Intézményünk Vajdaság magyar nyelvű oktatásának fontos oszlopa. Az elmúlt időszak kiemelkedő feladata a magyar anyanyelvű tanulók (óvodától az általános iskoláig) esélyegyenlőségének biztosítása volt, valamint a tehetségek felfedezése, és megfelelő oktatási rendszerekbe való integrálása. A tanulók mellet nagy munkát végeztünk a magyar nyelven oktató-nevelő pedagógusok szakmai továbbképzésében is. Évek óta foglalkozunk tehetséggondozással. Az általános iskolás diákokkal a tanév folyamán magyar nyelvből, matematikából, fizikából, kémiából, biológiából, történelemből emelt szintű oktatást folytatunk. Mindezek mellett csoportos foglalkozásokat tartunk, mint pl. kórus, néptánc és színjátszás, valamint a sportok területén a kosárlabda, röplabda, atlétika. Folyamatos feladatunknak tekintjük a versenyeken, vetélkedőkön való részvételt, többek között a Simonyi Zsigmond helyesírási verseny, a Kenguru és Bátaszéki matematika verseny, Kovács Sztríkó Zoltán fizika és kémia verseny, Honismereti verseny, Várépítő verseny és egyéb sportvetélkedők.
Az iskola rendelkezik azzal a szakemberállománnyal (pl. pedagógiai - pszichológiai szakszolgálat), amelyik lehetővé teszi, hogy időben felfedezzük a tehetségeket, és kellő képpen fejlesszük tovább már meglévő képességeiket és készségeiket.
Lehetőséget kívánunk biztosítani az intézményünkbe járó gyermekek számára tehetségük kibontakoztatásához, ezért nyitottá kell tenni előttük az általunk kínált lehetőségeket, programjainkat, tehát elsősorban helyi szinten vagyunk hatékonyak. Folyamatos felkészítéssel községi és körzeti szintre helyezzük át tevékenységünket. Számunkra ez Szabadka községet jelenti és az észak-bácskai körzetet. A különböző versenyek által nyújtott lehetőségeket kihasználva tartományi valamint nemzetközi szintre emelhetjük és emeljük is tehetséges tanulóinkat. Több együttműködés segít ebben bennünket, mint pl. a Szabadkai Magyar Tannyelvű Tanítóképző Egyetem, a Szabadkai Módszertani Központ, Vajdasági Magyar Pedagógusok Egyesülete, az Észak-Bácskai Magyar Pedagógusok Egyesülete, Szabadkai Tehetségpont, valamint helyi szervezetek, mint pl. Bartók Béla Művelődési Egyesület, Mendicus Művészeti Központ, Kozmix Tánc Klub, Leonidas Ultramaratoni klub, Judo Klub "Spartak", Csantavéri Futball Klub.
Tantárgyi tehetségek, illetve tantárgycsoportok művelődési területébe tartozó érdeklődésű tehetségek fejlesztése, segítése. A konkrét tevékenységek között elsősorban a versenyfelkészítést tartjuk számon.
Részképesség fejlesztése ének-zene-mozgás által. Szociális és kulturális hátrányok leküzdése a nevelés eszközeivel. A tanulás és tanítás foglalkozási ártalmainak megelőzése, valamint a helyes szabadidő eltöltés megszervezése. Számítógép használata a tanulásban.
Az óvodában is folyamatosan különböző programokkal állnak elő az ovisok számára, mint pl. a "labdabűvölő-ovi" (különböző mozgásfejlesztő labdajáték-gyakorlatok), "csodacsináló báb-ovi" (szerepjáték drámapedagógiai eszközökkel), "ecsetelő-pepecselő" (képzőművészeti és kézműves foglalkozások), "szórakaténusz" (beszédkészség-fejlesztés), "EKO-LAKÓVÓ" (környezetvédelmi foglalkozások).
A tehetségek felismerése és fejlesztése iskolánk fontos célja, amit a következőképpen tudnánk összefoglalni:
(1) - versenyekre való felkészülés
(2) - alternatív oktatási módszerek
(3) - tanítók, tanárok továbbképzése
(4) - tantárgyháló-versenyek
(5) - tanulók prezentációi
(6) - a tanulók fejlesztése, differenciált oktatás
Anyagi erőforrásaink: Szabadka város önkormányzata fedezi az anyagi jellegű kiadásainkat.
További fejlesztésekhez szükséges eszközök megteremtése: pályázatok útján, falunk önkormányzati képviselője közvetítésével támogatás elnyerése, Szülők Tanácsával és Iskolaszékkel való együttműködés, egyéni és vállalati támogatók felkutatása.
