Változatos szakkörkínálatunk biztosítja a sokszínűséget a különböző tehetségformák kibontakoztatására. Szakköreink: angol, informatika, ügyes kezek, röplabda, kosárlabda, néptánc, informatika, matematika, rajz, közlekedés, iskolarádió, iskolaújság szerkesztő, töri-túra, diáksportok: (röplabda, labdarúgás, kosárlabda, asztalitenisz).
Folyamatosan figyeljük tehetséges tanulóink számára a versenyzési lehetőségeket. Évek óta iskolánk adja az egyik helyszínt a Zrínyi Ilona Matematikaverseny és a Bolyai Matematika, Magyar, Természettudományos Csapatverseny, a Tudásbajnokság megyei fordulójának. Iskolánk informatika, egészségnevelési, angol, zenei témahetet szervez minden évben.
Tanítványaink a Bolyai Matematika, Magyar, természettudományos Csapatversenyen, a Zrínyi Ilona az Orchidea-Pangea, a Kenguru Nemzetközi, a Varga Tamás és a Kalmár László Matematikaversenyen országosan is eredményesen szerepelnek.
Már két éve bekapcsolódtunk a pénzügyi versenyekbe is, két éve a Vigyázz Kész Pénz kupán lett országos 1. helyezett 1 csapatunk, tavaly pedig a BankVelem PénzOkos Kupán értünk el országos 4. helyezést.
Az előző tanév sikere Technika és életvitel verseny országos döntőjén elért 1. hely is.
Kémiából a Hevesy György kémia versenyen, fizikából Jedlik Ányos és az Öveges fizikaversenyen a nagyon szépen szerepelnek.
A Kazinczy „Szép Magyar Beszéd”verseny városi fordulóján szintén minden évben képviseljük iskolánkat.
A Simonyi Zsigmond Helyesírási Versenyen néhány tanulónk az országos döntőbe is bejutott.
Minden évben indulnak tanulóink a Telc Megyei Angol Versenyen, az OÁTV angol versenyen, a Városi Angol Versenyen, a Titok Oktatásszervező Bt. „London Bridge” Tesztversenyén és a levelezős versenyén is.
Az osztályfőnökök és az osztályok tehetséges tanulóinak segítségével és irányításával áll össze a több éves hagyománynak örvendő Petőfi Gála.
A sportolásra, a tehetséges gyerekek egyesületekhez történő irányítására már alsó tagozaton is nagy figyelmet fordítunk
Törekszünk rá, hogy a sportban tehetséges diákjainkat minél több sportágban versenyeztessük a diákolimpia versenyrendszerében. Asztalitenisz, atlétika, futsal, labdarúgás, röplabda, úszás sportágakban értek el nagyon szép eredményeket tanulóink, gyakori résztvevői vagyunk a megyei és az országos döntőknek. A Békéscsabai Röplabda Egyesület egyik legfontosabb utánpótlásbázisa vagyunk. Jelenlegi és volt diákjaink alapemberek az egyesület korosztályos csapataiban, sőt négyen az NB I-es felnőtt csapat keretében játszanak.
Az iskolánk életének egyik meghatározó tevékenysége a tehetségek felismerése és gondozása.
A teamünk egyik pedagógusa Asztalos Erzsébet 2013-ban Bonis Bona díjas lett, mint kiváló versenyfelkészítő. Nagy segítségünkre van a tehetségek azonosításában Nyíri Sándor pszichológus. Több továbbképzésen, konferencián vettünk részt tehetséggondozással kapcsolat. Önmagát folyamatosan megújító, kiváló szakmai tapasztalatokkal rendelkező nevelőtestületünk a tehetségfejlesztés iránt elkötelezett.
