Az Illyés Gyuláné Óvoda,Általános Iskola,Szakiskola és Készségfejlesztő Iskola többcélú nevelési-oktatási intézmény, sajátos nevelési igényű gyermekek/enyhe értelmi fogyatékos,autista/fejlesztését,oktatását végezzük.Iskolánk megalakulása óta törekszik a tehetséggondozás minél hatékonyabb és sokrétűbb megvalósítására kiemelt területként kezelve a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek tehetséggondozását.
Kiemelten fontos területnek tarjuk a művészeti-vizuális kultúra és zenei-képességfejlesztést illetve a sport területén a -futás illetve az atlétika megismertetését,megszerettetését a gyermekekkel.
Évek óta végezzük a differenciált személyiségfejlesztést, az egyéni képességekhez mért, egyéni ütemben biztosított fejlesztést , a rejtőzködő képességek kibontakoztatását.Ennek érdekében fontosnak tartottuk ,hogy minél több gyógypedagógusunk rendelkezzen megfelelő képzettséggel,pedagógus szakvizsgával is különböző területeken:fejlesztőpedagógus,nyelv -és beszédfejlesztő pedagógus,játék és szabadidő-szervező,mentálhigiénés szakvizsga, gyermek ifjúság és családvédelem
Intézményünk több feladatot ellátó köznevelési intézmény. Specialitásunk abból is adódik, hogy sajátos nevelési igényű - értelmi sérült és autizmus spektrum zavarral diagnosztizált- gyermekek a tanulóink. Pedagógiai hitvallásunk, hogy minden gyermeknek élményszerű ismeretszerzést tudjunk nyújtani, a képességeikhez képest folyamatosan új ismerethez juttatni. Azon képességeket, amik kiemelkedőek a tanulóknál fejlesztjük. Az oktatás terén a gyermekek egyéni képesség struktúrájához mért differenciált tanulásszervezés és irányítás, foglalkoztatás, módszertani sokszínűség alapvető pedagógiai feladatunk. Az oktató munka kiindulópontja a gyermekek nagyban eltérő képesség struktúrája, mely a pedagógustól alapos megfigyelő, elemző, szervező és a módszertani kultúráját tekintve folyamatosan megújuló képességeket kíván meg. Minden gyermek más és más ( az értelmi sérülés mértékét, képességeit, problémáit tekintve ), az ismeretszerzés - ismeretelsajátítás folyamatában más - más módon igényli a pedagógus odafigyelését, segítségét. Intézményi szinten szeretnénk működni,de kapcsolatban állunk a Pedagógiai Szakszolgálattal,hasonló profilú intézménnyel a Pásztó EGYMI-vel,Váczi Gyula Alapfokú Művészeti Iskolával,a Dornyai Béla Múzeummal,a Balassi Bálint Megyei Könyvtárral. Szeretnénk felvenni a kapcsolatot a város civil szervezeteivel, köznevelési intézményeivel.Az intézményünkben dolgozó gyógypedagógusok, pedagógiai munkát segítők napi kapcsolatban vannak a gyerekekkel.A tervezett programjaink megvalósításkor a helyi rádió- és televízió segítségét vesszük igénybe. Az intézményünkben dolgozó gyógypedagógusok, pedagógiai munkát segítők napi kapcsolatban vannak a gyerekekkel.Munkánkat segíti Dudok Györgyné, tehetségfejlesztési szakértő, a Tehetségeket Segítő Egyesület elnöke.
Intézményünk 6-7. osztályos tanulói rendszeresen részt vesznek a Komplex Tanulmányi verseny megyei és országos fordulóján. Rajzpályázatokra rendszeresen küldünk pályamunkákat, amik sokszor díjazottak, illetve különdíjban részesülnek. Meghirdetett mese-és prózamondó versenyeken rendszeresen részt vesznek tanítványaink. A FODISZ által rendezett versenyeken rendszeresen részt vesznek diákjaink. Éremesővel érkeznek haza a rendezvényekről. Múzeumpedagógiai foglalkozásokon veszünk részt, színházi előadásokra,zeneiskolai koncertekre,hangversenyekre visszük el tanulóinkat,hogy a művészetek minél szélesebb spektrumával megismertessük őket.Iskolánk tanulóival számos városi sport és kulturális rendezvényen képviseltetjük magunkat.
A Váczi Gyula Alapfokú Művészeti Iskola tanárai segítségével valósul meg tanulóink zenei oktatása.Tervezzük a gyermekek esetében a művészetei tehetséggondozás keretein belül a hagyományőrzést/népmese mondás,mesedramatizáció,népdalok tanulása,éneklése,néptánc szakkör bevezetése.Vizuális nevelésen belül a képi megjelenítés ösztönzése-belső rajzpályázatok,kiállítások megszervezése.Hangszeres zene oktatása a művészeti iskola tanárainak segítségével-hangversenyek,hangszerbemutatók.Sport terén sportkörök működése,kiemelt tehetséggondozás.
Folyamatosan figyeljük a pályázati lehetőségeket. Intézményünk szorosan együttműködik a Nógrádi Autizmus Alapítvánnyal, az Abigél Egyesülettel, A Flóra Egyesülettel, Tehetségeket Segítő Egyesülettel és a Salgótarján-Fülek Térségi Mentor Tehetségsegítő Tanáccsal.Ezek azok a szervezetek, amelyek segítik,anyagilag támogatják programjainkat,pályázatainkat.
Tanulóinkat ösztönözzük,hogy minél nagyobb számban legyen lehetőségük részt venni az az Út a Szakmához ösztöndíjprogramban.
Számos pályázat útján próbálunk pénzforráshoz jutni,sikeres pályázatokkal mátr eddig is segítettük a programjaink hatékony megvalósulását.