A 29 nevelő felkészült és elhivatott munkája. A folyamatos képzéseken való részvétel (tanfolyamok, szakvizsgák, mesterképzés, főiskolai és egyetemi szintű szakirányú képzés), az iskola, a gyerekek és a szülők iránti elkötelezettség. Tanulóink elért házi, helyi, megyei, országos versenyek eredményei, világverseny sikerességei a sportfoglalkozások kiszélesített felkészülésének is köszönhetően. Hosszú évek óta nagy hangsúlyt fektetünk a hátrányos helyzetű, sni és btmn-s tanulók egyéni fejlesztésére, versenyekre való felkészítésükre és sikeres tanulóink érdeklődési körének megfelelő tehetséggondozásnak tanórán és azon kívül. Hosszú távú szemléletünkre a sokszínűségre törekvés, a hatékonyság növelése, az esélyegyenlőség biztosítása érdekében pedig a tehetséges tanulók fejlesztése jellemző. Sikeresen szerepelnek tanulóink a város Jó tanulója – Jó sportolója cím adományozásában, ahol jelentős számban vehetik át az évről évre odaítélt tanulmányi és sportolói díjat.
Folyamatos figyeljük a pályázati lehetőségeket és nevezzük tanulóinkat humán, reál és a sport területén egyaránt. Pedagógiai programunkat is a felzárkóztatásra és a tehetségre építjük. Ennek érdekében megnöveltük a tantárgyi óraszámokat, új lehetőségeket hoztunk be a mindennapi foglalkozásokba, délután pedig napközi otthont, tanulószobát, szakköröket, sportköröket működtetünk, tehetséget építünk.
A személyiségközpontú gyermeknevelés áll mindennapi munkánk középpontjában. Iskolánkban hosszú évek óta kiemelt terület a tehetséggondozás. Tudatosan keressük azokat az alkalmakat, ahol tanítványaink megmutathatják kiváló képességeiket. Tehetségüket és kreativitásukat megcsillantják a témahetek, témanapok (projektek) világában. Tehetség felismerését segíti továbbá a kooperatív tanulás, az egyéb csoportmunkák, az ehhez kapcsolódó szakirodalmak tanulmányozása.
Megvalósítási szinterei: iskolai sportkör, szakkörök, versenyek, vetélkedők, bemutatók, tanulmányi kirándulások, osztálykirándulások, szabadidős foglalkozások. Népszerű az Erdei Iskola, táborozások, múzeumi, kiállítási, könyvtári és művészeti előadáshoz kapcsolódó foglalkozások, iskolai könyvtár, az iskola létesítményeinek, eszközeinek egyéni vagy csoportos használata, tehetséggondozó, fejlesztő foglalkozások, egyéni foglalkozások, képesség-kibontakoztató felkészítés és integrációs felkészítés, középiskolai továbbtanulásra való felkészítés, szünidei programok, színház- és múzeumlátogatások, felzárkóztató és tehetséggondozó programok, drog és bűnmegelőzési programok, mentálhigiénés programok, pályaorientációs tevékenység, fesztiválok, bemutatók. Művészek, előadók, együttesek meghívása a tehetség széles palettájáról.
Célunk, hogy az összes tanuló megismerhesse tehetséges társainak munkáját. Ezt bemutatkozó alkalmak megteremtésével kívánjuk biztosítani. Ügyelünk arra, hogy szülők, érdeklődők jelen lehessenek ezeken a programokon. Keressük azokat a lehetőségeket, ahol diákjaink iskolán kívül is jelen lehetnek pl. városi rendezvények, megemlékezések, ünnepségek, más intézmények kulturális műsorain való fellépés, megnyitók, bálok alkalmával.
