A Csányi Alapítvány a Gyermekekért célkitűzése, hogy a tehetséggondozásban elismert szakemberekkel együttműködve a kiemelkedő képességű, de szociálisan hátrányos körülmények között elő gyermekeket támogassa tehetségük kibontakoztatásában, és elősegítse fejlődésüket.
A 2007 júniusától működő pécsi Közösségi Ház által is működtetett Életút tehetséggondozó programban egy-egy gyermek alapvető életszakaszainak a végigkísérése keretében segítjük a gyermekeket - egyéni fejlesztési tervek és egyéni mentorálás alapján - a szociokulturális hátrányaik leküzdésében, tehetségük kibontakoztatásában.
A programelemek kidolgozásában, azok megvalósításában, tehetséggondozásban elismert szakemberek és pedagógusok vesznek részt.
A Tehetségpont tevékenységét Pécs városára, és annak környékére kívánjuk kiterjeszteni. Kapcsolatrendszerünk a társadalom legszélesebb köréből építkezik: szülői ház, civil szervezetek, pécsi általános-, és középiskolák, a pécsi Arany János Tehetséggondozó Programban résztvevő intézmények, a Faág Tanoda, felsőfokú intézmények (ELTE, Debreceni Egyetem), a BSZSZSZK, a Baranya Megyei Gyermekvédelmi Központ, a Csányi Alapítvány Közösségi Házai az ország különböző területein, Mentors Bt.(digitális angol nyelv); KÁVA Kulturális Műhely.
Jelenleg a Közösségi Ház tevékenysége csak 5 és 6 osztályos tanulókra terjed ki, ezért a Csányi Alapítvány Életút programjából még csak az első modult (10-14 éves kor) elemeit működtetjük.
A tanítási időszakokban egyéni és csoportos fejlesztő, gazdagító és szabadidős/ kululturális programjaink vannak, a szünetekben tehetségfejlesztő szaktáborokat szervezünk. Hosszabb időtávot (több hónap) átölelő versenyeket indítunk el. A tanév folyamán, több tréningen vehetnek részt a programunkba járó tanulók. A gyermek programok mellett több alkalommal szervezünk családi programokat, nyilt napokat, közös kirándulásokat.
Tehetségfejlesztő tevékenységeink elsősorban az intellektuális tehetségfejlesztést helyezik a központba. Állandó kurzusaink vannak idegen nyelv, kommunikáció, matematikai logika, számítástechnika területeken; de minden gyermek részt vesz egy 30 órás tanulásmódszertani tréningen; illetve egész éves - a személyiség sokoldalú fejlesztését előtérbe helyező - drámapedagógiai foglalkozásaink vannak.
Ugyanakkor segítjük - érdeklődési körtől és tehetségtípustól függően - a gyermekek művészeti és sport tehetségének kibontakoztatását is. Számos tanulónkat támogatjuk zenei képzettségének megszerezésében. Fontosnak tartjuk, hogy a gyerekek meg tanuljanak úszni, ezért programunk úszásoktatást is tartalmaz.
Külső és belső továbbképzések, konferenciákon való részvétel biztosítása, tapasztalatcsere, fórumok rendezése, egyedi esetmegbeszélések segítik a munkánkat.
Pénzügyi erőforrásait az Alapítvány több oldalról biztosítja, a támogatásokkal növelt alapítói vagyon mindenkori hozamából, illetve különféle évenkénti adományokból gazdálkodik. Az Alapítvány iránti nagyfokú érdeklődést igazolja, hogy az elmúlt években egyre több magánszemély és nagyvállalat is csatlakozott támogatóként, gyarapítva ezzel is a rászoruló gyerekek fejlesztésére fordítható forrásokat. Az Alapítvány kiemelkedően közhasznú alapítvány, számítunk az adók 1%-ból befolyó jövedelmekre is.
Pedagógiai szempontból a csoportok drámapedagógusai segítségével biztosítjuk az érdeklődő fiatalok személyiségfejlődését. Ezt segíti alapítványunknál a budapesti KÁVA Kulturális Egyesület Színházi nevelési programjai.
Felmerülő pszichológiai problémák esetén szakemberhez irányítjuk a rászorulókat.
Humánerőforrásunk biztosítja a programban részt vevő gyerekek optimális fejlesztését. A Csányi Alapítvány Pécsi Közösségi Házának munkáját országosan elismert szakemberek segítik. A helyi team tagjai: 2 fő drámapedagógus (részmunkaidőben), Nagy Edina mentor; mérési-értékelési szakember (teljes állásban), Orsós Andrea mentor, fejlesztő pedagógus, romológus, aki jelenleg az ELTE tehetségfejlesztő szakértői szakán fejezi be tanulmányait (teljes állásban), 1 fő angol-német szakos tanár (rész munkaidőben), 1 fő informatikus (rész munkaidőben).
A tehetségprogramunkban a rendszeralkotó elemek összehangolása a tanulók tehetségfejlesztése szempontjából kiemelten fontos. Ezt próbáljuk elősegíteni hatékony kommunikációval, a tehetségprogramunkba járó gyermekek szüleivel és tanáraival történő folyamatos kapcsolattartással. Ebbe beletartoznak a rendszeres család- és iskolalátogatások.
Belső minőségbiztosítási rendszert működtetünk, melynek fontos eleme az, évenkénti partneri elégedettség mérések.
A gyermekek szempontjából a program sikerességét hatásvizsgálatokkal mérjük, amely előre meghatározott pszichológiai és pedagógiai mérésekből állnak. A hatásvizsgálatok a tanulók életkorától és a fejlesztések típusaitól is függnek. A hatásvizsgálatok eredményétől függően változtatjuk a gyermekek egyéni fejlesztési terveit.
A programunk sikerességének / eredményesességének megítélésében a következő tényezőket is figyelembe vesszük:
- a programot elhagyó gyermekek száma;
- a programba jelentkező tanulók száma;
- a program első 4 éve után érettségit adó középiskolába felvételt nyert tanulók száma;
- a sikeres középfokú nyelvvizsgát tett tanulók száma;
- a sikeres ECDL vizsgát tett tanulók száma;
- a különböző országos versenyeken eredményt elérő tanulók száma;
- Közösségi Házunk programjainak látogatottsága;
- a gyerekek által készített projektek minősége.
Az eredményesség érdekében főállású kollégáinkat beiskolázzuk a tehetség és fejlesztése 2 éves posztgraduális képzésre. Minden olyan konferencián igyekszünk részt venni, ahol a tehetség és annak fejlesztése a téma.