Településünk az Abaúj-Hegyköz Kistérség területén fekszik, mely az ország egyik leghátrányosabb /LHH/ térsége. A hátrányok leküzdése érdekében nagyon fontosnak tartjuk, hogy az itt élő tehetségeket felkutassuk és gondozzuk.
Iskolánk a térség legnagyobb intézményeként eddig is kiemelkedő szerepet vállalt ezen a területen. A Pedagógiai Programunkban alapfeladatként határoztuk meg a tehetséggondozást.
Eddig a következő szervezeti formákat hoztuk létre a tehetséges tanulók támogatására:
- 1991-ben megalapítottuk az Ilosvai Tehetséggondozó Alapítványt, mely azóta is szervezi és támogatja a tehetségek kibontakoztatását
- 2002 óta működő Művészet iskolánk kistérségi szinten lehetőséget biztosít a művészetek iránt érdeklődők oktatására és támogatására.
- 2003 óta Integrációs iskolaként a HHH tanulók tehetséggondozását kistérségi szinten is felvállaljuk.
- 2004-ben Tehetséggondozó Team-ot alakítottunk a pedagógusok kezdeményezésére, mely szervezett keretbe foglalja az intézményben folyó sokirányú tehetséggondozó munkát.
- 2005-től intézményünk Ökoiskolaként is működik, mely a tanulók sokoldalú fejlődését is segíti.
- Több éve sikeres nyári táborokat szervezünk /erdei iskola, komplex művészeti-, sport-, személyiségfejlesztő tábor/.
- A sokéves tehetséggondozó munka eredményességét bizonyítja minden évben a számtalan térségi, a több megyei, illetve országos kiemelkedő verseny eredmény.
- Az eddigi eredmények a pedagógusok lelkes és elhivatott munkáját bizonyítják. A tantestület határozott szándéka, hogy a tehetséggondozó munkát még magasabb szinten szervezett keretek között folytassa.
A Tehetségpont tevékenységét térségi szinten kívánjuk megvalósítani, ami az Abaúj-Hegyköz Többcélú Kistérségi Társulás településeire, illetve a szomszédos kistérségek falvaira terjed ki.
Célcsoport: 6-15 éves tanulók és szüleik, akiket elsősorban az oktatási intézményeken keresztül kívánunk bevonni.
Szoros az együttműködés az Önkormányzat, a helyi Óvoda, Szakképző Iskola, a Művelődési Ház, a Családsegítő Szolgálat szakembereivel, valamint a civil szervezetekkel.
Állandó munkakapcsolatban vagyunk az encsi Nevelési Tanácsadóval, a Megyei Pedagógiai Intézettel alkalmanként a Zempléni Tájvédelmi Körzet is támogatja munkánkat. A nyári táborok programjának megvalósításában továbbra is számítunk az Önkormányzatunk által támogatott középiskolások /Arany János Tehetséggondozó program/ és főiskolások, egyetemisták /Bursa Hungarica/ közreműködésére.
A tervezett programok indításánál figyelembe vesszük a tanulók és szülők igényeit, elvárásait /igényfelmérés/.
Az eddig működő iskolai formák mellett új formaként akarjuk kialakítani a tehetségfejlesztő műhelyeket, amelyekben komplex módon kívánjuk fejleszteni, gondozni a tanulókat.
- Ön- és személyiségfejlesztő műhely,
- Komplex természettudományi műhely,
- Hagyomány és művészet című műhely,
- Tehetséggondozó Team működtetése,
- Nyári táborok szervezése, lebonyolítása,
- Projektnap,
- Géniusz tanár-továbbképzés
Az intézmény fenntartója anyagilag és erkölcsileg, a kistérség önkormányzatai lehetőség szerint támogatják iskolánk tehetséggondozó tevékenységét.
Évek óta pályázunk a B-A-Z. Megyei Közoktatásáért Közalapítványhoz és az országos Oktatásért Közalapítványhoz, melyektől minden alkalommal támogatást is kaptunk.
A továbbiakban is élni kívánunk a pályázati lehetőségekkel.
Támogatóik között van az Ilosvai Tehetséggondozó Alapítvány és az Abaújszántóért Közalapítvány is.
A térség speciális helyzetét figyelembe véve elkezdtük és szeretnénk folytatni a jövőben is a fejlesztésben részt vevő gyermekek szocializációját, a hátrányos helyzetű tehetségek bevonását. A fejlesztő munka rendszerességének biztosításában irányít és segítséget nyújt két szakember: Juhászné Kmecz Katalin fejlesztő pedagógus és tehetségfejlesztő szakértő, az encsi Nevelési Tanácsadó munkatársa, valamint Vasas Gábor pszichológus, aki iskolánk alkalmazottja. Intézményünkben jelenleg két fejlesztő pedagógus dolgozik
A szakmailag jól képzett pedagógusaink jelentkeztek a Magyar Géniusz Projektiroda által szervezett képzésre.
A programok végén versenyeket, záró- értékelő foglalkozásokat, vetélkedőket tartunk, melyek nyilvánosak, így a szülők is betekintést nyernek e tehetségfejlesztő munkába. A tehetségfejlesztő munka során is folyamatosan tartjuk a kapcsolatot a szülőkkel pl. fogadóórák, tanácsadás, nyílt nap.
A tanulók és szülők körében elégedettségi mérést végzünk /kérdőívek/.
Feladatunknak tartjuk a tehetséges tanulók nyomon követését - együttműködés a helyi és megyei középiskolákkal.
A foglalkozásokon differenciált képességfejlesztésre törekszünk, alkalmazkodva a tanulók érdeklődéséhez, aktuális tudásához.
Alkalmazzuk a változatos módszereket pl. élménypedagógia, projekt, drámapedagógia, kooperatív tanulás
A tantestület ezeket az ismereteket szervezett továbbképzések keretén belül sajátította el /Tanúsítványok/
A foglalkozásokba bevonjuk a szülőket, a helyi és kistérségi szakembereket.