Miután járásunkban mi vagyunk az egyetlen (nappali keretek közt) gimnáziumi képzést is folytató intézmény, erkölcsi kötelességünknek érezzük, hogy a térség szellemi-kulturális központjaként minél több területen biztosítsuk a tehetséggondozást intézményünk diákjai, sőt a környékbeli általános iskolások számára is. Ma már több olyan programunk is van, melyek akár több évtizedes múltra tekintenek vissza és minimum kétszáz fős tömegeket mozgósítanak – pl. Levelész-matekész című matematikaverseny 27. éve a 6-8. osztályos diákoknak; KEVI művészeti verseny több művészeti ágban (szavalás, ének, rajz) egy évtizede 1-12. évfolyamig; sport- és szakmai versenyek. A Levelész-matekész verseny részeként megrendezett Matek-tájolónk sikerességét mutatja, hogy tavaly már 300 diák vett rajta részt – s nemcsak városunkból, hanem a járás több általános iskolájából is. Diákjainkat rendszeresen felkészítjük és küldjük különböző tanulmányi versenyekre is, melyek eredményességével kapcsolatban részletes tájékoztatás található iskolánk honlapján: http://kevi.hu/index.php/kozepiskola/versenyeredmenyeink
Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy az elmúlt tanévben tehetséggondozó munkánk eredményekeként egyik 11. évfolyamos diákunk mind német nyelvből, mind nyelvtanból bejutott az OKTV döntőjébe.
A különböző tanulmányi kirándulások, aktív nemzetközi cserekapcsolataink (német, görög, szerb, holland) keretében arra törekszünk, hogy diákjaink látóköre szélesedjen, s ne csak tankönyvekből átadható tudással gazdagítsuk őket, hanem személyes tapasztalataikon keresztül ismerjék meg az őket körülvevő világ természeti és emberi kéz által alkotott csodáit; s idegen nyelvi környezetben tapasztalják meg a nyelvtudás hasznosságát. Ezeken a csereprogramokon tanévente általában összesen 65 tanuló tud részt venni, emellett a „Határtalanul” program keretében évente viszünk ki minimum 40 hetedik osztályos diákot Erdélybe. Nemzetközi kapcsolataink bővítése céljából a 2016-2017-es tanévben felvettük a kapcsolatot az AFS nemzetközi szervezettel, s ennek köszönhetően egyik tanulónk idén már Mexikóban tölt egy iskolaévet.
Az érdeklődő tanulók számára tematikus nyári táborokat szervezünk, (pl. kézműves, sport általános iskolásoknak; matematika és gólyatábor középiskolásoknak) illetve szeretettel várjuk az óvodásokat is a számukra rendezendő, már hagyományosnak mondható sportos „Vackor-kupára”.
Szakgimnáziumként igyekszünk a szakmájuk iránt elkötelezett, abban tehetségesnek bizonyuló tanulókat azzal is motiválni, hogy segítünk nekik a különböző szakmai szervezetekbe beépülni – így jelenleg két tanulónk apródja a Kiskőrösi Gondűző Borlovagrendnek
A) Körzeten (régión) belül:
Eddigi jó gyakorlatainkat szeretnénk továbbvinni – gondolok az idén 27. alkalommal megrendezendő Levelész-matekész versenyt, a 11 éve indított KEVI művészeti versenyt, s az idén már 300 tanuló részvételével megrendezett Matek-tájolót (amelyre 3 város és 3 község/falu ) iskoláiból érkeztek versenyzők. Ezekre a versenyekre természetesen saját diákjainkat is hívjuk és felkészítjük. A Levelész-matekész egy háromfordulós verseny, ami ősszel indul. Két forduló feladatait otthon oldják meg a diákok, s saját matematika tanáraiknak adják le, akik eljuttatják a megoldásokat intézményünk matematika munkaközösségéhez. Minden évben három szaktanárunk vállalta egy-egy évfolyam feladatsorának összeállítását, javítását. A harmadik fordulót januárban, iskolánkban bonyolítjuk le. A gyerekek egy nyolc feladatot tartalmazó (5 tesztkérdés+ 3 kifejtős) kérdéssort oldanak meg 90 perc alatt. A versenyen az első hat helyezést elért tanulót, valamint a harmadik, iskolai fordulóban kategóriánként legmagasabb pontot elért versenyzőt díjazzuk. A résztvevők száma jelenleg stagnál. 2016-ban 143 diák vett részt ezen a versenyünkön. Az ünnepélyes eredményhirdetésen a diákokat logikai játékokkal, oklevéllel, megvendégeléssel, valamint egy-egy érdekes előadással/bemutatóval jutalmaztuk.
