térbeli-vizuális
Jó gyakorlatot dolgoztunk ki és adtunk tovább Diáktárlat címen (művészeti projekt, melyre rajzszakkörben, színjátszó szakkörben és énekkaron készülnek fel); évente megvalósítjuk ezt az egész tanéven átívelő, az iskola jelentős számú tanulójára kiterjedő projektet,
Rajz pályázatokon számtalan díjazott városi, területi, országos szinten,
Szakkörök és a művészeti iskola csoportjai működnek nálunk, kollégánk foglalkoztatásával.
interperszonális
Színjátszók szakköre és előadásai,
Országos érték feletti kompetenciamérés-eredmények magyarból,
Versenyeken országos és megyei helyezések,
Szép magyar beszéd döntőjében országos helyezettek, városi vers-, próza- és mesemondó versenyen díjazottak.
intraperszonális
A tanulók megismerését, tanulási sajátosságainak feltárását kiemelt fontossággal kezeljük, ennek gyakorlatát kidolgoztuk (tesztek, interjúk, portfólió). Saját innovációkat dolgoztunk ki tanulásmódszertan területén (saját készítésű tesztek, tudástérképek- a testület szinte minden tagja rendszeresen alkalmazza őket);
logikai-matematikai
Emelt szintű követelményekkel saját fejlesztésű helyi tanterv,
Informatikából ECDL vizsgát tett tanulók,
Saját kidolgozású elektronikus tananyagok (tanulóink is készítenek); több jó gyakorlatunk kapcsolódik ehhez a területhez,
Átlagnál jobb informatikai háttér,
ECDL vizsgázott 8.-osok: évente kb. a ballagók harmada
Matematikaversenyeken megyei díjazottjai között tanulóink;
Informatikából kiemelkedően sok helyezést érnek el tanulóink körzeti versenyeken
testi-kinesztetikus
Testnevelés jó gyakorlatunk, emelt szintű tantervünk, tapasztalataink,
Országos eredmények: több sportágban országos döntőben (torna, sakk, fitnesz, úszás), Torna sportágban legalább egy korcsoportban szinte minden évben első helyezettek vagyunk.
Tehetségek azonosítása és fejlesztése során pszichológusok, gyógypedagógusok a nevelőtestületben; Kompetencia alapú tanulás-módszertani ismeretek és tapasztalatok; A tanulói és szülői elégedettség méréseken a legmagasabb érték: a nevelők felkészültség,
Hatékonyan foglalkoznak-e a nevelők a tehetséges tanulókkal? Kérdéssel a szülői elégedettség 2005-ben 83, 2008-ban 78, 2010-ben 87%, 2014-ben 92.7% volt.
A tanulói elégedettség ugyanezzel 56, 80, 86, majd 93.2%-ra nőtt.
Javulás történt a tanítási órák megítélésében (színes, változatos, IKT-eszközökkel támogatott, újszerű módszerekkel megvalósított, korszerű). Együttműködünk művészeti iskolával, sportegyesületekkel, művelődési házzal, könyvtárral, gyűjteményekkel. Volt tanítványok bevonása tehetséggondozó munkánkba (egykori tornászaink segédedzők a tornaedzéseken, diákmentorok NTP tehetségpályázatokban).
Tanácsadás: Referenciaiskola, valamint Mentoráló intézmény szerepünkben a kollégák napi gyakorlatában szerepel a tudásmegosztás, a tanácsadás, a mentorálás, a hálózati tanulás,
TIOK-szerep, jó gyakorlatok átadásában gyakorlat;
HEFOP majd TÁMOP projektek során is önálló innovációkat dolgoztunk ki.
Hatókör:
Jellemzően települési hatókör.
Iskolai szintű a Diáktárlat projektünk, már 10 éve (színjátszók, képzőművész csoport és énekkar).
Délutáni emelt szintű informatikai oktatásra (ECDL vizsgalehetőséget biztosít) több városi intézményből fogadunk vendégdiákokat. (más általános iskolák – sőt, járt már hozzánk középiskolás egykori diákunk is.)
Fitnesz és torna edzésekre is jönnek a város más iskoláiból.
Helytörténet témában városi együttműködés indult a Támop 3.2.11. projekt keretében – ezt fenn kell tartanunk.
Módszertan témában térségi szintű műhelyfoglalkozásokat, gyakran versenyeket is szervezünk.
Mi indítottuk Szóvarázs címmel térségi prózamondó versenyünket.
