Iskolánk eddig is sokat tett a tehetséggondozás érdekében. Mivel eddig munkánknak is szerves része a tehetséggondozás, nem kell nagyot változtatnunk profilunkon. Három terület van, ami kiemelkedőszerepet tölt be iskolánk életében. A sport és testnevelés területe, a természettudományok területe, valamint a nyelvi. Intézményünkben, alsóban és felsőben is szaktanár tartja a testnevelés órákat, ami úgy gondoljuk mindenképp erősségünk. Délutánonként a sportfoglakozásokon is lehetőség van foglalkoznunk a sportok iránt fogékonyabb tanulókkal. Ezen kívül a labdarúgással heti 3 alkalommal iskola időn kívül is foglalkozunk, edzések formájában. Rendeszeresen versenyeztetjük őket, tornákon, diákolimpián, egyéb versenyeken. Munkánk az eredményekben is megmutatkozik.
A természettudományok területen, felkészült – kreatív kollégáink a fizika és kémia, természetismeret szakkörön foglalkoznak tanulóinkkal a kötelez tanórákon kívül.. A foglalkozások egyben lehetőséget adnak arra is, hogy felkészüljünk a hagyományos év végi rendeszvényünkre, a Csodák termére. A rendezvényen, több napon keresztül fizikai, kémiai kisérletek zajlanak a diákok bevonásával. A térség iskolái, intézményei, érdeklődői rendszeres látogatói rendezvényünknek. Hasonlóan aktív résztvevői vagyunk mi is a különböző versenyeknek, kiállításoknak, fizika, kémia bemutatóknak, ahová rendszeresen eljutnak legtehetségesebb és érdeklődőbb tanulóink kollégáink segítségével.
A harmadik terület a nyelvi terület. Iskolarádiónk, honlapunk, magyar és angol szakköreink a színterei a terület legtehetségesebb tanulóinak fejlesztésre, tehetségük kibontakoztatására. Állandó szereplői az iskolai rendezvényeknek, önkormányzati és egyéb civil szervezetek rendezvényeinek. Az iskolai élet szervezői valamint az intézmény életének, történéseinek bemutatásában aktív szerepet játszanak. Teszik mindezt a versenyekre való felkészülések és megmérettetések mellett.
Mindhárom területen évek óta zajlik a szisztematikus munka. A tantestület tagjai, közvetett vagy közvetlen módon, de részt vesznek a munkában és támogatják, segítik a „főszereplő” kollégák kezdeményezéseit.
Elsősorban az iskolánk beiskolázási körzetéből érkező tehetségek feltérképezése, gondozása a fő célkitűzésünk, azonban az együttműködéseink szakmai szervezetekkel / pl. Magyar Labdarúgó Szövetség, Magyar Atlétikai Szövetség /, intézményekkel országos szinten is lehetőséget teremtenek a tehetségek közvetítésére. Jelenleg is együttműködünk más tehetségpontokkal/ Kazincbarcikai Pedagógia Szakszolgálat /, intézményekkel / pl. helyi óvoda, környék óvodái, Művészeti Iskola /, civil szervezetekkel, települési önkormányzatokkal, sportegyesületekkel, környező iskolákkal.A partnereinkkel való további együttműködés erősítése kiemelt feladataink között szerepel. A helyi önkormányzattal, a református egyházzal való kapcsolatunk kiváló, számos rendezvényen diákjaink lépnek fel különböző műsorokkal. Rendszeresen járnak diákjaink színházba / Gárdonyi Géza Színhát -Eger/ A sport területén a térség egyik legnagyobb labdarúgás utánpótlást nevelő egyesületével ( Sajóvölgye Focisuli) évek óta együttműködünk, de szintén kiváló a kapcsolatunk a Kazincbarcikai Város Sportegyesülettel, mely öt sportági szakosztályt tömörít magába. Az elmúlt évben 4 labdarúgónk került magyarországi akadémiákra intézményünkből. A szülők aktív szerepvállalása szintén kiemelt feladat. Az elmúlt időszakban is, sokszor az ő segítségükkel jutottunk el versenyekre, programokra. A szülők hatékony segítségével szerveztünk programokat, versenyeket, rendezvényeket. Támogatásukra a továbbiakban is nagy szükség van. Azt is tudjuk, hogy a szülő a gyermekéért sok mindent megtesz, ha kezdeményezéseink elősegítik gyermeke tehetségének fejlődését, akkor talán még együttműködőbb lesz.
