Tehetségfelismerő és -gondozó munkánk alapjait az iskolánkban évtizedes hagyománnyal bíró Zsolnai-féle Értékközpontú és képességfejlesztő program (ÉKP) vetette meg. E program részeként nagy hangsúlyt fektetünk a gyermektánc és a színjátszás tanítására. Tanítványaink rendszeres szereplői a helyi és megyei kulturális rendezvényeknek.
Évtizedes tapasztalatokkal bíró helytörténeti munkánk gazdag cselekvési területe a tehetséggondozásnak. Hozadékaként ezen túl erősödik a vidékünk értékeire mind büszkébb tanítványaink lokális identitása, az ide tartozás öröme befolyásolja életpályájuk építését.
Hagyományőrző programunkban néprajzi elemekre épített rendezvényekkel, érdekességekkel, dramatikus alkalmakkal keltünk érdeklődést. E látványelemek után tehetséges diákjaink vállalkoznak az elmélyültebb művelődéstörténeti, történeti gyűjtő- és kutatómunkára. Iskolai hagyományainkat ápolva évtizedek óta szervezzük korábbi névadónk tiszteletére a Területi József Attila szavalóversenyt.
Tehetségkutató- és gondozó tevékenységünkből négy helytörténeti, pedagógiai-módszertani kötet sarjadt.
Kiemelt figyelmet szentelünk a tudományos kutatómunkák alkotására. A Kutató Gyermekek Tudományos Konferenciáján (KGYTK) több ízben országos sikert is elértünk.
2011-ben indítottuk el az angol-magyar két tanítási nyelvű képzést, mely emelt szintű idegen nyelvi oktatásunkból nőtte ki magát. Évente kétszer rendezünk idegen nyelvi témahetet, rendszeresen részt veszünk Comenius projektekben. Évek óta szervezzük a kistérségi Területi írásbeli idegen nyelvi versenyt.
2011-től Ökoiskola címmel rendelkezünk. 2012-től Komplex természettudományi versenyt rendezünk kistérségi iskolák tanulói számára. A környezeti nevelés tanítási órán kívüli tevékenységeit ökotáborban valósítjuk meg.
Intézményünk 2016. szeptember 01-jétől együttműködési megállapodást kötött a Református Országos Értéktermő Tehetségközponttal, melynek célja a református oktatási intézmények tehetséggondozó munkájának összehangolása: tehetségdiagnosztika, tehetséggondozás és szaktanácsadás biztosítása országosan valamint több területre kiterjedő gazdagító programok kidolgozása, jó gyakorlatok közvetítése.
Tehetségdiagnosztika keretében történik iskolánkban a gyermekek azonosítása, kiválasztása, személyiségjegyeinek és képességeinek feltárása majd intenzív fejlesztése. A speciális tehetségterületek meghatározásakor Gardner elméletére támaszkodunk. Tehetségazonosító munkánk alapja a Renzzuli - Mönks modell. Munkánk fontos területe a tanulók erős és gyenge oldalának, valamint a speciális képességeinek párhuzamos fejlesztése. Tartalmi gazdagító programokkal törekszünk az alapvető ismeretek kötelező tananyagon túllépő kiszélesítésére, a tanulók szükségleteire és érdeklődésére alapozva.
Tanulóink jelenleg 16 tehetségműhely közül választhatnak érdeklődési körüknek megfelelően.
A tevékenység hatóköre: helyi, elsősorban intézményi tehetségpont, ezen túl együtt kívánunk működni az orosházi kistérség iskoláival, az azonos érdeklődési körű Békés és a közeli Csongrád megyei oktatási intézményekkel, környékbeli, Békés és Csongrád megyei közgyűjtemények kutató szakembereivel.
Tehetségpontunk komplex rendszere a következő elemekből épül fel:
- A fejlesztés irányai a kiemelkedően tehetséges diákok azonosítása, fejlesztése.
- Tehetséggondozó szakkörök további indítása.
- Megyei és országos versenyeken való részvétel, versenyek szervezése.
- Diákolimpiákon és egyéb sportversenyeken való részvétel.
- Városi rendezvényeken, ünnepségeken való szereplés.
- Bemutató órák, foglalkozások, szakmai tanácskozások szervesése.
- Egészségnapok szervezése.
Iskolánk 2011. szeptember 1. óta önálló intézmény. Korábban Orosháza Város Általános Iskolája és Pedagógiai Szolgáltató Intézménye székhelyeként regisztrált tehetségpont volt TP 120 002 560 számmal. Már ekkor is és azóta is széles körű együttműködés alakult ki a város és a megye többi általános iskolájával, tehetséggondozásban elkötelezett pedagógusaival, a tehetséggondozásban érintett és érdekelt szakemberekkel.
A korábbi versenyeink, szakköreink szervezésének bevált gyakorlata, sikere előre vetíti azt, hogy hogyan kívánunk újabb személyekkel, intézményekkel együttműködni ezen a területen. Rendkívül fontosnak tartjuk, hogy a programjainkban részt vevő intézményekkel ne egyszeri kapcsolatunk legyen. Szándékunk az érdeklődő kollégák bevonása a feladatsorok készítésébe, lebonyolításába, ami lehetőséget teremt a tehetséggondozó munkájuk kiszélesítésére.