Fazekas Olimpia tornaversenyünk országos, meghívásos fiú tornaverseny.
DKMT nemzetközi torna kupánkra egyre több országból neveznek (eddig: Románia és Szerbia).
Együttműködés:
A Segíts Magadon Alapítvány e tehetséggondozó programok mindegyikét támogatja. Nemcsak díjakkal és elismeréssel, hanem a feltételek javításával is.
Sportversenyek: Bács-Kiskun Megyei Tornaszövetség (jelenlegi és korábbi elnöke is iskolánk tanára).
Gyulai Ildikó külső munkatárs, Laczkó Brigitta pedagógusunk a pszichológia szakot elvégezték, velük együttműködünk.
Bibó István Gimnázium és Szilády Áron Református Gimnázium – regisztrált tehetségpont, velük együttműködési szerződés alapján dolgozunk együtt. NTP pályázatokon rendszeresen, a Bács-Kiskun Megye Közoktatásáért Közalapítvány kiírásain gyakran nyerünk pedagógiai módszertani programjainkra támogatást.
Szegedi Tudományegyetem – mérési programjukban részt veszünk évek óta.
TÁMOP 3.2.11. „Halas, a hatalmas” – városunk helyi értékei Személyiségfejlesztés, felzárkóztatás és tehetséggondozás művészetek és a helytörténet segítségével most indul, mi is részt veszünk a helyi művészeti iskola projektjében)
BKMÖ Vári Szabó István Szakközépiskola és Szakiskola szakoktatói és tanulói segítik a színjátszókat (smink, hangosítás).
Halas Média, Halas Galéria, Csipkeház, Martonosi Pál Városi Könyvtár
Óvodák bevonása: A leendő elsősök és szüleik számára "nyitott napot" szervezünk, ovistornára évek óta rendszeresen hozzák csoportjaikat az óvónők, ovisuli programot gyakran szervezünk nekik.
Nemzetközi kapcsolatok – Arduino, tudástérkép módszerét átvevő külföldi érdeklődők
Hagyományainkhoz híven részt veszünk helyi, megyei, regionális, országos tanulmányi versenyeken.
Kapcsolatban vagyunk a pályaorientáció terén szakmai és szakszolgálati tevékenységet nyújtani tudó személyekkel és szervezetekkel. Pályaorientációval, iskolaválasztással kapcsolatos szülői értekezletet szervezünk intézményünkben.
Részt veszünk az iskolán kívüli formában működő, iskolához kötődő vagy iskolától független civil szervezetek (egyesületek, alapítványok) keretében működő tudományos, művészeti és sportprogramokon. Diákszimpózium, valamint Diákkonferenciák alkalmával nevezzük tanítványainkat, szereplési lehetőséget biztosítva.
Tanulmányi- illetve versenyeredmények jutalmazására civil szervezetek (egyesületek, alapítványok) támogatását kérjük (Segíts Magadon Alapítvány Jó tanuló- jó sportoló díjai, Fazekas DSE díjai, Iskolaszék díjak, SzMK Kulturális Munkért és Közősségi Munkáért Díjai, Móczár István Díjak, Év Tanulója Díj).
A dúsítás és a gazdagítás jegyében, "terepgyakorlatokat", múzeumlátogatásokat, kiállításokat, nyári táborokat (kézműves tábor, sporttáborokat) szervezünk.
Biztosítjuk az iskolában tanuló tehetségek számára különféle szakmai kompetenciák megszerzését (számítástechnika, nyelvvizsgák).
Tehetséggondozás a matematika, sport, képzőművészet, informatika, színjátszás (kommunikáció) területén szakköri formában, egyéni mentorálással, versenyeztetéssel, más szervezetekkel együttműködve.
Alkalmazandó módszerek
A gazdagítás tanórai lehetőségei: differenciált osztálymunka és házi feladat, csoportbontás.
Tanórán kívül: szakkör, tehetségműhely, sportkör, edzés, mentorálás, versenyekre készítés, színház- és hangverseny-látogatás.
Diáktárlat (művészeti projekt), Szóvarázs (területi prózamondó verseny), Fazekas Olimpia, DKMT Kupa (torna), fitnesz edzés és versenyek, NTP pályázati forrásokból megvalósított tehetségműhelyek, ECDL vizsgafelkészítés.
Tudástérképek és IKT eszközök alkalmazása
Egyéni fejlesztési tervek.
