Iskolánkban kiemelten foglalkozunk a reál, humán, képzőművészeti és természettudományos oktatással. Ezen kívül az elsősegély, tűzoltó- és katasztrófavédelmi, honvédelmi ismereteket is oktatunk délutáni foglalkozások keretén belül az érdeklődő tanulók számára. Az intézményben zajló tevékenységek ösztönzők a tanulók számára. Megőrizzük a tanulási tevékenység magas intenzitását és színvonalát, elősegítjük a tanulók képességeinek zavartalan kibontakozását. Iskolánk mindig is feladatának tekintette, hogy a nálunk is mindinkább tömegesedő közoktatásban a tehetséggondozás funkcióját vegye át. Meggyőződésünk, hogy ez egyben az intézmény perspektívája is. Felkészült, motivált, tehetséges, elhivatott pedagógusok, szaktanárok oktatnak iskolánkban. Tanáraink mindig is kiemelkedő - a tanulmányi versenyek és a középiskolai felvételi vizsgák sikereiben megnyilvánuló - eredményességet vártak el tanulóiktól és önmaguktól. Az elmúlt évtizedekben ez a törekvés sikerrel is járt, iskolánk mindig is a különböző eredményességi mutatók által számított élvonalban foglalt és foglal ma is helyet. Motivált, tehetséges, kreatív diákok számára iskolánkban szakköröket szervezünk a diákok érdeklődésének megfelelően (anyanyelvi, természettudományok, újságíró, matematika, képzőművészeti, történelem, sport, színjátszó, tűzoltó, elsősegélynyújtó).
Tehetséggondozás:
Alapvetően fontosnak tartjuk, hogy iskolánkban tehetséggondozó műhelyek működjenek. Segítjük diákjainkat abban, hogy a képességeikhez mérten maximális teljesítményt nyújthassanak.- Ösztönözzük őket arra, hogy gondolkodó, alkotó emberekké váljanak.- Teret biztosítunk a kreativitás kibontakoztatása érdekében.- Felkeltjük diákjainkban az igényt a tartalmas és igényes szórakozás (művészetek, zene, irodalom) iránt.
Tervezett hatókör:
A tehetséggondozás iránti igény az iskolahasználók részéről megnőtt, ezért elengedhetetlen, hogy azt beépítsük a mindennapi oktatásba. Tehetségpontunk hatóköre intézményi jellegű.
Programunk összeállításakor figyelembe vesszük a fent leírtakat, a helyi adottságokat, módszereket, az érintett gyerek-pedagógus-szülő megbonthatatlan egységét. A gyereket bátorítani kell, a szülőt tájékoztatni, a pedagógus munkáját méltányolni. A hátrányos helyzetű, részképesség zavarral küzdő gyermekek esetében is ugyanolyan fontos a fejlesztés, mint a tehetséges tanulóknál. Meg kell találni mindkét esetben a célzott fejlesztés során a bennük rejlő értékeket.
A tehetséggondozás alappillérei:
• az érdeklődő gyermek
• a szülői támogatás
• támogató pedagógus és pedagógiai légkör
• objektív mérési rendszer kialakítása minden általunk választott területen
• mérés, elemzés, értékelés és a tapasztalatok felhasználása a további tevékenységhez.
A tehetségazonosítási munkát többféle eljárás komplex felhasználásával kezdjük, így igyekszünk elérni a leghatékonyabb eredményt. Legfontosabb forrásnak tartjuk a tanulók tanórai szereplése és teljesítménye adta információkat. Az átfogó adatgyűjtéshez tartozik a motivációs beszélgetés, a szülő-pedagógus interjú is. Ezt szeretnénk kiegészíteni erre alkalmas tesztekkel, kérdőívekkel, ill. további lehetőségeket is keresünk, melyeket már az alsó tagozat kezdő évfolyamaiban használni tudunk.
Megfigyeljük a gyermek adottságit, de ez mellett fontos kérdés az is. hogy az iskolai, osztálytermi környezet maximális lehetőséget nyújtson a gyakorláshoz, képességek kibontakoztatásához. A mindennapi munkánk során folytatott megfigyeléshez hozzá tartozik, hogy a különböző teszteket is használunk a tehetség kiszűrésére (tanulási stílus, motiváció, stb.). Feltérképezzük, hogy mely tanulók rendelkeznek kiemelkedő képességekkel, kik motiváltak, kreatívak, aktívak, és dolgozni szeretők.
