Kismaros a Dunakanyar egyik legszebb részén találhatók. A Duna-mente nemzetközi jelentőségű Natura 2000-terület, a patak és ártere védelemre érdemes (általunk védelemre javasolt) terület.
A Mátyásfa Környezetvédő Egyesület 15 éve vállal szerepet Kismaros és a környező települések természeti értékeinek felmérésében és megőrzésében. A terület vizes élőhelyei: a Morgó-patak és a Kis-Duna néven közismert dunai ártér igen értékes, védelemre alkalmas természetvédelmi terület a Dunakanyarban. A patakon évek óta végzünk vízkémiai és biológiai méréseket, a patak partján ill. a dunai ártéren komplex botanikai, ornitológiai és herpatológiai méréseket végeztünk. Értékőrző munkánk túlmutat az élőhelyek védelmén, helyreállításán, hiszen az elmúlt másfél évtizedben a település épített és kulturális értékeivel is foglalkoztunk.
Fő célunk hogy a Dunakanyarban élő gyerekek a környezeti nevelés eszközeivel, komplex pedagógiai módszerekkel megismerhessék ezeket a területeket, ezért rendszeres kutatásokat, vizsgálatokat, terepbejárásokat szervezünk ide. Kiváló környezeti adottságaink, elhivatott szakembereink és a területre kidolgozott tanösvényeink biztosítják ezeknek a programoknak magas színvonalát és népszerűségét.
A terület megismerésén túl célunk egy olyan összetett személyiség- és viselkedésformálás, valamint értékválasztó minta adása is, amely képessé teszi a gyerekeket a másokkal való együttműködésre, az élő és élettelen természet értékeinek megőrzésére, a tapasztalatok feldolgozására.
A tehetségpont kialakítása a természettudományos műveltségi területen hiánypótló, hiszen az egyedülálló környezet sok más intézményből hiányzik. A hely alkalmas gazdagító-programok szervezésére: szakkörök, csillagjáró programok, tematikus táborok, és erdei iskolai ill. óvodai programok keretében. Évek óta csillagjáró táborok néven szervezünk nyári foglalkozásokat, az itt összegyűjtött tapasztalatokat állítjuk a tehetséggondozás szolgálatába, kiegészítve az iskolaévben felkínálkozó alkalmakat is.
Fontos célunk a természeti és épített értékeinket, hagyományaink minél szélesebb körben való megismertetése, ezért közösségi foglalkozásokat szervezünk, internetes (korábban nyomtatott) újságot szerkesztünk évek óta. Honlapunk és facebook oldalunk segíti az információk gyorsabb megjelenését.
Az elmúlt években a közoktatási intézményekben kötelezően oktatott természettudományos tantárgyak óraszámát lecsökkentették, ezért ezen a téren a tehetséggondozásnak új hiányterületet keletkezett. A gyermekek különösen fogékonyak a természetben található értékekre, változásokra, ezért a tehetségpont kialakításával elsősorban a természettudományos műveltségi területre fogékony gyermekeket szeretnénk felkarolni.
Programjainkat civil szervezettel együttműködve szeretnénk működtetni, és a következő honlapokon keresztül megszervezni: www.kisdunaujsag.hu, www.matyasfaegyesulet.hu.
A tehetségpont hatóköre a Dunakanyar bal partja, kismarosi központtal. Kismaros rendkívül jól megközelíthető közlekedési csomópontban fekszik, így a tehetséggondozás ügyében kifejtett munkába az egész környéket be tudjuk vonni.
Jó kapcsolatot építettünk ki a szülőkkel is, hiszen programjainkba eddig is folyamatosan bevontuk őket. Különös gondot szeretnénk fordítani arra, hogy a tehetséges gyermekeket nevelő szülők folyamatosan kapcsolatban legyenek egymással.
A környékbeli közoktatási intézményeket programjaihoz kiegészítő programokat kínálunk és szervezünk. Ezzel az a célunk, hogy a helyi iskolába járó tehetséges gyerekek ne kényszerüljenek otthonuktól távolabbi közoktatási intézményt keresniük, például ha tematikus táborban szeretne részt venni.
Távlati célunk olyan generáció kinevelése, amely felnőttként is kötődik érzelmileg a helyhez, tájhoz, ahol él. Bízunk abban, hogy az a gondoskodás, amivel a gyermekek tehetségét ápoljuk, később megtérül – felelősen gondolkodó, a közösségért is tenni akaró felnőtteké válnak.