Továbbra is szeretnénk megrendezni a megyei kiterjesztésű sportversenyeinket – gondolok itt főleg a középiskolások kézilabda-kupájára.
Idén először témaheteket rendeztünk/rendezünk, s ezek egyes programjaira – korlátozott számban – meghívtuk a környék néhány általános iskolásait is – szeretnénk ezt a kínálatot tovább bővíteni.
Történelemből eddig különösebb rendszer nélkül, de többször meghívtuk a térség általános és középiskolásait egy-egy versenyre – ezzel biztosítva, hogy saját tanulóink közül azok is versenyhelyzetbe kerülhessenek, akik akár hátrányosabb helyzetük miatt, de például egy országos meghirdetésű versenyen esélytelenek lennének a sikeres szereplésre. Az általunk meghirdetett versenyek általában háromfordulósak – az első kettő írásbeli jellegű, azonban a harmadik olyan szóbeli, ahol a tárgyi tudáson kívül teret engedünk a kreativitásnak is.
Ugyanígy térségi szinten szervezzük, hirdetjük nyelvi programjainkat, melyekhez nagy segítséget kapunk a Német Nemzetiségi Önkormányzattól is. Nyelvvizsgára felkészítő tanfolyamokat szeretnénk térítésmentesen biztosítani azon diákjaink számára, akik egy szintfelmérőn megfelelően teljesítenek.
B) Körzeten kívül (országos hatókörrel):
Változatlanul feladatunknak érezzük saját tehetséges diákjaink felkészítését és eljuttatását az országos versenyekre – ez azonban sokszor pénz kérdése is, hiszen egy-egy verseny kapcsán az utazási költségek is komoly terhet rónak intézményünkre.
Negyed évszázadig rendeztünk országos hatókörű szakmai versenyt (Kertészet és Szőlészet címmel), ez azonban 2013-ban a szakképzés körülményeinek drasztikus megváltozása miatt abbamaradt – keressük a lehetőségeket ennek pótlására.
Művészeti versenyünk képzőművészeti részét szeretnénk országos hatókörűre bővíteni – először is a MEE fenntartása alatt működő intézményekre gondolva.
Mélyíteni szeretnénk a már meglévő bel és külföldi testvériskolai kapcsolatainkat is, hogy diákjaink minél sokrétűbb tapasztalatokkal indulhassanak majd életcéljuk felé.
Tehetséggondozó szakkörök, foglalkozások, előadások szervezése 5-19 éves korosztály számára, valamint eddigi versenyeink, programjaink továbbvitele. Konkrétan: minden év áprilisában szavalóverseny, ahová 30 km-es körzetből hívjuk meg a környék óvodásait.
Angol nyelvi verseny 5 – 8. évfolyamosok részére, amire nem csak a térségünkben található iskolákba, hanem az ország valamennyi evangélikus iskolájába kiküldtük a pályázati felhívást. Az 1. fordulóban otthon kell egy 50 kérdésből álló tesztet megoldani, a 2. fordulóban pedig 3 fős csapatot alkotva kell olvasmányt feldolgozni és önálló projektet elkészíteni, előadni.
