A Waldorf-iskolákat a kéz, a szív és a fej iskoláinak is szokás nevezni. A Waldorf-pedagógia a gyermeket - a fejlődő embert - testi-lelki-szellemi egységnek tekinti. A nevelés folyamatában egyforma mértékben fejlesztik a gyermek intellektuális, érzelmi és a cselekvésben megnyilvánuló gyakorlati készségeit. Míg a hagyományos iskolarendszerben domináns az intellektuális oktatás, addig nálunk a művészeti és gyakorlati készségek fejlesztése azonos súlyú a közismereti képzéssel. Minden tantárgyat a művészet hat át, a különböző témák feldolgozásában helyet kap a festés, a rajzolás, a zene, a szavalás, a dráma. Intézményünkben minden osztályfokon, az alapórákon és délutánonként szakkörökön belül ismerkedhetnek tanulóink a művészetekkel. Van pasztell szakkörünk, festés és kézműves körünk, grafika, kórus, hangszeres órák. A gyerekek első osztálytól tanórai kereteken belül tanulnak furulyázni, kötni, horgolni, faragni. A beszédtechnika órákon a szép kiejtést segítik a hangerő-, légzés-, és artikulációs gyakorlatok. A dráma-, kommunikációs- és szituációs játékokban a gyerekek gyakorlatot szerezhetnek a szerepléshez, növelhetik önbizalmukat, feszegethetik határaikat, hogy könnyebben és határozottabban tudjanak megnyilvánulni. Iskolánk tanulói és munkáik rendszeresen szerepelnek fesztiválokon, kiállításokon, ahol lehetőség nyílik a többi győri iskolák tanulóival való találkozásra. Gyermekeink természettudományos érdeklődésének felkeltése érdekében sok kísérletet végeznek a kémia, fizika területén. Fontos számunkra, hogy megkeressük a gyermek azon képességeit, amelyekben erős, és amelyekben képes a legmagasabb szintű kibontakoztatásra. A sportban, a mozgásban is élen járunk. Ügyelünk arra, hogy gyermekeink sokat legyenek levegőn, spontán módon fejleszthessék fizikai képességeiket. A sport a test és ezen keresztül a lélek nevelője. Erre fordít hangsúlyt a Bothmer –gimnasztika, és az Euritmia. Gyakorlásuk világosságot, nyitottságot és erőt közvetítenek a mai ember felé is.
Iskolánk országos beiskolázási hatókörrel bír. Hét éves kortól érettségiig neveljük, oktatjuk a ránk bízott gyerekeket, fiatalokat.
Hatókörünk elsősorban helyi, intézményi, de együttműködéseink vannak városi, területi, regionális szinten is alapítványokkal, intézményekkel és természetesen országosan a többi Waldorf-iskolával.
Kapcsolatban állunk a Széchenyi István Egyetem Apáczai Csere János Karával, ahonnan rendszeresen érkeznek hallgatók ismerkedni a Waldorf-pedagógiával, annak módszereivel, komplex személyiségfejlesztő hatásával.
Iskolánkban nem cél a versenyeztetés és mivel a harmonikus fejlődést gátolhatja, kifejezetten törekszünk az első iskolai években kerülésére. Az ötödik évfolyamban az ókor és az olimpiai játékok hatják át az egész tanévet. Az év végi Waldorf-iskolák közös Olimpiáján történik meg először a konkrét versenyzés, összemérés, de a hangsúly itt is önmaguk legyőzése, saját határaik feszegetése.
A tehetség fejlődéséhez nincs egy meghatározott út, mindenki számára eltérő a fejlődéséhez szükséges környezet. Ami lényeges, az a támogató, befogadó, bizalmi közeg, mely lehetőséget biztosít az egyéni utak kiteljesítésére.
A gyermekben jelentkező tehetségígéret kibontakoztatásakor az osztálykísérő és szaktanárok feladatai:
- az egyéni képességek, fejlődési ütem, szociokulturális helyzet figyelembe vétele
- a tehetségprofil felismerése
- a speciális tehetségterület támogatása
- a gyenge oldal fejlesztése
- a pszichés háttértényezők erősítése, fejlesztése (önismeret, motiváció, tanulási technikák elsajátítása)
- a tehetség terhének viselésének segítése (pszichés biztonság, lelki szabadság)
Tenni mindezt kiválogatás, elkülönítés nélkül, a megfelelő érzelmi fejlődés biztosítása, a szabad játékra fordítható idő védettségének biztosítása mellett, a test, lélek, szellem fejlesztésének harmóniájára és egyensúlyára törekedve.
Intézményünkben aktív zenei élet folyik. Első osztálytól tanulnak furulyázni a gyerekek, rendszeres fellépői az év közbeni rendezvényeinknek, bemutatóinknak. Évek óta részt veszünk a győri Furulyafesztiválon. A zene szeretetét megalapozva büszkén mondhatjuk, hogy tanulóink nagy része a furulya mellet más hangszeren is játszik. A nyolcadikos és tizenkettedikes éves művészeti munkáik között is gyakran szerepel színvonalas zenei produkció.
A drámafoglalkozásokon, melyek tantervi és szakköri szinten is jelen vannak iskolánkban, a gyerekek életkoruknak megfelelő témákat dolgoznak fel, melyet a Dráma-napon, Adventi- bazáron, és az évkör fontosabb ünnepein adnak elő, de már városi szinten is megjelentünk a téli ünnepkörhöz kapcsolódó előadásunkkal.
Képzőművészeti alkotásaikkal, művész-tanáraink segítségével több kiállításon is részt vehettek diákjaink, és kézműves munkáik díszítették már második alkalommal a győri belvárost az Autizmus Világnapján, ezzel is kifejezve odafordulásukat a "másság" felé.
A sport, a mozgás, mint a gyermeki fejlődés legalapvetőbb mozgatója, irányítója továbbra is meghatározza pedagógiánkat. A Waldorf-Olimpián, a Mezei Futóversenyen és több tanulónk úszásban, elért eredményei bizonyítják, hogy ezt az irányt kell továbbra is követnünk.
Logikai-matematikai tehetség terén sem szűkölködünk, de éppen a versenyhelyzet kerülése miatt tanulóink ritkán kerülnek megmérettetésre. Ezen szeretnénk változtatni 6. évfolyamtól. A szakköreink és gimnáziumi fakultációválasztás során azonban többen is választanak természet- és társadalomtudományi tárgyat.
Iskolánk fenntartója a Győri Waldorf Egyesület, mely tevékenységeinket finanszírozza, támogatja, segít a jó minőségű, művészi értékű alapanyagok beszerzésében, a szűkös iskolai épület teremgondjainak megoldásában, tárgyal az önkormányzattal az épületek bérléséről. Sokat segítenek a szülők, elsősorban rendezvényeink szervezésében, lebonyolításában.
Az épületeink szépítése, javítása, szülői összefogásból történtek.
Anyagi és eszközbeli hozzájárulásra kis-és nagyvállalatoktól egyaránt számíthatunk, de egyesületünk fogad magánszemélyektől is adományokat.
Pályázati forrásokból kerültek szép, esztétikus hangszerek a gyerekek használatába, melyeken élmény játszani.
Programjaink megvalósításában továbbra is számítunk pályázási lehetőségekre.