Elsősorban az intézményi céljaink, hogy intézményünkben a jövőben minél több gyermek vegyen részt különböző tehetségfejlesztő programban tanulmányi, sport, művészeti és szabadidős tevékenységekben egyaránt
Referencia intézményként a jógyakorlatainkkal több regionális iskola keresett meg minket, illetve alakult ki jó kapcsolat ezt továbbfejleszthetjük a tehetséggondozás területén is.
Célunk, hogy intézményünkben a jövőben minél több gyermek kerüljön be a komplex tehetségfejlesztő programba művészeti, sport, illetve tanulmányi területen. Szeretnénk, ha a tehetség felderítése és fejlesztése sokirányú, magas színvonalú lenne.
Ennek érdekében:
- Koordinálni, tájékoztatni szeretnénk a tehetséggondozás iránt érdeklődő pedagógusokat, szakembereket, intézményeket.
- Részt kívánunk venni a tehetséggondozással kapcsolatos eseményeken, tanácskozásokon, előadásokon.
- A leendő elsősök és szüleik számára "nyitott napokat" szervezünk.
- Szülők felé nyitva, szülői fórumok, értekezletek, fogadóórák, szülőket tehetséggondozó programjainkba bevonni.
Már évek óta komoly hálózati tevékenységet folytatunk, mint a településen belül iskolákkal, óvodákkal és egyéb közintézményekkel. Ezen kapcsolati és hálózati tőkénket szeretnénk kihasználni a tehetséggondozás terén is.
Az iskolánk életének egyik meghatározó tevékenysége a tehetségek felismerése és gondozása. A teamünk egyik pedagógusa Asztalos Erzsébet 2013-ban Bonis Bona díjas lett, mint kiváló versenyfelkészítő. Nagy segítségünkre van a tehetségek azonosításában Nyíri Sándor pszichológus. Több továbbképzésen, konferencián vettünk részt tehetséggondozással kapcsolat. Önmagát folyamatosan megújító, kiváló szakmai tapasztalatokkal rendelkező nevelőtestületünk a tehetségfejlesztés iránt elkötelezett.
A Tehetségpont munkájában nélkülözhetetlen az együttműködés pl. a szülőkkel. Ennek kiváló lehetősége a tanárok által szervezett, felnőtteknek szóló országjáró vagy határon túli kirándulás, melyre a szülők közül is többen ellátogatnak; valamint – az idén először, de nagy érdeklődés mellett megtartott – a leendő elsős szülőknek rendezett szakmai megbeszélés, továbbá a pályaválasztásra irányuló, pszichológus irányításával, középiskolák bevonásával megtartott pályaválasztási szülői fórum.
Az együttműködést (a nyitottságot, az egymás munkája iránti kíváncsiságot) ápoljuk a város óvodapedagógusaival. Minden évben december elején meghívjuk az elsőseinkhez a volt óvónőiket. A tanítási órák látogatása után hasznos szakmai beszélgetés keretében nyílik mód arra, hogy a tehetséges tanulókat azonosítsuk
Együttműködésünk nagyon széles körű. Békéscsabán közvetlen kapcsolatunk van a TIT Békés megyei szervezetével, a Munkácsy Mihály Múzeummal, a Balassi Művelődési Központtal, a Meseházzal, a Békés Megyei Könyvtárral, régóta szoros a kapcsolatunk Dalerd Zrt. Gyulai Erdészetével ( Erdei Iskola). A mentorháló program keretében szoros kapcsolatot alakítottunk ki több megyei iskolával, valamint a Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Tanárképző Főiskolájával. Ketten végeztünk mérés értékelés szakvizsgát, így részt vettünk a Szegedi Tudományegyetem edia programjában
A HEFOP és TÁMOP pályázatainak keretében pedagógusaink számos továbbképzésen vettek részt és ott sajátították el a kooperatív tanítási módszereket és digitális technikákat.
A tehetség és a képesség nemcsak öröklött adottság, hanem egy hosszú szociális fejlődés eredménye, amelyet az elért teljesítmény továbbserkent, és további teljesítményben realizálódik. Hisszük, hogy minden gyermek tehetséges valamiben, a mi feladatunk ezt feltárni és megteremteni a lehetőséget arra, hogy tehetség kibontakozhasson.