A tehetségpont munkájába bevonnánk a helyi civil szervezeteket és egyesületeket (Botond Diáksport Egyesület, Cantando Kórus Közhasznú Egyesület, Füzesabonyi Állatvédő Alapítvány, Füzesabonyi Kertbarát Kör, Füzesabonyi Polgárőr Egyesület, Füzesabonyi Szent Flórián Tűzoltó Egyesület, Füzesabonyi Természetbarát Egyesület, Füzesabonyi Utánpótlás Kézilabda Club Egyesület, Kaláris Néptánc Egyesület, Rozmaring Nyugdíjas Egyesület, Szomszédok Egymásért Mozgalom Füzesabony (SZEMFüzes)).
Kapcsolatot ápolunk a Poroszlón tevékenykedő Útirány Egyesülettel. Az Útirány Egyesület már regisztrált tehetségpont. Kapcsolatunk van a Kis Bocs Szociális Információs és Önkéntes Ponttal, folyamatos kapcsolatot tartunk a RitmusPonttal és a Pszichiátriai és Szenvedélybetegek Otthonával. Helyet adunk az Alapfokú Művészetoktatási Intézmény kihelyezett tagozatainak, mely erősíti a művészeti vonalat. Több szervezettel és intézménnyel vettük vagy vesszük fel a kapcsolatot. Építünk az iskolával együttműködő partnerekre, segítőkre, külső kapcsolatainkra, a városi önkormányzatra, működtetőre, fenntartóra.
Továbbá kapcsolatot tartunk a: nevelési tanácsadóval, család-és gyermekvédő szervezetekkel, iskolát támogató alapítvánnyal, szülői munkaközösséggel, oktatási társintézményekkel, egészségüggyel, rendőrkapitánysággal, egyházakkal, városi könyvtárral, közösségi házzal, heves megyei pedagógiai szakszolgálattal, Eszterházy Károly Főiskolával, polgárvédelemmel, tűzoltósággal, vöröskereszttel, Füzesabonyi Sportclubbal (kézilabda és futball utánpótlás nevelés terén kapcsolódunk). Továbbá a polgárőrséggel, iskolaorvossal, védőnővel, fogorvossal, pszichológussal, ANTSZ, Gyermekjóléti Szolgálattal, Családsegítő Központtal, Gyámügyi Hivatallal, Katasztrófavédelemmel. Erősíteni kívánjuk kapcsolatainkat azokkal a vállalkozókkal, vállalkozásokkal, amelyek segíteni kívánják tehetséggondozó tevékenységünket.
A tehetségpont tervezett hatóköre Füzesabony északi-városrészén működő Teleki Blanka Általános Iskolájának tanulói, melybe szívesen bevonjuk a leendő első osztályos óvodásokat is.
A tehetségpont feladatának tekintjük a tehetséges tanulók felismerését, keresését, gondozását, tanácsadást, hálózati kapcsolat építését.
Célként jelölnénk meg a tehetségfejlesztő munkacsoport létrehozását, mely koordinálja és végzi a tehetségpont fejlesztését.
Munkánk 7 tehetségterület köré csoportosítható:
1. logikai-matematikai: reáltantárgyak szakkörei, sakk és más logikai tevékenységek, fejlesztő klub (fejlesztő játékok, tábla és egyéb fejlesztő eszközök logikára építve). Ennek megfelelően versenyeket szervezünk, illetve mások által szervezett versenyeken veszünk részt.
2. természeti: nagy sikere van a természetjáró szakkörnek, akik túrát tettek környékünkön, valamint gyermekeink szívesen részt vesznek a természettudományos megmérettetésekben.
