Alkalmassá tesz: oktatói gárdánk; a rendelkezésünkre álló infrastruktúra és képzési rendszer; a több ezer fős hallgatóságunk és a régióban élő sok százezer potenciálisan tehetséges személyhez történő hozzáférési lehetőségünk; hazai és külföldi kapcsolatrendszerünk; szakmai tapasztalatunk.
Elhivatottá tesz: az a hitvallásunk, hogy a tehetség folytonosan megújuló nemzeti kincsünk, aminek kibontakozását, érvényesülését minden lehetséges eszközzel támogatnunk kell.
Eddigi tevékenységünk: szakkollégiumainkban, tanszékeinken több évtizedes hagyománya van a tehetséggondozásnak. A tudományos diákköri munka, a demonstrátorság, a tutori rendszer, a doktori programok mind jól működő, jeles formái a tehetségek felkutatásának és hatékony fejlesztésének egyetemünkön. 2001-től működik sikeresen az újra integrálódott Debreceni Egyetem Tehetséggondozó Programja, amelyben a korábbiaknál jóval tudatosabban, szisztematikusabban folyik az egyetemi tehetséggondozás. A DETEP-ben eddig több mint 600 hallgató vett , illetve vesz részt az egyes karok koordinálásában. Több karnak van programja, tapasztalata a tehetséges középiskolás diákok felkutatásában, fejlesztésében. A tehetséggondozás különféle formáiban oktatóink közül több neves, hazai és nemzetközi téren is ismert szakember működik közre, akiknek publikációit a hazai és a határon túli tehetséggondozás, tanárképzés esetében is alapműként, illetve gyakorlati kézikönyvként forgatják. Az egyes speciális tehetségterületeken történő tehetséggondozást minősített oktató gárdánk több évtizedes szakmai tapasztalata, elhivatottsága garantálja. Sok sikeres hazai és nemzetközi rendezvényt szervezett a Debreceni Egyetem a tehetséggondozáshoz kapcsolódóan, ezek közül kiemelkedő jelentőségű a European Council for High Ability (ECHA) 7. nemzetközi konferenciája 2000-ben, amelyen a világ minden tájáról közel fél ezer tehetséggondozó szakember vett részt.
Hatókör: a kelet-magyarországi régió. Együttműködés: eddigi szakmai kapcsolataink ápolásán és továbbfejlesztésén túl, nagy figyelmet fordítunk új kapcsolatok létrehozására. Ennek érdekében diákoknak, pedagógusoknak és szülőknek szóló helyi és kihelyezett rendezvényeket, előadásokat, ismeretterjesztő fórumokat, web-felületet, s média jelenlétet tervezünk. Hazai és nemzetközi kutatóműhelyekkel, K+F orientált intézményekkel és cégekkel, civil szervezetekkel való kapcsolatainkat is ápoljuk, építjük, hogy (gyakorlati helyként, valós tudományos problémákat felvető centrumokként, speciális képzettséget adó terepgyakorlati helyszínekként, vagy akár a pályakezdő tehetségesek számára munkahelyet nyújtó lehetőségként) ezeket is bevonhassuk a tehetséggondozásba.
Elsősorban a tudományos téren tehetséges személyek azonosítására, gondozására helyezzük a hangsúlyt. Ugyanakkor természetesen lehetőségünk van (különösen zenei) művészeti és sport téren tehetségesek gondozására is.
Konkrét programok:
- A DE tudományos rektorhelyettesének koordinálásában továbbfejlesztett és a DE Szenátusa által a közelmúltban elfogadott DETEP új perspektívát nyit meg két területen is. Egyrészt célul tűzi ki a program, hogy a tehetséges középiskolások felkutatása és hatékony fejlesztése az eddigieknél jóval nagyobb szerepet kell, hogy kapjon tehetséggondozó tevékenységünkben. Másrészt az egyetem elvégzése utáni periódusban is nagyobb figyelmet kívánunk fordítani volt tehetséges tanítványaink további fejlődésére (fejlesztésére) pályakezdésére - egyetemen belül és kívül dolgozókra egyaránt vonatkozik ez. (Részletesen olvasható: www.unideb.hu)
- A DE oktatói, kutatói, tudományszervezői az eddigieknél nagyobb figyelmet kívánnak fordítani a diákoknak, szülőknek, pedagógusoknak, cégeknek, intézményeknek, civil szervezeteknek szóló rendezvényekre, képzésekre, amelyeken a Debreceni Egyetemen működő regionális tehetségpont programjaira is verbuválják a résztvevőket.
- a DETEP finanszírozására címzett támogatást különített el a Szenátus, aminek kezelése külön rovaton történik, vagyis csak e célra használható.
- A tehetséggondozás általános tevékenységét vagy egy-egy munka konkrét elvégzését külső forrásokból, pályázati pénzekből, alkalmi támogatásokból is fogjuk finanszírozni.
Tekintettel a szakmai háttért biztosító, a Debreceni Egyetemmel munkaviszonyban lévő mintegy másfélezer fős oktatói gárdára, a részletes névsort közreadni itt nem áll módunkban. Röviden összefoglalva:
Pszichológiai segítség: a Debreceni Egyetem Pszichológiai Intézetének Pedagógiai-Pszichológiai Tanszéke munkatársai (nevük, szakmai önéletrajzuk, publikációs listájuk, kutatási területük a http://www.psycho.unideb.hu honlapon utolérhető) hazai és nemzetközi szinten elismert kutatói, szakértői a tehetség-témakörnek.
Pedagógiai segítség: a Debreceni Egyetem oktatói minőségi és mennyiségi szempontból is garantálják a tehetségpontként való működés pedagógiai hátterét (nevek: www.unideb.hu). Az oktatómunka, és különösen a kutatómunka minőségét jelzi, hogy az oktatók közel kétharmada tudományos fokozattal rendelkezik, köztük 26 professzor a Magyar Tudományos Akadémia rendes, vagy levelező tagja. Az Oktatási Minisztérium évente kiértékelt komplex mutatója szerint (amely a felsőoktatási intézmények teljesítmény-alapú normatív kutatás-támogatásának alapját képezi), legjobb vidéki intézményként kutatási teljesítményünk évek óta az első három hely valamelyikére jogosít, az országos teljesítménynek mintegy 14-15 %-át tudhatjuk magunkénak.
Mindezen túl együttműködő partnereink szakmai potenciálja is további garanciát jelent a regionális tehetségpontként történő színvonalas működésre.
- az új DETEP-szabályzat szerint belső (egyetemen belüli) tehetséggondozó munka eredményességi mutatói: a hallgatóknak félévente min. 2 konzultációs és minél több ún. teljesítmény kreditet kell szerezniük (ez utóbbi pl. publikációért, tudományos, művészeti, szakmai vagy sport versenyhelyezésért; konferenciaszereplésért; kiállításon történő terv-, alkotás bemutatásért; hangversenyen történő szereplésért adható). Mindezt részletesen a Debreceni Egyetem Tehetséggondozó Programjának szabályzatában a II.2-3. pont foglalja össze.
- a külső (nem egyetemi polgárokra vonatkozó) tehetséggondozó munka eredményességi mutatói: a) az ellátással megelégedett és a programban közreműködő személyek számának hányadosa; b) az egyes speciális programok saját hatásvizsgálati mutatói (pl. teszt-reteszt jellegű és/vagy kontrollcsoportos hatásvizsgálatok eredményei; felvételi és verseny eredmények; a program támogatásával létrejött produktumok minősége és mennyisége stb.).