A Matek-tájolót 2015 őszén rendeztük meg először a Levelész-matekész versenyünk 25 éves évfordulóján. A jelentkezők számát és a versenyzők lelkesedését látva azonban eldöntöttük, hogy hagyományt teremtünk, és ezt a versenyt is megrendezzük évről évre. A Matek-tájoló szabadtéri verseny, ahol a résztvevők csapatokat alkotnak; versenyeznek egymással és az idővel is. A versenyen szükség van a matematikai és a tájékozódási készségekre egyaránt. A háromfős csapatoknak térkép alapján meg kell találniuk az állomásokat, ahol egy matematikai problémát kell megoldaniuk, majd út közben különböző érdekes tájékozódási feladatokat is kapnak. Ezzel megismerik városunk, azon belül iskolánk nevezetes helyeit, miközben a feladatok megoldásán törik a fejüket. A versenyen négy kategóriában indulhatnak a versenyzők: Hexaéderek (6. évfolyam), Heptaéderek (7. évfolyam), Oktaéderek (8. évfolyam) és Dekaéderek (9-10. évfolyam). Az első versenyünkön 53 csapat küzdött egymással, míg 2016 őszén összesen 86 csapat versenyzett, ami 258 diákot mozgatott meg.
A Debreceni Egyetem Dexam nyelvvizsgaközpontjával együttműködve nyelvvizsgahelyi akkreditációt szerzett iskolánk, sőt 2017 tavaszán diákjaink közül néhányan már eredményes nyelvvizsgát is tettek (angol középszintű). A sikeres vizsgára való felkészítés érdekében heti 2 órás, ingyenes nyelvvizsga-előkészítő tanfolyamot szerveztünk középiskolás diákjaink részére.
Programjainkat projekthetekkel bővítettük: „ A teremtett világ természeti csodái” című héten reál munkaközösségünk tagjai szerveztek programokat nemcsak saját diákjaink, de a térség általános iskolásai számára is, amiről iskolánk facebookoldalán is folyamatosan tájékoztattuk az érdeklődőket – természetesen nagyon sok fényképfelvétel kíséretében. „Bábeli zűrzavar” címmel nyelvi projekthetet tartottunk – egy-egy napon egy-egy nyelv és ország kultúrája került a középpontba, szintén a környékbeli általános iskolások bevonásával.
A természettudományos hét kapcsán fotóversenyt is hirdettünk, s a legjobb fotókat felhasználva egy nagyon igényes, színvonalas iskolai naptárt készítettünk a 2017-2018-as tanévre (700 példány, amit tanév végén a legjobb tanulmányi eredményt elért diákjainknak is adtunk ajándékként).
Idén a negyedik olyan tanévet kezdtük meg, melynek végén a pedagógusok egy egységes, részben táblázatos formában készített egyéni beszámolót készítenek adott tanévben végzett munkájuk egyes területeiről – így pl. arról, milyen versenyekre készítették fel tanítványaikat/óvodásaikat, s azokon milyen eredményeket értek el; illetve hogy milyen egyéb programokat szerveztek számukra. Ezeket az adatokat, információkat beépítem tanév végi beszámolómba is, illetve – amennyiben lehetőségünk van rá, s ez eddig minden évben megadatott – felhasználom az éves jutalomkeret szétosztásába is. ezzel motiválva kollégáimat.
S ami szintén nagyon komoly, számszerűen is kimutatható visszajelzés, értékelési rendszer számunkra, hiszen tükrözi, hogy milyen a hozzáadott érték iskolánkban egy-egy tanuló teljesítménye esetén: az OH által szervezett kompetencia- és idegen nyelvi mérések eredményei.
Az intézményi, vezetői, pedagógus önértékelések kapcsán kiküldött kérdőívek, a fenntartónk által kétévente elvégeztetett klímatesztek szintén nagyon jó mérőeszközök tehetséggondozó munkánk minősítése kapcsán. Egy-egy program kapcsán a tanulókkal is töltetünk ki vagy elégedettségi vagy klímateszteket – előbbieket általában az iskolai honlap szavazófelületének segítségével, utóbbiakat főleg a bejövő osztályok tanulóival.
A fenntarthatóság érdekében jó kapcsolatot ápolunk a Kiskőrösi Önkormányzattal, a Kiskőrös Középfokú Oktatásáért alapítvánnyal, egyházi szervezetekkel.