Pedagógiai programunk egyik kiemelt célja tanulóink képességeinek, tehetségének felismerése, fejlesztése. Diákjaink az iskolai, kerületi és területi versenyeken indulnak, melyre tehetséges tanulóinkat tehetséggondozó foglalkozások keretében és a tanórákon differenciált módon készítjük föl. A Pedagógiai Programunkban foglaltak szerint tanulóink tehetséggondozása széles körben, komplex módon zajlik, de eddig még nem kapcsolódtunk a tehetségfejlesztő hálózathoz.
Iskolánk kiemelten kezeli a differenciált képességfejlesztést, ezen belül a tehetséggondozást. Ennek érdekében minden alsó tagozatos osztály heti 1 óra időkeretet kapott a tehetségfejlesztésre a másik egy órát pedig felzárkóztatásra. Mivel tehetséges gyerekeink eltérő képesség struktúrával rendelkeznek, előfordulhat, hogy miközben az egyik intelligencia területen az erősségeket tovább fejleszthetjük a tehetséggondozó foglalkozáson, a másik alkalommal viszont a gyenge oldal kompenzációjára kerülhet sor.
Pedagógusaink elhivatottak, akik a kompetencia alapú oktatás elkötelezett hívei. Valljuk, hogy a gyerekeket minél többféle inger kell, hogy érje, sok közös iskolai szintű programot szervezünk. A tanórán kívüli foglalkozások mellett a differenciált óraszervezéssel is segítjük a tehetségek kibontakoztatását, fejlesztését. Nem ritkák a projekt hetek, téma napok. Törekszünk az adaptív oktatás megvalósítására.
Rendszeresen részt veszünk tanulmányi versenyeken, sőt helyet adtunk a Zrínyi Matematika verseny Pest megyei régió területi fordulójának és a Károly Róbert Vers- és Prózamondó Versenynek, mely kerületi szintű rendezvény.
Idén már harmadik alkalommal rendezzük meg a nagysikerű Könyvtárak éjszakáját az olvasóvá nevelés mellett fontos célunk a tehetségek felismerése is, mert valljuk, hogy a tehetség leginkább a megfelelő környezetben mutatkozik meg. Ezért törekszünk iskolai szintű projekt heteinkkel minél több alkalmat teremteni gyerekeink teljes személyiségének formálására, nagy hangsúlyt helyezve az interperszonális terület fejlesztésére. Fontosnak tartjuk a tanulói önmegvalósítást, a személyiségfejlesztést. Ehhez a jól felszerelt könyvtárunk és könyvtáros kolléganőnk minden segítséget megad. Sakk és drámaszakköreink is fejlesztően hatnak nemcsak gyermekeink logikai és stratégiai képességére, hanem intraperszonális és interperszonális képességeikre is.
Iskolánk arculatát az egész napos iskola és az intenzív előrehozott nyelvi képzés határozza meg. Igyekszünk változatos foglalkozásokat kínálni, ahol tanulóink érdeklődésüknek és képességeiknek megfelelően választhatnak. Ehhez dráma szakkör, sport szakkörök és tanfolyamok, tánc tanfolyamok és a Hubay Zeneiskola kihelyezett zeneórái és szolfézs órái nagy segítséget nyújtanak.
Iskolánk szakköreinek száma 15, melyek munkájában össz. tanulólétszámunk 50%-a részt vesz, összesen 198 gyermekünk jár valamilyen iskolai szakkörre. Tanulóink évente csaknem 40 tanulmányi versenyen vesznek részt.
Iskolánk kiemelten kezeli a differenciált képességfejlesztést, ezen belül a tehetséggondozást. A 2018/2019. tanévben az iskola 386 tanulója közül szervezett keretében 14 csoportban 198 tanuló részesül valamilyen területen tehetségfejlesztésben, vannak tanulók, akik több csoportban is dolgoznak. Megpróbálunk minden tehetségígéretet felfedezni és fejleszteni leginkább a nyelvi és intraperszonális területen.
Elhivatott pedagógusaink a kompetencia alapú oktatás elkötelezett hívei, a tanórán kívüli foglalkozások mellett a differenciált óraszervezéssel is segítik a tehetségek kibontakoztatását, fejlesztését.
Évek óta rendszeresen részt veszünk megyei komplex tanulmányi versenyeken, melyre tehetséges tanulóinkat tehetséggondozó foglalkozások keretében felkészítjük. Hosszú évek óta helyet adtunk a Zrínyi Matematika verseny Pest megyei régió területi fordulójának és nívós kerületi vers és prózamondó versenyt szervezünk, már több mint 20 éve.
További együttműködési lehetőségek a már meglévő partnereinkkel:
MATEHETSZ (pályázatok)
Budapesti Pedagógiai Oktatási Központ (továbbképzések)
Tehetségpont hatókörünket a későbbiekben helyi (Rákospalota) szintre szeretnénk kiterjeszteni.