Munkánk szakszerűségét a helyi és megyei közgyűjtemények szakembereivel való élő kapcsolat is biztosítja.
A tehetségazonosítás és gondozás nem képzelhető el komoly szakmai együttműködő partnerek nélkül. 2014. szeptember elsejétől a Református EGYMI, 2016. szeptember elsejétől az Értéktermő Tehetségközpont segíti munkánkat a tehetségfejlesztés, azonosítás területén. A tehetségműhelyek munkájában egy tehetségkoordinátor - gyógypedagógus végzettséggel (az Értéktermő tehetségközpont munkatársa) és több tehetség - műhelyvezető pedagógus vesz részt, valamint azok a tanulók, akik az azonosítás kritériumrendszerének megfeleltek.
A tehetséggondozás eredményességére utalnak azok a produktumok – tudományos dolgozatok, művészeti alkotások, stb. -, amelyeket a tehetséges diákjaink hoznak létre a tanulmányaik részeként.
Valamennyi műveltségi területen kutatjuk a tehetséges gyerekeket, megpróbálunk minden tehetségígéretet felfedezni és szakköri foglalkozásokat biztosítani számukra. Szándékainkhoz rendelkezünk elhivatott, jól képzett, folyamatos megújulásra nyitott pedagógusokkal.
A tehetségdiagnosztika területén a tehetségek kiválasztása több lépcsős iskolánkban, válogatás alapján történik.
Feladataink
1.Előkészítés: tesztek, kérdőívek felvétele, kiértékelése, tanulók kiválasztása, egyéni fejlesztési tervek készítése
2.Személyiségfejlesztés: egyéni adottságok feltérképezése, személyiségfejlesztés az eltérő adottságok figyelembevételével
3.Képességfejlesztés: erősségek-gyengeségek feltérképezése, fejlesztése, erősségek továbbfejlesztése, az elmaradások csökkentése, kognitív képességek fejlesztése
4.Speciális képességfejlesztés: speciális képességek fejlesztése, változatos kommunikációs stratégiák alkalmazásával
5.Értékelés, hatásvizsgálat: tapasztalatok összegzése, kimeneti kérdőívek kitöltése, egyéni fejlődésének nyomon követése, megbeszélése
A következő tehetségműhelyeink működnek:
• gyermektánc
• színjátszás
• tűzzománc
• logika
• angol
• kézműves
• természetismeret
• furulya
• egészségőr
• sakk
A Nemzeti Tehetségprogram pályázatának köszönhetően a tűzzománc szakkör tehetségfejlesztő pedagógusa tanítványaival különleges műveket alkotott. A csoport egész tanévben a tűzzománcozás bűvöletében élt. A tantermek, szertárak ajtóira tájékoztató és névtáblákat álmodtak, helyi legendákat dolgoztak fel egyéni kifejezésmódjukkal.
Kutató Gyermekek Tudományos Konferenciája
A program célja minél hamarabb felébreszteni a tanulókban a tudatos problémafelvetést és megismertetni őket saját érdeklődési területük kutatásmódszertanával, valamint a szövegértés, lényeglátás és logikai készségek fejlesztése. A törekvés jogosultságát a versenyeken való sikeres részvétel és a gyerekek példaértékű kutatási eredményei igazolják.
További lehetőségek, melyek a tanulók harmonikus személyiségfejlesztését szolgálják:
- színház- és mozilátogatások
- iskolai ünnepélyek
- egészségnap
- gyermeknap
- nyári szaktábor, kirándulások
- bel- és külföldi tanulmányi kirándulások
A jövőben is ebben a szellemiségben szeretnénk bővíteni szolgáltatásainkat. Részben a versenyek, táborok tematikájának gazdagításával, részben minél több gyermek elérésével, további tevékenységformák sikeres bevezetésével.
A gyermekek egyéni fejlődéséről folyamatosan tájékoztatjuk a szülőket.
A program anyagi fenntarthatóságát iskolánk költségvetése, alapítványa és pályázati források biztosítják. A továbbiakban erősíteni fogjuk pályázati tevékenységünket a programok pénzügyi hátterének biztosítása érdekében.
Az oktatási és nevelési intézmények pedagógusaival a Református EGYMI megbízási szerződést köt a gazdagító tehetség programok időtartamára, amely tevékenységet meghatározott óradíjban honorálja.
A tehetséggondozás területén arra kell törekednünk, hogy minél intenzívebb kapcsolatrendszert működtessünk a környező települések óvodáival, iskoláival, a tehetségígéretes gyermekekkel, a tehetségígéretes gyermekek környezetével, a tehetséggondozásban jártas szakemberekkel, vállalkozásokkal, civil szervezetekkel annak érdekében, hogy minél több anyagi erőforrást tudjunk bevonni a tehetségsegítés folyamatába.