A Csongrádi Batsányi János Gimnázium, Szakgimnázium és Kollégiumban a tehetséggondozás több évtizedre nyúlik vissza. A mindig innovatív tantestület rendszeresen készítette és készíti fel tanulót különböző versenyekre. Számos helyei, megyei, országos (OKTV), nemzetközi sikereket értek el tanulónk. A tehetséggondozás területén fő célkitűzésünk a tehetségesek korai azonosítása, fejlesztése, új módszerek bevezetése, szakmai tanácskozások, bemutató foglalkozások szervezése. 1 fő tehetségfejlesztő pedagógussal, iskolapszichológussal rendelkezünk. Eszközparkunkat a pályázatok útján mindig fejlesztettük és fejlesztjük.
Több évtized után a gimnáziumban újra indultak a tagozatos osztályok. Matematika-fizika, biológia- kémia és földrajz-informatika tagozat és ehhez kapcsolódó terepgyakorlat.
A humán tagozaton tanulók elmélyülhetnek a történelem, irodalom és a nyelvek világában. A nevezetes napokon kiállításokat, előadásokat, „Nyelvi Konferenciákat”, Disputa szakkört szervezünk. Célja a kutató munka megismerése, az idegen nyelv tanulása, a kommunikáció, az érvelés fejlesztése.
Akkreditált ECL vizsgahelyként, vizsgáztatási jogosultsággal és Regisztrált ECL Vizsgafelkészítő Hely-ként célirányos felkészítést végzünk.
Az ÖKOiskola programjának célja, Környezetünk fenntarthatóságának megismerése és erre való törekvés, a tanulók saját testi-lelki egészségük megőrzése, egészséges életvitelre törekvés.
"Gondolkozz, tervezz, építs, programozz, tesztelj!" ez az alapgondolata az iskolánkban 2005-ben bevezetett, kezdetben Lego robotokkal, ma már mBot robottal bővülő és saját készítésű robotok megalkotására is lehetőséget biztosító tehetséggondozó műhelynek. A versenykihívások, projektek segítik az egyéni és a csapat fejlődési utak megtalálását. Részt veszünk nemzetközi First Lego League, RoboCup, Robotolimpiákon valamint Robotprogramozó Csapat és Innovációs Versenyeken.
A Csongrádi TErmészetTUDOmányos Diáklaboratórium célja a természettudományos tárgyak magas színvonalú oktatásának támogatása és a saját tapasztalatokon alapuló, élményszerű ismeretszerzést biztosító tanulókísérleti munkaforma alkalmazása a diákok sokoldalú fejlesztése a versenyeztetése érdekében. A diákok tanítási órákon, szakkörökön, közép- és emelt szintű érettségire felkészítő foglalkozásokon használják a labort.
Az informatikai tehetséggondozáson problémamegoldó gondolkodást, az algoritmikus látásmódot, a kódolás technikáját sajátítatjuk el. "Programozás csak lányoknak" című projektünk az esélyegyenlőség jegyében a lányok informatikai fejlesztését segíti elő.
Tanulmányútjaink az ország különböző felsőoktatási és kutatói intézményeibe, nagy ipari létesítményeibe irányulnak, a Szegedi Tudományegyetem, a Budapesti Műszaki Egyetem, az Eötvös Loránd Tudományegyetem, a Neumann János Egyetem, az ELI, a Paksi Atomerőmű, több Nemzeti Park és az ipar néhány képviselőjéhez.
A Magyar Természettudományos Önképző Körökhöz kapcsolódtunk.
Bekapcsolódtunk az Erasmus+ projektbe és nemzetközi versenyekbe.
A tervezett Tehetségpontot induláskor legnagyobb részben az iskolánkban és a Csongrádi kistérségben kívánjuk működtetni. Az iskolánkban folyó nevelő - oktató munka céljainak elérése érdekében évről évre tökéletesítjük a megismert és használt módszertani eljárásokat, nyitottak vagyunk új módszerek, programok kipróbálására. A szülők és az érdeklődő kollégák évente több alkalommal betekintést nyerhetnek az intézményben folyó magas szakmai színvonalú munkába. Nyílt órákon, foglalkozásokon, iskolai versenyeken, laborfoglalkozásokon, kiállításokon, ünnepségeken nyílik lehetősége a tehetségeknek a megmutatkozásra.
