A Kőkúti Általános Iskolát 1983-ban létesítették még 4.sz. Általános Iskola néven. Természeti és közművelődési környezete kedvező, egy kilóméteren belül elérhető az Öreg-tó, mint természetvédelmi terület. A ramzari egyezmény hatálya alá tartozik a tó területe, mint vízi madár élőhely. A Kálvária domb tövében található az európai hírű Geológiai Múzeum. Szintén ilyen közelségben található a Városi Művelődési Központ, a Városi Könyvtár, a tatai Vár, ahol a Kuny Domokos Múzeum található.
Iskolánk 16 tanteremmel, 4 szakteremmel, tágas aulával, tornateremmel, tanuszodával, étteremmel, nagy játszóudvarral várja a gyerekeket. Az aulánk külön is említést érdemel, mert szép, tágas, világos, így sokféle rendezvény megvalósítását teszi lehetővé.
Az eredetileg 500 főre tervezett iskolában jelenleg 650 tanulót 52 pedagógus oktat. Annak érdekében, hogy ez a létszám ne hasson negatívan a tartalmi munkára, az épületen belül átalakításokat végeztünk.
Testnevelés tantárgyból szakosított osztályokat indítottunk már az első évtől kezdve. Minden évfolyamon 1-1 ilyen osztály működik. Ide a kimelkedő sportos és értelmi képességű tanulókat vesszük fel, mert sokkal több terhelést kapnak testnevelésből és a sok sportverseny mellett kell tanulmányai munkájukat folytatni. Kiemelkedő sport sikerek mellet szinte mindig nagyon jó tanulmányi eredményűek ezek az osztályok. Tehetséggondozás, versenyeztetés kiemelkedő ezen a műveltségterületen már a kezdetektől iskolánkban. Tanulóink sikeresen szerepelnek megyei és országos versenyeken is. Több sikeres, tehetséges sportoló került már ki iskolánk falai közül. 2009-től Közoktatási Típusú Sportiskola lettünk. Tanulóink közül többen sikeres élsportolókká váltak és jelenleg is többen helyi, megyei egyesületek versenyzői.
1996-tól Minerva tagozatos osztályokat indítottunk, amelyben a tanulók csoportbontásban tanulhatnak bizonyos tárgyakat. Anyanyelv, természettudományi tárgyak, idegen nyelv. Ezekben az osztályokban különösen adott a lehetőség (kiscsoport) a differenciált, személyiségközpontú nevelésre, képességfejlesztésre. Minden osztályban figyelmet fordítunk a kiemelkedő tanulókkal, és a hátrányos helyzetű vagy lassabban haladó tanulókkal való foglalkozásra.
SNI-s tanulóinkkal külön fejlesztő pedagógusok foglalkoznak.
Az évfolyamokon induló harmadik osztályunkban elkezdtük a számítógépes ismeretek korai oktatását.
Pedagógusaink sokat tesznek a tehetséges tanulók felkészítéséért, fejlesztéséért. Tanulóink szép számmal indulnak a tantárgyakból meghirdetett kül. szintű versenyeken. Szinte minden évben van országos szintű eredményünk is. A Zrínyi Ilona országos matematika verseny megyei fordulóját 1993-tól iskolánk szervezi és rendezi. Idén a megyein csapatban I. helyezést, az országos döntőben 5. helyezést értünk el. 3 éve mi rendezzük a megyei Alapműveleti Versenyt is. Magyar nyelv és irodalomból több kistérségi szintű versenyt rendezünk. Jelenleg egy általunk felfedezett kis tehetség rendszeresen játszik a Jászai Mari Színházban.
1991-ben iskolánkban megalakult a Kőkút Képességfejlesztő Alapítvány, melynek célja, hogy biztosítsa a lehetőséget az alapellátáson túl az iskolában tanuló gyerekek sokoldalú fejlesztéséhez, képességeik kibontakoztatásához.
Másik alapítványunk kifejezetten a tehetséggondozást célozza meg. Értékközvetítés és Képességfejlesztés Alapítvány.
Célja: hozzájárulni az iskolába járó gyermekek tehetségének feltárásához, az optimális képességfejlesztéshez, elősegíteni a tehetséges, de hátrányos helyzetű gyermekek színvonalas oktatását, biztosítani a magas szintű pedagógiai munka feltételeinek megteremtését és elismerését. Pedagógiai programunk a fent leírtakkal összhangban van.
Iskolánkban mindig fontos volt és kiemelt helyet foglalt el a tehetségek gondozása, fejlesztése.
