A HON Kulturális és Művészeti Alapítvány fenntartásában működő HON Alapfokú Művészetoktatási Intézmény 2003-ban B.A.Z. megyében, Megyaszón kezdte el működését. 2007 szeptemberétől iskolánk tevékenysége kibővült, nevünk is HON Alapfokú Művészetoktatási Intézmény. és Szakiskolára változott.
Intézményünkben két művészeti ágban folyik oktatás: táncművészet, képző-, és iparművészet, négy tanszakon: társastánc, moderntánc, néptánc, grafika.
Telephelyeink a leghátrányosabb helyzetű kistérségekben találhatók Tokaj-Hegyalján, Abaújban és Harangod vidékén, név szerint: Vizsoly, Taktaszada, Vilmány, Tarcal, Mezőzombor, Hidasnémeti, Abaújkér, Bekecs, Bükkaranyos, Bükkábrány, Csincse, Prügy, Szemere, melyek túlnyomórészt 1000-1500 fő alatti települések, kis létszámú iskolák. Minden szakunkat és telephelyünket „Kiváló”-ra értékelte az Országos Szakmai Minősítő Testület.
A 2011-2012-es tanévben 45 csoportban zajlik művészeti oktatás az intézményben, társastánc, moderntánc, néptánc és grafika tanszakokon. Szakiskolánkban 5 csoportban felzárkóztató oktatás folyik.
Az iskolában a tanítási, tanulási folyamatban igyekszünk mindig figyelembe venni a gyerekek képességeit és szociális helyzetét. Képességeik kibontakoztatására jól képzett tanárokat alkalmaztunk. Alapelvünk az, hogy kiemelkedően magasan képzett tanárokkal tudunk csak jó eredményt elérni. Intézményünk minőségi munkájával jelentős szerepet tölt be székhelyünk és telephelyeink életében mind a nevelő-oktató munkája, mind pedig kultúraközvetítő szerepe által. A tehetséggondozó program eredményességét nemzetközi, országos és regionális eredményeink igazolják.
A kulturális nevelés jelentős szerepet játszik a gyermek személyiségfejlődésében és képességeik kibontakoztatásában: felszínre hozzák a gyermekben rejlő kreativitást, növelik önbizalmukat, kapcsolatteremtő, önkifejező, problémamegoldó és konfliktuskezelő képességüket, aktivitásukat és egészségtudatosságukat.
A tehetséggondozás számunkra pedagógust és tanulót egyaránt jelent,
A gyerekeknek –mondhatni- iskolánk az egyetlen lehetősége, hogy a választott művészeti ágban képezhessék magukat.
Tehetséggondozó munkánk eredményei – a teljesség igénye nélkül- az alábbi versenyek és helyezések:
- 2011. január 28., Abaúj Ground Klubhálózat versenye, Hidasnémeti, I-II. helyezés, Különdíj (tv felvétel)
- 2011. április 16., Formációs Táncfesztivál Magyar Bajnokság, Miskolc, 2 db II. helyezés
- 2011. április 17., Alsózsolca Táncgála, I. és II. helyezés
- 2011. április 19., Bársony Cipellők Táncfesztivál, Miskolc, I és II. helyezés
- 2011. május 20-21., Zemplén Országos Minősítő Társastánc Fesztivál és koreográfus Verseny, Sátoraljaújhely, I és II. helyezés
- 2011. augusztus 8-14., Zánkai Diák Olimpia Standard és Latin versenysorozat egyéni párok részére
- 2011. november 19. Magyar LTSSZ Országos Őszi Bajnokság , Budapest, 5 db I. helyezés, 1 II. helyezés, 1 különdíj, TV felvétel a csoporttal
- 2011. november 20., Klauzál Kupa, Budapest, Egyéni II. és III. helyezés, Csoportos III. helyezés, „Legjobb koreográfia”- különdíj
- 2011. december 17., Formációs Táncfesztivál – Miskolc
- 2012.április 31., Formációs Magyar Bajnokság, I. helyezés
- 2012. május19., VIII. Zemplén Minősítő Társastánc Fesztivál, 2 db bronz minősítés (csoport), 1 db II. helyezés latin kategóriában (egyéni)
Grafika szakos növendékeink számos iskolai és térségi versenyen vettek részt, többnyire első helyezésekkel és különdíjakkal örvendeztetve meg iskolánkat:
Minden telephelyen kiállításokat is rendeztünk tanítványaink munkáiból évente két alkalommal, a szemet gyönyörködtető alkotásokat sokan láthatták.
