Nevelőtestületünk fontosnak tartja a prevenciós, korrekciós munka mellett a tehetségígéretes gyermekek felkutatását, azonosítását, a tehetségígéretekkel való foglalkozást is. Arra törekszünk, hogy minden gyermekben megkeressük azokat a képességeket, adottságokat, melyeken keresztül hatékonyabban segíthetjük egész személyiségének fejlődését.
Nevelőtestületünk tagjait nagyfokú hivatástudat, gyermekszeretet, szakmai felkészültség, kreativitás, a szakmai megújulás képessége jellemzi. Az óvodapedagógusok túlnyomó része sokéves tapasztalattal rendelkezik. Pedagógiai – szakmai munkánkban a Pedagógiai Programunkban közösen meghatározott cél- és feladatrendszer szem előtt tartása mellett az óvodapedagógusok módszertani sokszínűsége tükröződik.
A tehetségsegítés évek óta megjelenik pedagógia- szakmai munkánkban, ennek eredményeire építve dolgoztuk ki Tehetséggondozó Programunkat, mellyel még inkább tudatosan, tervszerűen, szakszerűen szeretnénk végezni a tehetségígéretek azonosítását és fejlesztését, a gyermekek kreativitásának kibontakoztatását.
Óvodáink esztétikusak, korszerűek, melyek megfelelő feltételeket biztosítanak a változatos tevékenységekhez. Tárgyi és eszközfelszereltségünk megfelelő, sokféle fejlesztő, önálló gondolkodást elősegítő játék, szemléltető eszköz és különféle anyagok állnak a gyermekek rendelkezésére. A szabad hozzáférést és a szabad választás lehetőségét biztosítjuk a gyermekek számára. A különböző tevékenységi területekhez gazdag eszköztárat alakítottunk ki. Az eszközöket a csoportban végzett tevékenységek mellett a tehetségműhelyekben is használjuk. Infokommunikációs eszköztárunk folyamatos fejlesztés alatt áll. Minden óvodánk rendelkezik laptopokkal, CD-lejátszókkal, több óvoda projektorral.
A tehetségígéretek kiválasztásánál a motivációt, a kreativitást és az átlagon felüli adottságokat, képességeket vizsgáljuk. A különféle területeken tehetségesnek ígérkező gyermekek azonosítását a csoportvezető óvodapedagógusok saját csoportjukban végzik:
• Óvodapedagógusok megfigyelései, melynek alapja a gyermekek fejlődését nyomon követő dokumentáció.
Ennek az anyagnak a tartalma:
- félévi rögzített megfigyelések, anamnézis lap, szakvélemények, DIFER és EDTFELDT vizsgálatok, szociometria, emberrajz elemzés – segítenek a gyermekek legteljesebb körű megismerésében, képességeik feltérképezésében.
• „ Megfigyelési szempontok az óvodások legjellemzőbb speciális adottságainak feltérképezéséhez a gardneri tehetségterületek alapján” című dokumentáció
Ez egy kategóriarendszeres megfigyelés, melyet a gyermekek óvodapedagógusai készítenek el középső csoportban, május végén.
E dokumentáció alapján kimutatható a gyermek speciális tehetségterülete, melyet figyelembe véve az óvodapedagógusok eldöntik, hogy melyik tehetségműhelybe javasolják a gyermeket.
Kiemelten fontosnak tartjuk az óvodáskorú gyermekeknél a szülők véleményének meghallgatását, a szülői jelzéseket, javaslatokat is.
A beválogatást a műhelyvezető óvodapedagógusok a gyermek saját csoportjában a beazonosított képességterületnek megfelelően végzik belső hospitálás keretében szeptember hónapban. A tehetségműhelybe való beválogatáshoz megfigyelési technikaként a Ryans-féle becslési skálát alkalmazzuk.
Azoknak a gyermekeknek az esetében, akik nem kerülnek be a tehetségműhelyekbe, az óvodai csoportban történik a tehetséggondozás differenciáltan, egyéni fejlesztési terv alapján, melyet a gyermek fejlődésének nyomonkövetése dokumentációban rögzítünk.
Pedagógiai munkánkba beépítjük nemzeti és helyi értékeinket, hagyományainkat.
Együttműködő partnereink:
• Szülőkkel való kapcsolattartás
A szülőket minden év szeptember 20-ig értesítjük arról, hogy melyik tehetségműhelybe javasoljuk gyermeküket. Réteg szülői értekezleten tájékoztatást kapnak intézményünk tehetséggondozó programjáról. Folyamatos a kapcsolattartás és a konzultáció a szülők, az óvodapedagógusok és a műhelyvezetők között. Nyíltnapokon, bemutatókon, rendezvényeken betekintést nyerhetnek a műhelyek munkájába és a csoportban történő tehetséggondozásba. A gyermekek félévi és év végi értékelésérők tájékoztatást kapnak, májusban kérdőívet töltenek ki. Igyekszünk bevonni a szülőket tehetséggondozó munkánkba, a szponzorok és a kapcsolatok feltérképezésébe.
• Iskola
Törekszünk arra, hogy kölcsönösen átadjuk egymásnak az információkat, tapasztalatokat a tehetségígéretes gyermekekről, nyomonkövetve ezzel is fejlődésüket.
