Intézményünket , a II. Rákóczi Ferenc Általános Művelődési Központot négy intézményegység alkotja: Óvoda, Általános Iskola, Egységes Pedagógiai Szakszolgálat és Művelődési Ház.
A Baráti Tehetségpont létrehozását indokolja, hogy intézményünkben kiemelten fontos a tanulók egyénre szabott oktatása, nevelése.I
A gyerekek egyéni adottságainak feltárását, megismerését, valamint az így szerzett tapasztalatokat felhasználja az intézmény a tanulók felzárkóztatásában, differenciált fejlesztésében, tehetséggondozásában.
A tanulók képességprofiljának felmérése, folyamatos megfigyelése és követése lehetővé teszi, hogy mindenki a neki leginkább megfelelő területen kapjon fejlesztést. Munkánkat pszichológus segíti, tehetségfejlesztő pedagógus koordinálja. Az egyes tehetséggondozó műhelyeket gyermekismerettel rendelkező, kiválóan képzett és elhívatott kollégák vezetik.
Intézményünk innovatív, nyitott mind a módszertani, mind az új tanulásszervezési eljárásokkal szemben.
2002-től minden tanévben az egész iskola bevonásával PROJEKT hetet tartunk.
Évente megszervezzük a Kistérségi Tanulmányi Versenyt
Intézményünk 2006-ban Európai Minőségi Díjat nyert a Comenius projekt keretében.
Terveink alapján a megalakítandó Baráti Tehetségpont tevékenysége intézményi hatókörrel rendelkezne.
A szülőkkel, valamint településünk civil szervezeteivel szoros kapcsolatot alakítottunk ki. Együttműködésüket, segítségüket rendszeresen igénybe vesszük /pl. Projekt 7 /.
A tehetségpont munkájában számítunk interaktív részvételükre.
A Győri Kistérség iskoláival rendszeres a kapcsolatunk, az Egységes Pedagógiai Szakszolgálat szerves részét képezi a Győri Többcélú Kistérségi Társulás Szakszolgálatainak.
A tehetségpontok hálózatépítését elősegíti, hogy személyes jó kapcsolatban állunk több, már aktívan működő tehetségponttal / Talentum Műhely, Gyárvárosi Tehetségpont../.
Tehetséggondozó tevékenységünk során igyekszünk a sokszínűségre törekedni.
Az általános iskolás korosztálynak: matematika, szorobán, kézműves, citera, drámajátékok, kreativitás- és gondolkodásfejlesztő foglalkozásokat tartunk. Intézményünk komplexitása lehetőséget ad a hátrányos helyzetű gyermekek fejlesztésére valamint az alulteljesítő tehetségek beazonosítására és fejlesztésére is.
Megalakulásunk első évében az eddigi jó gyakorlataink folytatását tervezzük. A fent /2.pontban / említettek mellett településünkön kétszer rendeztünk regionális konferenciát az egyénre szabott oktatás témájában. Terveink szerint ez év őszén ismét megrendezésre kerülne egy hasonló rendezvény.
Győrújbarát Község Önkormányzata, mint fenntartó lehetőségeihez mérten, minden támogatást biztosít intézményünknek. Ezen kívül pályázati úton kívánjuk segíteni programjainkat.
Programjaink pedagógiai és pszichológiai szempontból is a tehetséges gyerekek beazonosítására, fejlesztésére törekednek. Intézményünkben főállású pszichológus /Huttvágner Kamilla/, tehetségfejlesztési szakértő /Gaál Gabriella/ koordinálja a pedagógusok munkáját, szorosan együttműködve a tanulókat tanító kollégákkal és a szülőkkel.
Intézményünk törekszik arra, hogy pedagógusai mind a felzárkóztatás, mind a tehetséggondozás terén elhivatottak és szakmailag képzettek legyenek. Az elmúlt tanévben a TÁMOP 3.1.4. pályázat keretében több, mint hetven, 30 órás módszertani képzésen vettek részt. Jelenleg két kollégánk jár szakvizsgát adó tehetséggel foglalkozó képzésre.
A programban érintettek köre a bekapcsolódó diákok, szüleik, a pedagógusok. Az így létrejött közösség fejleszti az iskola tevékenységi körét, hat a környezetére, még hatékonyabbá teszi annak működését.
A partnerek igényeinek felmérése és a folyamatos kapcsolattartás során elégedettségi felmérések segítségével.
Törekszünk arra, hogy a tanulók teljes személyiségére tudjunk hatni. Fontosnak tartjuk a pozitív megerősítést, attitűdöt mind a diákok, mind a szülők felé. A hagyományos tekintélytiszteleten alapuló "tanár-diák" viszony helyett foglalkozásainkon sokkal inkább a partnerség határozza meg. A tanár, mint segítő van jelen. Megszólítható és elérhető a tanulók számára, akár más problémákkal is fordulhatnak hozzájuk.