Szent Miklós Katolikus Általános Iskola és Óvoda a Katolikus egyház által fenntartott intézmények közösségébe tartozik. A települések iskolái, óvodái Csongrád megyében találhatók, egymástól 20 kilométeres körzetben.
Intézményünkhöz 3 település Baks, Ópusztaszer, Tömörkény óvodás gyermekei tartoznak, összesen 145 fő.
2H: 38 fő
3H: 14 fő
SNI: 13 fő
BTMN: 27 fő
GYVT: 60 fő
Roma: 43 fő
A gyermekeink többsége olyan szociokulturális közegből érkezik, ahol a szülők többsége nem tudja biztosítani gyermeke számára a gyermek képességeinek, egyéniségének kibontakoztatását, fejlesztését. A szülők többsége alacsony iskolai végzettségű, nehéz anyagi körülmények között élő, rosszak a lakáskörülményeik, és nagy a munkanélküliség aránya.
Pedagógiai Programunk a Tevékenység központú óvodai nevelés szellemében íródott, a gyermekeket senki mással nem helyettesíthető egyéniségnek tekinti. Programunk magába foglalja a teljes gyermeki személyiség – fejlesztését, beleértve a gyermekek tehetségének kibontakoztatásához szükséges feltételek megteremtését, az óvodában szervezett tevékenységek által. Programjainkat az intézményünkbe járó gyermekek számára kívánjuk bővíteni, egyéni képességeik számbavételével és differenciált fejlesztéssel. Az egyes területeken az átlagtól eltérő teljesítményt nyújtó tehetséges gyermekek kiszűrése tevékenységeken keresztül történik.
Óvodáinkban olyan pedagógusok dolgoznak, akik szeretetteljes légkört teremtve bontakoztatják ki a gyermekek eltérő képességeit (gondolunk itt: SNI, BTMN, 2H, 3H). A Sajátos Nevelési Igényű és szociokulturális hátrányokkal küzdő gyermekek erős oldalának megkeresése, és erre alapozott fejlesztése.
Célunk: A gyermek képességéhez, fejlődési üteméhez alkalmazkodó, az erős oldalak fejlesztésére alapozott komplex személyiségfejlesztés.
Ebben a tevékenységünkben a tehetség felismerése, azonosítása, a tehetség harmonikus kibontakoztatása, a továbbfejlesztés lehetőségeinek megteremtése, a tehetséggondozás.
Kiemelt feladatunk: A támogató, segítő környezet megteremtése (elfogadás, ösztönzés, bizalom, empátia, tolerancia). A gyermekek érzelmi-, akarati-, szociális tulajdonságainak fejlesztése (önértékelés, önbizalom, önmegvalósítás stb.)
A hatékonyság érdekében külső szakértőkkel és a szülőkkel működünk együtt.
Intézményeinkben jelenleg két gazdagító program került bevezetésre: „Dalos pacsirták” – zene –mozgás - tánc, „Mesemanók” – drámajáték.
2019 szeptemberétől bővítjük a nevelőmunkánk sajátos elemeiből kinövő- mozgásfejlesztő, - drámajáték, - néptánc tehetségműhelyek indításával tehetséggondozói tevékenységünket.
A tevékenységeinket intézményi hatökörre terjesztettük ki.
Helyi pedagógiai programunk tartalmazza a tehetséggondozói tevékenységünk gyakorlatát.
Munka kapcsolatunkban együttműködünk a tehetségígéretet mutató gyermekek azonosításában, gondozásában, a tehetség tanácsadásban.
A gazdagító programot vezető pedagógusok a nevelési évre munkatervet készítenek, melyben rögzítik a célokat, feladatokat illetve a kivitelezés menetét.
A településenként elvégzett tehetségazonosítást követően szervezzük a tehetségígéretet mutató gyermekekkel való foglalkozásainkat. Az óvodapedagógusok végzik a tevékenységet, külső segítők, szakmai mentorok támogatásával.
Segítséget kapunk a Pedagógiai Szakszolgálat pszichológusától, a Classic néptánc együttes táncpedagógusától a tehetséges gyermekek felkutatásában.
Az elmúlt években már eredményesen működő gazdagító programjaink a következőek voltak:
• gyermektánc és népi gyermekjátékok,
• kreatív kuckó,
• drámajáték
Szakmai, családi programokon mutatjuk be kezdeményezéseinket, elért eredményeinket. Együttműködünk településeinken nevelési-oktatási, kulturális, szociális intézményeivel, civil szervezeteivel, melyekkel óvodánk jó kapcsolatot ápol.
Tehetségponthoz való kapcsolódásunk által a többi hálózatban működő tehetségpontokkal való kapcsolatok kialakítása, működtetése, fejlesztése.
Egymás gyakorlatának, alkalmazott módszereinek, eszközeinek megismerésével szeretnénk eredményesebbé tenni munkánkat, azáltal, hogy betekintést nyerünk a kollegák műhely munkájának gyakorlati alkalmazásába. A hiteles pedagógiai párbeszéd előre viszi a fejlődést.
Az elért eredményeinket megosztjuk, közvetítjük partnereink és az érdeklődők részére.
Szakmai hetek, bemutatók, programok szervezése a tehetségfejlesztő és gazdagító programunk munkájának megismerésére.
Kapcsolatrendszerünk nyitott az egyes tehetség területekhez kapcsolódó civil szervezetekkel, egyesületekkel település közti együttműködést alakítottunk ki.
