Településünkön 2008. augusztus elsején az óvodát, bölcsődét, szakszolgálatot, általános iskolát, művészeti iskolát, művelődési házat és könyvtárat ÁMK-ba integrálták. Intézményeink jól kiegészítik egymást, programjainkat összehangoljuk, egymásra építjük. A kezdetektől igyekeztünk az összevont intézménynek az előnyeit, a pozitív pedagógiai hozadékát kihasználni és felerősíteni. A humán erőforrás és a tárgyi feltételek ideális csoportosítása, az átjárhatóság lehetőségeinek kiaknázása a gyermeki személyiségfejlesztés eredményességét és hatékonyságát nagymértékben növeli. Érvényesül az egymástól tanulás, bővül a hospitálás, a belső képzés lehetősége, erősödik a csapatmunka és a team munka szerepe. A művészeti iskola képzőművészet, társastánc, néptánc, zene és dráma tagozatokon fejleszti a tehetségeket, míg a pedagógiai szakszolgálat tanácsadói szerepben támogatja tevékenységeinket, illetve méréseket, egyéni fejlesztéseket végez.
Óvodánk egy nevelési intézmény, amely négy telephellyel és egy tagóvodával működik. A Négyszínvirág a telephelyeink egyéni, sajátos arculatát jelképezi.
- Egészséges életre nevelés - Mozgás (Komlódi-falvi Óvoda)
A program hangsúlyozza a gyermekek egészséges életre nevelését, a roma származású, valamint a szociálisan hátrányos helyzetű gyermekek beilleszkedését, differenciált, egyéni képességfejlesztését integrált csoportokban. Az Egészségesebb Óvodák Nemzeti Hálózatának tagja.
- Az "Óvodai nevelés a művészetek eszközeivel" című választható program adaptációja.(Körösparti Óvoda)
A néphagyományra és a művészetek eszközeivel ható tevékenységekre, élményekre helyezi a hangsúlyt, és ennek során megalapozza a szülőföldhöz és a társakhoz való pozitív érzelmi kötődést.
- "Mesélő természet-beszélő környezet"(Központi Óvoda)
Hangsúlyt kap az anyanyelvi kommunikációs képességfejlesztés, a környezet tevékeny megismerése, a természeti környezetben való tájékozódás, a természet- és környezetvédő viselkedés gyakorlása. 2006-ban és 2009-ben elnyerte a ZÖLD ÓVODA címet
- Játék-Mozgás( Tarlódombi Óvoda, Körösújfalusi Óvoda)
Kiemeli a rendszeres mozgást, a mozgásfejlesztés hatását az értelmi nevelésre, különös tekintettel a roma és a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekekre.
Hangsúlyozza, hogy a mozgásos tapasztalatok fejlesztik a gyermekben önmagával és közvetlen környezetével való kapcsolatrendszerét.
Eredményesen pályáztunk a HEFOP 3.1.3, a TÁMOP 3.3.2, a TÁMOP 3.1.5 valamint a TÁMOP 3.2.11-es pályázatnak is részesei voltunk.. A referencia intézménnyé válás előminősítésén is sikerrel vettünk részt.(TÁMOP 3.1.7.)
Pedagógusaink folyamatosan képzéseken vesznek részt módszertani témákban.(ábrázolás korszerű technikákkal, módszerekkel, drámapedagógia, zenei képességfejlesztés, mentálhigiénés képzés, néptánc, mozgásterápia, környezeti módszertani továbbképzés...
A DIFER tesztjeinek alkalmazásával diagnosztikus képet kapunk a képességek fejlettségéről így a középcső csoporttól-nagycsoportig folyamatos mérés-értékelés alatt vannak a gyermekek. A készségek fejlettségének ismeretében nyílik lehetőség a gyerekek fejlettségi szintjéhez igazodó képességfejlesztésre.
