A Tömörkény István Gimnázium, Művészeti Szakgimnázium jogelődjét 1897-ben alapította Szeged városa Állami Leányiskola néven. A társadalmi igények változásának eredményeként ma sokszínű, főként humán és nyelvi orientációjú gimnáziumi és képzőművészeti osztályokat indítunk.
Diákságunk összetétele is változatos, a szerényebb eredményekkel felvételt nyerő és érettségiző tanulók mellett kiemelkedő eredményeket elérők is szép számmal vannak. Gimnáziumunk évtizedek óta nagy hangsúlyt fektet a tehetséges diákok felkutatására és a tehetséggondozásra. Elkötelezett és a tehetséggondozás terén több évtizedes tapasztalattal rendelkező pedagógusgárda és iskolapszichológus biztosítja a személyi feltételeket. Tanáraink közül többen részesültek elismerésben, díjban (pl. Rácz Tanár úr Életműdíj, Bonis Bona) kiemelkedő tehetséggondozó munkájukért.
Számszerűsíthető eredményeink eddigi munkánkat jellemzik. Tanulóink több mint 85%-a felsőoktatásban tanul tovább, 194 emelt érettségi vizsgát tettek végzőseink, nyelvvizsgát 171 tanuló szerzett, ebből 29-en C1-es típusút, az iskolai érettségi eredmények átlaga a 2022-23. tanévben 4,51 volt. Intézményünk a kompetenciamérés eredményei tekintetében az eredményes iskolák közé sorolható.
Számos versenyre készítjük fel tanulóinkat. A versenyek a tudás megszerzésén túl nagyon hasznos, a munka világában is kamatoztatható készségekkel ruházzák fel a diákjainkat, és a tudás gyarapítása mellett komoly önismereti leckével is gazdagítják a fiatalt és felkészítő tanárát egyaránt. Diákjaink OKTV döntőben szerepeltek spanyol nyelvből, latin nyelvből, mozgóképkultúra és médiaismeretből, művészettörténetből, és országos versenyekben, pl. OTDK Konferencia, Szép magyar beszéd verseny, Német Célnyelvi Civilizációs Verseny, Festival d Italiano, Örökségünk 48 Történelmi vetélkedő, Curie Környezetvédelmi Emlékverseny. Továbbá Mintázásversenyen, Rajzversenyen, Festészetversenyen, sportban - pl. Diákolimpia, úszás, röplabda, kosárlabda - is kiemelkedően teljesítenek diákjaink.
Az eredményeken túl a személyes kompetenciák fejlődése akkor is jelentős, ha számokban, oklevelekben ez nem is mindig kimutatható. Mi a sok gyereket megmozgató, inkluzív, több képességterületet fejlesztő foglalkozásokat részesítjük előnyben. Az tesz minket mássá, egyedivé, hogy olyan megmérettetések is jelen vannak az iskolában, melyek a 21.századi iskola elengedhetetlen elemei (együttműködés, tudásépítés, érvelés stb.), olyan soft skillek, melyekre nagy hangsúlyt fektetünk, pl. a spanyol tagozatosok színházi szakköre. A tehetségek felismerésében, fejlesztésében mindezek nagy szerepet töltenek be nálunk.
Pedagógiai tehetséggondozást elsősorban helyi (városi) hatókörben végzünk, azonban beiskolázásunk folytán munkánk a Dél-Alföldre is kiterjed. Elsősorban általános- és középiskolákkal, illetve a tehetséggondozás terén élenjáró pedagógusokkal kívánunk együttműködni Célunk, hogy az általános iskolák megismerjék programunkat, tehetségfogalmunkat. Tehetséghidak segítségével kapcsolatba kívánunk lépni a Tehetségpontként működő általános iskolákkal. Az általuk alkalmazott és bevált jó gyakorlatokat intézményünkben is folytatnánk.
Iskolánk munkaközösségei kapcsolatot építettek ki a szegedi középiskolák hasonló munkaközösségeivel (SZERETED, TERMOSZ labor), továbbra is tervezzük, hogy közös programokat, versenyeket szervezünk. Kapcsolatot tartunk a Szegeden (CSEMETE, Motivációs Műhely) és országos szinten működő egyesületekkel és civil szervezetekkel (Richter Centenáriumi Alapítvány, Ifjú tehetségekért a jövőnk érdekében, Pénziránytű Alapítvány, Szent-Györgyi Rotary Klub), amelyek tehetséggondozást végeznek, támogatnak. A művészeti tagozat diákjait iskolánk szerteágazó kapcsolatrendszere támogatja, pl. a Dugonics Társaság, KÉSZ, Móra Ferenc Múzeum, Fekete Ház, Reök palota, Alsóvárosi Tájház, Alföldi Galéria Hódmezővásárhely kerámia műhelye. Mártélyi Alkotótábort szerveznek számukra tanáraik.
A magyar-német kéttannyelvű tagozatos diákjaink nyelvtudásának fejlesztésére és kulturális ismereteinek bővítése céljából együttműködünk a tanév során a Goethe Institut Budapesttel különböző programok keretében. A magyar-spanyol kéttannyelvű tagozatos diákjaink és tanáraik a budapesti Cervantes Intézettel tartanak fenn szoros együttműködést. Ennek keretein belül diákjaink versenyeken, tanulmányutakon vesznek részt, kollégáink pedig aktív résztvevői az általuk szervezett módszertani konferenciáknak. Az angol tanárok és tanítványaik segítséget kapnak a tehetségek azonosításához, tehetség gondozáshoz az American Corner Szeged, AFS, Oxford Pretesting szervezetektől – előadások, nyári táborok, független értékelésű tudásfelmérők formájában.
