmai kitüntetésekkel rendelkező szakemberek.
Alapító tagjaink:
Botos József Csokonai-díjas művészeti vezető, koreográfus 1976 óta vezeti a székesfehérvári Alba Regia Táncegyüttes műhelyét. Pályafutása alatt számos koreográfiai és nívódíjban részesült mind ő, mind az általa vezetett együttes. Tanítványai azóta szerte az országban szintén művészeti vezetők. Az Alba Regia Táncegyesület elnökeként szoros kapcsolatot ápol más civil szerveződésekkel, szakmai szervezetekkel.
Kneifelné Vass Éva táncpedagógus, mentortanár, közoktatási szakértő mind a művészetoktatásban, mind az általános iskolai képzésben tanít gyerekeket, kutatja, segíti a tehetséges tanulókat. Több szakmai táncos illetve helyi oktatásért díj tulajdonosa.
Majoros Róbert táncpedagógus, mentortanár csoportjai, tanítványai állandó sikeres szereplői a tanulmányi versenyek, szakmai fesztiválok programjainak. Az Alba Regia Táncegyüttes művészeti vezetőjeként több koreográfiai és nívódíjban részesült. A tehetségek felismerésével,segítésével, fejlesztésével, mentorálásával foglalkozik.
A Közép-dunántúli Régióban a művészeti tehetségek gondozása terén ez az iskola meghatározó jelentőségű tevékenységet folytat. Fontos feladatunk az általános iskolákkal, középfokú intézményekkel való együttműködés, egyes területeken a művészeti tehetségek fejlesztésének lehetőségei már kisgyermekkorban szükségesek és meghatározóak a későbbi fejlődés, kibontakozás szempontjából. Az alkotómunkában való közös részvétel lehetőségével, feltételeink és tudásunk felajánlásával biztosítjuk az együttműködést a középiskolásoknál fiatalabb korú gyermekekkel.
Székesfehérvár város és Fejér megye területén olyan kulturális intézményekkel, gazdálkodó szervezetekkel van élő és rövidebb-hosszabb múltra visszatekintő kapcsolatunk, amely a közös munkának, az együttműködésnek biztonságos hátterét jelenti. Az együttműködés azonban szakmai szervezetekkel, intézményekkel országos szinten is lehetőséget teremt a tehetségsegítő rendezvények megszervezésére, a tehetségek közvetítésére. Alapításkor már széles körű együttműködés alakult ki a tehetséggondozásban érintett és érdekelt civil szerveződések, intézmények, kistérségi társulások és szakemberek között, amelynek a formája együttműködési megállapodás, támogató nyilatkozat. A civil önszerveződésben létrejött műhelyek példaként szolgálnak a fiatal, tehetséges tanulók előtt. A tanulók megnyerésével, önszerveződésének segítésével egyidejűleg a szülők, szponzorok, támogató magánszemélyek megkeresése is fontos feladatunk. A tehetség azonosítás mellett a tehetségek közvetítésére is gondot fordítunk, ezért az adatbázis létrehozása, hálózatépítés, kapcsolatépítés a tehetségpontokkal alapvető feladataink közé tartozik.
Specifikus tehetségformák:
A táncművészeti ág területén kívánjuk tevékenységünket kifejteni, amely a következő:
- tehetségazonosítás, tehetséggondozás, képzés, mentorálás, közvetítés;
- tehetségsegítő rendezvények szervezése (tanulmányi versenyek, szakmai napok, fesztiválok);
- szakmai továbbképzések (tehetséggondozás, kompetenciafejlesztés);
- szakmai konferenciák, módszertani tapasztalatcserék;
- tanácsadás;
- a tehetségek bemutatása.
Tevékenységünk során építünk az iskolai tehetséggondozás eredményeire, a regisztrált tehetséges tanulók továbbképzési lehetőségeinek biztosításával kívánjuk elősegíteni a tanulók fejlődését, továbbhaladását, pályaorientációját, amely iskolán kívüli formában valósul meg. Tevékenységünk másik hasonlóan fontos alapeleme a tehetségazonosítás a művészeti képzésben még nem részesülő tanulók körében.
Konkrét tevékenységek az alapítási illetve az azt megelőző évében:
1. Tehetségazonosító programok, rendezvények szervezése.
- Országos Tanulmányi Verseny területi válogatójának megszervezése alapfokú művészetoktatási intézmények számára.
- Regionális Gyermek Néptánc Találkozó megszervezése egyéb (nem csak művészetoktatás keretein belül működő) szervezetek részére.
2. Pedagógusok továbbképzése (2 pedagógusunk beiskolázása a Táncművészeti Főiskola Gyakorlatvezető mentortanár képzésére).
3. Tehetségek felkutatása, kiválasztása.
4. Képzések szervezése iskolán kívüli formában (táborok, táncházak, tanfolyamok).
5. Tehetségnapok szervezése.
6. Részvétel a tehetséggondozásban érintett pedagógusok számára szervezett szakmai találkozón (Vásárhelyi Tehetségpont – Magyar Táncművészeti Főiskola).
7. Kutatásban való részvétel: a Magyar Táncművészeti Főiskola Partnerintézményeiben folyó tehetséggondozó tevékenység vizsgálata, a táncos tehetségkoncepció megfogalmazása, a táncművészeti tehetség szempontrendszerének meghatározása, a produktív alkotói tehetségek azonosítása.
8. 3 hallgatónk vett részt a Vásárhelyi Tehetségpont és a Magyar Táncművészeti Főiskola Géniusz Tehetségnap keretén belül megrendezett fiatal táncos alkotó tehetségek bemutató színpada c. programban.
9. A város oktatási intézményeinek együttműködésével, kiemelten az óvodák, művészeti szakközépiskolák, beleértve a nem önkormányzati fenntartású intézményeket is.
10. Pedagógiai programunk folyamatos fejlesztése. Szakmai munkaközösség, tehetségkuckóhoz való csatlakozás.
Mit tettek, és mit terveznek a Tehetségpont anyagi fenntarthatóságának, önfenntartásának biztosítása érdekében?
(Szóközökkel együtt legfeljebb 6000 karakteres terjedelemben válaszoljon!)
Az Alba Tánc Nonprofit Kft a lehetőségekhez mérten biztosítja az "ARAMI Tehetségpont" működtetésnek feltételeit. Az együttműködő partnereinkkel együtt pályázatokat nyújtunk be a programunk támogatására.
Önkéntes feladatvállalásokkal, egyéni felajánlásokkal igyekszünk a költségeket csökkenteni.
A környezettudatos magatartást és a takarékosság elveinek betartását minden résztvevőtől megköveteljük.
Feladatunknak tekintjük a szponzori támogatások felkutatását is.