Az egyre gyorsabban fejlődő világ és az iskolánkba érkező "Y", "Z" generáció igényünkké tette, hogy mi is fejlődjünk ezen a téren, hiszen nagyon sok új módszer született a tehetségek felismerésére és hatékonyabb fejlesztésére. Ezért írtunk és adtunk be pályázatot még 2010-ben az Iskolai tehetséggondozásra: TÁMOP 3.4.3.-08/2. Nyertünk és a 2010-11 tanévben sikeresen megvalósítottuk a projektet. Komplex tehetséggondozó programokat készítettünk és valósítottunk meg. Nagyon sok (60 óra/fő) tehetséggel kapcsolatos továbbképzésen vett részt iskolánkból 20 pedagógus. Sokat tanultunk és megpróbáljuk alkalmazni munkákban a megszerzett tudást. E tudást is alkalmazva tehetségfejlesztő műhelymunkára adtunk be pályázatot a Wekerle Sándor Alapkezelőhöz. Célunk tehetséges diákjaink korai természettudományi, matematikai, műszaki kompetenciájának elmélyítése, fejlesztése.
Pályázunk a Támop 3.4.4/b-11/2 Országos tehetsésegítő hálózat létrehozása című pályázatra.
Tagintézményünk is van 2008-tól, a Fazekas utcai Általános Iskola. Itt emeltszintű ének-zene és művészeti oktatás folyik.
2010-ben Referencia Előminősített Iskola lettünk. A közeljövőben Referencia Intézmény leszünk, jelenleg folyik pályázatunk elbírálása.
Elkötelezett tehetséggondozó és fejlesztő munkánk alapján szeretnénk tehetségponttá válni. Tapasztalatainkat, tudásunkat másokkal megosztani és mi is szeretnénk más jól működő tehetségpontoktól, intézményektől tanulni.
Kistérségi és esetenként megyei hatókörre szeretnénk a tehetségpont tevékenységét kiterjeszteni. Tehetséggondozó és felismerő( versenyek, kiállítások tanulók munkáiból) szakmai, oktatási programjainkra rendszeresen meghívjuk és várjuk a kistérségből és a megyéból a közoktatási intézmények tanulóit, pedagógusait. Meghirdetett továbbképzéseinkre, konzultációkra, konferenciára, szakmai napokra, melyek segítik a tehetségek gondozását és fejlesztését, emelik az oktató-nevelő munka színvonalát, rendszeresen meghívjuk az ott tanító kollégékat.
Tatabányán megyei Tehetségtanács alakult (Lámpás a Tehetségekért Komárom-Esztergom Megyei Tehetségsegítő Tanácsa), melybe 2 fő pedagógust delegáltunk.
A munkájukban tevékenyen résztveszünk, új képzésekről, fejlesztési lehetőségekről tájékoztatást kapunk.
Mint Közoktatási Típusú Sportiskola szakmai napot tartottunk, melynek fő profilja volt a magas színvonaló testnevelés oktatás mellett, a differenciált fejlesztés, digitális taneszközök alkalmazása a fejlesztésben, felzárkóztatásban.A közelmúltban Kaposvári Egyetem Gyakorlóiskolájában vettünk részt hasonló szakmai napon.
Szervezett keretek között foglalkozunk a művészeti- és sporttehetségekkel.
Több éves gyakorlatunk van a sakk-tehetségek gondozásában.(országos szintű versenyeredmények, nyári tábor) Folyamatos a kapcsolatunk a Géniusz Tata Városi Sakkegyesülettel. A DSK segíti a tehetséges sportolóink felkészülését, versenyeztetését.
Az Iskolaszék és támogató szülők is segítik a tehetségekkel való foglalkozás feltételeit.
Iskolánk a kistérségben is aktív szerepet vállal. A magyar és testnevelés munkaközösség irányítója, valamint résztveszünk az alsótagozat és fejlesztőpedagógiai munkaközösségek munkájában is.
Felépült tanuszodánk újabb lehetőséget teremt a körzet óvodáival, iskoláival a szorosabb kapcsolattartásra.
Folyamatosan együttműködünk a Menner Bernát Zeneiskolával, a Kenderke Alapfokú Művészeti Iskolával.
Szoros és együttműködő a kapcsolatunk a tatai Vaszary János Általános Iskolában működő Holdfény Tehetségponttal és a tatai Eötvös József Gimnáziummal, mely szintén Tehetségpont. Évek óta indulunk tanulóinkkal a Vaszary által rendezett matematika tehetségkutató versenyben, melynek éves zárásaként a tehetséges kis matematikusok matematika táborban vehetnek részt.
A még jobb közös tehetségsegítő és fejlesztő munka érdekében együttműködési szerződést szeretnénk kötni az Eötvös József Gimnázium és Kollégium Tehetségponttal.
Specifikus tehetségformák:
- tehetségműhely (matematika-természettudomány, magyarnyelv)
Tehetségígéretek kiválasztása pedagógusok, szülők, pszichológus segítségével. Tehetségfejlesztő műhely a kiválsztott tanulókkal. Kreativitást fejlesztő komplex tehetséggondozó program. Tehetség erősítése, gyenge oldal fejlesztése.
(nyertes TÁMOP hálózatépítés pályázat esetén)
- spot, versenysport-testi, kinesztetikus
Tehetségek kiemelt fejlesztése, egyesületekbe (megyei, országos) irányítása.
