Berente lakosainak száma jelenleg kevéssel haladja meg az 1000 főt.
A társadalmi, gazdasági változások hatására az utóbbi évek során a településen
tömegesen váltak munkanélkülivé a szülők. (a családok elvesztették anyagi, egzisztenciális biztonságukat). A hátrányok különösen a képzetlen társadalmi rétegeket sújtották halmozottan.
Az alacsony igényszinttel párosuló megélhetési gondok negatív életvitelhez vezethetnek,
főleg a roma családoknál (akiknek a száma jelentősen növekedett). Ez az életvitel nemzedékről,nemzedékre száll. Közülük kerül ki a hátrányos helyzetű gyerekek többsége. Ezeknek a gyermekeknek nagy lehetőség az intézmény adta lehetőség, mely segíti őket a felzárkóztatásban és a lehetséges tehetségek felszínre hozásában.
(1) - Intézményünk műszaki felszereltsége a mai, modern kornak megfelelő. A TÁMOP3.1.4 és a TIOP1.1.1. pályázatai segítségével a következő eszközök állnak a rendelkezésre. Minden itt tanuló diák rendelkezik tanulói laptoppal. Öt teremben interaktív tábla, projektor, és minden teremben tanári laptop található. Ez megsegíti az informatikai oktatást, illetve az önálló tanulás lehetőségét. A hozzáférhetőség minden tanuló számára adott, ezért sikeresebb ezen a területen a tehetségek, alul teljesítők megsegítése.
(2) - A pályázatok is lehetőséget nyújtanak a differenciáláshoz, és a korszerű tanulási technikák alkalmazásához.
(3) - Iskolánkban a pedagógusok többsége több területen, szakmailag magasan képzett. (okleveles pedagógia, tehetségfejlesztő tanár; okleveles inkluzív gyógypedagógiai tanár; okleveles neveléstudományi kisgyermekkor szakirányú bölcsész; fizika,- matematika tanár)
(4) - Műfüves futballpályával is rendelkezik az intézmény, ahol a tanórai foglalkozásokat tartjuk és tanórán kívül számos rendezvényt szervezünk. A tanulóink labdarúgásban, illetve a területi, és országos versenyeken értek el eredményeket. Eljutottak a diák olimpiára is. Iskolánk tagja a Bozsik utánpótlási programnak.
(5) - A magyar kultúra napját, a Szabó Zoltán szép kiejtési versenyt, és a Petőfi Sándor szavalóversenyt évről évre megtartjuk. A versmondó versenyeken az alsó és felső tagozatos tanulóink jelentős sikereket érnek el.
(6) - Egyéb városi, területi, és kistérségi versenyeken való részvétel ( rajz, matematika, helyesírás, olvasó, természetismeret, hulladékgazdálkodás)
(7) - Cool-túra internetes-kulturális vetélkedő területi szervezése és lebonyolítása öt éve történik már az iskolánk részéről.
(8) - Az iskolánk, honlappal rendelkezik melyen képi és írásos formában rendszeresen tudósítunk az iskolai eseményekről és az aktuális projektekről, illetve versenyek eredményeiről.
(9) - Mazsorett tíz éve, színvonalasan működik az iskolánkban. A szülők, az önkormányzat jelentősen hozzájárulnak a támogatásukkal a mazsorett működéséhez, hogy a versenyeken és fellépéseken is részt vehessenek a gyerekek.
(10) - Sakk szakkörön vesznek részt a diákjaink. Az év végén helyi versenyen mérik össze a megszerzett tudásukat.
Iskola pszichológus segítségét vesszük igénybe a tehetséges tanulók feltérképezéséhez.
Folyamatos kapcsolat:
- Nevelési Tanácsadó
- Apáczai Tankönyv Kiadó- akkreditált képzések
- ÁMK-n belül Könyvtár
- Iskolapszichológus
- A helyi média
Tervezett együttműködések:
- Miskolci Egyetem Comenius Tanítóképző Főiskolai Kar Informatika tanszék
- A már meglévő szülői értekezletek fogadóórák hatókörét kívánjuk bővíteni és ezt bevonni a tehetségpont tevékenységébe.