Tanórai és tanórán kívüli lehetőségek összekapcsolása
Az érdeklődő fiatalok kapjanak hatékony segítséget tehetségük felismeréséhez és kibontakoztatásához, minél teljesebb és minél személyesebb információhoz jussanak a különböző tehetséggondozó lehetőségekről.
Belső képzéseket szervezünk pszichológussal kötött szerződésre építve.
Együttműködünk másik tehetségpontokkal- középiskolával is-, s tehetségprojektet megvalósító intézményekkel- átvesszük jó gyakorlatukat az eredményesség megítélése területén.
Tehetséggondozásra rendelkezünk folyamatszabállyal – indikátorok segítik követni a megvalósulást (köztük a továbbtanulásra és a versenyeredményekre vonatkozó adatok).
Tehetségek nyomon követése- segíti ezt a munkánkat a helyi gimnáziumok tehetségponttá válása, s a városban közoktatási konzorcium, valamint igazgatói munkaközösség létezése.
Program fejlesztéséhez igényfelmérést végzünk.
Versenyeken elért eredmények, kompetenciamérés eredményei elemzésre kerülnek. Felelős a folyamatgazda.
A hatékonyságot a foglalkozásokon, a versenyeken résztvevők véleményének kikérésével tervezzük növelni.
A tanári teljesítményértékelés rendszerében szerepeltetjük a tehetséggondozást, célzottan az adott pedagógus által felvállalt tevékenységre.
Nyilvánosságot biztosítunk a versenyeken, így megvalósul az egymástól tanulás: a kicsik (3-5. osztályosok) felnéznek a nagyobbakra, mintaként követik őket,
Hatásvizsgálat, záró vizsgálat és a nyomon követés.
Korszerű tanulásszervezési eljárásokat alkalmazunk.
• Projekt,
• témahét,
• versenyfeladatok e-mailben is a tanulókhoz,
• külső szereplők több bevonása
• tehetséggondozó nyári tábor munkájába volt fazekasos diákok mentori tevékenységére is építünk – személyes kompetenciáik alapján (utánkövetés, a kapcsolatok fenntartása),
• Sportolóink számára országos, nemzetközi és helyi versenyeket is szervezünk, a versenynaptárt nyilvánossá tesszük, az elért pontokat pontrendszerben követjük.
• Versenyeket szervezünk, ahova meghívunk más iskolákból - tehetségpontokból is – diákokat,
• részt veszünk Diákszimpóziumokon, Diákkonferenciákon.
Családbarát programokat szervezünk, hogy a szülők részesei lehessenek gyermekeik sikereinek.
Lazító programok a diákok és tanáraik számára.
Segíts Magadon Alapítvánnyal együttműködési megállapodásunk van erre a területre.
• Korábbi támogatóink (vállalkozók, sportolók, művészek) segítségére a jövőben is számítunk.
• TÁMOP projektjeink fenntartási időszakában vagyunk. 5 évig kötelező a vállalt kompetencia területeken a fejlesztéseket alkalmaznunk. A projekt folyamán beszerzett eszközök rendelkezésünkre állnak.
• Pedagógiai programunkba - mint tartós dokumentumba - beépítettük a tehetségprogramot (a Nevelési terv), így megvalósítása kötelező.
• Folyamatszabályt dolgoztunk ki a tehetséggondozásra. Az indikátorokat követjük..
• Munkamódszerünk a partnerközpontú működésen alapul.
• Tehetséggondozó szakköreinkben kollégáink személyes példaadását, önkéntes
• vállalásait is követendőnek tartjuk.
• A szülői szervezet bevonását is fontosnak tartjuk ebben a tekintetben.
• Valamennyi eddigi partnerünket (közművelődési intézményektől a családokig) igyekszünk megőrizni a további munka során is.
• Figyelemmel kísérjük a pályázati lehetőségeket, s élünk velük, e tevékenységünket még intenzívebben folytatjuk.
• A nyilvánosság is segít minket: a helyi sajtóval jó kapcsolatot ápolunk, újságszerkesztő szakkörünk és média modult megvalósító rajzos csoportunk ebben segít.
• Informatikai szakközépiskola működik városunkban, mellyel eddig kiépített szoros kapcsolatunkat megőrizzük (ECDL vizsgaközpont is a II. Rákóczi Informatikai Szakközépiskola).
• A Tehetségpont gimnáziumokkal intenzívebbé tesszük együttműködésünket.