Iskolánk együttműködik a Szegedi Tudományegyetem Természettudományi Karával, ahová évente látogatásokat szervezünk a diákok számára. Iskolánk kapcsolatban áll a Szegedi Tudományegyetem TTIK Informatikai Intézetével. A folyamatos kapcsolattartás révén iskolánkból nyolc diák vehetett részt a kétnapos tehetséggondozó táborban kísérő tanáraikkal együtt, A programot a tanszék munkatársai és egyetemisták, köztük iskolánk nem régen érettségizett diákja valósították meg.
Megragadunk minden olyan alkalmat, ahol az iskolánkban folyó tehetséggondozás eredményeit bemutathatjuk. Így a szegedi Szent-Györgyi Albert Agóra és a Szegedi Regionális Természettudományos Diáklaboratórium által meghírdetett programokon diákjaink részt vesznek. ( pl. Kísérletek kavalkádja”)
Kapcsolatban állunk a Szarvasi Halkutató intézettel. Így minden évben részt veszünk az említett a Szarvasi HAKI által szervezett KUTATÓK ÉJSZAKÁJA című programsorozaton.
Negyedik éve vesz rész iskolánk az NI mentorprogramban, amelynek fő célja, hogy a diákok természettudományok és műszaki területek iránti érdeklődését támogassa.
Szoros kapcsolatot építünk ki a Csongrád és Térsége általános iskoláival (Csongrád 4, Felgyő, Csanytelek, Tömörkény 1-1-1), Szentesen (3 általános iskola) és Tiszaalpáron 1 általános iskolával. 2014. szeptember 1-től beindult ÖVEGES labor keretében működő TETUDOD projekt még inkább elmélyíti a 12 általános iskolával elindult kapcsolatot. A régió természettudományos tárgyakat tanító pedagógusai számára a szakmai együttműködés és továbbképzés lehetőségét kínáljuk. Térségi természettudományos központként célcsoportjaink: saját diákjaink, együttműködő iskolák diákjai, más intézmények pedagógusai, helyi lakosság érdeklődő csoportjai, kisgyermekes szülők, partnerek.
Anya TeTudod, Apa TeTudod nyílt labor foglalkozások célja, hogy a szülők is megismerjék iskolánk lehetőségeit, részt vegyenek saját tehetséges gyermekük szakmai nevelésében. Minden évben régiós SUDOKU versenyt szervezünk.
A Magyar Tehetséggondozó Társaság rendezvényeit figyelemmel kísérjük. rendszeresen részt veszünk a MATEHETSZ támogatásával megszervezett tehetségnapokon, tehetség roadshow-on ahol számos jó gyakorlatot, szakmai fogást ismerhetünk meg és a tehetséges diákjaink bemutatkozhatnak. (zene, tánc, ének) Ezek a találkozások lehetőséget adnak szakmai kapcsolataink bővítésére.
Keressük és Figyelemmel kísérjük azokat az országos szintű rendezványeket, lehetőségeket, ahol tehetséges diákjaink bemutatkozhatnak. Így részt veszünk az Erkel Diák Ünnepeken, ahol az országból számos tehetséges diák mutatkozik be és versenyzik a meghirdetett művészeti kategóriákban ( tánc, hangszer, ének, próza, filmkészítés, versmondás, színészet). Diákjaink népdaléneklés és kortárs balett kategóriában értek el kiemelkedő eredményeket.
A gazdagítás jegyében külföldi utazásokat (cserediák kapcsolat), múzeumlátogatásokat, terepgyakorlatokat, tanulók által bemutatott kísérletező előadásokat, nyári táborokat szervezünk. Külföldi kapcsolataink közé tartozik a lengyelországi Belchatow és a finnországi Raisio városával való együttműködés, amely során diákjaink utaznak ki és ismerik meg az ottani diákok életét, oktatási rendszerüket. Közös programokon vesznek részt és megismerhetik egymás kultúráját.
A tehetségpontunk feladata:
- tehetségkutatás, a tehetségek azonosítása, kiválasztása, fejlesztése: személyiségtesztek elkészítése, kiértékelése,
- érdeklődés alapján tehetségfejlesztő csoportok működtetése, amelyeket humán és reáltéren egyaránt megvalósítunk;
- kapcsolattartás a szülőkkel, az együtt fejlesztés érdekében,
Programok, szakkörök:
- Önismereti tréning szervezése iskolapszichológusunk irányításával.
- Iskola versenyek szervezése a szűrés, a felkészítés érdekében.
- Előadások (külső és saját tanulóink), Nyelvi Konferenciák szervezése.
- Nyelvvizsgára való felkészítés.