A tehetségnevelés és gondozás társadalmi és egyéni igényeket is kielégít. A tehetséges gyerekeket nevelő családok feltérképezése, összegyűjtése és számukra programok szervezése 2007-ben kezdődött. Céljaink a következők voltak:
• a tehetséges gyerekeket a megszokott közösségével együtt emeljük ki;
• a tehetséges gyerekeket meg kell tanítani, hogy különös felelősségük van a világban;
• a tehetséges gyerekeknek tisztában kell lenniük saját képességeikkel;
• segítsük a szülőket tehetséges gyermekeik képességeinek feltérképezésében;
• segítsük a közoktatási intézményeket kiegészítő programokkal, hogy a tehetséges gyerekek ne szenvedjen "szellemi magányban"
Kis településen élőknek a legjárhatóbb út az úgynevezett gazdagító-programok szervezése. A legjobb szakembereket gyűjtöttük össze a környéken:
• ezek a szakemberek tudásukat és tapasztalataikat helyben adják tovább a fiataloknak,
• a gyerekek megmaradnak megszokott környezetükben, barátaik között,
• erősen kötődjenek is a helyhez, ahol élnek, hogy felnőtt korukban tudásukra majd számítani lehessen,
• helyben teremtünk értékeket.
Zöld jeles napi programok szervezése: Takarítási Világnap, Állatok Világnapja, Vizes Élőhelyek Világnapja, Víz Világnapja, Föld napja, Madarak és Fák napja, Környezetvédelmi világnap.
• Terepi madarász programok egész évben: monitoring vizsgálatok, odúk telepítése, gyűrűzés
• Az ökológiai gondolkodásmód és szemlélet kialakítását célzó tematikus táborok, erdei iskolai programok.
• „Természet a művészetben” foglalkozások, kiállítások. Pályázatok kiírása, kézműves napok.
• Környezeti nevelési, egészséges életmódra nevelési továbbképzések.
• Ökológiai célú kutatások: élővizek fizikai paramétereinek kutatása, vízkémiai vízminőség-ellenőrzés, vízi makrogerinctelen szervezetek vizsgálata, biotikus index számítás
• Természet és társadalom összehangolását célzó programok: ökotudatos épülethasználat, klímakutatás, élőhely-rehabilitáció, természetvédelmi kezelés
• Forrásőrzés (forrásvizsgálat és –gondozás)
• Gazdagító programok szervezése, a programok előkészítése
• Versenyekre való felkészítés
• Tanulási stílus felmérés
• Zárt iskolai keretek fellazítása
• Tevékenység-központú programok
• Tapasztalás
• Kooperatív tanulás
• Projektek
• Kutatások fejlesztése
• Tehetséges gyermekeket nevelő családok gondozása
• Mentorprogram, a kreatív pedagógusok kiválasztása
Fenntarthatósági céltevékenységek:
• Pályázati ernyő létrehozása adott célok érdekében
• Konzorciumok, szponzorok, cégek felkutatása
• Jótékonysági rendezvények szervezése
• Forrásteremtő akciók lebonyolítása
• Önkéntesek bevonása
• Iskolai közösségi szolgálat adta lehetőségek kihasználása
• Együttműködés alapján hely biztosítása különböző rendezvényekre
• Helyi erőforrások kiaknázása
• Kapcsolati tőke kihasználása
Az adomány (szerzése eseti, spontán)
• pénztámogatás (adományok, pályázati pénz)
• szerződéses megállapodás (szolgáltatási szerződés, szponzori szerződés, stb.)
• humán erőforrás (önkéntesség, csereprogram, iskolai közösségi szolgálat)
• természetbeli adomány (termék, állóeszköz, terem, épület, szolgáltatás, képzés, eszmei támogatás stb.)
1. Pályázatírás
2. Adományszervezés dokumentálása
3. Figyelőszolgálat
4. WEB oldal – folyamatosan frissítve
5. Kommunikáció-sajtókapcsolatok
6. Ötletroham
7. Jótékonysági rendezvény
Kiktől kérhetünk segítséget?
• segítő szervezetektől
• sajtóból, pályázatfigyelő
• adatbázisokból, Internet, szaknévsor, telefonkönyv
• helyi erőforrások, vállalkozások, cégek