Intézményünk nevelési programjának lényeges eleme az egyéni képességfejlesztés: a tehetséggondozás és felzárkóztatás, kompetencia alapú nevelés.
Tanulmányi kirándulásokra visszük gyermekeinket közvetlen és tágabb környezetünk megismertetése céljából. Erdei óvodát, úszótanfolyamokat szervezünk. Kulturális- és sportversenyeken, rajzpályázatokon veszünk részt. Minden korosztály számára megrendezzük:
- "Mozdulj, ügyesedj' sportnapokat,
- Egészségheteket, egészségnapokat,
- Mesehetet,
- Hagyományápoló programokat: Kézműves hetet (Pünkösdi vásár), Szüreti vigasság, "Tökjó" napok
- Környezeti nevelésünk Jeles Napjait (Takarítási világnap, Állatok világnapja, Víz világnapja, Föld napja, Madarak és Fák napja, Környezetvédelmi világnap)
- Környezettúrákat
- Multikulturális projekteket
A programokba bevonjuk a civil szervezeteket, nyugdíjas klubokat, Cigány Kisebbségi Önkormányzatot, Vésztői Településszépítők Egyesületét, Hagyományőrző és Lovas Egyesületet.
A 2011-2012-es nevelési évtől minden nagycsoportban bevezettük a játékos ismerkedést az angol nyelvvel, heti egy alkalommal játéktevékenységbe ágyazva óvodapedagógus irányításával.
Az óvodák sajátos nevelési programjára, ill. a gyermekek egyéni, kiemelkedő képességeire alapozott tehetséggondozást folytatunk.
A tehetséggondozás célja:
- Felismerni a tálentumot és megjelenési formáit
- Elősegíteni az érzelmi intelligencia, divergens gondolkodás, kreativitás, szabad önkifejezés kibontakozását.
- Segíteni a gyermeket a továbbfejlődésben
- Kielégíteni a kiemelkedő képességű gyermek megismerési, alkotási és speciális szükségleteit ( erős oldalának fejlesztése)
- A tehetséges gyermek tehetséggel összefüggő gyenge oldalának erősítése
Feladatunk, hogy:
- Alapozzunk a gyermek explorációs motivációból fakadó, kíváncsiságára és felfedező megismerési vágyaira
- A pedagógusok továbbképzéseken vegyenek részt, képezzék önmagukat és biztosítva legyen az egymástól való tanulás lehetősége
- Erősítsük a tehetséggondozásban segítséget nyújtó partneri kapcsolatokat
Alakuló helyi Tehetségpontunk tervezett hatókörét intézményünkre kívánjuk kiterjeszteni. Tehetséggondozó tevékenységünket az óvodás korosztály számára több tehetségterületre fókuszáljuk. Ezen kívül, jelenleg tehetséggondozó műhely biztosítja több területen tehetségeink kibontakozását megfelelő szakemberek vezetésével, irányításával.
Civil szervezetek bevonásával is biztosítjuk a tehetséges óvodások számára a mentori szolgálatot.
A program hatékonyabb megvalósítása érdekében együttműködünk a:
- Vésztői Bartók Béla Népdalkörrel
- Vejsze Kulturális Egyesülettel
- Bartók Béla Nevelési Központja és Városi Könyvtára Mesterségek Háza és Tájházzal, Képtárral
- Vésztő-Mágor Történelmi Emlékhellyel
- A békéscsabai tornaklubbal
- A békési uszodával, a füzesgyarmati strandfürdővel
- Országos Madártani Intézettel
- Az Egészségesebb Óvodák Nemzeti Hálózatával
- A Vésztői Sérült Gyermekek Egyesületével
- Vésztői Településszépítők Egyesületével
Rajtuk kívül munkánk során jó kapcsolatot tartunk fent és együttműködünk a :
- Társintézményeinkkel (Szabó Pál Ált. Iskolával, Egységes Pedagógiai Szakszolgálattal, Alapfokú Művészeti Iskolával, Sinka István Művelődési Ház és Könyvtárral )
- város tehetséggondozásban elkötelezett pedagógusaival és civiljeivel.
