2006-ig a falunk igazi alvó település volt. Néhány rendezvénytől eltekintve nem voltak sokaságot megmozgató közösségi rendezvények. Az egyházi közösségen és az Önkormányzat által létrehozott Tarért Alapítványon kívül nem voltak szervezett, alulról építkező közösségei a községnek. Igazi individualista társadalom jött létre, ami valódi aggodalomra adott okot, hiszen az emberek elidegenedtek egymástól, befelé fordulók lettek. Ez a hatás minden erőfeszítés ellenére a mai napig igen erősen érződik a tari társadalomban. A fiataljaink nem szívesen térnek haza közép-, és felső iskolai tanulmányaikat befejezve, így az elnéptelenedéstől, az elöregedéstől kell tartani.
A legutóbbi önkormányzati választás időszakában azonban föltámadt az igény a közösségiség megélésére. Több, egymással összekapcsolódó program indult el a faluban. Személyes ismeretség által létrejött egy, azóta is jól működő testvértelepülési kapcsolat a vajdasági Bajsa községgel, nyugdíjas és ifjúsági klubot alapítottunk. Még abban az évben megalakult a helyi Polgárőrség, és a minden korosztályt felölelő Kontyvirág Néptáncegyüttes. Első ízben került megrendezésre az Idősek Napja, a Nyugdíjas Karácsony, a Falu Karácsonya, következő évtől fogva a Nőnap faluszinten való megünneplése.
A közösség utáni vágy minden korosztályban mind erősebb vággyal tört elő. Ezek közül a közösségek közül egyetlen közösség szűnt meg nagy fájdalmunkra, nevezetesen az Ifjúsági Klub. Működése alatt összefogta a helyi fiatalokat, sikerült az addigi "közösségi színtereikből" - a buszmegállókból és a kocsmákból - a művelődési házba vinni őket. Még az eszközök hiánya sem okozott gondot a fiataloknak, mert mindennek ellenére tartalmasan töltötték el szabadidejüket. A klub bezárása óta erősen érezhető ennek a közösségi színtérnek a hiánya, felerősödött a kábítószer és az alkohol fogyasztása.
Többek között ennek a problémának az orvoslására jött létre a Tar Lőrinc Baráti Kör, mely céljául tűzte ki a tari fiatalok gondjainak kezelését, Tehetségpont megalakítását, az Add tovább! mozgalom keretén belül Szervezőközpont felállítását. Minden lehetséges eszközzel segíteni szeretnénk a fiatal tehetségek kibontakozását, a lemaradt gyermekek felzárkóztatását, ismeretbővítését, s egyáltalán a fiatalok szabadidejének hasznos eltöltését. Egyetértve és a mozgalom célkitűzéseivel konkrét cselekvési terepet kívánunk biztosítani a fiatalok és oktató-nevelő intézményeik, szervezeteik társadalmi szerepvállalásához, a magyar demokrácia megerősödéséhez, a települési közösségek megújulásához.
Elhatároztuk a TT (Tari Tanoda) létrehozását karöltve a tehetséggondozó programmal (Tari Emberek Helyi Tehetségekért). A tanodában tehetséggondozó, képességfejlesztő és szabadidős tevékenység adnák a fő pilléreit a programnak. Gondolunk itt a tanulást elősegítő módszerekre, versenyek rendezésére, szakkörök s kézműves foglalkozásokra.
Tágas, modern iskolánk eddig is otthont adott minden elképzelésnek, melyet szakembereink mintegy szellemi műhelyként is birtokba vehetnek bármikor céljaink megvalósításához. A közeljövőben azonban terveink között szerepel a község régi, használaton kívül álló iskola épületét birtokba venni, hogy ez által a közösséget szolgálja.
Tevékenységünkkel elsősorban Tar községben azonosított tehetségeket kívánunk segíteni, továbbfejleszteni. Szervezetünk működési tartományához hasonlóan lokális, regionális illetve határon átnyúló ténykedést kívánunk kifejteni, melynek elengedhetetlen feltétele, hogy országos szintű, és határon átnyúló együttműködéseket is kialakítsunk.
Ténykedésünket testvértelepüléseinkkel (a vajdasági Bajsa, és a svájci Malleray községgel) karöltve, a három település civil szervezeteinek együttműködésével igyekszünk biztosítani a leghatékonyabban a tehetségek azonosítását, feltérképezését, tehetséggondozását, tehetségfejlesztést, tehetségeink életpályájának nyomon követését. Az elmúlt időszakban kezdeményeztünk egy civil kerekasztal létrejöttét falunk és testvértelepülésünk szakemberei, valamint civil szervezetei között, mely arra hivatott, hogy egy mindenre kiterjedő együttműködési megállapodást kössünk egymás munkájának megsegítésére, összehangolására, egy konkrét cselekvései program kidolgozására.