Tehetségazonosítás: Az első pontban megfogalmazott területeken történik intézményünkben a tehetség azonosítása. A sport és testnevelés területén, már az óvodában megismerjük a gyermekek alapképességeit. Rendszeresen kijárunk foglalkozásokat tartanai, amin egyben felkészítjük őket az iskolai évekre illetve a legügyesebbeknek lehetőségük van az iskolásokkal is együtt dolgozni tanítási órán kívüli időszakban. Mindhárom területen első és második osztályban kis házi versenyeket csinálunk, illetve a korosztálynak kiírt külsős /körzeti, megyei, regionális/ versenyeken is rendszeresen részt veszünk tanulóinkkal. A versenyek szervezésében, lebonyolításában az alsós és felsős kollégák is aktívak és segítenek a tehetségek azonosításban. Természetesen minden korosztályban hasonló aktivitással veszünk részt a versenyeken, megmérettetéseken, de fontosnak tartjuk, hogy az igazán tehetséges tanulókat minél korábban felismerjük és lehetőséget adjunk számukra a fejlesztésüknek. Pedagógiai Szakszolgálat segítségét is felhasználjuk a tehetségek azonosítására a szűrővizsgálatok révén.
Tehetségfejlesztés: a fejlesztés színterei, a szakkörök, délutáni foglalkozások, tanítási időn kívüli foglalkozások, versenyeken való részvételek. Igyekszünk a tanórákon is differenciálás útján a fejlesztést elősegíteni, illetve az otthoni plusz feladatokkal is ellátjuk tanulóinkat, amiknek elvégzését ellenőrizzük. A sport területén a fejlesztésünk eredményességét a különböző sportversenyeken tudjuk „mérni”, melyek szinte heti rendszerességgel történnek. A természettudományok területének a „csúcspontja”, a csodák terme rendezvényünk, melyre gyakorlatilag egész évben folyik a felkészülés a kísérletezés tanulóinkkal, miközben a versenyekre is eljárnak. Az iskolarádió, az ettől az évtől megújult honlapunk szerkesztése folyamatos, a rendezvényekre, versenyekre való felkészülés is egész évben feladatokkal látja el legügyesebb tanulóinkat legyen szó magyar vagy angol nyelvi versenyről. A fejlesztésekben a gyermekek személyiség fejlesztését minden területen kiemelkedőn fontosnak tartjuk.
Tehetség tanácsadás: a tanév során szülőklubokalkalmával adunk információkat a tehetséggondozásba bevont gyermekek szüleinek, ahol megismerhetik iskolánk programjait. Természetesen nem csak a három területen igyekszünk tanácsokat adni, hanem például a zenei területen tehetségesnek mutatkozó gyerekek szüleinek is tudunk segíteni, kiterjedt partner kapcsolataink révén.(pl.: művészeti iskolákkal való kapcsolataink). A Kazincbarcikai Pedagógiai Szakszolgálat tehetségkoordinátorával személyes kapcsolatot tartunk fent. Részt veszünk az általuk szervezett konferenciákon, műhely munkákon. /pl. nemrég Bajor Péter járt Kazincbarcikán, akinek szakmai előadásából sokat hasznosíthattunk/
A szülőkkel való kiváló kapcsolat révén sikerült sok helyre eljutnunk, sok programot szerveznünk. Ez nem csak anyagi segítség , hanem akár az utazásban való segítség, vagy a programok lebonyolításán való segítség. Az önkormányzattal való szoros kapcsolatunk szintén elengedhetetlen feltétele a fenntarthatóság érdekében, rendszeresen támogatja intézményünk, akár eszközökkel, akár a programjaink sikeres lebonyolításhoz biztosítja feltételeket/pl. színpad, díszlet, utazás stb.../Egyértelmű célunk ezen kapcsolatok tovább erősítése, szélesítése. Lehetőségek szerint pályázunk, igaz az oktatás rendszere nem mindig teszi lehetővé a közvetlen pályázást. Mindenképp tervezzük egy alapítvány, vagy egyesület megalapítását a közeljövőben, amivel szintén a fenntarthatóságunk stabilitása lenne a cél.