A személyi és a tárgyi feltételeink alkalmassá teszik iskolánkat a tehetségpont akkreditációjára. A képzési kínálatunk sokszínű. A tanulók érdeklődésüknek megfelelően választhatnak gimnáziumi, szakgimnáziumi és szakközépiskolai képzést. Érettségi után is bekapcsolódhatnak szakképzésbe (technikusi, illetve a Nyíregyházi Főiskolával és a Debreceni Egyetemmel való együttműködés eredményeként felsőfokú képzésbe). Működik a Hátrányos Helyzetű Tanulók Arany János Kollégiumi Programja is. A több mint 800 diák nevelése-oktatása 3 helyen folyik: 2 iskolai épületben és a tanműhelyben. Több pályázatban vettünk részt pl.: világbanki, szakiskolai fejlesztési program, HEFOP 3.1.2., TÁMOP 3.3.9., TÁMOP 3.2.1., TÁMOP 3.1.4.C,. A tanórán kívül többféle sportolási lehetőség közül választhatnak diákjaink, részt vehetnek a természetjárók programjain, illetve a diákönkormányzat is sok szabadidős tevékenységet szervez. Évente rendvédelmi napot, a Szakmák Éjszakáját szervezzük, a kétévente rendezett Karacs-nap, a suligaléra, a gimnazistáknak szervezett ismerkedési tábor is népszerű. A hagyományos értelemben vett tehetséggondozás elsősorban a gimnáziumban folytatható. A hatosztályos gimnáziumi képzést azért indítottuk,hogy a tehetséges gyerekek magasabb szintű oktatása megvalósulhasson. Nem csupán a tananyag mennyiségének növelésével fokozatosan nagyobb önállóságot adva fejlesztjük a képességeket. Az emelt óraszámú képzések lehetővé teszik, hogy a tanulók magasabb óraszámban (+2 óra/hét)tanulhatják a választott tárgyat. A négyosztályos gimnáziumban a matematika mellett az idegen nyelvtől is lehetőség van erre. A 11. és a 12. évfolyamon érettségi előkészítőket szervezünk. A tehetségesebb diákok osztályozóvizsgára készülhetnek föl, előrehozott érettségit tehetnek. Tanulóink szinte minden területen jó eredményeket érnek el (pl.: Kazinczy, Édes anyanyelvünk, megyei vers- és prózamondó, helyesírási versenyek; Hevesy kémiaverseny; Curie környezetvédelmi, illetve kémia emlékverseny; Zrínyi Ilona, alapműveleti matematikaverseny, SZKTV, OKTV, OSZKTV).A Debreceni Egyetemtől megkaptuk a "Kiváló vidéki gyakorlóhely" címet. A harmonikus fejlesztés érdekében fokozott együttműködés kialakítására törekszünk az iskola, a kollégium pedagógusai és a szülők között. Tagintézményünk pedagógusai tapasztalatokkal rendelkezik a tehetségazonosítás -gondozás terén. A következő iskolai tehetséggondozó műhelyek működnek 2017. szeptember 1-jétől:Logikai-matematika,nyelvi, természetet testközelbe, a mozgás mindenkié, a zene éltető erő. Együttműködési megállapodásunk van a püspökladányi Egyesített Óvodai Intézménnyel mint kiválóan akkreditált tehetségponttal. A tehetséggondozás területén tovább bővítjük az eddigi kapcsolatainkat.
Hatókörünk elsősorban Püspökladányra és a térségre terjed ki, ahonnan tanulóink többsége való. A Berettyóújfalui Szakképzési Centrum tagintézményeként, illetve az Arany János Kollégiumi Program tagjaként a térségen kívül meglévő kapcsolatainkat is használni tudjuk a tehetséggondozással, tehetségek azonosításával kapcsolatos együttműködésben, mint ahogy a testvériskolai kapcsolatainkat (Domokos Kázmér Iskola - Szováta, Don Orione Líceum - Nagyvárad) a Határtalanul! pályázat keretében.Helyi - tagintézményi szinten az 1. pontban leírtak (eddigi hagyományaink, rendezvényeink,diák-önkormányzati programjaink, tapasztalataink) szerint kívánjuk folytatni a munkánkat, a jövőben még tudatosabban hasznosítva a pedagógus továbbképzéseken szerzett tapasztalatokat, bevonva az iskolában dolgozó speciális végzettségű szakembereket (tehetséggondozó- és fejlesztő pedagógusok).Erősíteni szeretnénk a szakmai együttműködést minden olyan intézménnyel, amely elkötelezett a tehetséggondozás- és fejlesztés területén. Munkaközösségek szervezésével, a tehetségműhelyek munkájának kiterjesztésével, városi, térségi esetleg országos szintű rendezvényekben való aktív részvétellel. Helyi - városi, majd térségi szinten is kezdeményezzük az általános iskolában dolgozó kollégákkal közösen létrehozható tehetséggondozó műhely megalakulását (tehetséggondozó szakkörök), az adott témában közös programok szervezését is támogatjuk. (pl.: Nyitott Kapuk Napja, nyílt órák, sport- és tanulmányi versenyek, vetélkedők rendvédelmi és egészségnapi programok, gólyatáborok, pályaorientációs alkalmak, családi napok megvalósításával).