Művészeti csoportjainknak fontos szerepe van a települések közösségi életének szervezésében. Mind az állami ünnepek, mind a helyi rendezvények aktív fellépői.
Tanulóinkat rendszeresen táboroztatjuk, 2011 nyarán is művészeti táboraink voltak, s ezt tervezzük idén is.
A jó hangulaton kívül jelentős szakmai fejlődést eredményezett minden egyes tábor.
- 2011. június 20-26., Finn – Magyar Nyári tábor Miskolcon
- Évadzáró nyári tábor külföldi meghívott trénerek előadásaival.
- 2011. augusztus 16-18., Standard tábor Zsom Olivér (Magyar Bajnok) vezetésével
- 2011. december 9-11., Edzőtábor Miskolcon
Meghívott vendégoktató: Czina Boglárka többszörös junior és ifjúsági magyar bajnok.
A környező településeinken végzett hátránykompenzáló tevékenységünk elismeréseként Közoktatási Megállapodást nyertünk el öt évre a szakminisztériumtól. A támogatási forrással tudjuk biztosítani a hátrányos helyzetű gyerekek részére az ingyenes anyag, táncruha és kellék használatot, a különböző eszközök beszerzését, az utaztatások, szakmai rendezvényeken való részvétel ingyenességét.
Művészetoktatási intézményünk 2009. óta tagja az Alapítványi és Magániskolák Egyesületének és tagja az országos szakmai szervezeten belül a Művészeti Iskolai Tagozatnak. Az alternatív pedagógiai szemléletű iskolákat is képviselő egyesület tevékenysége sokban hasonlít a kreatív szemléletmódban oktató pedagógusaink munkájához.
Az együttműködés azonban szakmai szervezetekkel, intézményekkel országos szinten is lehetőséget teremt a tehetségsegítő rendezvények megszervezésére, a tehetségek közvetítésére. Alapításkor már széles körű együttműködés alakult ki a tehetséggondozásban érintett és érdekelt civil szerveződések, intézmények, kistérségi társulások és szakemberek között, amelynek a formája együttműködési megállapodás, támogató nyilatkozat.
A tehetség azonosítás mellett a tehetségek közvetítésére is gondot fordítunk, ezért az adatbázis létrehozása, hálózatépítés, kapcsolatépítés a tehetségpontokkal alapvető feladataink közé tartozik.
A HON Alapfokú Művészetoktatási Intézmény és Szakiskola hatóköre Borsod-Abaúj-Zemplén megye 14 települése, ahol biztosítjuk a művészetoktatást képző- és iparművészet, táncművészet ágakon. Csoportjainkba eddig sikerült vonzani a települések tehetséges tanulóit.
Széleskörű együttműködést alakítottunk ki a tehetséggondozással foglalkozó szervezetek között, egyesületek, oktatási-nevelési intézmények, művelődési házak, önkormányzatok és az ott dolgozó szakemberek között. Szakmai tapasztalatok átadásában segítségünkre van a már korábban létrejött együttműködésünk országos szakmai szervezetekkel (AME, Megyei Pedagógiai Intézet), működő tehetségpontokkal. Kapcsolatot tartunk művészeti szakközépiskolákkal, főiskolákkal, művészeti iskolákkal.
Tanulóink szüleivel szoros partneri kapcsolatot ápolunk, hiszen gyermekeik révén érdekeltek a tehetségfejlesztésben, bevonhatók a fejlesztő munkába.
Tehetségazonosítás: működési területünkön minden művészeti ágban, tehetségműhelyek munkája keretében, felkutatjuk az óvodáskortól a középiskoláig a lehetséges tehetségígéreteket.
Tehetséggondozás, fejlesztés: a műhelymunka során fontosnak tartjuk a tehetségígéretek számára a rendszeres foglalkozások mellett a lehetőséget biztosítani a gondozás-fejlesztés feladatai közé tartozó mérés-értékelést erősíteni. Alkalmakat keresni, biztosítani versenyeken, fesztiválokon, pályázatokon, szerepléseken részt venni, ahol a munka eredményének visszajelzését értékelve lehet a gondozó munkát folytatni.
