A gyermek megfigyelési szempontokat „Nagy Jenőné: Tehetséggondozás az óvodában” című könyvének mellékletéből vettük át. Szakmai műhelymunka keretében kidolgozott tulajdonságlista alapján választjuk ki a tehetségígéretes gyermekeket. Óvodapedagógusaink a megfigyelést kiscsoportos korban kezdik el, dokumentálják, majd középső csoport év végén ajánlást tesznek a tehetségkoordinátornak. A tehetségkoordinátor döntést hoz arról, hogy mely gyermekek mely műhelybe kerülnek besorolásba. A tehetségígéretes, de műhelymunkába be nem kerülő gyermekek egyéni fejlesztése csoporton belül, a csoportos óvodapedagógus vezetésével történik. Munkájáról a gyermekfejlődési napló megfelelő formanyomtatványán feljegyzést készít. A tehetségműhelyek működéséhez nélkülözhetetlen pedagógusaink motiváltsága, elkötelezettsége, szakmai felkészültsége az adott területen.
Intézményünkben különböző képességterületeken kínálunk lehetőséget tehetségígéretes gyermekek számára:
• Kincsesláda Vizuális Műhely: Téri-vizuális kiemelkedő
• Matematikai-logikai Műhely
• Zenés Ovitorna, Ovifoci
• Zöld Óvoda, Madárovi
Az inter- és intraperszonális képességek fejlesztése az egyes műhelyekben folyó munkába integrálva történik.
• Tervezett hatókör: intézményi
• Együttműködést tervezünk:
• Csicsergő Óvoda (1173 Budapest, Kaszáló utca 48.) Továbbképzéseken való együttes részvétel. Vélemény és tapasztalatcsere.
• Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola és Gimnázium (1173 Budapest, Akácvirág utca 49) Az intézményekben dolgozó pedagógusok információt cserélnek a tehetségazonosítás és tehetséggondozás témakörben. Szakmai tanácsokkal segítik egymás munkáját. Közös szakmai programokon vesznek részt. A közös tevékenység eseményeit saját honlapjukon nyilvánosságra hozzák.
• 17. kerület Tehetség Team A team havi rendszerességgel ülnek össze, ahol az egyes óvodák tehetségkoordinátorai véleményt és tapasztalatot cserélnek.
• Kőbányai Mászóka Óvoda (1105 Budapest, Ászok utca 1-3.) Részvétel szakmai napokon, tehetségnapon. Saját műhelyben szerzett tapasztalatok megbeszélése.
• Napsugár Óvoda Gyermekeiért Alapítvány: anyagi támogatás a műhelyben használt eszközök folyamatos biztosítása
• 17. kerület Önkormányzat képviselői
• Lokálpatrióták megkeresése-Rákosligeti Sakk Egylet megkeresése
• Családok, szülők bevonása, közös programok szervezése
• Vigyázó Sándor Művelődési Ház (1173 Budapest, Pesti út 113) Kiállítások, koncertek, előadások látogatása, kiállításokon való részvétel
• Bartók Alapfokú Művészeti Iskola: (Budapest, 1173 Pesti út 80.) Növendékek fellépése az óvoda jeles napjain, rendezvényein, Részvétel az intézmény által szervezett korosztálynak megfelelő eseményeken.
• Erdős Renée Ház: 1174 Budapest Báthori utca 31. A muzeális kiállítások látogatása, megtekintése, rendezvényeken való részvétel
Nevelőtestületünk a tehetséggondozást a téri-vizuális és a logikai-matematikai területeken kezdte meg, és szeretné továbbra is folytatni. Az egyes műhelyek kiegészülnek az inter- és intraperszonális képességek fejlesztésével.
Tapasztalataink szerint a gyermekek értelmi, érzelmi beállítottsága, képességstruktúrája igen nagy változatosságot mutat.
A Kincsesláda Vizuális Műhelyt 2016 szeptemberében alapítottuk meg. Jelenleg igen népszerű, szeretnénk a műhelyt az elkövetkező években is tovább működtetni. Két lelkes Óvodapedagógus irányítja, segíti a gyermekek munkáját, teremti meg a működéshez szükséges feltételeket.
Az Okostojás Logikai Műhely 2017 szeptemberében alakult meg, jelenleg 5 gyermek befogadására alkalmas. Jelenleg egy fő óvodapedagógus látja el, tárgyi feltételeit szeretnénk továbbfejleszteni, gazdagítani.
A tehetségazonosítást, szeretnénk tudatosabba tenni, ebbe a folyamatba szakképzett pszichológust bevonni.
Folyamatosan szeretnénk részt venni szakmai továbbképzéseken.
Belső szakmai munka keretén belül több óvodapedagógus bevonásával tevékenységi körünk szélesítése, esetleg több műhely létrehozása, hogy minden nagycsoportos gyermek részére műhelymunkát tudjunk biztosítani érdeklődésének megfelelően. (Népi-mozgásos vagy ének-zenei műhelyek)
Szülők részére Tehetségfalon tájékoztató felület létrehozása, ahol megtekinthetők az alkotások, információt kaphatnak az egyes műhelyekben történő munkáról)
Eddigi fejlesztő programjainkat szeretnénk továbbra is működtetni, rajzpályázatokon, spórrendezvényeken való részvétel, kiállítások, múzeumok látogatása, zenés ovitorna, ovifoci feltételeinek biztosítása.
Tevékenységünk személyi feltétele intézményi kereteken belül nagy részben megoldható/ megvalósul. A műhelyvezetők az óvodapedagógusok közül kerülnek megválasztásra. Munkánkat segítik más pedagógusok, szülők, lokálpatrióták. Az egyes műhelyekben használt tárgyi eszközök beszerzését a Rákosmenti Napsugár Óvoda Alapítványa bevételéből, a helyi önkormányzat anyagi támogatásából, szponzorok felkutatásából, pályázati lehetőségek megkereséséből kívánjuk finanszírozni.
A gyermekek a műhelybe teljesen térítésmentesen járnak. A műhelymunkák nagy része az intézmény épületén kerülnek megszervezésre.