A Tehetségpont kialakításában, működtetésében számos partnerre számíthatunk:
- az óvodai intézményünkbe járó gyermekek szüleinek támogató együttműködése,(pl. eszközök beszerzése anyagi támogatással, varrás, gyermekek szállítása).
- óvodapedagógusaink elkötelezett, egyéni képességeket figyelembe vevő fejlesztő tevékenysége,
- gyógypedagógus végzettségű kolléga, véleményének kikérése a kiemelt figyelmet igénylő gyermekek tehetségének kiválasztásában, felfedezésében
- hasonló tevékenységi körrel dolgozó tehetségpontokkal, tapasztalat csere, információ gyűjtés
- Classic néptáncegyüttes táncpedagógusának segítségével mozgáskoordináció, szociális képességek, értelmi képességek szűrése a mozgás által, a megfigyelés során.
- Polgármesteri hivatal anyagi támogatás nyújtása a programok megvalósításához
- MATEHETSZ - Szakmai, gyakorlati és elméleti segítségnyújtás, továbbképzéseken való részvétel, pályázati lehetőségek kihasználása.
A gazdagító programok 12-16 órás fejlesztési ciklusra tervezett tevékenységek, melyek alkalmával a gyermekek intenzív formában mélyülhetnek az adott tehetségterületek tevékenységeiben.
Az induló tehetségműhelyek tehetségterületei:
• zenei tehetségterület: a zenei tehetségfejlesztés a dallam, a ritmus sajátosságainak ismeretére irányul. A gyermek legyen képes ritmikai minták felismerésére, kapcsolatot találni a hangok és érzések között, felfedezni, hogy a zeneiség képessé teszi saját belső érzelemvilágának kifejezésére, megmutatására.
• testi–kinesztetikus tehetségterület: a fejlesztés célja a finommotoros és nagymozgások jobb koordinációja, a térbeli tájékozódás és az egyensúly fejlesztése.
• drámajáték tehetségterület: a testbeszéddel való kommunikáció a mozgás a színjátszás széles körű kihasználtságával a gyermekek szociális képességeit magas fokra fejlesztjük. A drámajátékok folyamán olyan kompetenciákat, képességeket mozgatunk meg, amelyek a kreativitásukat fejleszti.
Óvodásaink közül azokat a gyermekeket választjuk be a tehetségműhelyekbe, akik tehetségígéretek a néptánc - zene, drámajáték, mozgás területén.
Konkrét program:
• tehetségígéretek azonosítása
• egyéni ill. csoportos tehetségfejlesztő programok
• tehetséggondozás a mindennapi tevékenységek során
• tehetségműhelyek működtetése
• községi rendezvényeken való részvétel
• más intézmények tehetségnapjain, és egyéb rendezvényein való részvétel.
• néptánc fellépések, bemutatók
• részvétel szakmai továbbképzési lehetőségeken, és tehetséggondozással kapcsolatos konferenciákon, szakmai üléseken
• lazító programok szervezése (kirándulások)
• gazdagító programok (hagyományőrzés jegyében kézművesek, néptáncosok, színjátszó kör meghívása)
• személyiségük fejlesztése érdekében, különböző hangszerekkel való ismerkedéssel, változatos mozgásformák alkalmazásával a zene iránti vonzódásuk és a zene iránti igényük kialakítása. A drámajáték során a figyelemkoncentráció, mozgásuk, ritmikus képességeik, kiaknázása. (együttműködés, társas kapcsolatok fejlesztése)
• Év végi beszámoló készítése a műhelymunkáról, a gyermekek fejlődéséről.
• A fenntartó felé, partnereink felé céljaink menedzselése. Tehetséggondozás területeinek bővítése.
• Az érintett területen való szakmai tájékozódás: szakirodalom felkutatása, megismerése, átadása; jöjjenek létre az egymástól való tanulás színterei.
• Egymás munkájának segítése, a tehetségek felismerésében való konzultációjával, azonosítás – ráfigyelés kinek milyen adottságai vannak, érdeklődés egymás és a gyermekek munkái iránt a bemutatókon való részvétellel. Közös menedzselés az ifjú korosztály segítése.
• Gazdagodjon az óvodapedagógusok módszertani ismerete, legyenek nyitottak és fogékonyak az új módszerek, technikák iránt.
• Óvodapedagógusok felkészültségének segítése, továbbképzésének támogatása.
• A gyermekek fejlődésének pontos nyomon követése, rögzítése.
• Kiállítások rendezése a gyermekek alkotásaiból, prezentációk a program során elkészült fotóanyagból.
Intézményeinkben jelenleg két gazdagító program került bevezetésre: „Dalos pacsirták” – zene –mozgás - tánc, „Mesemanók” – drámajáték.
2019 szeptemberétől bővítjük a nevelőmunkánk sajátos elemeiből kinövő- mozgásfejlesztő, - drámajáték, - néptánc tehetségműhelyek indításával tehetséggondozói tevékenységünket.
„Dalos pacsirták”
A programunk megvalósításához a következő célokat tűztük ki:
1. Komplex személyiségfejlesztés, a gyermekek mozgáskultúrájának gazdagítása.
2. Az átlagosnál fejlettebb, jobb adottságokkal bíró gyermekek által, a mozgás, a zene, a ritmus örömének komplex megélése, a népi kultúránk átörökítésének megszerettetése.
3. Felkeltsük az igényt a komolyzene és a népzene iránt.
„MESEMANÓK”
Célunk: az, hogy a hagyományostól eltérő módon, újfajta megközelítéssel a kiválasztott mese feldolgozása és táncos, zenés bemutatás valósuljon meg.