Egyre szélesebb körben válik nyilvánvalóvá, hogy a tehetséges gyermek speciális fejlesztése, nevelése saját érdekünk. Tehát nagy gonddal kell fejleszteni azokat, akiknek „több adatott”, hogy legjobb lehetőségeiket megvalósítva mindannyiunk hasznára legyenek.
A tehetségre jellemző viselkedés:
- átlag feletti képességek,
- magas szintű kreativitás,
- feladatkötelezettség.
A tehetség kibontakozásának alapfeltételeihez tartozik a környezet. A család értéket ad, a nevelő kapukat nyit.
Fejlesztésük érdekében feladatunknak tekintjük:
- a szülő figyelmét felhívni a gyermek kiemelkedő képességeire,
- megfelelő feltételek biztosítása a tehetség kibontakoztatásához,
- ismereteink folyamatos bővítése a speciális képességek támogatására,
- egyéni bánásmód tudatos alkalmazása.
A tehetséges gyermekek felismerése, kibontakoztatása céljából fejlődési naplónkat is úgy alakítottuk ki, hogy biztosítsa a felismerés lehetőségét, a fejlődés nyomon követését. A foglalkozás megtartásáról az óvodapedagógus külön dokumentumot vezet, mely intézményünk saját dokumentuma.
Célunk:
- nevelőtestületünkben rejlő erőforrások mozgósításával, óvodapedagógusaink belső indíttatására, kezdeményezésére építve új, tehetségműhelyek megalakulását szeretnénk segíteni,
- a szülők felé folyamatos betekintést biztosítunk, a partneri funkciókat erősítjük,
- városunk óvodáiban működő szakmai munkaközösségek bevonása a tehetségsegítés kezdeményezéseibe,
- A tehetségek követésének, folyamatos fejlesztésének érdekében együttműködés kialakítása a városi iskolákkal,
Tehetségpont tevékenységünket városunkon és megyénkre szeretnénk kiterjeszteni. Együttműködünk a helyi és megyei Pedagógiai Szakszolgálatokkal. Együttműködésünk hatóköre kiterjed a már működő Tehetségtanács célkitűzéseivel:
- A már működő hazai tehetségpontokkal való együttműködés városunkban működő óvodai társadalom szemléletformálásában, a tehetségígéretek és a tehetséges óvodapedagógusok felkutatása, munkájuk megismerése.
- Az óvodai tehetségpontokkal való együttműködés a tehetséggondozási rendszerünk kimunkálásában, kidolgozásában, óvodai gyakorlatunk kiépítésében.
- Tehetségígéretek azonosításához összhangban a város pedagógiai szakszolgálatával, sokszínű módszertani kultúra létrehozása
- Az óvodai tehetséggondozás sokszínű módszertani kultúrájának kidolgozása, kiváló műhelyötletek terjesztése.
- Az esélyteremtés, folyamatosság és átjárhatóság elvének értelmezése az óvodai gyakorlatban
- Óvodai tehetségnapok szervezése
- Jó gyakorlataink bemutatása, dokumentálása, terjesztése (könyv kiadása) az érdeklődők számára.
Heti rendszerességgel sikeresen és eredményesen funkcionáló műhelyek óvodásainkat több területen fejlesztik.
Tehetségformáink specifikumai:
- zene
- tánc
- mozgás
- kreativitás kibontakozása a képzőművészetekben.
- Óvodai Tehetségnapot kívánunk létrehozni, ahol minden évben bemutatkozhatnak a műhelyek. ezzel szeretnénk kivívni a jövőben a környezet - szülők, kollégák - elismerését.
- A pedagógusok, érdeklődők számára fontosnak érezzük a tehetség kibontakoztatásának jelentőségéről, lehetséges módszereiről szóló előadások, bemutatók szervezését.
- Kiállítások rendezése a gyermekek alkotásaiból, fotótárlatok kialakítása a program során elkészült fotóanyagból.
- Évente több alkalommal vállaljuk olyan mozgalmas, színes, sokoldalú kapcsolati napok, megszervezését, amelyen a tehetséggondozás számos területe kerül népszerűsítésre, amelyen a gyermekek, a szülők, az óvodapedagógusok, civil szervezetek és térségünk szakmai képviselői vehetnek részt, ezáltal intenzív kapcsolatrendszert kívánunk kiépíteni.
A sokszínűség elvét kívánjuk hangsúlyozni műhelymunkáink során. Minden gyermekben próbáljuk felfedezni a fejleszthető jó adottságokat, ami iránt érdeklődik. Fontosnak tartjuk az esélyteremtés elvének érvényesítését, megteremtjük a lehetőségét, hogy minden szülőben tudatosodjon, hogy milyen lehetőséget kínál fel óvodánk gyermekük fejlesztéséhez. Külön figyelmet fordítunk a hátrányos, halmozottan hátrányos helyzetűek, a roma gyerekek, a fogyatékossággal élő és hátrányos helyzetű kistérségekben élő gyerekek bevonására. Hisszük, hogy az igazi esélyteremtés nem azt jelenti, hogy minden gyermek egyazon tevékenységben vesz részt, hanem azt jelenti, hogy egyéni sajátosságaihoz igazított fejlesztést kap.