Kapcsolódási pontot keresünk más szervezetekkel is, mint pl. a Vercseg Ilona vezette Add tovább! mozgalommal, melynek célkitűzése "…a fiataloknak a falu életébe való teljes körű bevonása, a települések életképességének fokozása és az ifjúság demokratikus elköteleződése érdekében. Célja, hogy elősegítse az ifjúság közösségi és demokratikus szocializációját, azáltal, hogy konkrét cselekvési terepet biztosít a fiatalok és oktató-nevelő intézményeik, szervezeteik társadalmi szerepvállalásához, ugyanakkor az, hogy elősegítse a települési közösségek megújulását és mindezzel hozzájáruljon a magyar demokrácia megerősödéséhez..."(http://addtovabb.kozossegfejlesztes.hu/). Ennek érdekében szervezőközpontot hozunk létre településünkön, mely e feladatokat felvállalni képes fiatalokat mozgósít meg a célok elérése érdekében. Ezt jó kapcsolódási pontnak találjuk a tehetségpontok tevékenységeivel, célkitűzéseivel.
Továbbá sajnálatos tényként említjük, hogy Nógrád megye Pásztói kistérségében nincs tehetségpont. Nagyon hiányzik egy ilyen intézmény ebben a lemaradt térségben, hiszen itt is rengeteg tehetséges gyermek, fiatal él, akiket nem tud csak az óvoda, iskola vagy a középiskola hozzásegíteni ahhoz a plusz lehetőséghez, amit egy tehetségpont nyújthatna számukra. Munkánkat még a jövő évben szeretnénk kiterjeszteni a Pásztói kistérségre is.
Közhasznú Egyesületünk nagy hangsúlyt kíván fektetni az innovációra, szakmai napok, konferenciák és továbbképzések szervezésére. Nem titkolt célunk a társadalmi kohézió növelése, ennek érdekében összefogjuk a civil szervezeteteket, a lokálpatrióta, tevékeny helyi embereket, valamint partnerségre törekszünk az intézményekkel, a határon túli társszervezetekkel, társintézményekkel.
A TLTM elnevezésű tehetséggondozó szellemi műhelyként fog funkcionálni a községben, amit már az Alapszabályban rögzítettünk még az Egyesület megalakulásakor. Fontosnak tartjuk, hogy községünk fiataljai lehetőséget találjanak műhelyünkben a kreatív önművelésre, érdeklődésüknek megfelelően eltölteni szabadidejüket, miközben játszva tanulhatnak.
Tehetségpontunk felvállalja:
- Az iskolák közötti Ki mit tud? tehetségnapi vetélkedők lebonyolítását, ezzel is segíteni a tehetségek felkutatását.
- Házi és kistérségi versenyek, vetélkedőket tervezünk szervezni, fontosnak tartjuk a vetélkedőkön való részvétel lehetőségének megteremtését a fiatalok számára (történelmi, helyesíró, mesemondó, báb-, és színjátszó-, stb.)
- Decemberben kiírtuk a bábkészítő versenyünket, melynek eredményhirdetése 2011. január 21-én lesz a Kodály Zoltán Általános Iskolában ünnepélyes keretek között. Ezzel a programmal veszi kezdetét Tar Lőrinc pokoljárásának 600. évfordulója tiszteletére rendezett programsorozat, mely Egyesületünk legfontosabb rendezvénye a 2011-es évben.
- Terveinkben, és céljaink meghatározásában szerepelnek a nyári hagyományőrző táboroztatások (Jurta táborban), az erdei iskola program beindítása.
- A nemzetközi kapcsolatok ápolása. Testvértelepülési kapcsolatot keresünk a történelmi Magyarország területéről, kapcsolódási pontokat keresünk, együttműködési megállapodásokat kötünk civil szervezeteikkel. Partnerségi viszonyra törekszünk minél több településsel, intézménnyel és civil szervezettel, valamint Tehetségpontokkal.
- Művészeti tevékenységünket folytatva ápoljuk a néphagyományokat (különös tekintettel a palóc hagyományokra). A népszokások, a népmesék, népi dalos játékok, népi kismesterségek összegyűjtését tűztük ki célul Nagy Ádám és a Kontyvirág Néptáncegyüttes vezetésével. (Mindezek személyiségformáló erejét felhasználva a tehetséggondozásban.)