Függetlenül a pályázatok eredményétől, hogy nyerünk-e pénzt a programok lebonyolítására, kollégáink túlnyomó többsége fontosnak tartja tanulóink tehetségének felkutatását és fejlesztését. A nyert pályázati pénzeket pedig az iskola tárgyi eszközeinek modernizálására ill. a különböző versenyekre való elutazás biztosítására fordítaná.
Az iskolában a pszichológus individuális munkát is folytat a tanulókkal. Egyéni beszélgetések formájában vagy a kiválasztott témát kisebb csoportokban dolgozzák fel (továbbtanulási lehetőségek, szexuális problémák, drogprevenció stb). Az iskolapedagógusunk a méréseken és egyéni foglalkozásokon kívül tantestületi tanácsadással is foglalkozik. A szakos tanárok pedig felkészítik a gyerekeket a szereplésre. Ezen kívül a Hunyadi János Általános Iskola komplett tanári kara komoly biztosítéka a tevékenység minőségi kivitelezésének, akik közül csak néhányukat emelnénk ki:
- Szedlár Erika - igazgató
- Rizsányi Tünde - pszichológus
- Turzai Anikó - pedagógus
- Vert Németh Gabriella - óvónő
- Vukelity Angéla - tanítónő
- Hatala Zoltán - kémiatanár
- Tót Dér Földi Ilona - hitoktató
- Varga Iván - zenetanár
- Ladányi Zsolt - informatikus
- Kecsenovics Szabó Dóra - magyartanár
- Leonov Vörös Adrianna - matematikatanár
- Árpádfi Csüllög Szilvia - angoltanár
- Pletikoszity Paja - történelemtanár
- Pejnovác Róbert - rajztanár
- Lázár Attila - testnevelőtanár
Egyéb szervezetek vezetői:
- Kozma Éva - (KOZMIX Tánc Klub; nemzetközi versenyeken rendre az élmezőnyben végeztek kimagasló eredményeket elérve modern tánc kategóriában 2004 óta)
- Klebecskó Kis Izabella - (Leonidas Ultramaratoni klub, 2002 óta atlétikára, 2006 óta pedig már ultramaratonra készítik fel gyermekeinket; részt vettek a Bécs-Pozsony-Budapest maratonon, és sikeresen szerepeltek több községi és körzeti versenyen is)
- Zabos Róbert - ("Spartak" Judo Klub mesteri fokozatú 2 DANos vezetőedzője;10 éves kora óta foglalkozik judóval; 15 éve gyerekeket készít versenyekre sikerrel)
Együttműködéssel, ön- és továbbképzéssel, rendszeres, szakemberekkel való konzultációval szeretnénk biztosítani a hatékonyságot. Nyitottak és alkalmazkodó képesek vagyunk az új szakmai kihívásokra. Rugalmasan kezeljük a fejlődést, mint folyamatot, hangsúlyozva az egyes gyermekek önmagukhoz képest való fejlődésének fontosságát.
Eredményesség mérése:
- Versenyeken való szereplés (községi, körzeti, országos)
Hatékonyság növelése:
- emelt óraszám (ének-zene)
- önkéntes programok (pl. kórus, modern- és néptánc, atlétika, testnevelő szakkörök, színjátszócsoport,)
- közösségi tevékenységek (tanulmányi kirándulások, színházlátogatások, sport- és iskolanapi valamint gyermekheti rendezvények)
- egyéni versenyfelkészítések
A gyermekekkel való foglalkozás alapja a pedagógus személyisége. Nevelőtestületünk olyan pedagógusokból áll, akik elkötelezték magukat a képességek kibontakoztatása mellett. A tehetségfejlesztés végigvonul pedagógiai munkánk valamennyi területén. A hozzáadott pedagógiai érték, valamint a pedagógusok személyisége okán volt diákjaink visszajárnak, részt vesznek az iskola életében. Hitelesek vagyunk, jó hírnevünk van, elkerüljük a hivatalszerű működést, a baráti és személyes kapcsolatok kiépítése és fenntartása nagyon fontos számunkra.
A korábbi tapasztalatok azt bizonyítják, hogy a szerény anyagi lehetőségek miatt a tehetséggondozás terén folytatott munka csakis a szakemberek elhivatottsága és a jó emberi kapcsolatok révén válhat sikeressé. A tehetséggondozás nem lehet normatív folyamat, hiszen a tehetség mind a formája, mind az életkora szerint is más-más, személyre szabott kezelést igényel. Működésünk alapelve éppen ezért az önkéntességen nyugvó, kreativitáson alapuló tenni akarás. Természetesen a fejlesztő tevékenység összetettsége és sokszínűsége megkíván bizonyos szervezettséget, amely nem lépheti át egy közösség szervezeti formáit.