Tehetségtanácsadás: a tehetségígéretekkel foglalkozó pedagógusok számára továbbképzéseket szervezni, ahol szakemberek segítségével bővíthetik munkájukhoz szükséges eszköztárukat, programjukat.
Rendezvény, program terveink: képzőművészeti tábor, néptánc tábor, képzőművészeti pályázat.
Pedagógusok továbbképzése a tehetségfelismerés, tehetséggondozás területén
Bemutató foglalkozások szervezése
- Személyiségfejlesztő tréningek
- Tanulás-módszertani tréningek
A HON Kulturális és Művészeti Alapítvány valamint a HON Alapfokú Művészetoktatási Intézmény és Szakiskola jelenlegi infrastruktúrája megfelelően biztosítja a HON Művészeti Tehetségpont működtetésének feltételeit. Pályázatfigyelő rendszert működtetünk és lehetőségek szerint, pályázatokat nyújtunk be a programjaink támogatására. Feladatunk továbbá szponzori, támogatói kör feltérképezése, kialakítása.
Tanáraink, a szakiránynak megfelelő végzettséggel és szakképzettséggel rendelkeznek. Iskolánk két pedagógusa részt vett 30 ill. 60 órás akkreditált tehetséggondozás és tehetségfejlesztés az iskolában továbbképzésen.
Pszichológiai hátteret Vincze Szabolcs pszichológus, iskolaigazgató látja el.
Támaszkodhatunk Csetneki József művészetoktatási szakértő, AME elnökségi tag támogatására is.
Tehetségpontként összefogjuk a tehetségsegítő kezdeményezéseket, a működő "jó gyakorlatokat" alkalmazzuk, újakat fejlesztünk. Szoros kapcsolatunk a működő tehetségpontokkal és szakembereikkel biztosíték a tehetségazonosítás és fejlesztés sikerére.
A tehetséggondozó szakemberek módszertani, szakmai támogatása ad útmutatást tehetséggondozó munkánkhoz.
Tehetségazonosító munkánk eredménye, ha a régióban összegyűjtött tehetséggondozó kezdeményezéseket minél többen veszik igénybe.
Tehetséggondozás, fejlesztés hatékonysága és elért eredménye mérhető a művészeti pályán való továbbtanulók számával, a különböző szintű versenyek, bemutatók, pályázatokon elért eredményekkel. A rendezvényeken résztvevő érdeklődők, szülők figyelemmel kísérhetik a fejlődést, tapasztalataikkal, észrevételeikkel segítik munkánkat.
A hatékonyság növelése nyilvánul meg abban, ha a tehetség tanácsadáshoz kapcsolódó képzéseken, előadásokon a r észtvevő érdeklődők száma jelentősen emelkedik.
Az iskolai pedagógusok véleményén, tapasztalatain, a versenyeken elért eredményeken kívül intézményünk pszichológusi és tehetségfejlesztési szakértői vizsgálatát figyelembe véve fejlesztjük a tehetségeket. A tehetséggondozást egyénre szabottan, a hátránykompenzációt szem előtt tartva végezzük. Hatásvizsgálat, értékelés, önértékelés előtérbe helyezésével. Több motivációs faktort kívánunk alkalmazni, építünk a gyermeki kíváncsiságra, és az egészséges versenyszellemre.
A tanítási órákon is törekszünk a változatos munkamódszerek alkalmazására. Előtérbe helyezzük az alternatív pedagógiai módszereket, melyeket igyekszünk külső helyszíneken is megvalósítani. Fő szempont a kreativitás, a motiváció, az összefüggések megláttatása és személyiségfejlesztés.
Mindezt egyénre szabottan alkalmazzuk. Fontosnak tartjuk a foglalkozásvezetőkkel való tapasztalatcserét, eseti megbeszéléseket. A szakemberekkel - pszichológus, tehetségfejlesztő szakértő és Tehetségpontokkal való konzultáció segítségével végezzük munkánkat. A szülők aktív közreműködésére is számítunk a tehetséggondozás során. Mindannyian valljuk, hogy mindenki tehetséges valamiben, amit fel kell ismerni és lehetőséget kell nyújtani a kibontakoztatáshoz.