• Közművelődési intézmények, színházak
A Művelődési Ház, Ókécskei Közösségi ház és Könyvtár rendezvényein, az általuk szervezett programokon részt veszünk, pályázatokban együttműködünk. Kiemelt kulturális programjaink közé tartoznak a Ciróka Bábszínház és a Könyvtár nyári programsorozatai.
• Helyi kismesterségek művelői
A néphagyományok ápolásának elmélyítése és bővítése céljából fontosnak tartjuk a településünkön található kismesterségek megismertetését- kékfestő, fazekas, mézeskalács készítő
• Egyesületek, civil szervezetek
A különböző civil szervezetek segítik tehetséggondozó programunk minél teljesebb körű megvalósítását előadások, helyszíni foglalkozások formájában – Vadásztársaság, Horgászegyesület, Napfény Egészségvédő Egyesület. Településünk értékeit közvetítik óvodáinkban a város néptánc csoportjai, citerazenekarai.
• Más települések óvodái
Szakmai konzultációk, tapasztalatcserék, külső hospitálások formájában tartjuk a kapcsolatot járásunk óvodáival. A tehetséggondozás területén tanulmányutak alkalmával tájékozódunk, igyekszünk minél több elméleti és gyakorlati ismeretet szerezni a tehetséggondozásban már jártas óvodáktól (Szarvasi Gyakorló Óvoda, Jászberényi Óvodák).
A kapcsolattartást több partnerünkkel együttműködési megállapodásokban rögzítjük, ezek bővítésére törekszünk.
A teheséggondozó műhelyinkbe beválogatott kiemelkedő képességű gyermekek fejlesztése rásegítő, gazdagító programmal történik. A műhelyfoglalkozások heti egy alkalommal, 30-40 perces időtartamban kerülnek megtartásra. A műhelymunkába bevont gyermekek száma a hatékonyság érdekében kis létszámú, maximum 14 fő.
A műhelyvezető óvodapedagógusok kiváló szakmai tudással rendelkező kreatív pedagógusok, akik fejlesztő munkájukat 30 órás komplex éves tematikus terv alapján végzik. A műhelyvezetők a tehetségműhely anyagát műhelynaplóban rögzítik.
Intézményünkben adott tehetségműhelyekhez válogatjuk be a gyermekeket. A tehetségműhelyek indításánál figyelembe vesszük a humán erőforrást, a nagycsoportos gyermekek létszámát, az óvodapedagógusok tehetségazonosítását. A műhelyek a gardneri tehetségterületeken belül különböző profilt választanak. Intézményünkben jelenleg 8 tehetségműhely működik:
- „Zöld Manó” természeti műhely
Célja: A környezet tevékeny megismerése közben a természeti értékek felismerése, a rácsodálkozás, a felfedezés öröme, környezettudatos magatartásformák alakítása.
- „Mesemanók” nyelvi műhely
Célja: A mesék változatos módszerekkel, eszközökkel történő feldolgozása által a gyermekek anyanyelvi fejlődésének segítése, szókincsbővítés, pontos beszédértés, verbális és nonverbális kifejezőkészség fejlesztése.
- „Kis természetbúvár” természeti műhely
Célja: A környezettudatos életvitel és magatartás, az ehhez kapcsolódó szokások és viselkedési formák megalapozása, természeti és környezeti értékeink megismertetése, megbecsülése.
- „Mesemanók” nyelvi műhely
Célja: A mesék által a közös játék örömének megéreztetése, igényes irodalmi élmények iránti fogékonyság kialakítása. A gyermekek önkifejezésének kibontakoztatása báb, dráma- és szituációs játékok által.
- „Varázskezek” térbeli vizuális műhely
Célja: A gyermekekben rejlő kreativitás, önkifejezés, alkotófantázia, speciális, egyéni művészi hajlam kibontakoztatása, fejlesztése, változatos kézműves technikákkal.
- „Izgő-mozgók” testi kinesztetikus műhely
Célja: A mozgás és sport megszerettetése, mozgáskoordinációs és kondícionális képességek fejlesztése játékos formában.
- „Ezermesterek” térbeli vizuális műhely
Célja: A gyermekek alkotó képzeletének, kreativitásának fejlesztése, a képzelet képi kifejezésének biztosításával, a vizuális kommunikáció fejlesztésével.
- „Örök-mozgók” testi kinesztetikus műhely
Célja: Az egészséges életmód kialakítása, változatos eszközök használatával, a gyermekek mozgáskoordinációjának, ügyességének, erejének fejlesztése.
A tehetséggondozó programunkhoz szükséges tárgyi feltételeket intézményünk költségvetéséből, pályázati forrásokból és a „Hétszínvirág Tiszakécske Város Óvodáiért” Alapítvány számlájára érkező felajánlásokból, támogatásokból tudjuk biztosítani. Az intézményi költségvetésbe a Kontyvirág Erdei Iskola egy-egy programjának költségeit is beépítjük a természeti tehetségterület műhelyei számára.
A Magyar Labdarúgó Szövetséggel kötött együttműködési megállapodás alapján, a Bozsik Intézményi Program keretein belül tartandó ovi-foci foglalkozásokhoz minden évben motivációs játékokat kap intézményünk.
A következő időszakban a tehetséggondozást támogató pályázati lehetőségeket szeretnénk kihasználni.