- Az egészséges életmódra nevelés jegyében létrehozzuk a Kerékpár Szakosztályt, bővítjük a Tari Íjász Tagozat létszámát.
- Az életkornak megfelelő tehetséggondozást, személyiségfejlesztést, és képességfejlesztést kívánjuk lehetővé tenni az óvodában, iskolában és a középiskolásaink körében.
- Kiemelten fontosnak tartjuk a tudatos környezeti neveléssel kapcsolatos programokat, tevékenységeket, mint pl. kirándulásokat erdeinkben, a Csevicéink takarítását, a Zagyva folyónk tisztántartását.
Ennek érdekében 2011 januárjától vállaljuk:
- tehetségfejlesztő programok kidolgozását,
- óvodai "tehetségcsírák", iskolai "tehetségpalánták" azonosítását,
- konferenciákon, továbbképzéseken, szakmai napok szervezése (szülők bevonásával),
- folyamatos kapcsolattartás a tehetségpontokkal, szakemberekkel
- folyamatos tájékoztatás internetes felületen
A tehetségfejlesztés intézményen kívüli szervezeti formái:
- kézműves műhely
- szakkörök, művészeti csoportok
- önismereti csoport
- játszóház
- táncház
- nyári kurzusok, táborok
- erdei iskola
- sportversenyek
- a tanulók munkáiból rendezett kiállítás
- cserkészet
- diákszínjátszás
Magyarország soros EU elnökségének idejére, a 2011-es évet az önkéntesség évének nyilvánította. Ennek szellemében mi is ezt a szellemiséget tartjuk érvényesnek tevékenységünkre vonatkozónak. Elhivatottságunk, kapcsolati valamint szellemi tőkénk záloga a jól szervezett munkánknak. Pályázati programokban való részvétellel, valamint civil szervezetek és adományozók önzetlen segítségével kívánjuk a munkánkhoz szükséges anyagi forrást biztosítani.
Ehhez szükséges tevékenységeink:
- országos, regionális és helyi pályázati források felkutatása, kihasználása;
- önkormányzat, helyi civil szervezetek, cégek, vállalkozások,támogatók felkutatása;
- szülők támogatóként való megnyerése.
Szakembereink:
- Balázs Gyuláné
A Kodály Zoltán Általános Iskola igazgatónője, földrajz-biológia szakos tanár, OKJ-informatikai oktató. Igazgatóként a sokoldalú együttműködést tartja fontosnak, az iskola fenntarthatóságáért minden jó kezdeményezést üdvözöl, támogat és befogad. Az iskola éves tervében hagyományosan kiemelt feladatként kezeli a tehetséggondozást, a képességek, a kompetenciák fejlesztését. E célok megvalósítása során kezdeményezi a különféle szakkörök indítását, fenntartását. A középiskolai tanulmányok segítése érdekében támogatja a tanulók versenyeken való részvételét. A tanulók nyomon követésének folyamatában segíti a középiskolások beilleszkedését, tanulmányaik előmenetelét. A tanórán kívüli programok, rendezvénysorozatok erősítik a közösséget, a toleranciát, az egymás tiszteletét, elfogadását. Pályázati erőforrások igénybe vételével a tantestület támogatásával segíti a felzárkóztatást, a hátrányok leküzdését.
- Berze Marianna
Szociálpedagógusi tanulmányait az egri Eszterházy Károly Főiskolán végzi, 2011. januárban államvizsgázik. Közösségszervező, közösségfejlesztő munkája révén 2006-ban, három hónap alatt jöttek létre az alábbi csoportok: Kontyvirág Néptánccsoport, Tari Nyugdíjas Klub, Tari Polgárőrség, ifjúsági klub, és a Bajsa-Tar testvértelepülési kapcsolat. Munkáját az ember- és gyermekközpontúság jellemzi, következetesen hisz a civil szervezetek összefogásában, ennek érdekében egyeztető fórumot rendez a civil szervezetek számára.
Tanulmányai során találkozott drámapedagógiai ismeretekkel, tervei között szerepel a drámapedagógiai képzés megkezdése a jövő évtől. Drámacsoport, és bábcsoport beindítását tervezi a közeljövőben.
- Csépe Attila
Évtizedek óta fáradhatatlanul folytatja helytörténeti és várakkal kapcsolatos kutatásait. Egy személyben fotós, régiséggyűjtő és várakkal kapcsolatos honlapok szerkesztője, számos szakcikk szerzője. Nagyon érdekli a gótikus és a román építészet. Szabadidejében a történelmi Magyarországot járja, fotózik, s kutatásokat végez. Előadássorozata sokak számára jelent értékes, tanulságos időtöltést.