Személyi feltételek, speciális szakmai tudás intézményünkön belül:
Tantestületünk minden tagja elkötelezett a tehetségek gondozása terén. A tehetséggondozás szakterületén speciális szakmai tudással és végzettséggel rendelkező kollégák:
Nyitott és rugalmas együttműködésre törekszünk a már meglévő partnereinkkel (iskolák, szakközépiskolák, szülői-társadalmi környezet)
Bognárné Szőllősy Anna tehetségfejlesztő pedagógus (munkacsoport vezető)
Tehetséggondozó programjainkban bevonjuk a különleges ellátást igénylő tanulóinkat is. Kooperatív tanulási technikákat, differenciálást, projektmódszereket építünk be a tanítás folyamatába.
- iskolai tanulmányi versenyeket rendezünk több tantárgyból
- részt veszünk kerületi, megyei, országos versenyeken
- bemutató órákat és nyílt napokat tartunk
Tanórai, tanórán kívüli és szabadidős tevékenységek során:
- egyéni képességek, érdeklődés, tehetség felismerése
- motiváció erősítése, az önképzés igényének kialakítása
- lehetőségek széles körű megmutatása, kipróbálás, hozzáférés biztosítása
- középiskolába készülőknek szakkörök
Tervezett programjaink:
Szeretnénk az intézményükben kiválasztott tehetséges tanulóknak az általános és speciális képességeit, a feladatkötelezettségüket, a motivációjukat fejleszteni.
Az alsó tagozaton továbbra is a tanulási kompetenciák, alapkészségek, a felső tagozaton a szaktárgyi fejlesztést folytatjuk. Az előrehozott intenzív idegen nyelvoktatás iskolánk egyik fő erőssége, melyet már második osztályban heti két órával, bontott csoportban megkezdünk.
Tehetséggondozó programjaink alsó tagozaton:
Töprengő, Dráma, Mozdulj!, Pántlika, Természetbúvár,Mesevilág, Olvasókör, Sakk, Néptánc, Korcsolya
Tehetséggondozó programjaink felső tagozaton :
Múltidéző, Sportkör, Énekkar, Természetismeret
Konkrét tevékenységek az alapítás évében:
Tehetséggondozó rendezvények, versenyek szervezése
Tehetségnapok szervezése
Pedagógus továbbképzés
Tehetségazonosítás
Célunk:
1. A szakköri és a versenyfelkészítő munka minőségének folyamatos javítása.
2. A hatékonyabb tanórai differenciálás érdekében intézménylátogatás, pedagógus továbbképzés.
3. Munkakapcsolat kiépítése a szakszolgálat tehetség szakirányú munkatársával
4. Iskolán kívüli tehetséggondozó tevékenység lehetőségének bővítése: múzeumpedagógia, táborok, Hubay tehetségponttal a kapcsolat mélyítése
5. A tehetség-tanácsadás szélesebb és specifikusabb lehetőségének megteremtése mind a tanulók, mind a szülők, mind a pedagógusok számára.
6. A pályaválasztási tanácsadás színvonalának és hatékonyságának növelése vonzó programokkal és szakszerű útmutatással a szülők és tanulók számára.
Tehetségpontok hálózatába való bekapcsolódás:
1. MATEHETSZ konferenciákon való részvétel, az ott szerzett információk megosztása a tantestületnek, szülőknek, tanulóknak.
2. Tehetségpályázatokban való részvétel.
3. Komplex tehetségazonosításra alkalmas programok szervezése
4. Fenntarthatósági hét – KERT hét beválása esetén jó gyakorlatként történő megosztása a tehetségpontok hálózatában.
5. Csatlakozunk a TehetségKapu információs rendszeréhez.
6. Helyszínt biztosítunk a Budapesti POK tehetséggondozással kapcsolatos rendezvényeinek, és egyéb tanulmányi versenynek.
7. Figyelemmel kísérjük a "Tehetségek Magyarországa" Projekt pályázati kiírásait és keressük a részvételi lehetőségeket.
Fenntartói, önkormányzati, és szülői támogatásokból finanszírozzuk az iskola programjait, melyeket igyekszünk pályázati forrásokkal is kiegészíteni. Reméljük hamarosan közhasznú lesz iskolánk alapítványa, melynek támogatására számítunk. A továbbiakban is ezeket a forrásokat tudjuk biztosítani, illetve további pályázati lehetőségeket keresünk az együttműködő partnerekkel. A későbbiekben a tehetségpont működésének biztosításához fel kívánjuk kutatni a lehetséges szponzorokat, támogatókat, szülőket, civil szervezeteket, valamint jótékonysági rendezvények bevételei is biztosíthatják (alapítványi bál) a hosszú távú működésünket. Az intézmény vezetése, illetve pedagógusainak hozzáállása, elkötelezettsége is biztosíték az önfenntartásra. Az iskolánk tárgyi felszereltsége már most alkalmas egy tehetséggondozó program megvalósítására, de a továbbiakban is számítunk az iskola infrastrukturális hátterének fejlesztésére, programjaink támogatására. Eredményeink újabb ösztönzést nyújthatnak tanítványainknak a továbbmunkálkodáshoz.