Tehetségazonosítás:
Pszichológiai módszerek.
- Intellektuális képességek vizsgálata
- Kreativitás vizsgálata
- Személyiség, énkép vizsgálata
- Motiváció vizsgálata
A folyamat:
1. Együttműködés az óvónőkkel külső szakemberekkel (Szakember, pedagógus)
2. Az óvodai jellemzések értékelése (Egy osztályban tanítók közössége)
3. Általános iskolai megfigyelés (Egy osztályban tanítók közössége)
4. 1-8 évfolyamon a „MÁSKÉNT VISELKEDŐ” gyermekek szakmai, pszichológiai és kérdőíves szűrése (Tehetség team)
5. Az iskola tanulóinak a folyamatos monitorozása az esetlegesen újonnan felszínre kerülő tehetségek azonosítása érdekében. (Egy osztályban tanítók)
6. Tehetségterületek azonosítása minél hamarabb és fejlesztésük tervezése (Fejlesztő team) (Pedagógus, pszichológus fejlesztő pedagógus, edző, zenetanár, stb.)
7. Speciális fejlesztés a tehetségterületeknek megfelelően. (Pedagógus, pszichológus fejlesztő pedagógus, edző, zenetanár, terapeuta, stb.)
8. A fejlődés nyomon követése (fejlesztő team)
9. A tovább haladás támogatása, átadás a következő iskolafokozatnak (fejlesztő team)
A fejlesztő és tehetség teamek laza közösségek és szükség esetén ülnek össze, ha a folyamat valamelyik szereplője jelzéssel él feléjük. Az összehívásuk az osztályfőnök, illetve az iskola vezetésének a döntésétől függ.
Iskolánk nagy hangsúlyt fektet a tehetségek felismerésére és fejlesztésére. Arra törekszik, hogy a kiemelkedő teljesítményre képes tanulókat oly módon segítse, hogy képességeiknek megfelelő szintű eredményeket érjenek el, alkotó egyénekké váljanak.
Ezt a tanórai munkában differenciálással, egyedi feladatok kijelölésével, változatos módszertani eszközök alkalmazásával, egyéni kutató munkával, közös megbeszéléssel, tanári előadással, kooperatív csoportmunkával támogatjuk.
Az ügyes kezek szakkör keretében, a vizuális, manuális, általános intellektuális képességek feltárása, fejlesztése folyik.
Iskolánkban 1968 óta folyik emelt szintű angol nyelvoktatás. Így elmondhatjuk, hogy nagy hagyományokkal rendelkezünk e téren és akárcsak az elődjeink, a mostani munkaközösségünk is kiemelt helyen kezeli a tehetséggondozást.
Jövő tanévtől szeretnénk, ha iskolánk matematika tagozatos iskola lenne, erre vonatkozó kérelmünket már beadtuk a KLIK-hez. Alsó tagozaton Tehetségek Tanodája működne, melynek fő területe a matematika tagozat előkészítése és anyanyelvi tehetséggondozás.
Iskolánk szülői munkaközössége számára mindig is fontos volt a tehetséggondozói munkánk, támogatásukra közvetlenül, valamint a „Petőfi Utcai Általános Iskoláért Alapítványon” keresztül is. Ősszel szülői bál szervezésével, tavasszal a Petőfi Gála bevételével támogatja munkánkat. Szeretnénk tehetséges tanítványainknak pályázatok útján több teret adni, a felkészülések, felkészülést segítő eszközök, kirándulások, versenyek, jutalmazások terén is. A forrásbővítést civil szervezetek bevonásával kívánjuk megvalósítani. Támogatásáról nyilatkozaton keresztül biztosított minket a KLIK Békéscsabai tankerülete is.