- A környék általános iskolásainak előadások, versenyek szervezése, a tehetségek kiszűrése érdekében.
- "Gondolkozz, tervezz, építs, programozz, tesztelj!" program működtetése.
- Disputa szakkör célja a kommunikációs készség fejlesztése.
- Versenyeztetés megyei és országosan meghirdetett versenyeken, egyéni és csapatversenyeken.
- Tudományos önképző kör működtetése, amely során a diákok már végzett, volt „batsányisokkal” ismerkedhetnek meg. Bepillanthatnak a természettudományok terén elért eredményeikbe. Megismerhetik egy- egy tudományág rejtelmeit, szépségeit, a kutató munka nehézségeit és eredményeit;
- A Csongrádi TErmészetTUDOmányos Diáklaboratórium működtetése saját és a környékbeli diákok számára; Élményszerű ismeretszerzés tanulókísérletek útján.
- Táboroztatás, terepgyakorlatok, amelyek lehetőséget kínálnak a tagozatos (biológia- kémia, földrajz- informatika és fizika- kémia) diákok számára az elméleti tudás gyakorlati alkalmazására; A terepgyakorlatok során több közeli Nemzeti parkba is eljuthatnak a diákok.
- Nevezetes napok megemlékezései: G- nap, Föld órája, Víz világnapja, Állatok világnapja, Madár megfigyelési Világnap, történelmi napok, stb.
- Szakmai kirándulások felsőoktatási intézményekbe, kisebb és nagyobb vállalatokhoz.
- Pályázat figyelés és írás, amely segítséget nyújt a tehetségfejlesztő programok anyagi hátterének megteremtéséhez;
- Külföldi, testvérvárosi kapcsolatokban való részvétel (Lengyelország- Belchatów és Finnország- Raisio.
- Erasmus+ projekt és nemzetközi versenyekbe való bekapcsolódással az iskola nemzetközisítését segítjük elő. Megismerjük a tanárok és iskolák közötti együttműködések európai jó gyakorlatait, diákjaink valódi európai diákkapcsolatokat építenek, eszközként alkalmazzák, fejlesztik nyelvtudásukat.
- A régió 12 általános iskolájának diákjait heti egy alkalommal, pénteken tömbösített természettudományos tanórákra fogadjuk Csongrádról, Bokrosról, Csanytelekről, Felgyőről, Szentesről, Tiszaalpárról és Tömörkényről. A régió természettudományos tárgyakat tanító pedagógusai számára a szakmai együttműködés és továbbképzés lehetőségét kínáljuk. Térségi természettudományos központként célcsoportjaink: saját diákjaink, együttműködő iskolák diákjai, más intézmények pedagógusai, helyi lakosság érdeklődő csoportjai, kisgyermekes szülők, partnerek.
Tehetségpontunk rendelkezik a megfelelő tárgyi és személyi feltételekkel. Tehetségfejlesztő pedagógus Cseri Gáborné. Iskolapszichológus munkakörben foglalkoztatott kolléganő irányításával készítjük és kiértékeljük a különböző személyiségi teszteket és szervezzük meg az önismereti csoportokat.
A tanulók tehetségfejlesztését, felkészítését a tanárok kötelező és nem kötelező óráinak terhére valósítjuk meg. A tanulók versenyre való utaztatását részben a fenntartó, részben az alapítvány és sok esetben pályázati támogatásból valósítjuk meg. Külföldi utak esetén előfordult, hogy a támogatók között volt Csongrád városa, helyi vállalkozó vagy vállalat.
Batsányi János Alapítvány célja, díjai:
Nevelés és oktatás fejlesztése, tehetséggondozás, szociálisan rászorulók támogatása, képességfejlesztés, ismeretterjesztés, kulturális tevékenység, egészségmegőrzésre irányuló munka fejlesztése, az oktatás tárgyi feltételeinek bővítése. Minden olyan kezdeményezés támogatása, amely fokozza a tanulók oktatási színvonalát, hozzájárul a tanulók erkölcsi, anyagi és szociális elismeréséhez.
Pro Schola-díj: humán, reál, szakmai, sport, ill. közösségi kategóriában kiemelkedő teljesítményt nyújtottak
Havas Gyula-díj, matematika területén kiemelkedő eredményt értek el
Farkas György-díj, biológia és az angol nyelv területén kiemelkedő eredményt értek el
Szucsán András-díj, fizika területén kiemelkedő eredményt értek el
Informatika-díj, akik az informatika területén kiemelkedő eredményt értek el