Tanulás-sport összegyeztetése a tagozatos osztályokban.
Sportolóink folyamatos felkészítése és versenyeztetése kistérségi, megyei, országos szinten.
- képzőművészeti (térbeli, vizuális)
Kiállítások szervezése, műhelymunka művészekkel, szakkör
- zenei
Zenei, művészeti tehetségígéretek felmérése már az óvodákban. Kiemelt művészeti képzés. Együttműködés a zeneiskolával.
- nyelvészeti
Színjátszókör, szavaló, mesemondóveersenyek kistérségi szinten.
Tehetségek továbbirányítása pl.: Jászai Mari Színház színjátszóköre
Konkrét programok:
- Tehetségnap
- Konzultációk, szupervízió (nyertes TÁMOP hálózatépítés pályázat esetén)
- Konferencia ( nyertes TÁMOP hálózatépítés pályázat esetén)
- Megyei matematika versenyek
- Megyei természettudományi verseny
- Kistérségi anyanyelvi versenyek
- Kiállítások tehetségek munkáiból
- Továbbképzések-tehetségek felismerését, fejlesztését segítő (nyertes TÁMOP hálózatépítés pályázat esetén)
- Fejlesztőműhelyek, szakkörök
- Táborok -sport, erdei, kistehetségek tábora (nyertes TÁMOP hálózatépítés pályázat esetén)
- Sportversenyek
- Tehetség Gála
A versenyek és rendezvenyek szervezése pedagogiai, szakmai szolgáltatásunk része, de a választék bővítését pályázati tamogatásból szeretnénk megvalósitani.
Pályáztunk és pályázunk a tatai Polgármesteri Hivatal által kiírt oktatási és kulturális pályázatokra.
Jelenleg pályázatot adunk be országos tehetségsegítő hálózat létrehozására.TÁMOP-3.4.4-11/2.
Iskolánk Képességfejlesztő és Tehetséggondozó Alpítványa és az Iskolaszék is segíti munkánkat.
.A 2010-11 tanévben pályázatot adtunk be és sikeresen megvalósítottuk 16 millió Ft étékben. A pályázat, TÁMPOP 3.4.3-08/2, az iskolai tehetséggondozást fejlesztette elméleti és gyakorlati eszközökkel.
Továbbra is folyamatosan figyelemmel kísérjük a pályázati lehetőségeket és tehetséggondozó munkánk érdekében meg is célozzuk azokat.
Tantestületünkből 20 fő 60 óra tehetségek felismerését és fejlesztését segítő akkreditált továbbképzésen vett részt. Azóta sokat változtak módszereink és szemléletünk az oktató-nevelő munkában.
Megtanultuk a tehetségek felismerésének, kiválasztásának módszeret.
Megismerkedtünk Rektor Orsolya tehetségszakértővel, aki a Megyei Tehetségtanács elnöke. Szaktudásával, módszertani ajánlásokkal segíti munkánkat.
Dr. Duró Zsuzsa egyetemi oktató, tehetségszakértő, kivel TÁMOP3.4.3-08/2 pályázatunk konferenciáján ismerkedtünk meg és ígéretet tett szakmai, módszertani támogatásunkra.
Pólya Bella gyermek szakpszichológus, ki intézményünkben is ellátja a pszichológusi feladatokat.
Tehetséggondozó műheléyünkbe való beválogatásnál mérjük a tanulók kompetenciáját, kreativitását, motivációját. A program végén, a kimenetnél szintén elvégezzük e méréseket. Összehasonlító elemzést végzünk.
Egyéb programjainkról ( versenyek, kiállítások, szakkörök, komplex programok) osztályfőnökök segítségével elégedettségi és igényfelmérést végzünk. Az eredményt figyelembe véve fejlesztjük tehetséggondozó és megmutató programjaink jellegét.
Éves kistérségi tehetség program naptárt, adatbázist hozunk létre, így az átjárhatóság gördülékenyebb lehet.
Hálózatépítésünk eredményességét az aktív kapcsolatok és a konkrét együttműködések számának növekedése mutatja meg.
Egyszerű kommunikációs csatorna kiépítése, kerülve a túl sok papír felhasználását és a papírmunkát.
Iskolánk honlapján Tehetségpont " Szárnyaló képzelet!" oldal készítése.
Itt a szülők és minden érdeklődő folyamatosan figyelemmel kísérheti programjainkat, tehetséges tanulóink eredményeit.
Réső Zsuzsanna, mint Tehetségpont kapcsolattartója folyamatosan e-mailban tartja a kapcsolatot a kistérség intézményeivel és a tatai, tatabányai tehetségpontokkal.
Segítséget adunk tehetséggondozó programok létrehozására.
A helyi tTV-én keresztül, mely a kistérségben is fogható folyamatos tájékoztatást adunk tehetséggondozó és fejlesztő munkánkról.