3. nyelvészeti: sikereket érünk el magyar nyelv-és irodalom versenyeken. Helyben rendezzük meg a Kazinczy Szép Magyar Beszéd megyei fordulóját, melyen szintén tovább jutnak az országos versenyre diákjaink. Hasonló nyelvi versenyeken szerepeltetjük sni, btmn-s tanulóinkat is. Nyelvi szakköreink működnek, amik reális alapot adnak a továbbtanulásra a tanórai kereteken felül. Angol és német nyelvet 1. évfolyamon szakköri keretben biztosítunk, 2. évfolyamtól kezdve választható tanórai keretben oktatunk, 3. évfolyamtól óratervi keretek között oktatjuk, míg 4. évfolyamtól képesség szerinti csoportbontásban oktatunk. Fontolóra vettük a nyelvi társalgási szk. bevezetését is. Működtetjük iskolánk blogját, ami fontos információkat közöl iskolánk életéből, az itt folyó munkáról: http://telekib.blogspot.hu
4. testi-kinesztetikus: sportprogramok, játékos vetélkedők, sportversenyek sokaságával rendelkezünk jelenleg is – Botond nap, kézilabda, futball, JVS, kidobó, sorversenyek, futAbony, teremfoci, utánpótlás nevelés az FSC számára, elindítható tájékozódó futóverseny, futasuli mozgalom, szivacs kézilabda kicsiknek, floorball, tenisz, tollaslabda…
5. Térbeli-vizuális: építjük a művészeti világot sík és térformában egyaránt. Teret biztosítanánk azoknak a gyerekeknek, akik viszont ezen a területen érnének el sikereket.
6. Interperszonális: színjátszó szakkör működésével színesítjük programjainkat, melyben a kreativitás kibontakozhat. Évről-évre a diákönkormányzat megrendezi a Ki Mit Tud kulturális programot. Nagyon fontosnak tartjuk ezt a rendezvényt, mivel valamennyi diák láthatja a produkciókat, és jelen lehetnek szülők, vendégek, társintézmények. Folyamatosan jelen vagyunk kulturális műsorainkkal a városi és intézményi rendezvényeken.
7. Intraperszonális: új elemként jelenik meg intézményünk életében az önismereti foglalkozások csoportja abból a célból, hogy a csoportfoglalkozások keretén belül megismerjék a gyerekek önmagukat, másokat. Szituációs játékokon keresztül fejlesszük önkontrolljukat. Fontos, hogy átértékeljék önmagukat és megkülönböztessék a helyest a helytelentől.
A különféle szakkörök működése a tanulók egyéni képességeinek fejlesztését szolgálja. A szakkörök jellegüket tekintve lehetnek művésziek, technikaiak, szaktárgyiak, de szerveződhetnek valamilyen közös érdeklődési kör, hobbi alapján is.
Az iskola fenntartója (Füzesabonyi Tankerület) figyelemmel kíséri a tevékenységünket és elkötelezett az oktatás ügye mellett. Sok mindenben támogatja tehetséges tanulóink. Kiváló kapcsolat alapján ez a jövőben is működni fog. Pozitív hozzáállást tapasztaltunk a működtetővel kapcsolatban is (utaztatás, versenyek, vetélkedők, rendezvények kapcsán). Segítik és részt vállalnak a diákok tehetségének fejlesztésében kibontakoztatásában. Az iskola alapítványa is sok esetben nyújt anyagi, tárgyi támogatást sikeres tanulóinknak, tehát meghatározó szerepet töltenek be a tanulók további fejlődésének támogatásában.
Mi magunk is folyamatosan figyeljük az aktuális pályázatokat és próbálunk bekapcsolódni a számunkra megvalósítható kiírásokba. Már több pályázatot nyertünk, melyek színesítették az iskolai palettát. Kapcsolatot tartunk a szülőkkel, magánszemélyekkel, intézményekkel, vállalkozókkal, civil szervezetekkel és más szervezetekkel.
Az iskola által megvalósított rendezvényekből, gyűjtő programokból származó összeget is a tanulók támogatására fordítjuk. A tehetséggondozáshoz szükséges technikai erőforrás és infrastrukturális eszközök rendelkezésünkre állnak, bár folyamatos fejlesztésre szorulnak. Az intézményben pályázatfigyelő és író team-et szeretnénk működtetni.Tanáraink elhivatottsága a legnehezebb időkben is megfelelő alapja volt a minőségi munkavégzésnek.