Jó kapcsolat kiépítésére és együttműködésre törekszünk a:
- Szent István Egyetem Szarvasi Pedagógiai karával
- Békéscsabai Tudásház és Könyvtárral
- szülőkkel
- vállalkozói - és civil szférával.
Együttműködésünk egyik eredményeként Tehetségnapok, fórumok szervezésével lehetőséget teremtünk a tehetséggondozó szakterület elismert szakértőivel való konzultálásra, más Tehetségpontokkal való kapcsolattartásra, tapasztalatcserére, ötletbörzére. Így az érdeklődő gyermekek, szülők, pedagógusok információt kapnak a tehetségfejlesztéssel foglalkozó programokról, a tehetségterületekről és a szakemberekről.
Társadalmi szemléletet formálunk a tehetségbarát környezet megteremtésének célja érdekében.
Megalakuló Tehetségpontunk feladata lesz még a szoros kapcsolattartás és együttműködés a Nemzeti Tehetségsegítő Központtal és más regionális Tehetségsegítő Központokkal
Manuális, zenei, mozgás, néptánc területeken kívánjuk elsősorban a tehetségeket fejleszteni, kiegészítve természeti, környezeti tartalmakkal.
A feladat: az érdeklődés fokozása, a problémamegoldó gondolkodás a kreativitás, önkifejező képességének fejlesztése, zenei, motoros, kommunikációs, vizuális képesség javítása, a dúsítás, gazdagítás. Egyéni fejlesztési terveinket fejlesztő pedagógusok segítségével készítjük el, mely tartalmazza a kiinduló állapotot, a fejlesztő tevékenységet, annak módszerét és eszközét, valamint a fejlesztés várható eredményét.
A tavaszi szakmai hét keretében az előzetesen meghirdetett pályázatok eredményhirdetése, kiállítások rendezése ad módot a tehetségek megmutatkozására. A hét zárásaként pedig kulturális bemutatkozó estre kerül sor, ahol a színpadra termett gyermekek mutathatják meg kivételes képességeiket. (néptánc, mozgás, környezeti-drámajáték)
Kiemelt figyelmet fordítunk a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű, valamint a roma tanulók tehetségsegítésére.
Óvodánkban már több éve működő tehetségműhelyek:
- "Varázsceruza" tehetséggondozó csoport
- "Papírvarázs" tehetséggondozó csoport
- "Ugri-Bugri" gyermektorna tehetséggondozó csoport
- Páva néptánc csoport
Ettől a nevelési évtől működő csoportjaink:
- Kis felfedezők - természetbúvár tehetséggondozó csoport
- "Csinnadratta" zeneovi tehetséggondozó csoport
- Kis kézművesek tehetséggondozó csoport
- Aranysarkantyú néptánc csoport
A tehetségműhelyek működtetésével célunk a gyermekek kreativitásának kibontakoztatása, újszerű változatos módszerek, eszközök felkínálásával.
A 2008. augusztus elseje óta integrált intézményként működő ÁMK rengeteg lehetőséget rejt a tehetséggondozás terén. A humán erőforrással és a tárgyi feltételekkel való ésszerű és tudatos gazdálkodás, a jól képzett szakemberek jelenléte, az átjárhatóság, az átcsoportosíthatóság lehetősége biztosítja a tehetséggondozás alapfeltételeit
A "Vésztői Óvodásokért Alapítvány" támogatja a tevékenységeinket.
A fenntartó nagyon fontos feladatnak tartja a tehetséggondozást, lehetőségéhez képest minden segítséget és támogatást megad ehhez a pedagógiai feladathoz.
Pályázatíró team működik nevelőtestületünkben, melynek tagjai folyamatosan figyelik és keresik azon pályázatokat, melyek magasabb színvonalra emelik a tehetséggondozást.
