Intézményünk szakképző iskola, tevékenységeit igénybe vevő célcsoportok a szociálisan hátrányos helyzetű értelmi, testi, érzékszervi és egyéb fogyatékos tanulók, a tanulási és beilleszkedési nehézségekkel küzdő tanköteles és nem tanköteles pályakezdők, valamint a szakképzetlen végzettek. Az iskola feladatának tekinti a tehetséges tanulókkal differenciált foglalkozások keretében való törődést, speciális kompetenciák fejlesztését. Célunk a tehetség minél sokoldalúbb kibontakoztatása. Ebből adódó feladat a tanulók tevékenységeinek, önállóságának, kezdeményezőkészségének, problémamegoldó módszereinek szélesítése, alkotóképességének előtérbe állítása, kreativitásának fejlesztése. A tehetségfejlesztés lehetőségeit tanórán (az egyéni képességekhez igazodó differenciált óraszervezéssel; kiscsoportos és egyéni foglalkozások, kooperatív és projekt módszer, IKT eszközök használatának támogatásával) és a tanórán kívüli lehetőségek biztosításával segítjük (tehetséggondozó foglalkozások, szakkörök, versenyek)
Művészeti tehetség fejlesztése: A kompetencia alapú (projekt) oktatás kitűnő lehetőséget ad a tehetséggondozásra, tehetségfejlesztésre, de a tehetséggondozást szolgálják a tanórán kívül szervezett szakkörök is. Magát az alkotást, annak folyamatát használjuk fel a komplex személyiségfejlesztéshez. Tehetséggondozó szakkörök működnek ahol kézműves foglalkozásokon selyemfestéssel, szövéssel, fazekassággal, hon és népismerettel foglalkozhatnak a tanulóink. Helyet kapnak a tehetségfejlesztő munkában az interperszonális és intraperszonális képességek fejlesztését szolgáló foglalkozások is. Intézményünkben nyolc éve folyik művészeti képzés textilműves szakon az Avastetői Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola tagintézményeként.
Szakmai tehetség fejlesztése: Nagy gondot fordítunk a szakképzésben tanuló fiataljaink szakmai tehetséggondozására is. Versenyre felkészítő foglalkozásokat tartunk minden szakmai területen a legtehetségesebb tanulóinknak. Diákjaink rendszeresen részt a speciális szakiskoláknak kiírt országos SZKTV-ken, ahol mindig eredményesen szerepelnek.
A sport tehetség fejlesztése: Intézményünk a fogyatékkal élő fiatalok úszásoktatását, rehabilitációs és terápiás úszását, versenyekre való felkészítését, versenyeztetését, bocsa sportban versenysportra való felkészítését végzi hazai és nemzetközi szinten. Több megyei szintű úszóversenyt rendezünk rendszeresen, ahol valamennyi úszni járó gyermekünk elindul, és összeméri erejét a megyében sportoló más fogyatékos fiatalokkal, de 4 fő versenyengedéllyel is rendelkező mozgáskorlátozott úszója van intézményünknek. A négy végtag sérült sportolóink által űzött bocsa sportban több tanulónk vett részt a korábban megrendezett Paralimpiákon, ahonnan III. és VI. helyezést hoztak haza.
A tanulásban akadályozott tanulók nevelését, oktatását ellátó iskolák tanulóinak Megyei Labdarúgó Diákolimpiai Bajnokságán és Megyei Asztalitenisz Diákolimpiai Bajnokságán is dobogós helyezést érnek el tanulóink évek óta.
A sajátos nevelési igényű tanulók tehetséggondozása nem megoldott még, elhanyagolt terület. A tehetségpont létrehozásával egyfajta hiányt szeretnénk pótolni ezen a téren. Intézményünk jó kapcsolatokat ápol más, sajátos nevelési igényű gyerekek oktatását, nevelését ellátó intézményekkel, a fogyatékosok érdekeit képviselő szervezetekkel. Jelenleg három tehetségponttal állunk kapcsolatban tehetséggondozó munkánk során. A társintézményekkel közösen tervezünk rendezvényeket. Szakmai nyílt napok keretében is lehetőséget adunk tanulóinknak a bemutatkozásra, ahol bemutató foglalkozáson ismertetjük tevékenységünket. A szakmai tehetséggondozás elképzelhetetlen a munkáltatókkal, helyi vállalkozásokkal való együttműködés nélkül, akik szakmai tudásukkal támogatnak bennünket. A szakmai tehetséggondozó munkába igyekszünk bevonni a szülői házat, de keressük a kapcsolatot a helyi civil szférával is. Intézményünknek aktívan működő sportegyesülete van (Mozgáskorlátozottak Akarat Sportegyesület) aminek tagjai rendszeresen és eredményesen vesznek részt sportversenyeken több sportágban is. Több évre visszamenő kapcsolatot ápolunk az E2C nemzetközi szervezetével is, közös pályázatokban, művészeti projektekben veszünk részt. Ezen alkalmak során tanulóink más nemzetek diákjaival művészeti alkotó táborokon vesznek részt. A meglévő helyi és területi együttműködéseinket szeretnénk tovább folytatni. A jövőben regionális szinten kívánunk elsősorban új kapcsolatot kialakítani olyan Tehetségpontokkal melyek hasonló területek gondozását végzik, mint intézményünk, melyet később országos szintűvé kívánunk kiterjeszteni.
Tevékenységünket a Martin János Szakképző Iskolában azonosított tehetségek fejlesztésére az alábbi területeken kívánjuk kiterjeszteni:
Sport tehetség fejlesztése (edzések), szakmai tehetségfejlesztése (versenyre felkészítő foglalkozások), művészeti tehetségek fejlesztése (tehetséggondozó foglalkozások), ezen belül a következő képességterületek fejlesztésére fókuszálunk. téri-vizuális terület, testi-mozgásos terület, de a természeti, interperszonális, és intraperszonális területeken is szeretnénk tehetséges tanulóink tehetséggondozását is megvalósítani.
Tehetségnapot kívánunk szervezni, ahol tehetséges tanulóink bemutatkozhatnak, számot adhatnak munkájukról, elért eredményeikről. Művészeti projekt megvalósítását tervezzük, amely nem csak a tehetséggondozó foglalkozásokon folyik majd, hanem beágyazódnak az iskola életébe, kiterjednek a tanórákra és szabadidős programokra is. Minden osztály valamilyen produktumot készít, amit kiállít majd. Sportolóinknak versenyt szervezünk, tanulóinkat országos szintű szakmai versenyeken kívánjuk majd indítani.
A meglévő tapasztalatok, a kialakított szervezeti struktúra folytatása révén a tehetségprogramok intézményesülése a tanítási-tanulási folyamatok szervezeti kultúrába való beágyazódása segíti a fenntarthatóságot és fejlesztési koncepcióként való megjelenítését. A művészeti oktatás-nevelés, tehetséggondozás bekerült az intézmény alapdokumentumaiba és szervezeti kultúrájába, mely a fenntarthatóság biztos eleme.
A tehetséggondozással foglalkozó pályázati kiírásokat folyamatosan figyelemmel kísérjük, törekszünk azokat minél szélesebb körben kiaknázni.
Igyekszünk szponzorokat keresni, szakmai és civil szervezeteket, azok anyagi támogatását is bevonni munkánkba.