Terveink között szerepel, hogy iskolánkkal azonos profilú, az idegen nyelvek tanításában élenjáró iskolákkal évente innovatív módszertani workshopot szervezünk.
Továbbra is részt veszünk a Szegedi Tudós Akadémia programjain, csatlakozunk a város felsőoktatási intézményének (SZTE) tehetséggondozó programjaihoz, a pécsi egyetemmel, Moholy-Nagy Egyetemmel együttműködve fejlődnek művészeti képzésben résztvevő tehetséges tanulóink.
Határokon átívelő kapcsolatokra is képesek vagyunk. Részben az iskolában tanuló határokon túl élő magyar diákok révén, illetve közös projekteket valósítunk meg külföldi iskolákkal az Erasmus program keretében. Tanáraink német, spanyol, olasz nyelvterületre kísérik diákjainkat, valamint külföldi intézményekben zajló tapasztalatcseréjük segíti a módszertani megújulást. Diákjaink kiválasztásában figyelembe vesszük a tanulmányi eredményen kívül a kommunikációs képességet, IKT-ban való jártasságot, a motiváltságot és méltányoljuk a szociális hátterét.
Együttműködést tervezünk a Magyar Tehetséggondozó Társasággal.
Elsősorban az iskolai tantárgyakhoz köthető tehetség fejlesztését tartjuk feladatunknak. Az iskola hagyományai elsősorban az idegen nyelvek, a humán tantárgyak, képzőművészet oktatásának területén jelentkező tehetségekkel való foglalkozást teszik lehetővé. Kollégáink azon dolgoznak, hogy minél több diákot orientáljanak a természettudományok felé, így eredmények tapasztalhatók e tudományterületen is a tehetség kiválasztásban és fejlesztésben.
Az iskola a következő eseményekkel biztosítja a fentieket:
- Tehetségkutató versenyt szervezünk 7-8. osztályosoknak fizika, kémia, biológia és földrajz tantárgyakból.
- A bekerülő tehetségek számára versenyfelkészítő tehetségfejlesztő szakköröket szervezünk fizikából, kémiából, biológiából, spanyol nyelvből, képzőművészetekből, valamint motiváló matematikai műhely indul 10. osztályosoknak.
- Minden évben projekteket szervezünk több jeles nap köré, ahol a diákok számos kompetenciája megnyilvánulhat, tervezzük a művészet – irodalom – biológia összekapcsolását közös projektben.
- A Tavaszi Kulturális Fesztiválon és városi országos kiállításokon, fesztiválokon mutatkoznak be legtehetségesebb diákjaink olyan produkciókkal, amelyek az iskolai tantárgyakon kívül eső tehetségterületekkel kapcsolatosak (divattervezés, fotóművészet, zeneművészet, táncművészet, versírás és -mondás, stb.). Diákújságot szerkesztenek, vitakörben vesznek részt, Tömörkény pályázatra nyújthatják be irodalmi műveiket tanulóink.
Irodalmi sétára invitálják diáktársaikat humán tagozatos tanulóink.
A tehetségfejlesztés, -tanácsadás terén jelenleg a magyar-spanyol kéttannyelvű tagozaton bevált gyakorlat szerint e-portfóliót készíttetünk diákjainkkal – a személyes fejlődésüket, érdeklődésüket, motivációjukat mentor és mentoráltja is nyomon tudja követni. Ezt a „jó gyakorlatot” ki szeretnénk terjeszteni intézményünkben más tehetségterületeken is.
Tehetséggondozó munkánk alapja az ebben résztvevő tanárok elkötelezettsége, lelkesedése és önkéntes munkája.
Országos versenyek részvételének finanszírozásában részt vesz a Szegedi Tankerületi Központ, versenyeink, tehetséggondozó tevékenységeink anyagi hátterét az iskola alapítványai biztosítják.
Hatékonyságunkat, anyag- és eszköz ellátásunkat, programjainkat, a befektett humán erőforrást a projekteket szervező tanárok által írt pályázatok nagymértékben támogatják. Ilyenek voltak az elmúlt tanévekben:
- Sparkling science – A városi fák, mint klímanagykövetek Osztrák Tudományos és Kutatásügyi Minisztérium (Bundesministerium für Wissenschaft, Forschung und Wirtschaft)
- Nemzeti Tehetség Program:
„Mikrokozmosztól a makrokozmoszig” NTP-MTTD-17-0170
A természet fizikája Fűben-fában orvosság NTP-MTTD-20-0179
Fűben-fában orvosság NTP-MTTD-20-0179
- MTA Szakmódszertani pályázat
- Határtalanul pályázatok:
Közös múlt, közös jövő
Mátyás az igazságos
Történelmi emlékhelyek
Magyar írók nyomában a Felvidéken
- Wacław Felczak alapítvány (2024)
- ERASMUS+
Továbbra is tervezzük a pályázatok által nyújtott segítség révén megvalósítani tehetségfejlesztő munkánkat.