Specifikus tehetségformák:
- informatika
- sport
- magyar nyelv és irodalom
- természetismeret
- vizuális kultúra, dráma és tánc
- stratégiai játékok, tevékenységek
A tehetségpont feladata:
- Tehetségkutatás, a tehetségek azonosítása, illetve kiválasztása. Ezt a munkát az iskola pszichológus végzi. Feladata még az önismereti, illetve a személyiségfejlesztő tréning tartása a pedagógusok számára. Tanácsadás a szülők, pedagógusok és szülők számára.
- Jógyakorlatok megismerése és átvétele.
- Az órákon kívüli tevékenységek - szakkörök, kiállítások és színházak látogatása tehetségfejlesztésének koordinálása.
- Kapcsolattartás háttérintézményekkel, szülőkkel, érdeklődő pedagógusokkal.
- A programban résztvevő tanulók nyomon követése.
Konkrét és tervezett, programok:
- Cool- túra területi verseny szervezése és lebonyolítása
- TÁMOP kupa szervezése és lebonyolítása
- József Attila versmondó verseny alsó és felső tagozatban
- 100 apró lépés a tudás felé műveltségi verseny online kapcsolattal - szervezése és lebonyolítása
- Intézményünk pedagógusainak akkreditált képzéseket szervezünk
- Apáczai bázis iskolaként képzések a kiadó részéről
- Városi és megyei versenyek és pályázatok
- Tehetség és egyéb pedagógiai konferencia szervezése és lebonyolítása
- Előadások szervezése, előadók meghívása aktuális témák körében
Amit tettünk:
- Pályázatok figyelése, igénybevétele.
- A helyi önkormányzat támogatásának felhasználása.
Amit tervezünk:
- Pályázatok figyelése, igénybevétele a továbbképzésekhez.
- A helyi önkormányzat támogató segítségére a közel jövőben is számítunk.
- Dr. habil Gyarmathy Éva PhD az MTA Pszichológiai Kutatóintézetének tudományos főmunkatársa,
Klinikai és neveléslélektani szakpszichológus, Kognitív viselkedésterapeuta
Tevékenységei: egyéni pszichoterápia, oktatás, képzés, szakértés, a diszlexiás - és a tehetségtámogató munkacsoport vezetője
Pedagógiai és pszichológiai szakmai támogatónak próbáljuk megnyerni:
- Dr. Mező Ferenc PhD a Debreceni Egyetem Pszichológiai Intézetének munkatársa
Közéleti tevékenysége:
(1) - Kocka Kör Tehetséggondozó Kulturális Egyesület: elnök
(2) - Magyar Iskolapszichológia Egyesület (MAIE): vezetőségi tag
(3) - Magyar Tehetséggondozó Társaság (MTT): tag
(4) - Debreceni Egyetem Tehetséggondozó Programja (DETEP): bizottsági tag, titkár
Együttműködés a Szegedi Tudományegyetemmel.
- Mérések elvégzése a gyermekek fejlődésében és ez kapcsolódik a tehetségek felismeréséhez is. Sajátos fejlesztésekhez segítségek nyújtása.
Több éves tapasztalatainkra építve szervezzük meg munkánkat. Rendszeressé tesszük a munka megbeszéléseinket, belső képzéseinket és a gyors információáramlást.
Céljaink között szerepel együttműködni a következő intézményekkel, szervezetekkel:
- Miskolci Egyetem Sárospatak Comenius Tanítóképző Főiskolai Kar Informatika Tanszék
- Magyar Tehetséggondozó Társaság
- Magyar Géniusz Integrált Tehetségsegítő Program
- Kockakör Alapítvány
- Sajátos Nevelési igényű Tehetségeket Segítő tanács
- Tervezett kapcsolattartásunk:
- Tehetségpontos iskolák ( tapasztalatok, folyamatos cseréje, jó gyakorlatok átvétele)
- szülők