- Danyi Gyula
Okl. mérnöktanár, informatikusmérnök, multimédia szakirányos mérnök, középiskolai tanár, főiskolai oktató. Jelenleg a Tari Képviselő testület tagja, aki a többi szakemberhez hasonlóan szabadidejében Tar község felemelkedésén munkálkodik. Sokoldalú munkája révén több ponton kapcsolódik a Tehetségpont tevékenységébe. Szabadidejében januártól a "Kattints rá Nagyi" program helyi vezetője, szervezője. A fiatal tehetségek elkötelezett segítője.
- Dr. Gönczy Éva pszichológus
- Kovács László
A Tar Lőrinc Baráti Kör Közhasznú Egyesület elnöke, a sport műhelyünk leendő szakmai vezetője. Elhivatott az íjászat, a kerékpározás és a hagyományőrzés iránt. Létrehozta a Tari Íjász Szakosztályt, a Tuzson János Kerékpáros Emléktúrát. 2010 nyarán megrendezte az 1. Kőrösi Csoma Sándor Íjász-versenyt, mely nagy sikert aratott a helybeli és a többnyire Dány községből érkező íjászok körében is. Szabadidős sportversenyek szervezésének, lebonyolításának felelőse.
- Nagy Ádám
A Kontyvirág Táncegyüttes vezetője, néptánc oktató a Kodály Zoltán Általános Iskolában és az Örökzöld Óvodában. Elkötelezettségének köszönhetően a falu lakói számára - az egészen piciktől az idősekig- fontossá vált a népzene, a néptánc, a hagyományok fölelevenítése és ápolása. Munkája révén több olyan rendezvény vált népszerűvé, mely addig gyengén látogatott rendezvény volt.
- Nagyné Márton Anikó
Matematika-földrajz szakos tanár, népi játszóházi foglalkozásvezető. Jelenleg kislányával GYES-en van, de intenzíven végzi önkéntes munkáját a Kontyvirág Táncegyüttesben. Varrja a tánccsoport ruháit, a népi kismesterségek ismeretével hagyományőrző kézműves táborok szervezésében, lebonyolításában vállalt szerepet. Sokoldalú tudásával képes segíteni a Tanoda munkáját, mint pl. a csuhéfonás, nemezelés, szövés, foltvarrás, gyöngyékszer-készítés, rongybaba-készítés stb.
- Ravaszné Széles Edit
Az Örökzöld Óvoda vezetője, aki vezetőként fontosnak tartja a tehetségek felismerését és gondozását, ennek érdekében több olyan programot szervezett az elmúlt hónapokban, melyek hozzásegítették a kisgyermekeket az érdeklődésüknek megfelelő irányt megtalálni, felhívni erre szüleik és a pedagógusok figyelmét. A tehetséges gyermekek számára külön foglalkozás keretében biztosítják a tehetséggondozást, mint pl. a néptánc vagy a kézműves műhely-foglalkozások.
Az elért eredményeink hatásvizsgálatát önértékeléssel, pszichológiai vizsgálóeljárásokkal, valamint a résztvevők értékelésével illetve a szülők és a gyermekek elégedettségének vizsgálatával kívánjuk végezni. Természetesen az eredményeikről számot adunk honlapunkon, beszámolókon, konferenciákon, szakmai megbeszéléseken. A műhelymunkákról fotók, dokumentációkat fogunk készíteni. Munkánk gyümölcse természetesen akkor érik be, amikor láthatjuk a tehetségeink által elért sikereket, alkotásaikat vagy éppen színvonalas szereplésüket. Sikeresnek mondhatjuk majd munkánkat akkor, ha olyan szakmai többletet tudunk nyújtani a célcsoport számára, mely ezeknél a fiataloknál plusz adalékként, de használható kapaszkodóként fog megjelenni életükben.
A tehetséggondozó műhelyek foglalkozásait nyilvánosak lesznek, családias légkör kialakítását tartjuk fontosnak. Közhasznú Egyesületként jogszabályi előírásként vállaltuk, hogy tevékenységünk során nem teszünk kivételt az Egyesület, jelen esetben a Tehetségpont munkája iránt érdeklődők között, megkülönböztetés nélkül juttatunk mindenkit szolgáltatásainkhoz. Természetesen munkánk fontos jellemzője az önkéntesség, ami abszolút kizárja a hivatalszerű, bürokratikus működést. Ezt alapszabályunk is rögzíti.