Tantestületünknek egész napos továbbképzést szervezünk a témában.
A 2011. márciusában megrendezésre kerülő szakmai napunk fő témája is a tehetséggondozás.
A tevékenységet segítő szakemberek intézményünkben:
- Karakas Józsefné intézményvezető, szakvizsgázott óvodapedagógus (közoktatásvezető, minőségfejlesztő)
- Pardi Gézáné gyógypedagógus, az Egységes Pedagógiai Szakszolgálat vezetője
- Erős Emőke pszichológus
- A BBNK intézményegységeként működő Alapfokú Művészeti Iskola igazgatója: Szegediné Kutasi Emma és az iskola tanárai
- Szentesi Marianna Szakvizsgázott néptánc oktató,mentálhigiénés szakember
- Pásztor Éva pszichopedagógus, (jelenleg jár tehetségfejlesztő szakvizsgát adó képzésre)
- Kara Istvánné szakvizsgázott, gyógytestnevelő, SZIT terapeuta, óvodapedagógus
- Dr Csuta Lajosné testnevelőtanár,úszóedző
- Kurucsóné Csüllög Anikó szakvizsgázott óvodapedagógus művészeti nevelés
- Szűcsné Köteles Andrea szakvizsgázott környezetpedagógus
- Csősz Ferenc a BBNK intézményegységeként működő Művelődési Központ és Könyvtár igazgatója, dráma és magyar szakos tanár és munkatársai
- Parais Adrienn média-magyar szakos tanár, a Sárrét Tv munkatársa, média és drámacsoport vezetője
Az Intézményi Minőségirányítási Programunkba beépítjük a tehetséggondozás eredményességének, hatékonyságának mérését, értékelését figyelve az erősségeit, a gyengeségeit, és a fejlesztendő területeket.
Tehetségterületenként részt veszünk az intézményi- és városi szintű pályázatokon, valamint a hozzánk eljuttatott pályázatokon való részvételt szorgalmazzuk az óvodásaink körében. Az elkészült alkotásokat minden alkalommal kiállítjuk, díjazzuk.
A helyi újságban és a helyi tévében rendszeresen tudósítunk rendezvényeinkről, ezekről visszajelzéseket várunk és kapunk. A partnereink (szülők, fenntartó, iskola,) és a gyermekeink elégedettségéről kérdőívvel tájékozódunk. A jelzéseket, javaslatokat, építő jellegű kritikákat, beépítjük további munkánkba.
A gyermekek képességeinek folyamatos fejlődése tükrözi munkánk eredményességét.
Mindezek alapjául szolgál a szeretetteljes nyugodt légkör biztosítása, amely még nagyobb teret enged a gyermek szabad önkifejezésének,kibontakoztatására.
Munkánkat jellemzi az új iránti fogékonyság, értékmegőrzés, közvetlen munkastílus és hangnem, a humánum és a partnerközpontúság. Hatékonyan működő munkaközösségeink nyitottak az új munkamódszerek felé. Jellemző rájuk az együttgondolkodás, egymás segítése, a team munka. A műhelyprogramokat szakértő pedagógusok vezetik. Használják az új szervezési és tevékenységformákat (projekt, témahét, kooperatív technikák).
Az óvoda pedagógiai programjának középpontjában a gyermek képességeinek, és az egész személyiségének fejlesztése áll. Legfontosabb érték és partner a gyermek. Nagy figyelmet fordítunk a szülők véleményére és igényeire.
Intézményünk folyamatosan él a pályázati lehetőségekkel.
Minél több lehetőséget teremtünk arra, hogy tevékenységeink nyitottak legyenek a külső érdeklődők számára.
Programjainkra meghívjuk a volt tehetséges óvodásainkat, mintaadás, példamutatás céljából.
Igyekszünk cégeket, vállalkozásokat megnyerni a tehetségek támogatására, illetve képviselőiket bevonni a tehetségsegítő munkába.