Specifikus tehetségformák:
- matematikai (emelt óraszámú csoportok, emelt szintű érettségi előkészítő, versenyfelkészítő, versenyek)
- természettudományi (emelt szintű érettségi előkészítő, szakkörök, versenyfelkészítő, versenyek)
- anyanyelv (emelt szintű érettségi előkészítő, versenyfelkészítő, versenyek)
- idegen nyelv - angol, német (nyelvvizsga-felkészítő, emelt szintű érettségi előkészítő, versenyek)
- testi-kinesztetikus ( emelt szintű érettségi előkészítő, sportkörök, versenyek; táncházi programok)
- zene (énekkar, érettségi előkészítő, fellépések, versenyek)
A tehetséggondozás szempontjából kiemelhető tervezett programok
Térségi rendezvények, programok:
- Curie környezetvédelmi emlékverseny területi fordulója
- népdaléneklési verseny területi fordulója
- igazgatói, munkaközösségi szakmai találkozók a városi és a térségi általános iskolák meghívásával - tapasztalatcsere, tájékoztatás, tájékozódás a tehetség kibontakozását segítő lehetőségekről; térségi tehetséggondozó műhely alakítása; az utánpótlás nevelésében kapcsolat a sportszakosztályokkal
- bemutató- és rendhagyó órák
- 8. osztályosok felkészítése az írásbeli felvételire matematikából és magyar nyelvből
Helyi (iskolai, városi) programok:
- Karacs Ferenc Kulturális Napok
- "Karacs-sztár születik" (diákönkormányzati tehetségkutató rendezvény)
- kiállítások (művészeti és szakmai)
- tanulmányi és sportversenyek, felkészítők, tömegsport-rendezvények, táncház, iskolakirándulás
- városi tehetséggondozó műhely (szakkör) alakítása - tehetséggondozó foglalkozások szervezése általános iskolásoknak; felvételi előkészítő tartása
- szülői fórum - a tehetségről
- nevelőtestületi értekezlet a tehetséggondozásról - meghívott előadóval
Konferenciákon, szakmai megbeszéléseken, a tehetséggondozással kapcsolatos továbbképzésen való részvétel.
A tehetséggondozással kapcsolatos tanórai és tanórán kívüli tevékenységeket – a tagintézmény időkeretén kívül - alapvetően a pályázatok adta forrásokból fedeztük, mint ahogy a versenyeztetéssel kapcsolatos költségeket is (nevezési díj, utazás). A kollégák - természetesen - ezen túl, anyagi elismerés nélkül is foglalkoznak tanítványaikkal, viszik például versenyekre őket, vagy tartottak felvételi előkészítőket általános iskolásoknak.
A tehetséges tanulóinkat iskolánk alapítványa is támogatta, támogatja. A Püspökladány Város Közművelődéséért Közalapítványtól, ill. helyi vállalkozóktól is kaptunk rendezvényeinkhez (jutalmazás, utazás) anyagi segítséget.
A következőkben szeretnénk több pályázati lehetőséggel élni, egyrészt a tehetséggondozással foglalkozó pedagógusoknak, másrészt a versenyköltségekre, eszközbeszerzésekre.
Támogatást várhatunk a Karacsos Öregdiákok Egyesületétől is.
Ezen kívül unios forrásokat is használunk, melyek lehetővé teszik a tehetségek azonosítását követően a kibontakoztatásuk előmozdítását is.