Használjuk még a megfigyelést (pl. tanórai), dokumentumelemzést, tanulói munkák elemzését is.
Szorgalmazzuk a középiskolák visszajelzéseit végzett tanulóinkról a tehetségpontokon keresztül.
Tevékenységünk során nagyobb részt a Sátoraljaújhely város általános iskoláiban azonosított tehetségeket fogadjuk, továbbfejlesztjük és velünk együttműködő középiskolába orientáljuk, a tehetségek útját nyomon követjük. A már bevált együttműködési megállapodások alapján kívánjuk az együttműködést biztosítani. Egymás rendezvényeit látogatjuk.
Együttműködések:
A Református Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény Országos Értéktermő Tehetségközpontja segítségével lehetőséget kínálunk arra, hogy a gyermekek egyéni és/vagy csoportos tehetségdiagnosztikában vegyenek részt, amelynek eredménye segít a gyermek részkészség, – képesség és az erős és gyenge oldalak fejlettségének meghatározásában.
Ezek a komplex szűrések (készégek, képességek, motiváció, kreativitás) segítenek abban, hogy az óvodában, iskolában induló tehetséggondozó programok résztvevőire javaslatot tegyünk. Amennyiben a gyermek tehetségszűrésnek eredménye jó, vagy kiváló az oktatási, nevelési intézményben tehetséggondozó program indul, lehetősége nyílik ezeken részt venni.
Tehetségszűrés, tehetséggondozás:
Az óvodákkal együttműködve szervezzük meg a tehetségszűrés folyamatát. Óvoda - Iskola átmenet biztosítása, a komplex folyamat szakmai nyomon követése.(tehetség-munkacsoport) Családok aktív bevonása. Tábori tevékenység.
Specifikus tehetségformák: a) idegen nyelvi tehetségek b) iskolán kívüli művészeti területek (irodalom, filmművészet, festészet, fotóművészet, zene); c) sport tehetség d.) matematikai tehetségek, e.) informatikai tehetségek
Konkrét programtervek, rendezvénytervek:
A./ Az idegen nyelvi tehetség területével kapcsolatban:
• Idegen nyelvi műhelyek vezetése
• Idegen nyelvi levelezőtársak, kapcsolat kialakítása, ápolása
• Ország ismereti tréningek, vetélkedők szervezése
B/ A művészeti tehetség területével kapcsolatban:
• Filmalkotás iránt érdeklődők számára baráti kör működtetése, bemutatkozási lehetőségekhez juttatása
• Irodalmi színpad fellépéseinek megszervezése
• Kezdő zeneszerzők, előadók fellépési lehetőséghez juttatása
C/ A sporttal kapcsolatban:
Bemutatkozási lehetőség adása a sportköreinkben részvevők számára.
- Igény szerinti sportkörök működtetése
- Házi és körzeti megmérettetési lehetőségek szervezése
- A rendszeres sportolás fontosságának népszerűsítése
- Kapcsolattartás helyi sikeres sportolókkal, és működő szervezetekkel
D/ Matematikai tehetségekkel kapcsolatban
• Házi és körzeti megmérettetési lehetőségek szervezése
• Havi játékos versenyfeladatok kiírása és értékelése.
• Óvodások matematikai kompetencia készségének fejlesztése
• Az iskolánkból indult, matematikában kiváló eredményeket elértek meghívása egy-egy műhelyfoglalkozásra.
E/ Informatikai tehetségterülettel kapcsolatban
• Infokommunikációs készségek fejlesztése
• Laptop, számítógép egyéni használata
• Házi és körzeti megmérettetési lehetőségek szervezése
• Havi játékos versenyfeladatok kiírása és értékelése.
Tehetség tanácsadás: Heti rendszerességgel tehetség tanácsadás gyermekeknek, tanároknak, szülőknek ( beszélgetések, lehetőségek ismertetése, mentorálás, előadások )
A program anyagi fenntartását iskolánk költségvetése, valamint a Fejes István Alapítvány, biztosítják. A tehetséggondozó műhelyek működtetéséhez szponzorokat, támogatókat, szülőket, civil szervezeteket keresünk, valamint jótékonysági rendezvények bevételei is biztosítják a hosszú távú működést. Törekszünk a hazai, és külföldi pályázati rendszerek kihasználása, valamint Sátoraljaújhely város és B - A. - Z - megyei tehetséggondozó pályázatokon történő részvétellel biztosítjuk a Tehetségpont anyagi fenntarthatóságát..